Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bäst racing/krona
1, 2, 3   >>
9553 besök totalt
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Trådstartare
En fundering som ständigt ligger och mal. Vad ska man ägna sig åt om man vill ha så mycket racing
per krona som möjligt? och då talar jag inte bara om kvantitet, kvalitet & känsla är lika viktigt.

När jag åkte rally i "gärdsgårdsserien" på 80-talet hade jag kul och det var billigt. Men en bättre
och snabbare bil hade ju varit roligare. Att åka gatbil på bana är kul men det är nå't som saknas s.a.s.
Det kompromisslösa, att slippa lida av alla "gatkompromisser"...

Jag har gått och lurat på Radical. Inte för att jag har råd med det just nu, men någon dag kanske.
Kan det vara frälsningen? 7-spåret verkar också spännande...

Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens

Jet skrev:
En fundering som ständigt ligger och mal. Vad ska man ägna sig åt om man vill ha så mycket racing
per krona som möjligt? och då talar jag inte bara om kvantitet, kvalitet & känsla är lika viktigt.

När jag åkte rally i "gärdsgårdsserien" på 80-talet hade jag kul och det var billigt. Men en bättre
och snabbare bil hade ju varit roligare. Att åka gatbil på bana är kul men det är nå't som saknas s.a.s.
Det kompromisslösa, att slippa lida av alla "gatkompromisser"...

Jag har gått och lurat på Radical. Inte för att jag har råd med det just nu, men någon dag kanske.
Kan det vara frälsningen? 7-spåret verkar också spännande...

Radical är grymt kul bilar att köra i alla fall... har en hel del erfarenhet av dem (min signatur är från en radical) men om de är särskilt billiga vet jag inte om jag skulle våga påstå...

7- en nog bra, annars finns ju lite äldre Formel Fordar som man kan tävla med!

MVH / Alexander Eklöw

Mantorp
Här sen Nov 2002

På "den nivån" är nog Radical smått oslagbart.

Man driftar en säsong för 80 000 om man inte absolut ska vinna och ha senaste delarna samt kan meka själv med nga polare...iaf enligt Anders. Men då ska man ju inte smälla. Lägg på 20 000 till för lite av varje så är det billig racing och massor med kännsla osv. Publik får du oxå och egot blir saligt.

I övrigt har jag alltid hört om hur mkt åka det är per kr i långlopp men börjar tvivla...
Beror mkt på serie och vad man vill få ut av det samt mkt annat.

Historiskt i 1000-cupen är nog absolut vettigt om man har den fallenheten. Kan dock bli dyrt om man väljer "fel" klass och bil.

Roadsport vaaar väl billigt men kostar väl som all annan klubbracing idag.

Tror sen att Alfa Corse och BMW Cup är nga snäpp billigare, men kanske inte ger tillräkligt av det andra du listade.

På tal om historiskt och Radical så vore väl ngt därikring Sport 200 (inte kartingklassen då).
Riktiga sportvagnsprototyper som alla tänkbara chassimods men emd en väldigt enkelt trimamd Ford Pinto(?) som bara ska gå och gå och gå och... Mkt intressant klass må jag säga.
Eller Historisk F3 eller F2... oj, där blev det visst dyrare...

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Publik får du oxå och egot blir saligt.

Ja bara en sån sak Är man exhibitionist så är man. thumbs up

Mantorp
Här sen Nov 2002

Jet skrev:
Andreas Lidström skrev:
Publik får du oxå och egot blir saligt.

Ja bara en sån sak Är man exhibitionist så är man. thumbs up

MYCKET viktig faktor. Tänk att få strutta runt i RACINGPYAMAS på ett STCC-race...

MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Ska man hålla hög nivå inom Radical så är det inte billigt, men allt är relativt. Fick lite siffor av Perry (tävlar i Sverige samt utomlands) vars Radical jag körde på Anderstorp. Smäller man så sticker priset ofta iväg.
Men de är grymt roliga att köra

Philip Lundh
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Jag röstar på en Formel Ford 1600 i historiska "formel ny"
årsmodell sent 70-tal till mitten 90-tal.

F3 2000cc någonstnad 80-85 är inte heller fel i den klassen, lite dyrare, men billigare än Radical och mera
racerbil än dessa också med tex riktigt chassie. Köp nu, priserna på väg upp. Värdeminskning är ett okänt begrepp för oss som kör historiskt, Radical is overpriced. (en av mina sponsorer satten i ett räcke, så jag vet the hard way vad det kostar. Dyrare än t.ex. FF zetec delar, trots enklare bonnsmide....)

Radical i STCC medför dessutom högre startavgifter etc. Av egen erfa vete f-n om det är så mycket värt att strutta runt bland STCC-förarna och publiken och glänsa i sin fina åkpåse, men det är ju för all del personligt tycke och smak.

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Nng gokartklass måste ju vara oslagbar i racingkänsla per krona.

Här sen Nov 2002

Clubman är väl oslagbart när det gäller fart mot krona......har hört talas om bilar för ca 60ooo.... Och dom går ju som Radical ungefär ........

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Bygg en elak Alfa och kör med oss!

BMW 330i -05
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Clubman är väl oslagbart när det gäller fart mot krona......har hört talas om bilar för ca 60ooo.... Och dom går ju som Radical ungefär ........

Hmmm, nu börjar vi snacka. thumbs up Som Bosse skrev så känns Radical jäkligt överprisade. Någon gokartklass vore kanske inte heller fel.

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Trådstartare
MaZ skrev:
Bygg en elak Alfa och kör med oss!

Jodå, tanken har slagit mig mer än en gång. Men jag misstänker att det
skulle bli som med mitt rallyåkande, kul..Men jag vill ha ännu mer kul, fart,
g-krafter & slicks. Av praktiska skäl känns en nätt liten räser mer tilltalande,
jämfört med en bil med plåtkaross.

Skulle vara en sud då Tills dess håller jag mig till "turistkörningen".

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mest däng per peng får man i Superkart, men det är mer otäckt än någonting annat. Radical går snabbt, men är mer lättkört än morsans Corolla automat. Sevenspåret är vansinnigt roligt men inte alls lika seriöst snabbt som ovanstående alternativ. Själv funderar jag över hur man bygger en enkel formelbilscigarr med MC-motor.

Citera
perlundmark
München
Här sen Maj 2004

Fredrik - SLC skrev:

Naturligtvis är Clubman oslagbart! Men jag är kanske lite partisk.
Det finns gamla bilar med 1600 Kent-motorer och 3-rail växellåda för 60 papp, men en bil som kan vinna race (med rätt förare), 1800 Zetec-motor och dogbox kostar från c:a 150 000.
Billiga i drift, jag lägger c:a 40000 per år inklusive garagehyra, men jag aspirerar inte på att vinna serien.
Lägger undan c:a 10000 att ha den dan något går sönder eller för att köpa nått nyare om ett par år.
Upp till 2 g i kurvorna.

Kolla in på www.racersport1800.com
(Det är biltypen som heter Clubman, klassen heter Racersport 1800 i Sverige och K-Sport 1600 i England)

Annars tycker jag du ska kolla in RS, speciellt då CN-bilarna, dyrare i inköp än Clubman men går fortare, har mittmotor (det finns dom som inte gillar utseendet på Clubman med frontmotor).

Men Superkart är väl värst, det går ju så fort att man blir rädd.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Bosse L skrev:
Jag röstar på en Formel Ford 1600 i historiska "formel ny"
årsmodell sent 70-tal till mitten 90-tal.

F3 2000cc någonstnad 80-85 är inte heller fel i den klassen, lite dyrare, men billigare än Radical och mera
racerbil än dessa också med tex riktigt chassie. Köp nu, priserna på väg upp. Värdeminskning är ett okänt begrepp för oss som kör historiskt, Radical is overpriced. (en av mina sponsorer satten i ett räcke, så jag vet the hard way vad det kostar. Dyrare än t.ex. FF zetec delar, trots enklare bonnsmide....)

Radical i STCC medför dessutom högre startavgifter etc. Av egen erfa vete f-n om det är så mycket värt att strutta runt bland STCC-förarna och publiken och glänsa i sin fina åkpåse, men det är ju för all del personligt tycke och smak.

Jo att mosa en Radical har man ju fått inprentat i skallen hur billigt det är...
Men driftkostnaden för att vara en "mediaklass" är nog "hyffsat låg"...om man inte ska vara först...vilket iaf jag vill.

Att F3:orna inte var värre iaf?! *ännumera dumma tankar...du vet vad jag tycker Bosse*

Sen måste jag vara övertydlig och skriva ut att viss ironi infann sig i mitt inlägg, så jag får "behålla jobbet".

Jag tycker du ska köpa en historisk "Kortnos", det är världens bästa bil. thumbs up *sådär, nu var det lite överslätat*

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

En FF1600 eller likanade hittar man för 60-70.000 kr (inkl moms) som duger att klubbraca med.
(Se till att få mycket resrevdelar)

Kör man historiskt så finns det mycket tävlingstillfällen, även med en äldre 1800 Zetec så kan man köra SSK.

Jag kör mest klubrace med min men det är så mycket brutalare att köra med en schysst formelbil.
Zetec 1800 kör man på slicks och de går ungefär lika fort som radical. Tävlar man bara på clubbnivå så kan man t.ex. köra med en vanlig Zetecmotor från skroten om det skulle behövas.

Brutalt och fullt med känsla är det i alla fall. Jag har inte kört något annat som inte känts som en jänkare från 60-talet (mjuk och utan väghållning) i jämförelse (och då pratar vi racepreppade 911or, 360 Modena, 550 maranello etc. etc.)

Driftskostnaderan är låga så länge man kör på hobbynivå, allt går att laga, och de är jättelätmekade.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

perlundmark skrev:

Men Superkart är väl värst, det går ju så fort att man blir rädd.

Kraniel skrev:
Mest däng per peng får man i Superkart, men det är mer otäckt än någonting annat. .

Kraniel: Det vet ju du! Du har ju provkört... fast otäckt hörde jag ingeting om den gången, jag hängde ju knappt med dig på Gelleråsen och ditt smile efteråt sa allt...

Ehh visserligen är jag hyfsat jävig men en bättre beggad Superkart,typ PvP årsmodell 2000-2002 med Rotax, får man loss startklar för 40.000-60.000, beroende på skick, trimmning och renoveringsbehov. En sådan kan man placera sig mycket bra med (min egen är ju från 2000) en racehelg kostar som dom flesta andra klasser, startavgift, ett set däck (2000:-), 35 L soppa... En totalrenovering av en motor landar på i runda slängar 10 kkr, 1 ggr/år.

Med en sån åker man på 50' på Kinnekulle, 1.06 på Gelleråsen och 40' på Falkenberg... Det är mycket fart och race för lagom pengar.

/Benjamin

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Jag föreställer mig att totalpengen kanske kan bli rejält lägre om man håller sig någon av "vuxenklasserna" som körs på kartingbanor. Kanske går Sport2000 för sakta (tror dock inte det) men som jag begripigt det så det hyggligt hållbara grejor och billiga däck etc. Dessutom har jag fått för mig att det det finns relativt sett gott om kartingbanor (vs "riktigt" motorbanor) så att dessa finns på nära håll och dessutom inte indirekt drabbas av dom höga hyrorna det är på dom stora banorna

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Intressant. Så här långt tilltalas jag mest av FF, Clubman & Superkart. Fördelen med den sistnämnda är
ju att man (som du Benjamin tidigare påpekat) i princip få in den i bilen (om man har ett skåp).

Kostnaderna verkar ju vara vettiga oavsett vilken man väljer av ovanstående. De verkar alla stämma
in på mitt "kvalitetsmått", tuffa tag & rejält med g-krafter. "Brutalt och fullt med känsla" som porschedriver skrev. thumbs up

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Benjamin Ernryd skrev:
Kraniel skrev:
Mest däng per peng får man i Superkart, men det är mer otäckt än någonting annat. .

Kraniel: Det vet ju du! Du har ju provkört... fast otäckt hörde jag ingeting om den gången, jag hängde ju knappt med dig på Gelleråsen och ditt smile efteråt sa allt...

oj ja, det var det mest adrenalinstinna ögonblicket i mitt liv. Björn tyckte nog att jag var ganska uppe i varv hela hemresan från Gelleråsen. Kan intyga att om Formel Ford eller Radical är en dimension rejsigare än standardvagnsracerbilar, så är det här ren dynamit från underjorden som får Radicalerna att kännas som softa trampbilar i slow motion.

Snygg hjälmfrisyr:

Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Jet skrev:
Intressant. Så här långt tilltalas jag mest av FF, Clubman & Superkart. Fördelen med den sistnämnda är
ju att man (som du Benjamin tidigare påpekat) i princip få in den i bilen (om man har ett skåp).

Kostnaderna verkar ju vara vettiga oavsett vilken man väljer av ovanstående. De verkar alla stämma
in på mitt "kvalitetsmått", tuffa tag & rejält med g-krafter. "Brutalt och fullt med känsla" som porschedriver skrev. thumbs up

Stämmer, en chevavan och man är lastad och klar, det går till och med att få plats med allt i en Voyager... Men då är det skohorn som gäller.

Jag skall inte blir långrandig om "kvalitetsmåttet" i Superkart, det mesta talar för sig själv i mycket fart och utan fjädring , STCC & SSK, tillåt mig bara avsluta mitt inlägg med ett citat från en ganska känd racingförare:
"this is the most frightening thing I've ever had to do"

David Coulthard, Autosport Magazine, 1994 after test driving Martin Hines' Formula/E Zip SuperKart while a test driver for McLaren.

/Benjamin

Allmänt banåkaforum
Bäst racing/krona
1, 2, 3   >>
9553 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande