Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Data på stötdämpare? | 3 besök senaste veckan (1170 totalt) |
Tvärtom.
Retur/kompression. På Bilstein är detta talet angivet i "kg" vid en hastighet av 0,52 m/sekund. Alltså ungefär vad man upplever om man åker med en rallybil rakt in i en stubbe med full fart. Mao, totalt oanvändbart. |
||||
Välja fjäder först, sen bygga en dämpare som passar. Så tror jag blir mer rätt. Men det är såklart ett intregerande arbete. För att kunna räkna ngt på det behöver man hela grafen, men det är iaf ganska komplicerat. Vill inte påstå att jag hajat allt av dessa beräkningar dock. Långt ifrån. Men har sniffat lite på det... |
||||
Blev lite nyfiken på vad det var som stod i prislistan bara.. Dyra var dom i alla fall btw handlar det om club sport dämparna från bilstein i fall någon undrade. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Vad jag förstått så är en av dom stora skillnaderna på en rejsdämpare och en gatdämpare att en rejsdämpare sätter sej mycket snabbare. Altså större initialt motstånd.
Är det vad man kallar "fast bump"? Känns som dämparkurvornas låga hastigheter mer visar vid långsam viktförkjutning snarare än initialt i en snabbare förskjutning. Eller? |
||||
Nej.
Lågfartsdelarna av dämpkurvan(komp och retur upp till ca 0.1 m/s) är det som ger kontroll och känsla. Högfarten (0.1 m/s och uppåt) ger respons på skarpare gupp och vågigheter i banan, som tex curbs, vågor i bromszoner osv. Att som Bilstein gör ange retur/komp vid 0.52m/s säger inget om hur dämparen kommer kännas. Det är som att bara ange effekt vid ett enda varvtal på en motor istället för hela effektkurvan. Fast i det här fallet jämförbart med att skilja motorer åt genom att kolla effekten på 2000 rpm. Som man gjorde på 20-talet. Race-dämpare är oftast hårdare i lågfartsdelarna just för att få mer kontroll och känsla när bilen ska sätta sig i kurvan. Med gatdämpare så tjongar bilen omkull och vinglar gärna lite innan den stabiliserar sig. Hur det sen blir med gatdämpare med 10000 mil på nacken kan ni gissa... / Jonas Jarlmark |
||||
Skruva banåkabil Data på stötdämpare? | 3 besök senaste veckan (1170 totalt) |