Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Ofjädrad vikt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
5 besök senaste veckan (55099 totalt)
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287



Göran Malmberg skrev:
Jag tackar för din ursäkt. Nu går vi vidare med glatt humör.
Med vänlig hälsning
Göran
Tack för det! thumbs up

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287



Pär Hansson skrev:
Göran Malmberg skrev:
Jag tackar för din ursäkt. Nu går vi vidare med glatt humör.
Med vänlig hälsning
Göran
Tack för det! thumbs up
Men, Göran...

Jag skulle uppskatta mer specifika källor och data bakom det du skriver. Det är framförallt detta jag saknar. Om du kan bidra med detta, upphör mina tvivel omedelbart. thumbs up

Du har ju ett visst ansvar nu när du är en auktoritet på området.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Skall vi ta detta teortiskt så blir det bra jä... stökigt.
Jag har testat.
Svept m, om, k, kt.
Kört med fix dämping dt(däcket) i förhållande till kt
Letat reda på bästa linjära dämpningen, d, (dämparen för fjädern)
Använt del av kritisk dämpning som måttstock, första gången jag kommet
på vad jag skall ha kritisk däming till.

m=fjädrad vikt
om=ofjädrad vikt
k=fjäder
kt=däckets fjäderkosntant

1. Vikigaste är att optermera dämingen.
2. Vättigt förhållande mellan m och mt
3. välja k efter kt

Ordingen på 1 till 3 har ingen vikighetsgrad inbördes.
Beror mer på vad man utgår ifrån.

Oklart?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287



fuling skrev:
.....

Oklart?
Var det mig du riktade den där winkien till?

Ja, isåfall var det oklart t o m för mig, som borde vara extremt väl preparerad att förstå det du skriver.

Du har nog nått ditt mål att imponera på medel-rejsa-läsaren och att ha mosat mitt kvasi-intellekt. thumbs up

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Pär, det är ski... stökigt.
Man har en matris i 4 dimensioner som ger bla del av kritisk dämpning.
Mitt huvud klar 3-dimensioner, den 4 blir kajko

Du satte mig på pottkanten nu, vad är en winkien?

Inte mosat men kanske jä... lite med dit kvasi-intellekt

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



För att slippa fundera på formler och alla konstiga förkortningar räcker det att ta en liten lätt bil och åka till kinnekulle med två uppsättningar hjul. Ett set tunga och ett set lätta prova och kör, sen behöver man inte räkna nått mer på att det var ett av de bästa trimmen man gjort på banbilen.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Kan säga att det är buskul med små lätta hjul (195/50-15) i stället för Tunga (225/50-16) på min i stort sett orginal Alfa 156a. Framförallt gyroeffekten som gör bilen trög är kul skillnad men tyvärr går det ju fortare med mer gummi i backen.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Björn skrev:
Kan säga att det är buskul med små lätta hjul (195/50-15) i stället för Tunga (225/50-16) på min i stort sett orginal Alfa 156a. Framförallt gyroeffekten som gör bilen trög är kul skillnad men tyvärr går det ju fortare med mer gummi i backen.
Sen ska man inte glömma garvet när man betalar för en uppsättning små däck jämfört med större.

Nu är ju 155/80-13 kanske lite extremt litet men Caddyn dansar rätt ystert på bana med så klena däck med TW380. Fort, nä, det går det inte alls och det spelar ingen roll. Men det har visat sig duga att visa spårval med.

När jag hade min förra gatMiata så var det klar skillnad mellan 195/50-15 och 205/45-16 i styrkänsla i rondeller och det är väl gyroeffekten som märks mest där, det skilde nog 3kg per komplett hjul och 16"arna hade ju vikten längre ut.

Ska man nörda ordentligt så måste man ju optimera fjädrar/dämparsettings för varje fall innan man vet sillnaden mellan optimerade fall.
Att det går att störa ett optimerat fall genom att ändra på en parameter är väl inget nytt (dvs det kan bli sämre totalt fast du gör en parameter teoretiskt bättre). Nu får väl optimera-en-parameter-i-taget-klanen hjärnblödning iofs...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Citat:
För att slippa fundera på formler och alla konstiga förkortningar räcker det att ta en liten lätt bil och åka till kinnekulle med två uppsättningar hjul. Ett set tunga och ett set lätta prova och kör, sen behöver man inte räkna nått mer på att det var ett av de bästa trimmen man gjort på banbilen.


Vad är en lätt bil?
Vad är ett tunkt sett?
Vad är ett lätt sett hjul?
Vad gör man om det tyngre settet går fortare runt kullen?
Är tyngre bättre då?
Vad händer om man gör samma test på en tung bil? (inte sanolikt men inte omöligt)
Hur vi vi att de lättre hjulen gör bilen snabbre, kan lika väl vara den totala viktminsken, eller?
Hur många olika bilar måste man testa för att veta vad som händer?

Just det det är det man har teori till, konstiga förkortningar mm, för att slippa prova ihjäl sig.
Man kan hitta ett spann man skall hålla sig innom, prova måste man för att optimera ut det
sista.

Citat:
Ska man nörda ordentligt så måste man ju optimera fjädrar/dämparsettings för varje fall innan man vet sillnaden mellan optimerade fall.
Att det går att störa ett optimerat fall genom att ändra på en parameter är väl inget nytt (dvs det kan bli sämre totalt fast du gör en parameter teoretiskt bättre). Nu får väl optimera-en-parameter-i-taget-klanen hjärnblödning iofs...


Vist är det kul
Om igen, teorin för att se sakers samverkan.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Det är ett förhållande mellan bilens vikt och hjulens. Jag kan notera detta på min egen bil som har samma hjul men är 400 kilo lättare än från början. Med samma dämpinställning får det större genomslag på bilens massa och skapar andra svårigheter med dämpar inställningar. Däremot kan jag hämta hem andra vinster med den lättare bilen som totalt sett kan sägas göra den snabbare. Lågfartsdämpningen dras inte med detta bekymret vilket förtjänar nämnas.
Återigen "snabbara bil" vs vikten på hjulen, banan har en del i saken (och vissa egenskaper hos bilen) så det är inte en helt objektivt snabbare bil.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



fuling skrev:
Citat:
För att slippa fundera på formler och alla konstiga förkortningar räcker det att ta en liten lätt bil och åka till kinnekulle med två uppsättningar hjul. Ett set tunga och ett set lätta prova och kör, sen behöver man inte räkna nått mer på att det var ett av de bästa trimmen man gjort på banbilen.


Vad är en lätt bil?
~1350kg

Vad är ett tunkt sett?
10kg 18x8

Vad är ett lätt sett hjul?
6.9kg 17x9

Vad gör man om det tyngre settet går fortare runt kullen?
Fel

Är tyngre bättre då?
Troligtvis inte

Vad händer om man gör samma test på en tung bil? (inte sanolikt men inte omöligt)
Troligtvis samma men det är ännu tydligare på en lättare bil

Hur vi vi att de lättre hjulen gör bilen snabbre, kan lika väl vara den totala viktminsken, eller?
Inte troligt.

Hur många olika bilar måste man testa för att veta vad som händer?
Inte speciellt många.

Just det det är det man har teori till, konstiga förkortningar mm, för att slippa prova ihjäl sig.
Vissa tycker det är roligare att köra än att sitta inne och raca framför datorn.

Man kan hitta ett spann man skall hålla sig innom, prova måste man för att optimera ut det
sista.
Sant.

Citat:
Ska man nörda ordentligt så måste man ju optimera fjädrar/dämparsettings för varje fall innan man vet sillnaden mellan optimerade fall.
Att det går att störa ett optimerat fall genom att ändra på en parameter är väl inget nytt (dvs det kan bli sämre totalt fast du gör en parameter teoretiskt bättre). Nu får väl optimera-en-parameter-i-taget-klanen hjärnblödning iofs...


Vist är det kul
Om igen, teorin för att se sakers samverkan.


Se svar ovan.

Eg. Var mitt inlägg inte riktat mot direkt dig utan snarare tidigare inlägg om att inte hjulvikt skulle spela roll.

Prova och se, stor skillnad blir det. Skulle lätt klara ett "Blindtest" på det.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Citat:
Prova och se

Nej det tänker jag inte gör.
1: Är för dålig choför, mao jag kan inte avgöra om skilanden skulle vara den jag tror.
Eller om det bara är en tillfällighet, eller typ plasebo effekt.
2: Har inte ekonomi för att optimera allt om jag ändrar än parameter(lättare hjul tex)
För att testena skall göras så lika som möligt.
3. Jag skriver i den forum del som är meingen att de skall vara tororetisk.
Så ja, jag rejsar framför datorn.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Citat:
Med samma dämpinställning får det större genomslag på
bilens massa och skapar andra svårigheter med dämpar
inställningar.

Här förstår jag inte.
Ändra dämpare eller inte?
I vad skulle svårigheten med dämparinställingran ligga?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



fuling skrev:
Citat:
Prova och se

Nej det tänker jag inte gör.
1: Är för dålig choför, mao jag kan inte avgöra om skilanden skulle vara den jag tror.
Eller om det bara är en tillfällighet, eller typ plasebo effekt.
2: Har inte ekonomi för att optimera allt om jag ändrar än parameter(lättare hjul tex)
För att testena skall göras så lika som möligt.
3. Jag skriver i den forum del som är meingen att de skall vara tororetisk.
Så ja, jag rejsar framför datorn.


Jag går strategiskt tillväga när jag testar. Jag har testat mycket och vet att det kräver en del att eliminera mätfel. Jag försöker upprepa samma sak flera gånger för att undvika fel och köra på ett identiskt sätt över samma vägsträcka. Med andra ord, köra på ett robotmässigt sätt. Beroende på vad jag testar och att så använder jag känsla med beräkningen att just upplevelse är inblandad och att bedöma storleken av något med detta i minnet. Det är ju inte sifferexakt. På racingbien har vi logg på alla hjul och fjädringsrörelser så där finns möjlighet till vissa mätningar. Jag tycker inte det är särskilt svårt att konstatera om det sitter 5 kg tyngre hjul på bilen, jag vet bra hur fort jag kan köra över vissa ojämnheter på några vägsträckor och vilken effekt det ger.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
ja Göran det är ca så man får göra.
Försöka reda ut så man drar rätt slutsatser.

Det svåra är sen att gör det mer allmängiltigt så
det stämmer på fler olika biler mm.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Man tänker sig att komma närmare sanningen vartefter tester blir mer preciserade. Problemet är att källan till mätfel ökar i samma takt som man preciserar mätningen och man får göra om för att säkerställa att man inte slarvat med något. Här gäller tålamod av hög dignitet för att inte tröttna. I bland blir jag så frustrerad av detta att jag inte kan sluta innan jag ser vartåt det egentligen pekar, vilket kan kännas lite vansinnigt.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Ett papper som har viss släktskap med det diskuterade.
http://www.proteanelectric.com/wp-content/uploads/2011/12/protean-Serv . . . .
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287



Göran Malmberg skrev:
Man tänker sig att komma närmare sanningen vartefter tester blir mer preciserade. Problemet är att källan till mätfel ökar i samma takt som man preciserar mätningen och man får göra om för att säkerställa att man inte slarvat med något. Här gäller tålamod av hög dignitet för att inte tröttna. I bland blir jag så frustrerad av detta att jag inte kan sluta innan jag ser vartåt det egentligen pekar, vilket kan kännas lite vansinnigt.
Hur kan en källa till mätfel öka? Vänligen utveckla?

Göran Malmberg skrev:
Ett papper som har viss släktskap med det diskuterade.
http://www.proteanelectric.com/wp-content/uploads/2011/12/protean-Serv . . . .
Göran
Exakt det Pontus länkade till på förra sidan alltså? Eller blev det nån glitch i copy-paste-processen?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jag bara hittade pappret men läser inte allt i inläggen. Samma utredning uttrycker sådant som att en vanlig förare troligen inte noterar skillnader, men det går givetvis att arrangera ett sådant test så att de märker skillnad.

När jag höll på med fysiska modeller av hjulupphängningar så blev friktion i leder mm av större vikt ju mer preciserade mätningarna blev och jag fick större besvär att säkerställa vad en rörelse berodde på. Det blev inte exakt samma värden vid repetering. Att ett chassie flexade några grader vid en första test var inget problem, men att konstatera mer exakt vad som var chassiflex eller oriktig uppriggning av testet, var värre. Jag hade fler kunniga personer som var med på ett sådant test för att avgöra huruvida testet genomfördes på ett sätt som kunde antagas ge (någorlunda) korrekta siffror.

När jag testar spridare är det samma fenomen, inga problem att se om den flödar 1000 eller 2000 cc, men vill jag se exakt så börjar bekymren. Vid offsetmätningar för spridare så förändras temperaturen på vätskan som används på grund av pumpar och friktion vilket påverkar mätvikten och volymen på vätskan och jag måste använda mer avancerad kontroll av mätutrustningen.

Jag har till dags dato haft 11 A-armssystem på min Pantera. Att jämföra med exakta siffror kräver en del då det förlöper viss tid mellan den ena och andra uppsättningen och förutsättningarna på körtillfällen varierar. Men det ger ändå en erfarenhet om riktningen och vikten av en förändring. Ett sätt att kolla under samma omständighet var att ha en uppsättning på ena sida och en annan på den andra och svänga höger vänster, förenklat uttryckt. Samma sak med däck, olika på varje sida.

Det hela kan inte var okänt om man jobbat med tester. Det gäller därför att dra rätt växlar på det jag ser samt att bestämma vilka toleranser det är rimligt att använda.

Jag håller på med dessa saker för att det roar mig, inte för att bevisa något för andra eller försätta mig i någon speciell position. Det är givetvis roligt om andra kan dra nytta av det men om det förkastas så fortsätter jag på samma vis i alla fall. Det som styr mig vad gäller ros eller kritik är när jag få in det i ett sammanhang som stämmer med den erfarenhet jag för tillfället besitter. Både rosor och kritik kan vara felaktigt grundade.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287



Hysteres?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

Pär Hansson skrev:
Hysteres?


i vilket sammanhang? ofjädrad vikt? :S

_________________
MVH
Citera
Racetech
Ofjädrad vikt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
5 besök senaste veckan (55099 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande