Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Ofjädrad vikt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
5 besök senaste veckan (55099 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
citat:
Öhlins är ju lika illa som alla andra om man inte kan justera in dem

Nja, är dämparna avstämda till en specifik bil har man ett spann att ligga inom vad gäller komp och retur även då hög och lågfart. Med andra ord dämpingen i hela reigestret. Går man utanför spannet har man nu inte bra dämpning längre. Allså det gäller att se till att hålla sig innom spannet för att uppnå det man vill tex instyring.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Göran Malmberg skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
om man inte själv har den där örnkollen som krävs, är det då svårt att hitta någon som kan bygga riktigt välavstämda dämpare åt en(utan att behöva sikta in sig på Öhlinare)? Tänkte om hela grejen är realistisk för glada amatörer, utan flera år på universitet/högskola i ryggen.


Nu ska vi inte överdriva det hela. Jag har varit ute å åkt med saker som jag förvisso undrade över varför det blev som det blev. Sedan kommer jag hem och upptäcker att jag varirt störtfel ute. Men det gik rätt fort ändå. Resultatet av störtfelet var att jag inte fick ordning på inställningarna, det reagerade förvisso, men inte åt det hållet eller så som det borde. Å då var det inte stötdämparna det var fel på utan själva utväxlingen i systemet. Så man kan ha koll på en sak medan något annat stökar till det som man tror att man har koll på. Åsså får stötdämparna skulden i alla fall ända tills att man ser VAR felet låg.

Men, det gick fort i alla fall så talar men med någon som har goda rekomendationer så ska man kunna få det att fungera mycket bra utan att studera ihjäl sig. Särskillt om man bara gör mindre ändringar som att byta fjädrar å dämpare på en redan geometriskt skaplig bil där det finns kända "grepp" att ta till.

Sov lungt!

Göran Malmberg

Handlar det alltså mer om att ställa in bilen och dämparna så bilen uppför sig som man vill, än att räkna ut den perfekta dämparkurvan? Vet inte riktigt om jag hänger med i det du försöker säga...

fuling skrev:
citat:
utan flera år på universitet/högskola i ryggen.

I många fall räcker det med gynasiematt och fysik.
Gäller bara att kunna använda det man lärt sig i praktiken.
Det är i det flästa fall SKI.... lätt att räkna men ett HEEEEEEEEEEL........... att ställa upp funktionen/problemet.


citat:
om man inte själv har den där örnkollen som krävs, är det då svårt att hitta någon som kan bygga riktigt välavstämda dämpare åt en(utan att behöva sikta in sig på Öhlinare)?

Hur vet man att tex Öhlins vet/kan vad de håller på med?
Ja det blir bra, men vet de VARFÖR det blir som det blir?
Eller kan någon tala om för mig VARFÖR Öhlins är bäst?

Kanske en förvirrad fråga, för jag har riktigt dålig koll på dämpare, men... Vad är det man behöver veta om bilen, vilka parametrar finns det och tja... vad är det man försöker åstadkomma(ja, bortsett från jättemycket grepp i svängarna )?
Rätt stor fråga kanske. Jag försöker bara få en bättre bild om vad det handlar om.

Sen har jag förstås ingen aning om Öhlinarna vet vad dom håller på med, eller varför dom ens skulle vara bra. Jag har bara antagit att deras rykte är välförtjänt, vilket det säkert är också, men jag vet ingenting(okej, nånting kanske jag vet, men inte om Öhlins ).
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
citat:
Kanske en förvirrad fråga, för jag har riktigt dålig koll på dämpare

Vem har koll då????

Jag har det INTE men jag börjar få ett hum.


citat:
Vad är det man behöver veta om bilen, vilka parametrar finns det och tja...

Då var vi där jag skrev om att använda det man lärt sig
Hmm vad har vi, fjäderkonstnt, fjädrad vikt, ofjädrad vikt, dämpare?
har vi något mer?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Hmm... "corner weight" kanske? Fast det kanske mer är frågan om att få fram samma fjäderkonstant på alla hjul...

Vad vill vi göra sen? Dämparen är väl där för att "hålla koll" på fjäderns rörelser, vilket borde betyda att den skall följa fjäderns hårdhet i kompression och "rebound", eller yrar jag i nattmössan nu? Vad jag då inte riktigt får in i bilden är hög- och lågfartsdämpning.

oj vad OT det blir nu. Jag hoppas ni ursäktar min nyfikenhet.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Skall vi ha samma fjäderkonstant runt om så måste vi ha samma fjädrade vikt runt om.
Hmm inte många bilar har 50/50 i viktfördelingen.

Vad dämpar returen för krafter? (vad kommer kraften ifrån)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



fuling skrev:
Vad dämpar returen för krafter? (vad kommer kraften ifrån)
Fjädern.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
och vilken/vilka vikter är inblande?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



fuling skrev:
Skall vi ha samma fjäderkonstant runt om så måste vi ha samma fjädrade vikt runt om.
Hmm inte många bilar har 50/50 i viktfördelingen.

Vad dämpar returen för krafter? (vad kommer kraften ifrån)

Vi kanske menar olika saker nu, eftersom jag är bra på att snurra till begreppen. Jag menar iaf 'Hz' och då blir ju viktfördelningen redan inräknad(alltså, med säg 60/40 viktfördelning borde vi få 20% hårdare fjädrar fram vid samma Hz).

Citat:
och vilken/vilka vikter är inblande?

Fjädrad och ofjädrad? Eller mer specifikt kanske man skall säga fjädrad och ofjädrad vikt runt ett visst hjul? Framfjädrarna behöver ju inte bry sig om bakhjulen och dom borde dela vikten mellan sig.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
För att inte krångla till det i onödan så tar vi en 1/4-modell, allså vi är ute och åker på en enhjuling.

Vad skall vi med egenfrekvensen till?


ps
Alexi:
Får du svar av mig typ godag yxskaft så är det förmodligen så att jag läst fel.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Åsså flyttas vikten om mellan hjulen...
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
citat:
Åsså flyttas vikten om mellan hjulen...

Japp, men det är ett senare kappitell.
Men speg 1 är att hitta optimal dämpning för varje hjul/hörn.
Hmm inte optilal dämpning utan opimalt dämpingsområde, inom området kan vi justera komp och retur.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Göran Malmberg skrev:
Åsså flyttas vikten om mellan hjulen...
Funderat lite på valet av formulering för det man justerar vid "cornerweight". Vikt kopplas ju ofta till massa och det är ju inte masscentrum som flyttas.

om man kallar det att balansera marktrycket för diagonalerna så kanske det bli enklare. Samma sak gäller ju viktförskjutning vid acc, broms och sväng. Det är ju marktrycket på hjulen som ändras, inte förskjutning av masscentrum (förutom det lilla som fås av kräng/pitchvinkeln).

Förvirringen är stor när man försöker förstå begreppen i början (tror jag börjat förstå vad ni snackar om, lite) och det underlättas inte av att enheter och begrepp blandas rejält.
Det är lätt att snubbla ihop cornerweight, viktfördelning, viktförskjutning, ofjädrad/fjädrad massa, masscentrum mm mm. Speciellt om man sedan pratar om krafter i enheten Kg...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



fuling skrev:
För att inte krångla till det i onödan så tar vi en 1/4-modell, allså vi är ute och åker på en enhjuling.

Vad skall vi med egenfrekvensen till?


ps
Alexi:
Får du svar av mig typ godag yxskaft så är det förmodligen så att jag läst fel.

Det jag tänkte var att den vägen kanske vi kan få en kurva över fjäderns/hjulets rörelse och därigenom stämma av dämparen för att...öh, dämpa oönskade rörelser.

Hoppas du förstår hur jag tänker.

Göran Malmberg skrev:
Åsså flyttas vikten om mellan hjulen...
Göran Malmberg

Det var faktiskt något jag inte alls tänkte på.
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Får man skrämma liv i en sju år gammal tråd?

Nåja, här är lite kul läsning från Grassroots Motorsports, om ett empiriskt test av vad ofjädrad vikt har för betydelse. Inte så stor, ska det visa sig.

--> länk till test!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jag vill göra en kommentar här, att göra tester är ingen enkel match. Man måste ha klart för sig vad det är man testar. Att ta in priset i beräkningarna är inte relevant för att testa ofjädrad vikt. Fälgar av olika typ har massan på olika ställen samt att det här rör sig om 1,7 kg per fälg. Priset på en fälg kan även legitimeras av hållbarhet vilket Speedlab fick erfara så priset är inte bara ställt mot varvtider. Det körs ett accelerationstest, men här är inte framhjulen med vilket det är på en bana, dessa måste också sättas i rotation. Tar vi tiden 0,09 sek, så blir det på en halvtimmas körning 2,7 sek eller nära 180 meter i 200 km/tim. Det kan avgöra i en tävling. En jämförelse, mina Campagnolo (för 50000:- 4 st) väger 7kg st mot en kopia från USA som väger 12 kg st. Så skillnaderna kan vara stora på en fälg. Banan spelar in i bilden, är den jämn så minskar betydelsen av vikt. Sedan har vi den där testen som Norrmännen gjorde, den rörde enbart acceleration i och för sig, men där var tiden runt 0,7 sek på kvartsmilen på en 10 sekundersbil. Vi skall självfallet inte överdriva betydelsen av vikter men tar vi mitt exempel på hela hjulet så skiljde det 10 kg per hjul inklusive däck vilket är 40 kg på bilen. Betydelsen av den vikten, dessutom på hjulen, är inte att negligera. Synsättet är, vill man ha en lätt bil så måste alla möjligheter tas i anspråk.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287



Med all respekt, Göran, men jag tycker att du har litegrann för teoretisk attityd till detta för att det ska vara till nytta för oss Janne Banan på rejsa. Dessutom drar du slutsatser som är lite aviga mot t o m Newton ibland.

Nu har du skapat en kult runt dig själv, kanske med all rätt? Men mitt tips är att backa ett par snäpp och läsa på lite fysik. Jag kan hjälpa dig med tips på lättilgänglig litteratur om du vill.

Nåväl. MIN analys igen:

-Ett par kg ofjädrad vikt per hjul är inget som har nån större betydelse i en race-situation.
-Välj mellan bred och tung fälg och smal och lätt: Välj bred och tung.
-Däckens totala reologiska egenskaper är viktigare än ofjädrad vikt. Svårt att få koll på, dock.
-Du kan iofs få en indikation på de totala reologiska egenskaperna genom att ta reda på de rent elastiska. Det minns du väl hur man gör, hoppas jag?
-Förutom elastiska egenskaper, vad finns det annars för fysiskt kvantifierbara egenskaper man kan tillskriva en hjulupphängning och vilken enhet har dessa?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Pär Hansson skrev:
Nu har du skapat en kult runt dig själv, kanske med all rätt? Men mitt tips är att backa ett par snäpp och läsa på lite fysik. Jag kan hjälpa dig med tips på lättilgänglig litteratur om du vill.


Alltså du behöver inte hålla med om något någon påstår, man behöver inte vara överens. Men, jag är klart tveksam till att du skulle gå fram till Göran på en fest eller sittandes i Thomes tv soffa och uttrycka dig på det där överdryga viset till nån du inte känner. Om du inte håller med om något så kan du ju vänligen angripa faktainnehållet men rakt av hoppa över att ge personen kängor. Betänk att du har www.mataintetrollen.se i din signatur - don't be one.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Här: http://www.proteanelectric.com/wp-content/uploads/2011/12/protean-Serv . . . . finns ett fritt tillgängligt papper kring ofjädrad vikt och dess inverkan på betydligt fler egenskaper än de vi intresserar oss för. Företaget bakom vill givetvis sälja sina hjulmotorer, men författarna har ett gediget förflutet och sätter förhoppningsvis inte sina namn på vilka lögner som helst (här finns en bok t.ex. http://books.sae.org/book-r-273/)

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Pontus. Spännande papper, skall läsa igenom senare.
Nu kommer ett långt svar inte enbart på grund av denna diskussionen utan för att klargöra min syn på en del saker.
Hejsan Per. Du tar upp en bred fråga, jag funderar själv över vad som är bästa sättet att uttrycka sig. Egentligen bör den här sortens frågeställningar om bilar vara en konversation med den det berör eftersom det är den personen som upplever ett specifikt problem med en specifik bil och dessutom har en specifik personlig läggning och begreppsvärld. Det utesluter allmängiltiga lösningar på ett grundläggande problem. Jag har varit mindre aktiv i mina svarsaktiviteter här på Rejsa av den anledningen. Jag blir frågande inför hur jag bör svara för att alla skall finna det givande eller inte dra fel växlar, det kräver ganska väl uttömda svar antagligen formulerade med "juridikspråk" för att precisera vad som sägs och inte sägs. Jag vill inte förgripa mig på Newton eller fysikens lagar men missar självfallet den saken emellanåt, på grund av okunskap eller rent av dåliga formuleringar. Det kan även röra sig om att jag använt citeringar och formler från andra böcker vilka inte heller är prov på absolut korrekthet i alla stycken. Jag har talat med många personer om att få hjälp med delar av mina arbeten, men det stupar på att det krävs för mycket, man orkar till exempel inte ens korrekturläsa 400 sidor mycket mindre rätta fel. Tidigare delade jag ut ca 10 böcker till intresserade som sade sig skulle kolla detta men ingen hjälpte till. Det är en jättesak att göra allting själv och jag prioriterar efter min inspiration och ger uttryck för de resultat jag kommit fram till den vägen. Något annat skulle jag aldrig orkat med, så det är en mix av teoretiskt läsande och praktisk utövning. Att till exempel öka delen fysikpluggande skulle inneburit mindre del praktiskt utövande, vise versa. Frågan är var balansen blir som bäst.
Det finns en obehaglig "vara den som vet" atmosfär som påminner om den rådande upplevelsen av diskriminering, där folk känner sig förfördelade, något som kräver diplomati för att inte utlösas. Just med bilar och teknik så är det dessutom möjligt att i stor utsträckning vederlägga saker och därmed visa att den andre inte vet vad han talar om, om man är på det humöret, och det sker. Så är det naturligtvis inte i verkligheten, man har både rätt och fel i olika stycken, det kommer man aldrig ifrån.
En frågeställning jag jobbat med är gradskalan av hur viktig en åtgärd är. Som i det här fallet med fälgar och vikt. Hur viktig är vikten? Själva frågeställningen framstår som absolut men det handlar ändå om en relativ fråga. Alltså, i vissa situationer är vikten mer eller mindre viktigt. Man kan givetvis förutsätta att alla kör på viss typ av banor, aldrig på allmän väg o.s.v. men jag vet inte om det är en bra svarsvinkel. Jag läst b.l.a Paul Haney:s bok om racing däck och givetvis kapitlet om dess reologiska egenskaper och även följt Jarlmark föredrag på KTH. Jag har själv noterat skillnader mellan olika däcksfabrikat och gummiblandningar och kan körmässigt konstatera att gummits egenskaper överglänser mycket annat när det gäller vedertagen banracing, eller skall vi säga grepp. Hjulupphängningar designar jag till största delen efter biltyp. Däcken har en egen konstruktion med sina fysiska egenskaper och dess gummi med mönster sina egenskaper.
När det gäller ofjädrad vikt så har jag kört med stora variationer på sådan vikt över en given ojämnhet i en sväng och noterat hur bilen behåller sitt grepp. Skillnaden har varit upp till 10 kilo per hjul. Jag har ändrat returen på dämparna för att få snabbare utfjädring för att se i vilken mån det går att kompensera den vägen. 10 kilo är ju en del men jag vill se skillnader som är klart noterbara när jag kör. Min teori är som du vet att slippa kompensera i högsta möjliga utsträckning. De tyngre hjulen gör dock ingen skillnad i kurvor på plan väg. Med min motorstarka bil gör det ingen skillnad accmässigt men med en motorsvag bil ser vi en försämring med 40 kilo mer hjul och även bromsförmågan i viss utsträckning.
Vad väljer vi? Ekonomin kommer då oftast in som en faktor, annars vore det ju bara att välja den lättaste och starka varianten. Nu ger ju bredden på hjulet mer vikt men vad gäller enbart den skillnaden av det bästa komponenterna så vinner bredden mot vikten för sagda omständighet.
Mitt fokus har inte varit att skapa kult kring mig själv, det kan jag ärligt skriva här. Mina filosofiska tankegångar är att finna styrka och integritet i insikten att jag har rätt att vara som jag är. Att INTE finna personlig vinning i att bevisa något för andra eller ägande av saker och ting. Det jag ser som min domare är inte andras bedömning av mig, det är huruvida det jag gör blir som tänkt. Så sett är det fysiken som är domare och den är ärlig, utan kränkta åsikter och helt rättvis. Självklart blir jag glad för beröm och ledsen av kritik, men det är mänskliga relationer. Jag skulle gissa att mina akademiska tillkortakommanden i stor utsträckning kompenseras av alla hundratals konstruktioner och fysiska modeller jag gjort och upplevt resultaten av. Jag kan tänka mig att det är lättare för mig att hitta kompletterande akademisk kunskap än för en akademiker att hitta min erfarenhet för sina , beräkningar. Hoppas jag kan skriva så utan att det verkar besservisser.
Hur som helst, det är inga problem med kritik för mig, det finns alltid ett fog för sådant som jag bör ta i beaktande. Det händer dock att jag tar i på skarpen ibland men då skäms jag efteråt.
Per, inga halta löss!
Med vänlig hälsning
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287



Jag är inte mentalt på topp just nu och ber alla som kände sig illa till mods av det jag skrev om ursäkt, i synnerhet Göran, förstås. Även om jag har bryderier runt vissa utsagor, finns det ingen anledning att uttrycka sig så offensivt.

Även om det nog inte är nån tröst så är detta tyvärr inte ens på topp 10 av dumma och destruktiva grejer jag gjort på senare tid.

Nu är det jag som tar ett par steg tillbaka och funderar på hur jag ska undvika fler såna här utbrott i framtiden.



Kanske jag återkommer med mer nyanserade inlägg runt fordonsmekanik och -dynamik. Något jag hoppas och tror på att jag kan bidra med en något annorlunda vinkel till.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jag tackar för din ursäkt. Nu går vi vidare med glatt humör.
Med vänlig hälsning
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Racetech
Ofjädrad vikt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
5 besök senaste veckan (55099 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande