Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Ord och inga visor från Max M
3087 besök totalt
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482


Trådstartare
Kul med lite klargörande vad gäller budget. Och vem som dödar F1 egentligen. Nåt som vi tifosi alltid vetat iofs.

------

Max Mosley has called on the Formula one teams to stop "whinging" and up their game if they are to topple Ferrari.
The Italian team have won the drivers' and constructors' championship double for the last five years thanks to Michael Schumacher's dominance, prompting some to call for new rules to slow them down.

But Mosley, president of world governing body the FIA, insists it is down to the rival teams to stop the Ferrari steamroller.

He said: "I wouldn't say Ferrari are killing the sport. What I would say is that Williams, McLaren, Renault and BAR are killing the sport because they are doing a rubbish job. It's not down to Ferrari to lose."

"What's worse is that they say we are helping Ferrari - if I could slow down Ferrari, and in particular Michael, I would."

"It's up to the engineers in the other teams to catch Ferrari."

"Instead of whinging about Ferrari's success, all they have to do is design a quick car and put a fast driver in it and all this nonsense will stop."

Mosley believes rival teams are hiding behind excuses after seasons of under-achievement.

Ferrari are widely believed to have the biggest budget in Formula one, but Mosley claims that is not actually the case.

He believes the budgets of McLaren or Williams added to the cash spent by respective engine suppliers Mercedes and BMW, easily outweigh the resources at Ferrari's disposal.

"one of the great fallacies in Formula one is that Ferrari have more money," he said.

"They have more sponsors but they have to pay for their own engines. Mercedes and BMW offer these for nothing."

"You go to BMW and the facilities are just awesome - Ferrari is like a cottage industry."

"I am sure the total budget, certainly of McLaren and Williams and I suspect BAR and Renault, is greater than Ferrari's to get two cars on the grid."

"You could put [Ferrari sporting director] Jean Todt in any of the top five teams the last few years and he would have done the same job."

Mosley concedes even with a raft of new rules for 2005, Formula one fans can still expect to see Schumacher and Ferrari among the winners.

However, he does not expect a repeat of Schumacher's runaway success last year and tipped two of the sport's young guns to spring a surprise.

"A bookmaker would say Schumacher [for the title] on past form," he said.

"I think Jenson Button is a very strong possibility and I think Fernando Alonso is also a very strong possibility."

"I would be very surprised if Michael won the first six races because the other teams know what they have to do."

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Hmm, var det inte Ferrari som skulle dra sig ur F1 om inte de fått de där extra 100 miljonerna i kontraktet med Bernie?! Har gått och läsa på flera nyhet siter...

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482


Trådstartare
Jo, men de andra har inte skrivit på än och de går väl inte helt lottlösa ur ett påskrivet avtal heller får man väl anta.

Ferrari är mycket angelägna om att minska kostnaderna inom F1. Många av de andra är mer intresserade av att sabotera för Ferrari än att reducera kostnaderna. Nu förstår man varför, de har helt enkelt mer pengar men kan ändå inte hålla jämna steg med Ferrari.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Max har naturligtvis rätt. Det ÄR upp till de andra att hänga med. Och än har ju inte Ferrari kommit upp i McLarens rekord från -88. Minns inte att Ron gnällde då...

_________________
Johan Rådlund
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Helt sant!! Det irriterande att folk tror att Ferrari har så stora resurser, när i själva verket BMW/Honda/Ford/Mercedes är de som plöjer in pengar i industrin ...... de får inte fram några resultat bara!! ..men det är en annan historia.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Förstår dock inte varför han inte nämner Kimi som en utav de farliga utan istället Button? I mina ögonär kimi oftast närmre än Button! men men.. jag är inte så insatt men jävligt skoj att se på

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Corsa skrev:

Ferrari är mycket angelägna om att minska kostnaderna inom F1. Många av de andra är mer intresserade av att sabotera för Ferrari än att reducera kostnaderna.

Haha, kan bara komma ifrån en tifosi!
En partsinlaga ifrån Mosley som svar på alla de andra stallens kritik mot bl.a. FIA. Det gäller att vältra över fokus på nåt annat istället för att enbart svara på kritiken. Smart och det går ju ofta hem.

Det finns massor av uppgifter om vilken budget de olika stallen har, inkl. motortillverkarnas bidrag, och i stort sett alla visar att Ferrari gör av med klart mest. Toyota och McLaren brukar inte vara så långt efter, men då har främst Toyota en hel del kostnader relaterade till uppbyggnaden av alla tekniska resurser som vindtunnel o.d.. Williams anses dock vara ganska långt efter. Men å andra sidan har inte Ferrari tvingat till sig pengarna, så det är väl inget fel i att göra av med mest pengar.

Inget vet förstås svaret exakt, men tidskriften "F1 Business" brukar anses komma med hyfsat trovärdiga siffror. Men den tidningen har förstås Mosley aldrig läst.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482


Trådstartare
AndersY skrev:
Corsa skrev:

Ferrari är mycket angelägna om att minska kostnaderna inom F1. Många av de andra är mer intresserade av att sabotera för Ferrari än att reducera kostnaderna.

Haha, kan bara komma ifrån en tifosi!
En partsinlaga ifrån Mosley som svar på alla de andra stallens kritik mot bl.a. FIA. Det gäller att vältra över fokus på nåt annat istället för att enbart svara på kritiken. Smart och det går ju ofta hem.

Det finns massor av uppgifter om vilken budget de olika stallen har, inkl. motortillverkarnas bidrag, och i stort sett alla visar att Ferrari gör av med klart mest. Toyota och McLaren brukar inte vara så långt efter, men då har främst Toyota en hel del kostnader relaterade till uppbyggnaden av alla tekniska resurser som vindtunnel o.d.. Williams anses dock vara ganska långt efter. Men å andra sidan har inte Ferrari tvingat till sig pengarna, så det är väl inget fel i att göra av med mest pengar.

Inget vet förstås svaret exakt, men tidskriften "F1 Business" brukar anses komma med hyfsat trovärdiga siffror. Men den tidningen har förstås Mosley aldrig läst.


Minskningen av testdagar är ju inget annat än ett sätt att slå mot Ferrari där det svider mest. Det har sällan med kostnadsreducering att göra. Vill man reducera kostnaderna finns det andra sätt att göra det på. Påfallande ofta ser man att de föreslagna åtgärderna för att minska kostnaderna slår mer på Ferrari än de andra stallen. Märkligt...

Var får man tag på F1 business? Inte i de vanliga tidningsställen vad jag har sett. Efter cirka 10 år inom svensk press så har jag en rätt hälsosam grad av ifrågasättande av innehållet i tidningar och andra media... Jag tror dock att MM nog har en hel del substans i det han säger, vilket inlägget handlar om.

I övrigt är det omöjligt att minska kostnaderna inom F1 eftesom alla stallen kommer att bränna minst sin hela budget. Det man kan och skall göra enligt min mening är att införa restriktioner inom områden där pengarna spelar stor roll. Dvs om 10 miljoner i vindtunneln ger 0,5 s idag bör man ha restriktioner som gör att samma summa ger 0,2 s istället. Då får man ett system som gör att investerad krona inte får så stor utväxling på varvtiderna vilket innebär att det blir prioriterat att skaffa en kompetent förare istället. En bra förare hos ett stall kan kompensera för 200 milj i budget.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Sorry, "Business F1", menade jag: www.businessf1.com
Jag vet inte om det går att köpa lösnummer, men den är ganska dyr och vänder sig väl mest till "F1-interna"(stallpersonal, sponsorer, arrangörer, tillverkare, journalister, etc.) och inte så mycket till fansen. En årsprenumeration kostar ca 4000:- för 12 nummer, har jag för mig.


Angående teststopp så är det väl helt klart att det sparar pengar. Varför testar inte de mindre stallen mer? Jo, för att de inte har råd.
Ferrari vill inte ha teststopp eftersom de testar klart mest och har råd med det.
Ett motargument som Brawn ibland kör med är att de i så fall skulle lägga pengarna på ökad simulering. Visst, men det får de knappast ut lika mycket av som av att testa, annars skulle de redan nu simulera i ökad grad och testa mindre. För de små stallen gör ett teststopp ingen skillnad eftersom de ändå inte har råd att testa särskilt mycket nu, men för Ferrari och de andra toppstallen innebär ett teststopp mindre fördel för sina pengar jämfört med hur det är nu och därmed blir skillnaden mellan stallen mindre.

Visst kommer stallen alltid att göra av med alla pengar de får in, men det gäller ju att fixa till ett reglemente som ger så små fördelar som möjligt åt en extra tjock pengapung. Annars kan ju mästerskapet avgöras genom att alla i början av mars redovisar hur mycket pengar de har fått in så delas priserna ut efter det...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Är det inte väldigt svårt att kontrollera ett testförbud?
Det blir väl bara så att det finns ännu ett område där det gäller att vara fiffig, spendera pengar och hitta snirkliga sätt att testa komponenter ändå. Om man ska få ner kostnaderna så tror jag man får man standardisera i högre utsträckning och begränsa möjligheterna att utveckla, för det är ju det som kostar.

Hur tänker GPWC? Iom att det är biltillverkarna som bestämmer så borde dom ha lätt att enas om kostnadseffektiva regler. Dom borde dessutom göra det till en mer renodlad marknadsföringsapparat än det är nu.

För övrigt så är ju pengar en del av sporten. Pengar * effektivitet = 1/varvtid

Ferrari är ju bäst. Dom vinner ju. Även om Williams egentligen är bäst och hade vunnit om bara allt hade varit rättvist, istället för som det är nu, dumt och orättvist.
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Hur tänker GPWC? Iom att det är biltillverkarna som bestämmer så borde dom ha lätt att enas om kostnadseffektiva regler. Dom borde dessutom göra det till en mer renodlad marknadsföringsapparat än det är nu.


Inte vet jag hur de tänker göra, men man kan kika på DTM, det är ju en serie där tillverkarna (om jag förstått rätt) bestämmer. Där är ju bilarna, i praktiken, mer eller mindre samma. Är inte motorerna plomberade? De får bara använda ett mycket begränsat antal per säsong, vet jag. Tester är också kraftigt begränsade. Iden är säkert att alla ska kunna vinna (mästerskapsseger varsinn säsong är optimalt?).

Men F1 har alltid handlat om teknik, teknikutveckling och tekniskt övertag. Jag tycker det ska vara betydligt friare än vad det är idag, undantaget aerodynamik och motorstyrka, som jag anser ska begränsas på något tillförlitligt sätt (hur?). Det är inte roligare att se en bil åka förbi i 300 än i 250, tvärtom t.o.m, om den kör lite saktare hinner man se mer. Mindre aerodynamiskt grepp men gärna hur mycket däck som helst! Jag störs inte heller av aktiva fjädringar, automatiska växellådor och antisladd. Bäste chaufören kör i alla fall ifrån de sämre.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En fråga man kan ställa sig är vad det är man vill se. Bästa föraren eller bästa bilen?
När jag generaliserar tycker jag att i europa (F1) letar man efter en mästarbil/stall medan man i USA (Irl, Cart, Champ car, Nascar etc) letar efter en mästarförare.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Ord och inga visor från Max M
3087 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande