Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Saab 900 som banbil?
1875 besök totalt
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Är Saab900 helt hopplös som banbil?
Nu snackar jag inte jättegammal Saab 900 utan 900/9-3 modellen.
Robert Uhr kör juh med sin galet turboladdade 900, men funkar den icke turboladdade i bana, eller är det gamla Opelchassit helt åt h-e för svängande?
Hur står sig en sådan i jämförelse med en Peugeot 306Xsi, någon som har några direkta erfarenheter?
Jag inser att man inte är snabbast runt någon bana med någon av dessa bilar, men vilken är minst hopplös s.a.s
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863



Chassiet är helt ok men inte mer på en vectra a (89-95) som väger 1200 tjänstevikt ungefär. Att saab sen hade det till en bil som ligger 200 kg över det kändes redan då dumt tycker jag. Opel hade en bättre upphängning bak för dem finare modellerna men saab hade alltid den enkla. Ändå upp på viggenmodellen sitter samma som på alla gamla kadetter, vectror samt astror.

Du får sen hundra ggr mer bil för pengarna om du direkt köper en vectra i såna fall. Känns dock som att det finns klart bättre alternativ för svängande. Om du hittar en rostfri GT 16v vectra a så rör dem på sig rätt bra. Samma motor som GSi 16v (i princip skiljer smådetaljer bara) och komforten till vardags är ljusår bättre än en gammal kadett. Du kan ju kolla på min om du vill se hur dem ser ut och hur dem går men den är int till salu. Jag bor i Rönninge vilket ju är rätt nära dig.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Hhmm....
Just den modellen du nämner är väl känd för sina mindre övertygande köregenskaper. (Pop: Gunghästen)
Bakaxeln är till stor del gjord av exakt samma delar som en Opel Ascona. Iofs en skitrolig bakhjulsdriven bil, men ganska gammal.
Det går säkert att få den att fungera på bana, men med många andra bilar är det inte lika mycket uppförsbacke med.

om det skall vara just SAAB skulle jag föreslå den gamla hederliga SAAB 900.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

om NG900 och 9-3an kan jag bara säga, den mäst charmlösa bil som byggts.
Lika sexig som en säck rabarber
Utan torbo? glöm det. Den är ski.... trött.

Men ALLT går att få svängvänligt, det är bara att grundförutsättningrana är olika bra från början.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:
Chassiet är helt ok men inte mer på en vectra a (89-95) som väger 1200 tjänstevikt ungefär. Att saab sen hade det till en bil som ligger 200 kg över det kändes redan då dumt tycker jag. Opel hade en bättre upphängning bak för dem finare modellerna men saab hade alltid den enkla. Ändå upp på viggenmodellen sitter samma som på alla gamla kadetter, vectror samt astror.

Du får sen hundra ggr mer bil för pengarna om du direkt köper en vectra i såna fall. Känns dock som att det finns klart bättre alternativ för svängande. Om du hittar en rostfri GT 16v vectra a så rör dem på sig rätt bra. Samma motor som GSi 16v (i princip skiljer smådetaljer bara) och komforten till vardags är ljusår bättre än en gammal kadett. Du kan ju kolla på min om du vill se hur dem ser ut och hur dem går men den är int till salu. Jag bor i Rönninge vilket ju är rätt nära dig.


Jo en Vectra GT skulle jag inte ha något emot egentligen, men att hitta en rostfri är som att hitta en nål i höstack, samt att den inte är speciellt billig att försäkra.
En Saab 900 är billig i inköp, det finns tonvis med reservdelar för inga pengar alls, dom är nästan alltid gubbkörda och välskötta. En 2.3'a kostar 7000kr att halvförsäkra för mig.
Som ni kanske förstår är det en ekonomisk fråga det här, och BMW är superkul och underbar... Men den rymmer inte mer än 2personer, och mina fraktbehov har förändrats lite...

Varför är inte sportbilar billiga i inköp o drift, och sammtidigt praktiska?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Lite inside har man väl och tro mig, så mkt man måste ändra för att komma hyffsat till vill du inte. Men det går.

Vikten är en stor nackdel oxå.

Saab har gjort...enbart roligare bilar än just den.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Lite inside har man väl och tro mig, så mkt man måste ändra för att komma hyffsat till vill du inte. Men det går.

Vikten är en stor nackdel oxå.

Saab har gjort...enbart roligare bilar än just den.






*stryker saab 900 ur listan*


Dåså, då får det bli en Peugeot 306 Xsi isf... Om man någonsin hittar någon till salu när det beger sig

Eller så kör man på en BMW 525 med enbart trafikförsäkring
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036



dessutom är juh 2.3, 150 hästars sugisen inget under av bränsleekonomi direkt....
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



En sen välskött 405:a istället för 306:an kanske?
Rost är ju inget stort problem på de bilarna, de är väldigt rymliga, lätta och antagligen klart mycket roligare än en NG 900.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Joakim Winkler skrev:
En sen välskött 405:a istället för 306:an kanske?
Rost är ju inget stort problem på de bilarna, de är väldigt rymliga, lätta och antagligen klart mycket roligare än en NG 900.


Dyrare att försäkra än 306'an, men inte så jättefasligt mycket dyrare.
Men det känns lite osäkert att köpa en Peugeot som gått 25k mil, kanske bara är något jag inbillar mig och dumma förutfattade meningar, man kanske ska ta sig till att provköra en

EDIT:

Peugeot 406 2,0ST ligger juh faktiskt inte så långt bort i pris, men det spelar juh egentligen ingen roll om det är mycket eller lite när man inte har pengarna iofs
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andrew Petrykowski skrev:

Men den rymmer inte mer än 2personer, och mina fraktbehov har förändrats lite...

En mini-Andrew på g??

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Andrew Petrykowski skrev:

Men den rymmer inte mer än 2personer, och mina fraktbehov har förändrats lite...

En mini-Andrew på g??


o nej, inte på länga vägar... annars har flickan min dolt något väldigt väl
Det är en lång historia, men jag måste helt enkelt transportera mer folk än bara mig själv nu, och det funkar inte med bimmern

Sen att bimmern inte funkar alls just nu gör juh inte saken bättre
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Andrew Petrykowski skrev:
Men det känns lite osäkert att köpa en Peugeot som gått 25k mil, kanske bara är något jag inbillar mig och dumma förutfattade meningar, man kanske ska ta sig till att provköra en

Jag tänkte iofs en som inte gått riktigt så långt, fast de som gått mindre kanske är svåra att hitta och ligger över budget?

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Joakim Winkler skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Men det känns lite osäkert att köpa en Peugeot som gått 25k mil, kanske bara är något jag inbillar mig och dumma förutfattade meningar, man kanske ska ta sig till att provköra en

Jag tänkte iofs en som inte gått riktigt så långt, fast de som gått mindre kanske är svåra att hitta och ligger över budget?


Nejdå, dom ligger innom budget, men att hitta en Mi16 som inte gått långt och är i fint skick är juh en smärre konst kan jag tänka mig. Sportbilar i den lägre prisklassen tenderar juh till att vara väldigt slut i alla avseenden
Citera
Allmänt banåkaforum
Saab 900 som banbil?
1875 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande