Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
17 besök senaste veckan (28948 totalt)
Mattias D
Jonstorp
Här sen Jan 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
porschedriver skrev:
Mattias D skrev:
porschedriver skrev:
porschedriver skrev:
FSN skrev:
Dan Hovang skrev:
Välkommen hit!
Jag är mycket nyfiken på buren
Är den FIA-homologiserad så köper jag en likadan!


Buren kanske skulle kompletteras med en bakre sträva för bältet??


Då ryker en eventuell homlogering all världens väg.........


Edit:
En hel del av safetydevices burar är homologerade. Dock måste man kolla med SD om just den buren du vill ha är FIA-homologerad.


Hej !
om jag fattade rätt menar du att homologeringen ryker om man kompleterar med sträva för bältet?


/M


med samma sannolikhet som att golvet blir blött om man vänder uppochner på ett glas vatten...


Tackar då blir det ingen extra sträva.
/M

_________________
Mattias Döös
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Det pappert innebär att efter vad jag kan tyda att buren är FIA-homologerad för Porsche 924/944.

Sedan vet jag inte vad som krävs för att även installationen skall vara godkännd/homologerad?
Kolla med din besiktningsman (Sigge Skålberg), det borde inte vara något problem om förstärkningsplattorna som svetsas i karossen överensstämmer med SBFs regler och man bara skruvar i buren (INGEN SVETS!!!!) i förstärkningsplattorna.

Det bästa är att faxa en kopia av intyget till Sigge INAN du börjar montera den och frågar vad som gäller.

Edit: oj vad illa jag stavar idag....

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Så här beslutade SBF tekniksa kommité angående Heigobåge:

"§ 6 Dispensansökan skyddsbåge
Från Roger Åsell och Erik Woode som skall tävla i PCS Racing i något som kallas "soloracing".
Ansökan gäller en skyddsbåge av fabrikat Heigo som i sitt certifierade utförande är
monterade i bältesinfästningarna.
Kommittén konstaterar att, om dessa skyddsbågar skall användas så gäller det certifikat som
tillhör bågen och får utifrån detta inte modifieras.
Därför behövs ingen dispens, utan bågen skall överensstämma med sitt certifikat."

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Å andra sidan hittade jag även detta I SBFs rullor:

http://www.sbf.se/pdf/protokoll/2004/TK_01_04.pdf

paragraf 11.

Safetydeviceburar med RAC-certifikat är ej att betrakta som godkännda burar åtminstonde i vissa fall.
Ma.o, RING Skålberg.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Pierre Broberg
Åtvidaberg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 87



Citat:
Hittade vita sidoblinker som kan passa bra (hittades på Biltema 79kr styck), någon som vet var man kan fåt tag på bakglas och fram blinkers med vita eller tonade glas till en vettig peng?


http://www.Turnclear.com har vita blinkers till 924, 944 och 928.

det är Jocke på www.944sverige.com som säljer dessa, och jag hoppas inte du har glömt att regga dig där


mvh. Pierre Broberg / Admin 944 Sverige

_________________
//Pierre Broberg
Mercedes C180K
Citera
Mattias D
Jonstorp
Här sen Jan 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
porschedriver skrev:
Å andra sidan hittade jag även detta I SBFs rullor:

http://www.sbf.se/pdf/protokoll/2004/TK_01_04.pdf

paragraf 11.

Safetydeviceburar med RAC-certifikat är ej att betrakta som godkännda burar åtminstonde i vissa fall.
Ma.o, RING Skålberg.


Paniken steg när jag läste detta, buren är beställd och betald. Jag ringde Sigge Skålberg för att reda ut vad som gäller.
Nu är jag lugn. Om buren har FIA cert som stämmer med buren i verkligheten gäller det över svenska regler. Vid besiktning av buren ska buren vara monterad i bilen och man ska kunna uppvisa certifikat på att den är FIA godkännd, ett sådant dok som jag lagt in kopia på tidigare på denna tråd, man ska även ha ett dokument som visa hur buren ska vara monterad. (dessa ska sedan sparas som värdehandling)



Inlägget på länken paragraf 11 gäller gamla burar som inte stämmer överens med certet.

Tack för alla inlägg

_________________
Mattias Döös
Citera
Mattias D
Jonstorp
Här sen Jan 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Pierre Broberg skrev:
Citat:
Hittade vita sidoblinker som kan passa bra (hittades på Biltema 79kr styck), någon som vet var man kan fåt tag på bakglas och fram blinkers med vita eller tonade glas till en vettig peng?


http://www.Turnclear.com har vita blinkers till 924, 944 och 928.

det är Jocke på www.944sverige.com som säljer dessa, och jag hoppas inte du har glömt att regga dig där


mvh. Pierre Broberg / Admin 944 Sverige


Tack för tipset med blinkers.
Jag har även reggat mig på 944sverige men där var det så krångligt att lägga in bilder i tråden så det fick bli rejsa som man kan följa när 944:an förvandlas till rejs bil.

/M

_________________
Mattias Döös
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Mattias D skrev:

Inlägget på länken paragraf 11 gäller gamla burar som inte stämmer överens med certet.

Tack för alla inlägg


Gött. MaN VET JU ALDRIG VAD GOSSARNA PÅ fia/sbf hittar på så det är bäst att:
Check
double check
re-check
and check again

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Pierre Broberg
Åtvidaberg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 87



Mattias D skrev:


Tack för tipset med blinkers.
Jag har även reggat mig på 944sverige men där var det så krångligt att lägga in bilder i tråden så det fick bli rejsa som man kan följa när 944:an förvandlas till rejs bil.

/M



Jo, det går inte ladda upp direkt till forumet pga begränsade resurser (som förhoppningsvis ska ändras i slutet av månaden). Men annars är det ingen skillnad på rejsa och 944sverige forumen båda är fina phpbb forum

Men iaf.. lycka till med bygget, bilen kommer bli grym!
får ta en omgång mot dig på bana så fort jag fått ner kompressorn i min (lär väl ta ett år eller två )

_________________
//Pierre Broberg
Mercedes C180K
Citera
Mattias D
Jonstorp
Här sen Jan 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Pierre Broberg skrev:
Mattias D skrev:


Tack för tipset med blinkers.
Jag har även reggat mig på 944sverige men där var det så krångligt att lägga in bilder i tråden så det fick bli rejsa som man kan följa när 944:an förvandlas till rejs bil.

/M



Jo, det går inte ladda upp direkt till forumet pga begränsade resurser (som förhoppningsvis ska ändras i slutet av månaden). Men annars är det ingen skillnad på rejsa och 944sverige forumen båda är fina phpbb forum

Men iaf.. lycka till med bygget, bilen kommer bli grym!
får ta en omgång mot dig på bana så fort jag fått ner kompressorn i min (lär väl ta ett år eller två )


Har själv funderat på att skaffa lite mer power i motorn, har även en Z3M Coupé med 321HK så 163Hk i 944:an känns lite klent, men bara man kan vänja sig tror jag att man kör snabbare på banan med 944:an än Z3:an.
Ska bli kul att träffa alla porsche tokar på banorna i år så man kan utbyta erfarenheter.

Ha de gött
Mattias

_________________
Mattias Döös
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Mycket bra! thumbs up
Certburar är fina ..
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Kul med fler 163-hästars 944rejsare!
Det ser ut som du fått fart på bygget också!
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Jag kom att tänka på det här med slopningen av pop-up-strålkastarna. Läste vad du skrev i Martin L's tråd och som jag tolkar det så är du, liksom jag, ute efter en lätt och snygg lösning.
Hur har du tänkt lösa det med täckglasen? Själv vill jag inte att täckglasen ska se för hembyggda ut, vilket de säkert skulle göra om jag skulle tillverka dem själv. Jag vill dessutom ha med "bockningen" på nedre delen av locken, som fortsätter på frontplåten och skärmarna, vilken kanske inte är helt lätt att få snygg. Jag har inte hittat någon som säljer täckglas i sverige så jag har funderingar på att plocka hem täckglasen från http://www.gt-racing.com. Reflektorer är väl bara att ta några mått och sedan se vad det finns för passande ex på marknaden.
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Andreas Ingemarson skrev:
Jag kom att tänka på det här med slopningen av pop-up-strålkastarna. Läste vad du skrev i Martin L's tråd och som jag tolkar det så är du, liksom jag, ute efter en lätt och snygg lösning.
Hur har du tänkt lösa det med täckglasen? Själv vill jag inte att täckglasen ska se för hembyggda ut, vilket de säkert skulle göra om jag skulle tillverka dem själv. Jag vill dessutom ha med "bockningen" på nedre delen av locken, som fortsätter på frontplåten och skärmarna, vilken kanske inte är helt lätt att få snygg. Jag har inte hittat någon som säljer täckglas i sverige så jag har funderingar på att plocka hem täckglasen från http://www.gt-racing.com. Reflektorer är väl bara att ta några mått och sedan se vad det finns för passande ex på marknaden.


Bockning som följer frontplåten är nog inget problem men att få resten att inte se hemmabyggt ut är värre.

Mina ser extremt hemmabyggda ut (vilket dom åxå är ) Men jag tycker att dom funkar bra.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=10688

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1694



om någon hittar ett par billigare halvljus som skulle kunna passa istället för pop-uppljusen på 924/944 så är jag nyfiken på vilka. Jag rotade runt lite på biltema men kunde inte hitta passande.

Så hittar ni något säg till .

_________________
Markus Ålind
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Qaz skrev:
om någon hittar ett par billigare halvljus som skulle kunna passa istället för pop-uppljusen på 924/944 så är jag nyfiken på vilka. Jag rotade runt lite på biltema men kunde inte hitta passande.

Så hittar ni något säg till .


Jag har förskat lite i det då jag också vill byta lampor. Autoexperten har hellalampor för ca 500:-/st med hel/halvljus och även med pos.ljus. Finns i olika dimentioner dock vet jag inte vilka mått man skall ha.. . Mekonomen borde också kunna skaka fram liknande.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Qaz skrev:
om någon hittar ett par billigare halvljus som skulle kunna passa istället för pop-uppljusen på 924/944 så är jag nyfiken på vilka. Jag rotade runt lite på biltema men kunde inte hitta passande.

Så hittar ni något säg till .


Van-strålkastare passar skapligt. Finns på Biltema

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Mattias D
Jonstorp
Här sen Jan 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
FSN skrev:
Qaz skrev:
om någon hittar ett par billigare halvljus som skulle kunna passa istället för pop-uppljusen på 924/944 så är jag nyfiken på vilka. Jag rotade runt lite på biltema men kunde inte hitta passande.

Så hittar ni något säg till .


Van-strålkastare passar skapligt. Finns på Biltema

Är det både hel o halvljus i dom?
/M

_________________
Mattias Döös
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Hur är det med täckglas och besiktning? Kompisen (som kör med van-lampor) tar alltid bort sina innan. Är han för försiktig?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Mattias D skrev:
FSN skrev:
Qaz skrev:
om någon hittar ett par billigare halvljus som skulle kunna passa istället för pop-uppljusen på 924/944 så är jag nyfiken på vilka. Jag rotade runt lite på biltema men kunde inte hitta passande.

Så hittar ni något säg till .


Van-strålkastare passar skapligt. Finns på Biltema

Är det både hel o halvljus i dom?
/M


Jepp!!

Jag skall lägga upp en bild på mina lampor i min bilbyggartråd nästa vecka...

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



P.P. skrev:
Hur är det med täckglas och besiktning? Kompisen (som kör med van-lampor) tar alltid bort sina innan. Är han för försiktig?


Har åxå hört att det skall vara problem med hemmabyggda polykarbonat täckglas. Min gled dock igenom bes. utan anmärkning. Borde bara vara att skruva bort täckplasten om det strular.....

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
17 besök senaste veckan (28948 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande