Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -84 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 9 besök senaste veckan (28940 totalt) |
Kul, ytterligare en bil till Roadsport C
Ang cert-bur så kan man ju fråga sig var gränsen går för att man ändrat i buren. Ger man sig på att borra och svetsa i en sådan så kan jag förstå att certifieringen faller. Men om man klämmer fast ngt, t.ex ett kamerastativ? Eller klämmer fast en tvärsträva bakom huvudbågen m h a svep (typ avgasklämma) som man man sedan fäster sitt bälte i? (Detta är en icke helt ovanlig metod) Shortshift fanns svensktillverkat för ngt år sedan ivf, sök eller fråga på www.944sverige.com Spacers för nyare hjul är lätt att få tag i, men gräver å andra sidan ett djupt hål i plånboken. Räkna med minst 2000 kr för nya, antagligen uppåt 3000 kr. Beg verkar vara rätt svåra att få tag i. Hinner du bli färdig och komma ut på banorna i år? _________________ Pär Hylander |
||||
Det verkar tomt på short shift på 944forumet. Spacers har jag hittat hos någon som heter Tony han tar ca 2500kr för nya med bultar, så det verkar vara rätt ok pris. Planerna är att jag ska hinna ut o köra på banorna i år så om inget oförutsett händer ska bilen vara klar i April. /M _________________ Mattias Döös |
||||
Så har man äntligen fått lite tid i garagen. Lim gurun Jonas kom på besök, genast sattes han i arbete med att hjälpa mig passa in skärmar och front. Ett stort TACK..
Flipp stålkastarna försvinner, in kommer en insats från yamaha beluga som jag hittade på mc skroten i fleninge. Skärmarna är på plats. Fronten kom på plats också, tyvärr var det ingen vidare passform, stor glipa i överkant, något att lösa i helgen. Fälgarna jag ska ha på bana. Mer tid i garaget i helgen.. /M _________________ Mattias Döös |
||||
Så lite så Mattias, och visst blev det bra!!! _________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé |
||||
Än har det inte hänt så mycket i garaget, f...n att man ska behöva jobba, men utan jobb inget gryn i kassan och då heller inget rejs bygge heller. Men hela söndagen ska det skruvas i garaget.
I dag åkte jag till GT racing för att köpa rejs belägg fram, men det slutade som vanligt med att man kom hem med lite mer. Jan Tolli tyckte att man skulle byta även bak beläggen för att inte få någon konstig broms känsla.Dagen slutade med aldeles för dyra belägg och ventilerade skivor fram. Fick även en lösning på turbofronten som inte passade, tydligen är turbofronten rundare än org till -84:an så Jan skulle göra en ny platta mellan huven och fronten så att det passar bättre. Mellan delen är hel så det blir att flytta ner lamporna till dimljushålen. Snackade med Safty Device i dag och buren bör anlända till mitt garage under nästa vecka, har även fått lev tid på plast bakrutan som ska vara klar den 16/3, passar då även på att hämta kofångaren bak i glasfiber och en vinge med lite luft mellan rutan o vingen. Mer info efter helgen. /M _________________ Mattias Döös |
||||
Rikiga hel- och halvljuset som skall ner i dimljushålen?? Har för mig att det finns en minimihöjd för hel och halvljusoch att dimljushålen sitter för lågt????? Vet ingenting om regler men har läst de nånstans......... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Det stämmer, hel o halvljus måste sitta på viss höjd, men det är helt ok att sätta ljusena på ett metallstag inför besiktingen och sedan kan man ju flytta ner dom till dimljushålen (dock böter vid flygande besiktning) men bilen ska ju mest gå på bana så jag hoppas slippa böter i framtiden. /M _________________ Mattias Döös |
||||
Äntligen en eftermiddag i garaget.
Plasthuven monterad, turbospoilern bak monterad och backspeglarna kom även dom på plats. Bakrutan avplockad för inbyte mot en mycket lättare från plastis. Slipningen inv påbörjad för att kunna lacka cupén. Bilen fick äntligen se lite solstrålar. (med öppen garage port). Bakspoilern monterad Brorsans pöjk Linus på besök, ser helt förskräkt ut, försåligt med en nerplockad 944 i synfältet. Backspeglarna monterade. _________________ Mattias Döös |
||||
Buren har kommit, ser verkligen seriös ut. Nu ska bilen bara bli klar invändigt så den kan skruvas i.
Det följde med sex fästplattor som ska svetsa fast i bilen invändigt, två av dom hade muttrar på ena sidan men fyra av dom var utan muttrar, undrar hur man ska montera buren i dom, tipps är välkommna. Annars får jag kolla med Safety Device som är leverantör. _________________ Mattias Döös |
||||
Mattias, det kan vara så att brickorna utan fastsvetsade muttrar skall agera brickor på andra sidan karossen med genomgående bultar. Men observera att jag bara tror.
Fästet längst bak ser ut att bultas genom hjulhuset, det främsta genom golvet. Vi får ta en titt på det imorgon Mycket snygg bur i övrigt. _________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé |
||||
Så var det lite fixat i garaget igen, lite osäker på om buren ska monteras så här, tycker att buren kommer lite långt bak, har mailat lev för info så jag får lugna mig för slutlig montering.
Men dom ventilerade skivorna fram kom i alla fall på plats. _________________ Mattias Döös |
||||
Mmmm verkligen nöje & inspiration o följa denna tråden.
Fasiken vilken skysst bur alltså! Men som jag har uppfattat det borde inte främre stolparna gå i "dörrbalken" ist för golvet Har hört att det är bra mycket starkare där? _________________ |
||||
Precis vad jag också satt och tänkte på... blir den inte för lätt? Men iof då är det ju bara att göra som herr Hylander och slänga in lite nertyngande metallplattor på lämplig plats... |
||||
Risken finns men då får jag vl lägga i lite extra vikter, börjar bli ont om tid att få ihop bilen i tid, för nycket jobb, ligger just nu på hotell i malmö, men skulle mycket hellre vilja va hemma o sova för att kunna meka med bilen i morgon. _________________ Mattias Döös |
||||
Tack, roligt att någon läser denna länk, har ingen aning om vad som är bäst med buren, tyckte att det var svårt att få reda på vad man ska tänka på för att få en godkännd bur till rimligt pris, efter mycket letande och ont om tid så fick det bli denna, hoppas det blitr bra. _________________ Mattias Döös |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -84 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 9 besök senaste veckan (28940 totalt) |