Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
9 besök senaste veckan (28940 totalt)
Patrik Norrman
Löddeköpinge
Här sen Feb 2003
Inlägg: 39



Jag har fått ta av mina täckglas 2ggr av 3 så nu åker de av precis innan besiktning och på direkt efter.
/Patrik.
Citera
Mattias D
Jonstorp
Här sen Jan 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Någon som vet var man kan köpa en short shift?
Behöver även spacers för att kunna montera dom svarta turbo cup fälgarna som har et till dom nyare 944:orna.

Tacksam för tipps.

/M

_________________
Mattias Döös
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kul, ytterligare en bil till Roadsport C thumbs up

Ang cert-bur så kan man ju fråga sig var gränsen går för att man ändrat i buren. Ger man sig på att borra och svetsa i en sådan så kan jag förstå att certifieringen faller. Men om man klämmer fast ngt, t.ex ett kamerastativ? Eller klämmer fast en tvärsträva bakom huvudbågen m h a svep (typ avgasklämma) som man man sedan fäster sitt bälte i? (Detta är en icke helt ovanlig metod)

Shortshift fanns svensktillverkat för ngt år sedan ivf, sök eller fråga på www.944sverige.com

Spacers för nyare hjul är lätt att få tag i, men gräver å andra sidan ett djupt hål i plånboken. Räkna med minst 2000 kr för nya, antagligen uppåt 3000 kr. Beg verkar vara rätt svåra att få tag i.

Hinner du bli färdig och komma ut på banorna i år?

_________________
Pär Hylander
Citera
Mattias D
Jonstorp
Här sen Jan 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Kul, ytterligare en bil till Roadsport C thumbs up

Ang cert-bur så kan man ju fråga sig var gränsen går för att man ändrat i buren. Ger man sig på att borra och svetsa i en sådan så kan jag förstå att certifieringen faller. Men om man klämmer fast ngt, t.ex ett kamerastativ? Eller klämmer fast en tvärsträva bakom huvudbågen m h a svep (typ avgasklämma) som man man sedan fäster sitt bälte i? (Detta är en icke helt ovanlig metod)

Shortshift fanns svensktillverkat för ngt år sedan ivf, sök eller fråga på www.944sverige.com

Spacers för nyare hjul är lätt att få tag i, men gräver å andra sidan ett djupt hål i plånboken. Räkna med minst 2000 kr för nya, antagligen uppåt 3000 kr. Beg verkar vara rätt svåra att få tag i.

Hinner du bli färdig och komma ut på banorna i år?


Det verkar tomt på short shift på 944forumet. Spacers har jag hittat hos någon som heter Tony han tar ca 2500kr för nya med bultar, så det verkar vara rätt ok pris.
Planerna är att jag ska hinna ut o köra på banorna i år så om inget oförutsett händer ska bilen vara klar i April.

/M

_________________
Mattias Döös
Citera
Mattias D
Jonstorp
Här sen Jan 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Så har man äntligen fått lite tid i garagen. Lim gurun Jonas kom på besök, genast sattes han i arbete med att hjälpa mig passa in skärmar och front. Ett stort TACK..


Flipp stålkastarna försvinner, in kommer en insats från yamaha beluga som jag hittade på mc skroten i fleninge.
Skärmarna är på plats.


Fronten kom på plats också, tyvärr var det ingen vidare passform, stor glipa i överkant, något att lösa i helgen.


Fälgarna jag ska ha på bana.


Mer tid i garaget i helgen..

/M

_________________
Mattias Döös
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



Mattias D skrev:
Så har man äntligen fått lite tid i garagen. Lim gurun Jonas kom på besök, genast sattes han i arbete med att hjälpa mig passa in skärmar och front. Ett stort TACK..



/M


Så lite så Mattias, och visst blev det bra!!!

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Mattias D
Jonstorp
Här sen Jan 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Än har det inte hänt så mycket i garaget, f...n att man ska behöva jobba, men utan jobb inget gryn i kassan och då heller inget rejs bygge heller. Men hela söndagen ska det skruvas i garaget.

I dag åkte jag till GT racing för att köpa rejs belägg fram, men det slutade som vanligt med att man kom hem med lite mer. Jan Tolli tyckte att man skulle byta även bak beläggen för att inte få någon konstig broms känsla.Dagen slutade med aldeles för dyra belägg och ventilerade skivor fram.
Fick även en lösning på turbofronten som inte passade, tydligen är turbofronten rundare än org till -84:an så Jan skulle göra en ny platta mellan huven och fronten så att det passar bättre. Mellan delen är hel så det blir att flytta ner lamporna till dimljushålen.


Snackade med Safty Device i dag och buren bör anlända till mitt garage under nästa vecka, har även fått lev tid på plast bakrutan som ska vara klar den 16/3, passar då även på att hämta kofångaren bak i glasfiber och en vinge med lite luft mellan rutan o vingen.

Mer info efter helgen.
/M

_________________
Mattias Döös
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Mattias D skrev:
Än har det inte hänt så mycket i garaget, f...n att man ska behöva jobba, men utan jobb inget gryn i kassan och då heller inget rejs bygge heller. Men hela söndagen ska det skruvas i garaget.

I dag åkte jag till GT racing för att köpa rejs belägg fram, men det slutade som vanligt med att man kom hem med lite mer. Jan Tolli tyckte att man skulle byta även bak beläggen för att inte få någon konstig broms känsla.Dagen slutade med aldeles för dyra belägg och ventilerade skivor fram.
Fick även en lösning på turbofronten som inte passade, tydligen är turbofronten rundare än org till -84:an så Jan skulle göra en ny platta mellan huven och fronten så att det passar bättre. Mellan delen är hel så det blir att flytta ner lamporna till dimljushålen.


Snackade med Safty Device i dag och buren bör anlända till mitt garage under nästa vecka, har även fått lev tid på plast bakrutan som ska vara klar den 16/3, passar då även på att hämta kofångaren bak i glasfiber och en vinge med lite luft mellan rutan o vingen.

Mer info efter helgen.
/M



Rikiga hel- och halvljuset som skall ner i dimljushålen?? Har för mig att det finns en minimihöjd för hel och halvljusoch att dimljushålen sitter för lågt????? Vet ingenting om regler men har läst de nånstans.........

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Mattias D
Jonstorp
Här sen Jan 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
FSN skrev:
Mattias D skrev:
Än har det inte hänt så mycket i garaget, f...n att man ska behöva jobba, men utan jobb inget gryn i kassan och då heller inget rejs bygge heller. Men hela söndagen ska det skruvas i garaget.

I dag åkte jag till GT racing för att köpa rejs belägg fram, men det slutade som vanligt med att man kom hem med lite mer. Jan Tolli tyckte att man skulle byta även bak beläggen för att inte få någon konstig broms känsla.Dagen slutade med aldeles för dyra belägg och ventilerade skivor fram.
Fick även en lösning på turbofronten som inte passade, tydligen är turbofronten rundare än org till -84:an så Jan skulle göra en ny platta mellan huven och fronten så att det passar bättre. Mellan delen är hel så det blir att flytta ner lamporna till dimljushålen.


Snackade med Safty Device i dag och buren bör anlända till mitt garage under nästa vecka, har även fått lev tid på plast bakrutan som ska vara klar den 16/3, passar då även på att hämta kofångaren bak i glasfiber och en vinge med lite luft mellan rutan o vingen.

Mer info efter helgen.
/M



Rikiga hel- och halvljuset som skall ner i dimljushålen?? Har för mig att det finns en minimihöjd för hel och halvljusoch att dimljushålen sitter för lågt????? Vet ingenting om regler men har läst de nånstans.........


Det stämmer, hel o halvljus måste sitta på viss höjd, men det är helt ok att sätta ljusena på ett metallstag inför besiktingen och sedan kan man ju flytta ner dom till dimljushålen (dock böter vid flygande besiktning) men bilen ska ju mest gå på bana så jag hoppas slippa böter i framtiden.

/M

_________________
Mattias Döös
Citera
red44
skåne
Här sen Mar 2003
Inlägg: 187



varför inte bara köpa en plåt från s2/turbo så kan du ha dem vanliga ljusena eller du vill kanske inte ha dem

_________________
Jörgen Nilsson
Citera
Mattias D
Jonstorp
Här sen Jan 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
RED44 skrev:
varför inte bara köpa en plåt från s2/turbo så kan du ha dem vanliga ljusena eller du vill kanske inte ha dem


Tänkte att det kund vara skönt att slippa dom fula flipplysena.

/M

_________________
Mattias Döös
Citera
Mattias D
Jonstorp
Här sen Jan 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Äntligen en eftermiddag i garaget.
Plasthuven monterad, turbospoilern bak monterad och backspeglarna kom även dom på plats.
Bakrutan avplockad för inbyte mot en mycket lättare från plastis. Slipningen inv påbörjad för att kunna lacka cupén.
Bilen fick äntligen se lite solstrålar. (med öppen garage port).


Bakspoilern monterad


Brorsans pöjk Linus på besök, ser helt förskräkt ut, försåligt med en nerplockad 944 i synfältet.


Backspeglarna monterade.

_________________
Mattias Döös
Citera
Mattias D
Jonstorp
Här sen Jan 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Buren har kommit, ser verkligen seriös ut. Nu ska bilen bara bli klar invändigt så den kan skruvas i.
Det följde med sex fästplattor som ska svetsa fast i bilen invändigt, två av dom hade muttrar på ena sidan men fyra av dom var utan muttrar, undrar hur man ska montera buren i dom, tipps är välkommna. Annars får jag kolla med Safety Device som är leverantör.


_________________
Mattias Döös
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



Mattias, det kan vara så att brickorna utan fastsvetsade muttrar skall agera brickor på andra sidan karossen med genomgående bultar. Men observera att jag bara tror.

Fästet längst bak ser ut att bultas genom hjulhuset, det främsta genom golvet.
Vi får ta en titt på det imorgon
Mycket snygg bur i övrigt. thumbs up

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Mattias D
Jonstorp
Här sen Jan 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Fram läpp råkade följa med hem från fredags besöket hos GT motorsport i Gantofta. f..n att man ska vara så himla pryltokig.

I morgon lördag ska buren i om allt går som det ska.

_________________
Mattias Döös
Citera
Mattias D
Jonstorp
Här sen Jan 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Så var det lite fixat i garaget igen, lite osäker på om buren ska monteras så här, tycker att buren kommer lite långt bak, har mailat lev för info så jag får lugna mig för slutlig montering.


Men dom ventilerade skivorna fram kom i alla fall på plats.

_________________
Mattias Döös
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Der sparas inte direkt på krutet här.........

Vilken klass skall du åka i?? Det är en 163hk?? Mycket lätta prylar, ingen risk att du hamnar mellan Roadsport klass 2 och 3?

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 579



Mmmm verkligen nöje & inspiration o följa denna tråden.
Fasiken vilken skysst bur alltså!
Men som jag har uppfattat det borde inte främre stolparna gå i "dörrbalken" ist för golvet
Har hört att det är bra mycket starkare där?

_________________
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



FSN skrev:
Der sparas inte direkt på krutet här.........

Vilken klass skall du åka i?? Det är en 163hk?? Mycket lätta prylar, ingen risk att du hamnar mellan Roadsport klass 2 och 3?


Precis vad jag också satt och tänkte på... blir den inte för lätt? Men iof då är det ju bara att göra som herr Hylander och slänga in lite nertyngande metallplattor på lämplig plats...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Mattias D
Jonstorp
Här sen Jan 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
FSN skrev:
Der sparas inte direkt på krutet här.........

Vilken klass skall du åka i?? Det är en 163hk?? Mycket lätta prylar, ingen risk att du hamnar mellan Roadsport klass 2 och 3?

Risken finns men då får jag vl lägga i lite extra vikter, börjar bli ont om tid att få ihop bilen i tid, för nycket jobb, ligger just nu på hotell i malmö, men skulle mycket hellre vilja va hemma o sova för att kunna meka med bilen i morgon.

_________________
Mattias Döös
Citera
Mattias D
Jonstorp
Här sen Jan 2005
Inlägg: 114


Trådstartare
Martin L skrev:
Mmmm verkligen nöje & inspiration o följa denna tråden.
Fasiken vilken skysst bur alltså!
Men som jag har uppfattat det borde inte främre stolparna gå i "dörrbalken" ist för golvet
Har hört att det är bra mycket starkare där?

Tack, roligt att någon läser denna länk, har ingen aning om vad som är bäst med buren, tyckte att det var svårt att få reda på vad man ska tänka på för att få en godkännd bur till rimligt pris, efter mycket letande och ont om tid så fick det bli denna, hoppas det blitr bra.

_________________
Mattias Döös
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
9 besök senaste veckan (28940 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande