Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 931 -79 (951look) | 1 besök senaste veckan (3159 totalt) |
Tänkte lägga upp en blänkare om min bil efter all trevlig läsning om Era.
Kanske inte så spännande grund men kommer förhoppningsvis att gå ha rätt kul med ändå.. 924 Turbo -79 (gammal bild) Bilen inköpt i stora staden Stockholm över telefonen en majdag 2003. Motorn startade och gick på tre cyl. Strax före det hade toppen renoverats, så vad jag tänkte var att en kolv gått sönder . Står ju ett och annat inlägg om sönderspikade 931 kolvar... Skickade mina två vänner för att betala o hämta bilen innan killen som sålde den skulle hinna ändra sig (tyckte jag fått ett hyggligt pris efter vad han begärt när vi började språkas vid) Bilen var seriöst ombyggd av en tidigare ägare med 944 skärmar fram och bak samt 16" BBS split fälgar(lite taskigt skick på fälgarna) Väl hemma i garaget så lyftes toppen, och efter en djupare dykning genom motorn konstaterades att det var 4 st trasiga kolvar, en topplocksbult som var gängpaj samt en almänt använd motor. Hittade turligt nog en komplett motor med växellåda i Ystad som hade rullat till 1981 då bilen smälldes. Motorn hade legat i konserveringsolja resten av livet. Motor o låda Ner med den 23 år gamla motorn med en enda åtgärd - ny vevaxeltätning mot transaxeln. Satte på ett lättare 5,2kg svänghjul än orginalet, 7,6kg Det lättare svänghjulet från en nyare motor Tyvärr läckte den lite i blockpackningen vid uppstart så jag fick upp med toppen och byta packning. Bilen besiktades aldrig den sommaren och stod i princip orörd till april 2004. då följande "uppgraderingar "gjordes: 944 Turbo -90 bakvinge Gula Koni fjäderben fram från en -89 Turbo bilen rensad invändigt och numera är det endast 2st Cobra Monaco stolar med Sabelt 4 punktsbälte i bilen. Flyttade batteriet bak i reservhjulsbaljan Satte i en Lussi sportratt Bilen besiktades utan anmärkning i juni 2004!!! Hurra! Körde några slalomcuptävlingar samt banmötet på Mittsverigebanan under sommaren. Vad som står på tur (nu i vinter- eller kommande) är: 951front Skrapning av golv invändigt och lackering (golv) - jag vet bara inte vilken färg Fasta rektangulära lysen 27 mm krängningshämmare fram Ställbara Koni Coilover bak Glasfiberhuv Motorn ÄR helt orginal (utom svänghjul), men planen är att montera ett inköpt Prospark sprut med tändning samt en Intercooler. Vad som hinns med under denna vår får vi se men bilen är/ska vara körbar till sommaren såklart. Prio 1 just nu är fronten eftersom att den redan är avplockad... _________________ Fredrik Melander Porsche 924 TURBO |
||
Lägger upp en bild på skillnaden mellan i detta fall 931 frontplåten och 951 frontplåten. 944 har ju samma mått som 931 så samma skillnad blir där också.
Här ser man tydligt VARFÖR 951 ser så mycket FETARE ut. Har precis kapat ur orginalfronten och ska montera den nya från 951. Det kommer att bli sååå bra. _________________ Fredrik Melander Porsche 924 TURBO |
||
Det är e 2,0 liters turbomotor med mekanisk insprutning på 170-177 hkr beroende på årsmodell. Det är min första Porsche, den är lättmeckad, och har billiga delar, mycket passar från 944 så begagnade grejer från 944 turbo är ju en klar förbättring för en billig peng. Priserna varierar från 15000 kr för en risig bil till 40000 för en fräsch, finns en och annan dyrare , men då bör de vara i mycket bra orginalskick. Men köp en som funkar för ca. 25000kr så har du ett bra utgångsmaterial och i mina ögon en bra mycket roligare bil än en 944N/A. Det finns ganska många 924 Turbo som fått 944 Look, vilket höjer dess utseende, i mina ögon. _________________ Fredrik Melander Porsche 924 TURBO |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 931 -79 (951look) | 1 besök senaste veckan (3159 totalt) |