Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
"Hydraulcittror"
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (9526 totalt)
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Ursprungligen, *klassiska* hydraulcittror så sitter det en såndär konstruktion per hjul.

Men eftersom nivåregleringen sker per axel och inte per hjul så finns det ett rör från höjdregulatorn som via ett Y-block går till begge klockorna (på samma axel) vilket medger viss överströmning.

På bilar med Hydractiv-system så sitter det istället för det Y-blocket ett block som innehåller någon typ av dämpventil som inte tillåter annat än långsamma överströmningar, och vid snabba överströmningar blockeras det helt.

I samband med det så kallade hydractiv-blocket sitter det en extra fjädringsklocka (per axel) som eftersom större gasmängd ger mjukare fjädring brukar kallas komfortklocka, och när den kopplas bort(av datorn) så blir bilen styvare.

Så på traditionella hyfdraulcittror finns förutom olika accumulatorklockor en klocka per hjul, och på hydractiv tre per axel.

På Activa-bilar är det ett mer komplext system vars funktionsprincip jag ännu inte har helt klart för mig.

Kalla SC-CAR (Systeme Citroen de Contröle Actif du Roulis)

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



Pär Hylander skrev:
Jag trodde att gasklocka/stötdämperiet satt separerat från själva hjulupphängningen och var förbundet via med detta via rör och slang, men om man tolkar bilderna så sitter det ihop? Hur tusan får det plats?


Här syns rätt bra hur stora komponenterna är:
http://www.citroen-ds-id.com/ds/Landrover_with_Cit_Suspension.html

Info om hur Hydroactive funkar
www.citroen-ds-id.com/xm/Hydractive2.pdf

/Bo

_________________
Bo Danerius
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Ett litet kopplingschema Lite mer komplext men här ser man hur allt är sammankopplat (ej hydractiv)
Även blromsar och styrning. En intresant lösning är att trycket till bakbromsarna tas ut bakre fjäderdonen, vilket gör att det är relativt till lasten.

http://www.citrotech.se/cx/hydraulic/hydraulic.html

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Andreas Zolnir skrev:
Pär Hylander skrev:
Zolniers (?) BX som gått i SLC, vad är gjort på den t.ex?


På min bil är följande ombyggt/modifierat:
För att skapa högre fjäderkonstant så är klockorna(gasbehållarna) ombyggda så att man kan justera trycket, orginal ligger trycket på ca 50kg men är nu sänkt till 5kg fram o 10kg bak.
Även ingången på klockorna från hydraulbenet (fjäderben) är omgjort för att kunna justera dämp-returdämp genom
byte av fjäderbrickor på strypventilen.
Sedan är även en backventil monterad på slangen mellan nivåregleringen till hydraulbenet för att motverka att vätskan går baklänges i systemet (modifierad orginal del från XM)
och slutligen så är även hydraulbenen modifierade för att klara av att jobba på lite lägre nivå än vanligt genom kortade genomslags gummin och lite annat.

Finns lite kvar att göra innan fjädringen är optimal, men bilen är ganska snabb i nuvarande utförade.


Börjar få ngn sorts klarhet i hur systemet funkar nu, så det hade varit skoj att belysa banpreppning lite mer.

Detta verkar ju enkelt och billigt i förhållande till att banpreppa ett traditionellt chassi, är det rätt uppfattat? Det där trycket i gasklockorna, hur påverkar det? Är det en sorts förspänning eller vad man ska kalla det (motsvarande ursprungstrycket i ett expansionskärl i ett vattenburet värmesystem?). Tycker det borde räcka att minska gasvolymen (alltså fylla på med vätska) för att få högre fjäderkonstant, vad missar jag i tankegången där?

Inget behov att jobba med bussningar etc? Geometri då?

Många klasser har ju minimimått på markfrigången, hur fasen ska det kollas på en sån här vagn....

Några andra bieffekter som uppstår? T.ex att det blir för varmt i vätskorna och gaserna?

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Njea,

Det man måste göra för att minska gasvolymen är att släppa ut gas, fyller man på med vätska så får man högre körhöjd.

Men det är korekt att man får högre fjäderkonstant med mindre gas.

Mängden vätska anpassas av höjdregulatorn, eftersom det förekommer visst internleckage i fjäderdonen så behöver höjden regleras i realtid.


För att ändra gasmängs i klockorna behövs lite utrustning, för provtryckning och påfyllning, inte några avancerade saker, dessutom en flaska kvävgas, det är den dyra biten.

På de cittror jag har haft har det inte existerat gummibussningar i hjulupphängningar. det är SKF-lager rakt igenom.

Hjulvinklar är jag inte så insatt i.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Värmeproblem i LHM'n (hydraulolja) har jag inte hört talas om att någon råkat ut för, och då används den ju dessutom som bromsvätska.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Magnus L skrev:
Njea,

Det man måste göra för att minska gasvolymen är att släppa ut gas, fyller man på med vätska så får man högre körhöjd.


Såklart!

om man släpper ut gas, påverkar det trycket eller fylls den minskade volymen upp med hydraulvätska? Tänker ju på det Zolnir skrev om sänkt tryck som jag inte greppat riktigt

_________________
Pär Hylander
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



Magnus L skrev:

Även blromsar och styrning. En intresant lösning är att trycket till bakbromsarna tas ut bakre fjäderdonen, vilket gör att det är relativt till lasten.


Plus att det kompenserar för broms-dive. Gumpen sätter sej vid inbromsning. Betänk samtidigt att DS:en presenterades 1955. De var grymt, grymt före sin tid.

/Bo

_________________
Bo Danerius
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Vadå var?


liten film för slalomintresserade.

http://activaclub.free.fr/videos/activa05.avi

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Hydraktivsystemets arbetsprincip.

http://activaclub.free.fr/videos/divers06.avi

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



Pär Hylander skrev:
Magnus L skrev:
Njea,

Det man måste göra för att minska gasvolymen är att släppa ut gas, fyller man på med vätska så får man högre körhöjd.


Såklart!

om man släpper ut gas, påverkar det trycket eller fylls den minskade volymen upp med hydraulvätska? Tänker ju på det Zolnir skrev om sänkt tryck som jag inte greppat riktigt


Systemet kompenserar för den minskade mängden gas o fyller på mera hydralolja. Det sitter reglerventiler i kontakt med krängarna som fyller på alt. tömmer hydralkolven. Sjunker bilen = mer vätska o vice cversa. Ventilerna är tidskompenserade för att inte reagera på ojämnheter i vägbanan.

/Bo

Edit Piaf: Bra sida som beskriver första generationens system:
http://www.citroen-ds-id.com/index.html?hc/chapter4.html

_________________
Bo Danerius
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



http://www.citroen.mb.ca/citroenet/html/a/antigite.html

Lite kul om aktiv krängningshämning.

Tyväär har jag inte hittat någon information om det helhydrauliska systemet från femtiotalet.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Skall man labba med gastryck själv kan man antigen bli kompis med någon av citroenklubbens auktoriserade *orakel* eller skaffa egen utrustning.


lite tipps om hur man fyller klockor.

http://medlem.spray.se/xm94/ALLM/tryck.html

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Allmänt banåkaforum
"Hydraulcittror"
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (9526 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande