Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum "Hydraulcittror" | << 1, 2 3 besök senaste veckan (9526 totalt) |
Ursprungligen, *klassiska* hydraulcittror så sitter det en såndär konstruktion per hjul.
Men eftersom nivåregleringen sker per axel och inte per hjul så finns det ett rör från höjdregulatorn som via ett Y-block går till begge klockorna (på samma axel) vilket medger viss överströmning. På bilar med Hydractiv-system så sitter det istället för det Y-blocket ett block som innehåller någon typ av dämpventil som inte tillåter annat än långsamma överströmningar, och vid snabba överströmningar blockeras det helt. I samband med det så kallade hydractiv-blocket sitter det en extra fjädringsklocka (per axel) som eftersom större gasmängd ger mjukare fjädring brukar kallas komfortklocka, och när den kopplas bort(av datorn) så blir bilen styvare. Så på traditionella hyfdraulcittror finns förutom olika accumulatorklockor en klocka per hjul, och på hydractiv tre per axel. På Activa-bilar är det ett mer komplext system vars funktionsprincip jag ännu inte har helt klart för mig. Kalla SC-CAR (Systeme Citroen de Contröle Actif du Roulis) |
||||
Här syns rätt bra hur stora komponenterna är: http://www.citroen-ds-id.com/ds/Land Info om hur Hydroactive funkar www.citroen-ds-id.com/xm/Hydractive2 /Bo _________________ Bo Danerius |
||||
Ett litet kopplingschema Lite mer komplext men här ser man hur allt är sammankopplat (ej hydractiv)
Även blromsar och styrning. En intresant lösning är att trycket till bakbromsarna tas ut bakre fjäderdonen, vilket gör att det är relativt till lasten. http://www.citrotech.se/cx/hydraulic |
||||
Börjar få ngn sorts klarhet i hur systemet funkar nu, så det hade varit skoj att belysa banpreppning lite mer. Detta verkar ju enkelt och billigt i förhållande till att banpreppa ett traditionellt chassi, är det rätt uppfattat? Det där trycket i gasklockorna, hur påverkar det? Är det en sorts förspänning eller vad man ska kalla det (motsvarande ursprungstrycket i ett expansionskärl i ett vattenburet värmesystem?). Tycker det borde räcka att minska gasvolymen (alltså fylla på med vätska) för att få högre fjäderkonstant, vad missar jag i tankegången där? Inget behov att jobba med bussningar etc? Geometri då? Många klasser har ju minimimått på markfrigången, hur fasen ska det kollas på en sån här vagn.... Några andra bieffekter som uppstår? T.ex att det blir för varmt i vätskorna och gaserna? _________________ Pär Hylander |
||||
Njea,
Det man måste göra för att minska gasvolymen är att släppa ut gas, fyller man på med vätska så får man högre körhöjd. Men det är korekt att man får högre fjäderkonstant med mindre gas. Mängden vätska anpassas av höjdregulatorn, eftersom det förekommer visst internleckage i fjäderdonen så behöver höjden regleras i realtid. För att ändra gasmängs i klockorna behövs lite utrustning, för provtryckning och påfyllning, inte några avancerade saker, dessutom en flaska kvävgas, det är den dyra biten. På de cittror jag har haft har det inte existerat gummibussningar i hjulupphängningar. det är SKF-lager rakt igenom. Hjulvinklar är jag inte så insatt i. |
||||
Värmeproblem i LHM'n (hydraulolja) har jag inte hört talas om att någon råkat ut för, och då används den ju dessutom som bromsvätska.
|
||||
Såklart! om man släpper ut gas, påverkar det trycket eller fylls den minskade volymen upp med hydraulvätska? Tänker ju på det Zolnir skrev om sänkt tryck som jag inte greppat riktigt _________________ Pär Hylander |
||||
Plus att det kompenserar för broms-dive. Gumpen sätter sej vid inbromsning. Betänk samtidigt att DS:en presenterades 1955. De var grymt, grymt före sin tid. /Bo _________________ Bo Danerius |
||||
|
||||
|
||||
Systemet kompenserar för den minskade mängden gas o fyller på mera hydralolja. Det sitter reglerventiler i kontakt med krängarna som fyller på alt. tömmer hydralkolven. Sjunker bilen = mer vätska o vice cversa. Ventilerna är tidskompenserade för att inte reagera på ojämnheter i vägbanan. /Bo Edit Piaf: Bra sida som beskriver första generationens system: http://www.citroen-ds-id.com/index.h _________________ Bo Danerius |
||||
http://www.citroen.mb.ca/citroenet/h
Lite kul om aktiv krängningshämning. Tyväär har jag inte hittat någon information om det helhydrauliska systemet från femtiotalet. |
||||
Skall man labba med gastryck själv kan man antigen bli kompis med någon av citroenklubbens auktoriserade *orakel* eller skaffa egen utrustning.
lite tipps om hur man fyller klockor. http://medlem.spray.se/xm94/ALLM/try |
||||
Allmänt banåkaforum "Hydraulcittror" | << 1, 2 3 besök senaste veckan (9526 totalt) |