Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
968 / 944
1, 2, 3   >>
12056 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vi snackade ju en del om denna eminenta serie av bilar igår kväll. Dessutom såg jag en tråd på ett annat känt forum om de bilarna där man trodde en original 968 CS med original extra chassieoption skulle vara bland de snabbaste omoddade bilarna i Superstage. Vad tror ni?

Jag svarade så här:
------------------------
Det går en skitfin gul 968 Clubsport i ÖSK slalomcup. Föraren är duktig och lägger ofta slalom både för Porscheklubbens slalomcup och i ÖSK. Men han har inte en chans mot M3'an konstigt nog (mer info om den: https://rejsa.nu/?m3 ) Verkar vara för lite pulver... jag är själv förvånad faktiskt! Balans har den ju i allra högsta grad! Skulle gärna byta M3'an mot en 968 med mer pulver än vad den har original... :-D

Så jag är inte säker på det där med Superstage ärligt talat. Vad gissar du på för tider i Superstage med en otrimmad 968 på rdäck?


/Magnus T

PS:
o då väger ändå min bil 1650kg.... i slalom är det ingen fördel typ...
------------------------

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Hmm, jag vet inte så mycket om Superstage... men vad gäller slalom så har ju faktiskt 924/931/944/951/968 "väldigt" högt polärt masströgshetsmoment (mycket tyngd långt ut i bilens ändar, motor fram och växellåda bak). Ska man byta riktning väldans ofta, som i slalom, så borde ju inte det vara någon fördel. Rimligen borde väl bilar som MR2, Elise, Boxster, 914 etc har bättre grundförutsättningar för slalom?

Hur är viktfördelningen på en M3?

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Pär Hylander skrev:

Hur är viktfördelningen på en M3?

Mvh, Pär
Väldigt tung överallt typ

Men otroligt nog så har dom fått bak så mycket att det är nära 50/50 (batteri längst bak o så...) Bilen går också bäst i slalom om jag har kvar reservhjul eller fullt med andra tunga saker i reservhjulsbaljan + gärna ganska full tank...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det är väl elvor som dominerar i PCS slalomcup? lr?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



[quote="Magnus Thomé
Men otroligt nog så har dom fått bak så mycket att det är nära 50/50 (batteri längst bak o så...) Bilen går också bäst i slalom om jag har kvar reservhjul eller fullt med andra tunga saker i reservhjulsbaljan + gärna ganska full tank...[/quote]

Hmm, vill minnas att jag tyckte det såg ut som att dom verkligen lyckats pressa in motorn in under vindrutan, när jag kollade under huven på en M3 (förra generationen, E36??? ajaja, slå mig inte för hårt om jag skrev fel....) Så om jag minns rätt så ligger motorns tyngdpunkt typ 1 dm bakom framaxeln? Växellådans tyngpunkt borde då hamna någonstans u höjd mellan fötterna och knäna på föraren??

om det är som spekulerar i ovan, så kan väl delar av M3:ans fina slalomprestanda kunna förklaras med det?

Mvh, Pär
- ryggjusterad av gokartkollision igårkväll-

_________________
Pär Hylander
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Magnus Thomé skrev:
Det är väl elvor som dominerar i PCS slalomcup? lr?



Hehe du kommer inte undan ;-)

Det kan man tro, men riktigt så är det inte,
det är inte ovanligt att 944:or på gatdäck piskar t.ex. 911:or med R-däck!
På en träff jag var på i somras spöade en 944 S2 CAB(!!) med gatdäck toppförarna (de gamla rävarna) som körde 993 RS med R-däck!!

Så det går rätt bra att köra 944/968 i slalom

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Stämmer bra alltihop, E36, motorn attans långt bak. Men det är ändå en rak sexa så den sticker långt fram också iof ;-)

Men 968'an kör de med den som den är eller finns det kit för att få lite mer kraft i den? För som jag ser det i ÖSK's slalom så är det mycket också att den är lite för slö för att kunna vara konkurenskraftig. Men det är klart, vad har den i hk/kg jämfört med 80tals-elvorna? Hmmmm....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det märks jag är lite sugen på en Porsche va? Det var så kuliga Porsche-videos från ringen igår plus jag skulle verkligen vilja köra i slalomcupen...

_________________
Magnus Thomé
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Mer kraft med enkla medel är kört till 968:an!
Ska du ha mer hästar är det bara överladdning av den som gäller

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Duke>

Hur är det då, om vi försöker sätta jämnduktiga förare i bilarna så att säga, beror det lite på typ av upplägg på slalombanan hur styrkeförhållandet är mellan elvor och 44/68? Eller?

_________________
Magnus Thomé
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



I PCS slalomcup kör man ju i tre olika klasser; F, B och R.
F står för Frontmotor, dvs 924, 944, 928 och 968.
B är bilar med motorn bakom föraren, dvs 911, 914 och Boxster.
R är dels (race)moddade bilar, dels alla bilar med R-däck.

Snabbaste slalombilarna i Klass F är oftast 968 CS eller 944 S2, alltså
bilar utan turbomotor. Turbo är ju ingen större fördel i slalom, tyvärr...

I klass B funkar nioelvor av alla årgångar. Generellt så funkar äldre bilar
bättre tack vare låg vikt och smala karosser.

Vem är snabbast då?

Ja, förutsatt att man har samma däcksmaterial och samma förare, så är
oftast en väl utsorterad 911 snabbare i slalom än motsvarande 944/968.

Det finns naturligtvis tillfällen då en 944/968 är snabbare, för att inte
tala om förare som kör snabbt med vad som helst, men i normalfallet är
nioelvor något snabbare i slalom.

Bankörning är däremot en annan sak.
Tjing // Fredrik

_________________
--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag är ju ingen fan av turbo liksom...

En 968 CS med lite mer pulver... mmmmmm..... Men det låter som det skulle bli löjligt dyrt helt enkelt...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



I PCS slalomcup och frontmotorbilar och svansmotorbilar i olika klasser (förutom i R-klassen).

Hoppas ingen uppfattade att jag tyckte att 968 skulle vara en dålig slalombil för det menar jag inte, jämförelsen var polärt tröghetsmoment mellan 968 och mittmotorbilar....

En 911:a har väl ännu högre polärt masströghetsmoment, *hela* motor hänger ju bakom bakaxeln!

Sen huruvida den ena bilen går fortare än den andra på en motorbana eller slalombana är ju oxo väldigt förarberoende!

En 968 har en 3-litersmaskin på 240 hk. Från 84 till 89 hade 911 3.2 liters på 231 hk Tror inte skillnaden i vikt är så stor. Möjligen att en 968 Coupe är lite tyngre? Men en "äkta" 968 CS är nog inte tyngre än en 911 Coupe skulle jag tro (lite osäker dock...)

Mvh, Pär

ps, att jag inte är snabb varken med min gamla 944 Turbo eller min 911 3.2 nu är inte bilarnas fel!

_________________
Pär Hylander
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



En 968 CS väger 1320 kg. Det är förmodligen ca 100kg mer än en elva från åttiotalet.

Det som brukar slå mig när jag kollar på gamla hederliga elvor (911+964) är hur små de är!! De är ju hur små som helst!

Det är en jäkligt speciell känsla att känna hur baken trycker på i kurvorna!

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Thomé skrev:
Jag är ju ingen fan av turbo liksom...

En 968 CS med lite mer pulver... mmmmmm..... Men det låter som det skulle bli löjligt dyrt helt enkelt...


Aaah, det vet jag inte....

På pcsracing.nu försöker Jonas N* sälja sin racepreppade 968 för 185kkr, orginal maskin tror jag men lättad osv. Sen för någon månad sedan har ett SLC-team två 944:or med 968-mekanik till salu, den ena lär ha >300 hk. Har för mig prisiden var 125 kkr/st.

Den försnämnda är registrerad och besiktigad, dom två sistnämnda vet jag ej.

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Duke skrev:
En 968 CS väger 1320 kg. Det är förmodligen ca 100kg mer än en elva från åttiotalet.


Pratar vi tjänstevikt? Isf ska jag kolla registreringsbeviset hemma på vår 82:a.

Vill man studera (tävlings)vikter på registrerade svenska räserporschar så kan man surfa in här: http://www.pcsracing.nu/upload/fil_20020628130403.pdf


Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



FredrikÅ skrev:
I PCS slalomcup kör man ju i tre olika klasser; F, B och R.
Tjing // Fredrik


Hoppla, missade ditt inlägg innan Fredrik!

Korrekt, klass B defineras som motor Bakom föraren, inte svansmotor som jag skrev. Vi har väl några gamla 914 som framförs med framgång i slalom!

Tenderar att hålla med dig ang 944/968 vs 911. Frågan är dock om förarsammansättningen är riktigt jämförbara i genomsnitt. Många gamla rutinerade PCS-slalomåkare är ju väldans konservativa och tvunget åka luftkyld aktersnurra. Tror inte att den genomsnittliga rutinen är lika hög hos F-åkarna. Det kanske är en del av förklaringen?

Mvh, pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Her denna sommaren kört en S2;a både på PCS banmöten o slalom träffarna.
Jag tycker att man hänger med mycket bra!
Som jag förstått så dras nioellvan med lite problem i slalomen tackvare att den är så lätt där framme, det är svårt att få den o styra in i svängarna o synnerhet när man ska vända (full tank som gäller).
Nu hade jag inte så bra däck o stötdämpare i år men nästa år så hoppas jag att man ska befinna sig i den övre halvan i resultatlistan (i år låg jag väll nån stans i mitten på de slalomträffarna jag var med på).
PÅ banmötena gör inte heller S2;n bort sig! Jag tyckte att den hängde med riktigt bara, endel 964 fick till o med se sig omkörda!
HAt tyvärr inte kört Turbon, men jag tycker att kraften i S2;an räcker långt. Dessutom så har jag hört att turbon måste trimmas för att markant skilja sig från S2;an!
Det som är lite tråkigt är ju att det blir oerhört dyrt om man vill ha mer effekt, men den dan får man väll byta bil !
Men hur man än vrider o vänder på den så är 924/944/968 en otroligt prisvärd sportvagn! För att inte prata om prisvärd Porsche!

MVH
Fredrik
PS nästa Porsche blir en 968CS

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Pär Hylander skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag är ju ingen fan av turbo liksom...

En 968 CS med lite mer pulver... mmmmmm..... Men det låter som det skulle bli löjligt dyrt helt enkelt...


Aaah, det vet jag inte....

På pcsracing.nu försöker Jonas N* sälja sin racepreppade 968 för 185kkr, orginal maskin tror jag men lättad osv. Sen för någon månad sedan har ett SLC-team två 944:or med 968-mekanik till salu, den ena lär ha >300 hk. Har för mig prisiden var 125 kkr/st.

Den försnämnda är registrerad och besiktigad, dom två sistnämnda vet jag ej.

Mvh, Pär


Är VÄLDIGT skeptisk till sug-968-motor med 300hk. Visst det går, men då är det en helt annan prisbild!

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Pär: Nää, förarrutinen talar nog till B-åkarnas fördel. Många av dom har
varit med och kört slalom sedan 70-talet...

Alex: 944 S2 är ett jäkligt bra alternativ om man vill åka slalom. Skillnaden mot en 220 hk original turbo är inte heller så stor på bana.
Å andra sidan är ju turbon både lättare och billigare att trimma än
S2 och 968. 280 hk är väl mer eller mindre standard på de 944 turbo
som rullar omkring numera...

MVH
Fredrik Å
944 turbo Cup

_________________
--
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



FredrikÅ: Jo det är sant. Det blir hiskligt dyrt att trimma bode 968 o S2;an
Så är man ute efter pullver så är det helt klart en fin turbo man ska ha!
Men tittar men till helheten så tror jag att det är mer ekonomiskt att satsa på en S2;a.
För det första så är den mindre risk att den är söndertrimmad av tidigare ägare. Bränsle förbrukningen är lägre. Tror att den turbon lockar till ett hårdare körsätt vilket leder till större slitage. Billigare försäkring mm.
o den räcker i de flesta fall till. Kanske inte om det glider upp en M3;a eller nått liknande vid ett rödljus! Men rätt inställd så tror jag att den kan ge den en match på en bana eller slalom bana.

MVH
Fredrik

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Allmänt banåkaforum
968 / 944
1, 2, 3   >>
12056 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande