Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
968 / 944
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (12062 totalt)
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



o rätt förare förståss!

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Med hyffsat moderata "Sandén" uppdateringar med filter, chip så landar effekten på kanske 255hk och det är nog den ekonomiskt försvarbara trimningen på en 968:a. Om man sen har en CS borde den ju vara hyffsat kompetent i slalom och på knixiga banor. M030paketet är förstås oxå ett måste!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Funderade på det här med vikt lite. Pratade i våras med en kille som körde 944 S2 i PCS slalomcup. Han var mycket nöjd med bilen och hängde på banträffarna bra med 968:or rakt fram. Så vad väger en 944 S2? Mindre än de 1320 kg som är tjänstevikt på en 968 CS?

Sen är det väl som alltid så att bilar är lite individer, vissa går väldigt bra och har de i princip noll utrustning är den bilen också relativt lätt (vilket ju inte skadar).

En liten sökning på nätet efter tyska 944 S2:or utan utrustning resulterade bara i att man blev än mer sugen...

Problemet är väl bara att när man väl köppt bilen kommer man lägga ner en mindre förmögenhet på stol, bur, chassi mm... Får väl ringa och höra med herr Sandén om hur prisbilden ser ut...

Såg i ett inlägg ovan att det finns 944:or som spöar 993 RS i slalom. Jag kan inte säga att jag är förvånad. Personligen skulle jag misstänka att 993 RS:en är för hård i chassit för att fungera i de relativt låga farter vi pratar om vid slalom.

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



Jag vill påstå att en normalrutinerad slalom/banåkare åker snabbare i en 944/968 än en 911!
911:an har ju ett beteende som gör att man måste flytta tyngdpunkten med bromsen, och så vidare. Den ärrade och vane 911 åkaren utnyttjar givetvis detta och kan åka fortare, men om man inte kan är det nog mest en belastning...

Lite av detta beteendet finns även hos 944/968 men inte alls så framträdande. Jag själv har under denna säsongen dock inte alls kommit överens med min egen bil, men jag är ingen anhängare av turbobilar heller, utan gillar chassit, balansen och bromsarna mest på den.

En topptrimmad fyra är inte helt lätt att handskas med i just slalom heller tror jag, utan vridet i en stor sexa (eller original 968) är att föredra.

Detta var lite av mina tjugofemöresteorier.

_________________
/Mathias
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fast vridet i en stor sexa använder man ju aldrig eftersom man mest ylar runt på 6500 rpm på tvåan....


EDIT: I SLALOM!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



Kör du EPA-traktor vid din ålder Magnus?

_________________
/Mathias
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hehehe!!! Det har du väl sett! Fast jag har stel framaxel...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329




_________________
/Mathias
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Nu har det blivit mycket porschesnack, hoppas övriga inte tröttnar och slänger ut oss...

Det blir troligen rätt dyrt att trimma 968 till 300 hk, ja

om det är omöjligt? Knappast!!! Kan BMW göra en civiliserad "familjebil" (M3 alltså) med mer än 100 hk/l så ska väl åtskilliga motortrimmare kunna åstadkomma det med en 968-maskin oxo.

I detta fallet så är det en bil som gått långlopp i SLC (startnummer 968 eller 944). Jag har själv inte sett den i verkligeheten men SLC-folket här kan väl lägga en kommentar om hur den har gått.

Dessutom borde det ju bli en annan prisbild på en begagnad räserbil (t.ex 125 kkr) än på ett nybygge... den kan ju ha flera hundra timmars stenhård tävlingsdrift bakom sig!


Mvh, pär

_________________
Pär Hylander
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Nu vet jag inte om nån sagt att det är omöjligt att trimma en 968 till
300hk+ men det skulle förmodligen lätt kosta över 100.000kr.
Det är möjligt att den racebilen har en 3,0 liters sugmotor på över 300hk men då tycker i alla fall jag den låter väldigt billig!

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fast i SLC så måste jag säga att jag gillar M3orna (både E30 och E36) med lätt o stark V8!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Duke skrev:
Nu vet jag inte om nån sagt att det är omöjligt att trimma en 968 till
300hk+ men det skulle förmodligen lätt kosta över 100.000kr.
Det är möjligt att den racebilen har en 3,0 liters sugmotor på över 300hk men då tycker i alla fall jag den låter väldigt billig!


Den är billig mot vad den är utrustad med och den ena vet jag i alla fall är i ordning gjord enligt konstens alla regler och det är nog inte otroligt att den har 300+ Hk. Det är dom ju inte ens bäst i klassen på men effekt är ju inte allt , tack och lov. Men priset är ju inte satt med tanke vad bilen kostat att bygga utan med tanke på att få den såld snabbt så att dom kan köpa sig en nyare 996 som jag vet att dom är sugna på att köra istället.

Det finns ju ett par gamla volvobilar med lite mera hästar , t.ex CRT's 240... 400+ ? (eller hur mycket är det Lefors?) och TRM's S40 som säger att rejset börjar vid 500+ (dom vet jag fick ut 467Hk på bakhjulen när dom bromsade bilen innan finalen)

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Pär Hylander skrev:
Nu har det blivit mycket porschesnack, hoppas övriga inte tröttnar och slänger ut oss...


Kan inte ske!

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Vi då! Vi då!

Fast man kanske inte platsar i "mycket effekt"-ligan om man bara är retfullt nära 400hk och med ett vrid (+600Nm) som var nästan exakt vad TRM har...
och då på 2,3 liter... thumbs up


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Till AL

Närå vi har inte glömt eran Saab .... fast ni har ju inte mest bland Saabarna heller om man ska tro ryktena...... Värst är ju Diners , där ryktena säger att det är 575Hk i den lilla familjebilen 9-5 Combin (och dom som såg framhjulsförbrukningen på Slicksen på Kinnekulle betvivlar inte det )

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Fredrik - SLC skrev:
Till AL

Närå vi har inte glömt eran Saab .... fast ni har ju inte mest bland Saabarna heller om man ska tro ryktena...... Värst är ju Diners , där ryktena säger att det är 575Hk i den lilla familjebilen 9-5 Combin (och dom som såg framhjulsförbrukningen på Slicksen på Kinnekulle betvivlar inte det )


Flåt! Glömde våra bröder från Kombiklubben...
Ja DEN går ju som *fula ord*!!!!!!!!!! 575hk är nog inte alls omöjligt. Tror dom hade 270 km/h i slutet på Anderstorpsrakan om jag hörde rätt!!! I en familjekombi... thumbs up
Kan erkänna att vi drog ner på vridet efter första racet för att spara soppa, däck och få mer körbarhet. Och hoppla, det kunde man tom vinna race med...

Någon som vill handla en vinnarbil? Tillsalu!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212



Finns det någon länk eller liknande till denna Porsche 968 som är till salu?
Men någon sa att den inte var för gata, eller?

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
v_skogh skrev:
Finns det någon länk eller liknande till denna Porsche 968 som är till salu?
Men någon sa att den inte var för gata, eller?
Den från SLC? Tror inte den är gatreggad.... SLC-Fredrik vet garanterat mer

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



v_skogh skrev:
Finns det någon länk eller liknande till denna Porsche 968 som är till salu?
Men någon sa att den inte var för gata, eller?


www.pcs.nu, annonstorget, sök på "Raceklara 944"

Mvh, pär

_________________
Pär Hylander
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212



Pär Hylander skrev:
v_skogh skrev:
Finns det någon länk eller liknande till denna Porsche 968 som är till salu?
Men någon sa att den inte var för gata, eller?


www.pcs.nu, annonstorget, sök på "Raceklara 944"

Mvh, pär


Den har jag studerat tidigare, men jag tyckte någon nämnet något om en 968...?

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



v_skogh skrev:
Pär Hylander skrev:
v_skogh skrev:
Finns det någon länk eller liknande till denna Porsche 968 som är till salu?
Men någon sa att den inte var för gata, eller?


www.pcs.nu, annonstorget, sök på "Raceklara 944"

Mvh, pär


Den har jag studerat tidigare, men jag tyckte någon nämnet något om en 968...?



Hrrrmpff, nä det har du rätt i!

Det är nog som så att när jag pratade med säljaren så pratade han om 968-mekanik i bilarna. Skillnaden förutom det kosmetiska mellan 968 och 944 S2 är rätt begränsad. Motormässigt skiljer det visserligen nära 30 hk men skillnaden är väl egenligten "bara" Variocam och luftmängsmätare samt mjukvara tror jag (säkert nått till som jag glömt)

Mvh, pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Allmänt banåkaforum
968 / 944
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (12062 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande