Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
6372 besök totalt |
Temp.mätare från Jula, någon som har provat!
SMå funderar på att köpa mig en temp. mätare för att mäta avgastemperaturen. Ser en billig i JULA katalogen för ynka 249 kronor. Går från -20 till +~1000 grader. Tänk ta isär huset och enbart bygga in displayen i min laddtryckskonsol. Nu till frågan. (om någon vet. Annars får jag pinna iväg till Jula för att höra efter själv) Givaren, går den att byta och om så, vad kostar den? (Givaren är av pinntyp ~20cm lång) Är det någon som vet hur länge en sådan håller? Hur långt ifrån grenröret/turbon kan jag sätta mätaren för att fortfarande få ett riktigt mätvärde? Tacksam för svar! (Gick inte att länka från Jula hemsidan, men sök på termometer så dyker den upp!) _________________ /Martin Antosch 931, -79 |
||||
Hej
Enligt dekalen på mätaren är det en typ K-mätare vilket är en industristandard, och den metod de flesta "riktiga" avgastempmätare använder sig av. Så det ska också gå att byta sond... En bra sond till avgastemp i turbobil kostar väl 700-1000kr nånstans från exempelvis Pentronic. Den som följer med är knappast mantlad för den korrosiva miljön i ett avgasrör och risken är rätt stor att sonden fort deformeras och kanske går av. Inte så bra för turbon... Instrumentet duger förmodligen men det kanske är lite långsamt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
http://www.jula.se/Butik/docs/produk
länk till instrumentet i fråga ... _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Re: Temp.mätare från Jula, någon som har provat!
Hur modig är du? om du har en avgasturbin som är relativt sett bräcklig skulle jag inte våga sätta någonting framför som kan gå sönder eller falla i bitar. Går den sönder blir det ny turbo, sällan billigt. Pentronic har avgastempgivare som håller för att sitta innan turbon, men då kostar de inte 249:- kronor heller. Men renovering turbo plus turbinhjul plus 249 ~ 5579:- kanske Riktig givare 1300:- _________________ Roland Johansson |
||||
Jag köpte en sån här på ELFA (rätt säker på att det är just den) http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage. Vet dock inte om den innefattas av rolles spec på "riktig" givare. Har för mig den kostade 8-900, men nu kostar den bara 542 + moms. Sitter i grenröret före turbon i min 924. Har suttit där två tävlingssäsonger. Hade loss den förra vintern eller i somras och kikade på den och den såg inte åldrad ut. Förhoppningvis håller den några säsonger till. Vet inte vad som skiljer denna från Pentronics, ev så är det så att Pentronic har ett högt bruttopris och ok nettopris till storkunder och/eller andra trevligt bemötta kunder. Dvs, det är inte möjligt att givarna är snarlika eller identiska (fast det kan ju vara tvärtom oxo). Instrumentet ingick inte, utan endast givaren alltså. _________________ Pär Hylander |
||||
>>Pär
Har den visat liknande siffror hela tiden eller har värdena ändrats med tiden? I samband med snack om att mäta EGT på STCS's forum har det nämnts att givarna åldras ganska snabbt och då inte längre går att lita på... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Hej och tack för alla svar!
Ni missförstod en av mina frågor, alt så speca jag den inte så bra! Jag undrar nämligen lite enklare förklarat om jag kan sätta givaren efter turbon? Eller förlorar jag förmycket på det? Det känns ointe roligt att borra ett hål i grenröret alt. turbon! MVH _________________ /Martin Antosch 931, -79 |
||||
Tack för tipset. Det verkar ju hyggligt billigt då med Jula's instrument och "din" givare! Får man lov att fråga vad avgas temperaturen FÅR lov att vara och vid vilken grad som man anser att det börjar bli för varmt/farligt? MVH _________________ /Martin Antosch 931, -79 |
||||
Typ meningslöst ![]() Nä, det är väl iofs inte meningslöst, förändringar i temp bör du kunna se. Men eftersom det blir ett rejält tryckfall efter turbon och därmed även temperaturfall enligt allmänna gaslagen så är det inte avgastempen du mäter du, ivf inte det man brukar avse med avgastemp. Vidare tror jag att din avlästa temperatur kommer att variera med laddtrycket på ett sätt som inte motsvararar avgasttempen före turbon, eftersom tryckfallet över turbinen och därmed temperaturfallet påverkas av energin kompressorn tar. Det var inte alls tråkigt att borra i grenröret ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Hej
Det är alltid "fel" att mäta efter turbon, eftersom man kan ha olika temp före och ändå ha samma efter, beroende på setup. Vilka temperaturer som är okej beror på en massa faktorer, men lite riktlinjer; - Över 920 grader brukar vara lite för varmt (även om man kan gå betydligt högre om man har full koll och bra material överallt) - Runt 730 grader är ganska normalt värde på "cruise" Allt detta mätt före turbon. HKS har någon gång rekommenderat 748 grader som max efter turbon, i nån Supra tror jag, om jag minns rätt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jag har blivit rekommenderad av Peter Utzon max 800°V vid fullast och 850°C ved dellast. Alla andra som tyckt något har tyckt att antingen är konservativt eller mycket konservativt. Bl.a har det nämnt att Saab turbo (oklart vilken eller vilka modeller) har upp till 950°. Så med mina 800°C borde jag rimligen vara på säkra sidan. Kanske förlorar jag en del effekt på det? När bilen är riktigt racevarm och det är varmt ute kan den ibland klättra en gnutta över 800°C, kanske 810-815°C på slutet av rakorna. Detta gäller omodifierad motor. Du har väl vatteninsprutning? Det bör ju rimligen sänka EGT _________________ Pär Hylander |
||||
|
||||
Tack Fizz, den verkar ju vettig!
Men Pär, en fråga till. Hur får du mätaren att hålla tätt i hålet du borrat? Du nämner gänga? Jag vet ju inte exakt hur mätaren ser ut. Har den en gänga eller trixar du på något sätt eller? MVH _________________ /Martin Antosch 931, -79 |
||||
Hej
Min tempsond sitter med en klämringskoppling, man gängar alltså in en bit i grenröret, och sedan är det en klämringsmutter som håller sonden. Pentronic kallar de visst "Genomföringar" : http://www.pentronic.se/svensk/frame /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Pentronics givare har manteln i inconel, och de som vill veta lite kan söka bakåt i tråden om material för turbogrenrör... Själv tycker jag inte 3-4 hundra är värt att riskera några tusenlappar för, men jag köper å andra sidan inte lotter heller då jag anser chansen att vinna vara för dålig. _________________ Roland Johansson |
||||
Men en såndär mätare kan ju vara intressant till motorer där man inte har turbo, en EGT-mätare på skotern skulle jag behöva, och en såndär är ju ganska mycket billig.
|
||||
Till enbart sugmotor kan du använda 'VAD' som helst. Vill du vara säker på att den alltid fungerar etc kan det hända att en dyrare är bättre, men kanske inte... På hojen har jag små fina 3mm givare, och tempkroppen längst fram är 1 eller 1,2mm och de höll 1 säsong för mig, sedan gav de upp. Det är med måttliga temperaturer som högst 700 grader, och en säsong är 100mil Nu dog dessa bara, de släppte inte delar men har sett när de gått av också. _________________ Roland Johansson |
||||
Men eftersom givaren verkade vara någon typ av standard så kan man ju börja med en billig och sedan byta givare när de dör, skall man ha tre tempgivare så blir det onekligen en hög initialkostnad, och kan man få ner den så vore det bra, sen så är ju 100 mil per år en hel del på en snöskoter.
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
6372 besök totalt |