Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Utbyggnad Ring Knutstorp
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (52185 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



mcburn4ever skrev:
Finns det någon ny info kring detta ämnet?


Ja finns de något nytt?
Blir det byggnationer år 2011 nu då?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
mopack
Löddeköpinge
Här sen Okt 2005
Inlägg: 257



Lillen skrev:
mcburn4ever skrev:
Finns det någon ny info kring detta ämnet?


Ja finns de något nytt?
Blir det byggnationer år 2011 nu då?


pratas det om att det ska byggas ut ytterligare i år?
Mvh / Alex

_________________
Alex Sonesson
"We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479




_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Har det hänt något mer?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Sist jag såg en bild av planen såg det ut så här: (Nuvarande bana i rött)



Vad jag förstått så väntar man på diverse planändringar etc innan man kan sätta spaden i marken, och vem vet hur lång tid sådant kan ta...

_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



OHH , mycket roligare sträckning än de man sett tidigare! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Freed skrev:
Sist jag såg en bild av planen såg det ut så här: (Nuvarande bana i rött)



Vad jag förstått så väntar man på diverse planändringar etc innan man kan sätta spaden i marken, och vem vet hur lång tid sådant kan ta...



Ja i Enköping är det väl 15 år?

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Hmm, rakare inbromsningar och spetsiga kurvor, allt i säkerhetens tecken, men Såghuskurvan har ju alltid gett trevliga omkörningsmöjligheter med sin trailbrakezon.

Det blir ju bara Ambulansen-krönet, Lito och Bäcken kvar av gamla Knutstorp.

Den nypande högfartsböjen kan bli intressant, speciellt om det inte är tvärplatt. Sen kan höjdskillnader göra det mesta roligare, även om säkerheten kräver att man ska se.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Freed skrev:
Sist jag såg en bild av planen såg det ut så här: (Nuvarande bana i rött)



Vad jag förstått så väntar man på diverse planändringar etc innan man kan sätta spaden i marken, och vem vet hur lång tid sådant kan ta...


Den ritning jag sett hade möjlighet att koppla ihop vid gamla idioten samt korta rakan/Kvällsposten, så man kan köra 2 halva banor samtidigt.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Här finns skiss samt lite spännande framtidsplaner...
http://www.svalov.se/download/18.3ec0072112a8e54c435800014868/12746981 . . . .

_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Freed skrev:
Här finns skiss samt lite spännande framtidsplaner...
http://www.svalov.se/download/18.3ec0072112a8e54c435800014868/12746981 . . . .
Öhum, det låter ju balanserat thumbs up

Bullervallen för den norra delen kan ju tolkas som den bandelen grävs ner ett antal meter (massor flyttar man ju helst inte på, och topografin skulle ju påverkas så lite som möjligt), vilket ger bra "naturliga" läktare.

Det är nog lättare att få till banlicensvettig utformning om man inte gör banan delbar (där bägge delarna ska vara tävlingsmässiga).
Att ha smitvägar som gör det delbart för övningskörning är ju nåt annat (de behöver ju inte vara 12m breda med full FIAsäkerhet).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Freed skrev:
Här finns skiss samt lite spännande framtidsplaner...
http://www.svalov.se/download/18.3ec0072112a8e54c435800014868/12746981 . . . .

Jo, vi (företaget) är inblandade men varför frågar de inte mig som "banexpert".

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Tråkigt att bygga drafracingbana av en så fin bana.
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Det hade varit värt att bygga en mindre fientlig infart till banområdet också.
Nuvarande har inte bara fartgupp utan även ilskna "fartdiken" pga boende vid infarten.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Måns Ulveståhl skrev:
Det hade varit värt att bygga en mindre fientlig infart till banområdet också.
Nuvarande har inte bara fartgupp utan även ilskna "fartdiken" pga boende vid infarten.


Boende som rimligtvis inte kan ha missat att det låg en motorbana nästgårds när dom köpte sitt hus...

_________________
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



NiklasF skrev:
Måns Ulveståhl skrev:
Det hade varit värt att bygga en mindre fientlig infart till banområdet också.
Nuvarande har inte bara fartgupp utan även ilskna "fartdiken" pga boende vid infarten.


Boende som rimligtvis inte kan ha missat att det låg en motorbana nästgårds när dom köpte sitt hus...


Ja men racingbanan börjar inte vid deras hus, om folk kunde vänta tills dom kom in på själva banan med att börja rejsa så skulle dessa farthinder inte behövas. thumbs down
De har även haft små barn under åren.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Björnes skrev:
NiklasF skrev:
Måns Ulveståhl skrev:
Det hade varit värt att bygga en mindre fientlig infart till banområdet också.
Nuvarande har inte bara fartgupp utan även ilskna "fartdiken" pga boende vid infarten.


Boende som rimligtvis inte kan ha missat att det låg en motorbana nästgårds när dom köpte sitt hus...


Ja men racingbanan börjar inte vid deras hus, om folk kunde vänta tills dom kom in på själva banan med att börja rejsa så skulle dessa farthinder inte behövas. thumbs down
De har även haft små barn under åren.


Det sa jag inte heller. Det var din tolkning och den var fel.
Själv förespråkar jag ingen buskörning i trafiken överhuvudtaget och tycker för egen del att efter en heldag på banan så är det det minsta som lockar.

Däremot tycker jag det är patetiskt att bosätta sig bredvid t.ex. en motorbana med småbarn och sen klaga på att det faktiskt finns en motorbana i närheten med allt vad det innebär av hög ljudnivå, mycket trafik och tyvärr även en del som buskör till och från banan.
Lite realistisk med eget tänkande och eget ansvar får det faktiskt finnas.

_________________
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



NiklasF skrev:
Björnes skrev:
NiklasF skrev:
Måns Ulveståhl skrev:
Det hade varit värt att bygga en mindre fientlig infart till banområdet också.
Nuvarande har inte bara fartgupp utan även ilskna "fartdiken" pga boende vid infarten.


Boende som rimligtvis inte kan ha missat att det låg en motorbana nästgårds när dom köpte sitt hus...


Ja men racingbanan börjar inte vid deras hus, om folk kunde vänta tills dom kom in på själva banan med att börja rejsa så skulle dessa farthinder inte behövas. thumbs down
De har även haft små barn under åren.


Det sa jag inte heller. Det var din tolkning och den var fel.
Själv förespråkar jag ingen buskörning i trafiken överhuvudtaget och tycker för egen del att efter en heldag på banan så är det det minsta som lockar.

Däremot tycker jag det är patetiskt att bosätta sig bredvid t.ex. en motorbana med småbarn och sen klaga på att det faktiskt finns en motorbana i närheten med allt vad det innebär av hög ljudnivå, mycket trafik och tyvärr även en del som buskör till och från banan.
Lite realistisk med eget tänkande och eget ansvar får det faktiskt finnas.


nu ä det nog fel att ge sig på dem som bor där för dom tillhör inte de som klagar på själva banan. Att man där emot kan ta det lite lugnt utanför deras husknut för att skapa en positiv anda kan påverka att man överhuvudtaget kan köra på banan.
Så det realistiska tänkandet borde vara att inte reta de omkring boende i onödan. Så det egna ansvaret håller jag med om att det borde det faktiskt finnas men då med tanke på att vi vill ha banan kvar. Kan vi få det genom att uppföra oss städat mot grannarna så tycker inte jag att det är för mycket begärt. Det är min tolkning och den står jag för även om du tycker den är fel.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Björn skrev:
Tråkigt att bygga drafracingbana av en så fin bana.


Det är nog inte så mycket dragracing man tänker på utan det gäller att bli längre än Sturup. Jag tror att nya delarna är 1,6km så rakorna är inte såå låånga.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Björnes skrev:
NiklasF skrev:
Björnes skrev:
NiklasF skrev:
Måns Ulveståhl skrev:
Det hade varit värt att bygga en mindre fientlig infart till banområdet också.
Nuvarande har inte bara fartgupp utan även ilskna "fartdiken" pga boende vid infarten.


Boende som rimligtvis inte kan ha missat att det låg en motorbana nästgårds när dom köpte sitt hus...


Ja men racingbanan börjar inte vid deras hus, om folk kunde vänta tills dom kom in på själva banan med att börja rejsa så skulle dessa farthinder inte behövas. thumbs down
De har även haft små barn under åren.


Det sa jag inte heller. Det var din tolkning och den var fel.
Själv förespråkar jag ingen buskörning i trafiken överhuvudtaget och tycker för egen del att efter en heldag på banan så är det det minsta som lockar.

Däremot tycker jag det är patetiskt att bosätta sig bredvid t.ex. en motorbana med småbarn och sen klaga på att det faktiskt finns en motorbana i närheten med allt vad det innebär av hög ljudnivå, mycket trafik och tyvärr även en del som buskör till och från banan.
Lite realistisk med eget tänkande och eget ansvar får det faktiskt finnas.


nu ä det nog fel att ge sig på dem som bor där för dom tillhör inte de som klagar på själva banan. Att man där emot kan ta det lite lugnt utanför deras husknut för att skapa en positiv anda kan påverka att man överhuvudtaget kan köra på banan.
Så det realistiska tänkandet borde vara att inte reta de omkring boende i onödan. Så det egna ansvaret håller jag med om att det borde det faktiskt finnas men då med tanke på att vi vill ha banan kvar. Kan vi få det genom att uppföra oss städat mot grannarna så tycker inte jag att det är för mycket begärt. Det är min tolkning och den står jag för även om du tycker den är fel.


Du insinuerade att jag tyckte att det var ok att busköra på infarten till Knutstorp, den tolkningen är fel.
I övrigt håller jag med dig att ALLA i trafiken har en skyldighet att respektera medtrafikanter såväl utanför motorbanor som överallt annars.
Däremot tycker jag det är naivt att förutsätta att det fungerar så i verkligheten.
Idealet stämmer sällan med verkligheten, och verkligheten är den man får leva efter när man beslutar t.ex. var man vill bo.
I Knutstorps fall handlar det inte bara om buskörning utan det anländer många stora ekipage där föraren kan ha många kontinuerliga mil i kroppen innan denne anländer till Knutstorp, vilket såklart innebär en ökad olycksrisk med i t.ex. småbarn och djur i närheten.

Men för att summera en förhållandevis onödig OT-diskussion;
Det är fantastiskt att det går bra för Ring Knutstorp och att man satsar på en utbyggnad av en av Sveriges roligaste banor.
Infarten är inte optimal men farthindren är inga irritationsmoment för min del men infarten kan vara en smula smal på sina ställen. Förvisso ett farthinder i sig men hellre fler bulor och bredare väg än tvärtom.

_________________
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



NiklasF skrev:
Björnes skrev:
NiklasF skrev:
Björnes skrev:
NiklasF skrev:
Måns Ulveståhl skrev:
Det hade varit värt att bygga en mindre fientlig infart till banområdet också.
Nuvarande har inte bara fartgupp utan även ilskna "fartdiken" pga boende vid infarten.


Boende som rimligtvis inte kan ha missat att det låg en motorbana nästgårds när dom köpte sitt hus...


Ja men racingbanan börjar inte vid deras hus, om folk kunde vänta tills dom kom in på själva banan med att börja rejsa så skulle dessa farthinder inte behövas. thumbs down
De har även haft små barn under åren.


Det sa jag inte heller. Det var din tolkning och den var fel.
Själv förespråkar jag ingen buskörning i trafiken överhuvudtaget och tycker för egen del att efter en heldag på banan så är det det minsta som lockar.

Däremot tycker jag det är patetiskt att bosätta sig bredvid t.ex. en motorbana med småbarn och sen klaga på att det faktiskt finns en motorbana i närheten med allt vad det innebär av hög ljudnivå, mycket trafik och tyvärr även en del som buskör till och från banan.
Lite realistisk med eget tänkande och eget ansvar får det faktiskt finnas.


nu ä det nog fel att ge sig på dem som bor där för dom tillhör inte de som klagar på själva banan. Att man där emot kan ta det lite lugnt utanför deras husknut för att skapa en positiv anda kan påverka att man överhuvudtaget kan köra på banan.
Så det realistiska tänkandet borde vara att inte reta de omkring boende i onödan. Så det egna ansvaret håller jag med om att det borde det faktiskt finnas men då med tanke på att vi vill ha banan kvar. Kan vi få det genom att uppföra oss städat mot grannarna så tycker inte jag att det är för mycket begärt. Det är min tolkning och den står jag för även om du tycker den är fel.


Du insinuerade att jag tyckte att det var ok att busköra på infarten till Knutstorp, den tolkningen är fel.
I övrigt håller jag med dig att ALLA i trafiken har en skyldighet att respektera medtrafikanter såväl utanför motorbanor som överallt annars.
Däremot tycker jag det är naivt att förutsätta att det fungerar så i verkligheten.
Idealet stämmer sällan med verkligheten, och verkligheten är den man får leva efter när man beslutar t.ex. var man vill bo.
I Knutstorps fall handlar det inte bara om buskörning utan det anländer många stora ekipage där föraren kan ha många kontinuerliga mil i kroppen innan denne anländer till Knutstorp, vilket såklart innebär en ökad olycksrisk med i t.ex. småbarn och djur i närheten.

Men för att summera en förhållandevis onödig OT-diskussion;
Det är fantastiskt att det går bra för Ring Knutstorp och att man satsar på en utbyggnad av en av Sveriges roligaste banor.
Infarten är inte optimal men farthindren är inga irritationsmoment för min del men infarten kan vara en smula smal på sina ställen. Förvisso ett farthinder i sig men hellre fler bulor och bredare väg än tvärtom.


Nu kan jag inte se att jag insinuerade att just du var skyldig utom möjligen att du kände dig träffad.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Allmänt banåkaforum
Utbyggnad Ring Knutstorp
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (52185 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande