Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Utbyggnad Ring Knutstorp
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (52185 totalt)
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Fantastiskt kul att de bygger ut sveriges bästa (?) racingbana! Meeen... jag är lite orolig att de extra raksträckorna ändrar banans karaktär lite för mycket. Jag som kör lite motorsvag bil bland monsterraketer tycker Knutstorp är grymt underhållande just pga att banan är byggd med så mycket fokus väghållning och balance och så lite på hästkrafter. Klart att killarna med stora bilar och stora motorer också så vinna ibland, men det har vi ju Anderstorp och Mantorp till. Knutstorp är ju just den banan där Miator kan piska corvetter. Vore lite trist om den nuvarande inriktningen/attityden på banan ändrades.

Att man vill göra en längre bana behöver inte mycket förklaring, men vet ni varför man väljer att bygga om kurva 1? Den (eller snarare "de) är ju hur kul som helst!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Björn skrev:
Tråkigt att bygga drafracingbana av en så fin bana.


Ja, jag tycker man offrar många sköna kurvor för hårda inbromsningar med omkörningsmöjligheter. Men kul (för publiken) racing förstår jag att man satsar på.
Varför inte behålla den goa västern upp mot idioten och gjort en lätt vänster knix ut på den nya delen vid nuvarande idioten. Det hade i mitt tycke gjort det lite intressantare.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



safe skrev:
Varför inte behålla den goa västern upp mot idioten och gjort en lätt vänster knix ut på den nya delen vid nuvarande idioten. Det hade i mitt tycke gjort det lite intressantare.
Enda anlendingen jag kan komma på för ändringen av de två kurvorna är banlicens och utrymme för säkerhetslösningar.
En fokuserad inbromsning är enklare att designa fållor för, speciellt om den dras tillbaka lite så fållan kan bli djupare.
För inte kan det väl vara sån som skulle ändra dessa två sköningar till kurvor om man inte "måste", det vore ju som att schakta krönet så det blev platt och fylla upp Lito (det skulle jag kanske inte skrivit, nån kan ju tycka att det är lysande säkerhetslösningar...).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3353



Nu verkar planerna på utbyggnaden ha kommit lite längre enligt info i dagens Helsingborgs Dagblad:

http://www.hd.se/lokalt/svalov/2016/02/10/ring-knutstorp-vill-bygga-en . . . .

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
andlid
Stockholm
Här sen Feb 2015
Inlägg: 126



Sonett7 skrev:
Nu verkar planerna på utbyggnaden ha kommit lite längre enligt info i dagens Helsingborgs Dagblad:

http://www.hd.se/lokalt/svalov/2016/02/10/ring-knutstorp-vill-bygga-en . . . .




Ser ju riktigt rolig ut! kanske om 5 år står den klar?

_________________
Anders Lidman
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Som den skissen är ritad så är det inte en bana som kan delas i två delar (med rundkörning på bägge samtidigt).

Man kan ju tänka sig använda gamla delen som rundbana och nya delen som körövning/halkbana etc med fram/tillbaka-trafik, men de utskissade förbindelserna ser inte ut att vara mer än servicestumpar (just nu iaf, de är ju ljusgrå ).

En skiss är alltid en skiss, och naturligtvis kommer utförandet bli funktionellt, iaf efter nån liten justering (vad som behöver justeras märker man aldrig förrän man börjar använda grejerna).

Lite väl modern layout av den nya delen, men vad ska man vänta sig
Skoj med satsningar som verkar trovärdigt genomtänkta thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Torkel K skrev:
Fantastiskt kul att de bygger ut sveriges bästa (?) racingbana! Meeen... jag är lite orolig att de extra raksträckorna ändrar banans karaktär lite för mycket. Jag som kör lite motorsvag bil bland monsterraketer tycker Knutstorp är grymt underhållande just pga att banan är byggd med så mycket fokus väghållning och balance och så lite på hästkrafter. Klart att killarna med stora bilar och stora motorer också så vinna ibland, men det har vi ju Anderstorp och Mantorp till. Knutstorp är ju just den banan där Miator kan piska corvetter. Vore lite trist om den nuvarande inriktningen/attityden på banan ändrades.

Att man vill göra en längre bana behöver inte mycket förklaring, men vet ni varför man väljer att bygga om kurva 1? Den (eller snarare "de) är ju hur kul som helst!

Vad menar du? Förstår verkligen inte alls vad du pratar om?

Blir det verklighet så bygger de äntligen bort den sämre halvan (parkeringshuskörningen) som nuvarande halva Knutstorp består av.. thumbs up

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
andlid
Stockholm
Här sen Feb 2015
Inlägg: 126



Jag vill kör hela

Kan vara de "vita" mellan de två kanske, nedre höger. Kul att de satsas som sagt. Hoppas ekonomin håller!

_________________
Anders Lidman
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



andlid skrev:
Jag vill kör hela

Kan vara de "vita" mellan de två kanske, nedre höger. Kul att de satsas som sagt. Hoppas ekonomin håller!



Tror inte det för dom går rakt ini avåkningsmaterialet och det blir inget bra med asfalt mitt i.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
andlid
Stockholm
Här sen Feb 2015
Inlägg: 126



Björnes skrev:
andlid skrev:
Jag vill kör hela

Kan vara de "vita" mellan de två kanske, nedre höger. Kul att de satsas som sagt. Hoppas ekonomin håller!



Tror inte det för dom går rakt ini avåkningsmaterialet och det blir inget bra med asfalt mitt i.

så sant, tänkte inte på det... tur att jag inte bygger eller är en av arkitekterna

_________________
Anders Lidman
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Björnes skrev:
andlid skrev:
Jag vill kör hela

Kan vara de "vita" mellan de två kanske, nedre höger. Kul att de satsas som sagt. Hoppas ekonomin håller!



Tror inte det för dom går rakt ini avåkningsmaterialet och det blir inget bra med asfalt mitt i.

Modernt avåkningsmaterial brukar väl kallas asfalt!?!

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



david-o skrev:
Björnes skrev:
andlid skrev:
Jag vill kör hela

Kan vara de "vita" mellan de två kanske, nedre höger. Kul att de satsas som sagt. Hoppas ekonomin håller!



Tror inte det för dom går rakt ini avåkningsmaterialet och det blir inget bra med asfalt mitt i.

Modernt avåkningsmaterial brukar väl kallas asfalt!?!



Det beror på hur stora avåkningszoner man vill och kan bygga. Om du har åk av i lecakulor och jämför med att sladda runt på asfalt med kanske trasig broms så inser man att avståndet till det som gör ont måste vara längre. Så det får för min del vara modernt men det är inte heller alla klasser som gillar asfalt.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Kul att de tar bort Idioten, men Kvällsposten är ju en av de roligare kurvorna på banan!!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
andlid
Stockholm
Här sen Feb 2015
Inlägg: 126



Björnes skrev:
david-o skrev:
Björnes skrev:
andlid skrev:
Jag vill kör hela

Kan vara de "vita" mellan de två kanske, nedre höger. Kul att de satsas som sagt. Hoppas ekonomin håller!



Tror inte det för dom går rakt ini avåkningsmaterialet och det blir inget bra med asfalt mitt i.

Modernt avåkningsmaterial brukar väl kallas asfalt!?!



Det beror på hur stora avåkningszoner man vill och kan bygga. Om du har åk av i lecakulor och jämför med att sladda runt på asfalt med kanske trasig broms så inser man att avståndet till det som gör ont måste vara längre. Så det får för min del vara modernt men det är inte heller alla klasser som gillar asfalt.

Inge kul att glida ner på grus på sniskan och helt plötsligt komma in på asfalt

_________________
Anders Lidman
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



andlid skrev:
Björnes skrev:
david-o skrev:
Björnes skrev:
andlid skrev:
Jag vill kör hela

Kan vara de "vita" mellan de två kanske, nedre höger. Kul att de satsas som sagt. Hoppas ekonomin håller!



Tror inte det för dom går rakt ini avåkningsmaterialet och det blir inget bra med asfalt mitt i.

Modernt avåkningsmaterial brukar väl kallas asfalt!?!



Det beror på hur stora avåkningszoner man vill och kan bygga. Om du har åk av i lecakulor och jämför med att sladda runt på asfalt med kanske trasig broms så inser man att avståndet till det som gör ont måste vara längre. Så det får för min del vara modernt men det är inte heller alla klasser som gillar asfalt.

Inge kul att glida ner på grus på sniskan och helt plötsligt komma in på asfalt

Min gissning baseras på att det finns flera ytmarkeringar i många avåkningszoner. Gissar alltså på att det är först en asfaltzon och sedan grus. Detta gör det även möjligt att köra den som 2 banor.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
OLLERIXON
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 178



Av ren nyfikenhet, hur ser det ut med kupering kring nya sträckningen, är det relativt slätt eller bjuder det på liknande nivåskillnader som nuvarande sträckning?

_________________
Olle Erixon
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



OLLERIXoN skrev:
Av ren nyfikenhet, hur ser det ut med kupering kring nya sträckningen, är det relativt slätt eller bjuder det på liknande nivåskillnader som nuvarande sträckning?


Beroende på hur man hanterar det här med bullervallarna och gräver ned banan så är det idag sluttande från området. Men mistänker att man gräver ned så att rakorna kommer att bli horisontella. Vilket även tar av den höjdskillnad som finns på gamla delen. Men det är en gissning.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Kul med längre bana men för mycket användning av linjal och för lite fantasi...
Hoppas verkligen ägarna till Knutstorp tänker till för att behålla själen i Sveriges roligaste bana.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Med vänstern efter dagens "kortraka" (efter krönet) löängre fram och utan uppförsbacke (om man nu shaktar det plant för "diket" norrut på åkrarna), så försvinner en del av dagens känsla.
Dyket ner i kvällsposten (högern ner mot Lito) är också en sköning.

Nya vänstern ner mot Lito ser lte för skarp ut för att bli samma flyt. Men nytt kan bli skoj efter några år (oftast lite dåligt doserat om FIAgradning).

Av det nya är det storradiehögern som ser lite mer intressant/utmanande ut.
Backa hem och runda av skarpa vänstern innan så blir det mindre enkelt (eller är det elledning/stolpar eller nåt det där småprickiga?).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Niklas Falk skrev:
Backa hem och runda av skarpa vänstern innan så blir det mindre enkelt (eller är det elledning/stolpar eller nåt det där småprickiga?).


Funderade på samma sak, korta rakan och sväng vänster tidigare, skulle kunna ge en intressant kurvkombination. thumbs up
Detsamma gäller de två kurvorna vid dagens Kvällsposten, lite mer fantasi, inte bara start/stop.

Kan ju inte vara så svårt att komma på något bättre än två dragracingrakor och 4 st 120 graders kurvor...
Gissar att man ute efter omkörningsmöjligheter, och det är väl OK men kanske inte är nödvändigt i varje kurva och kanske inte bara vid inbromsning?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Hoppas att inte skissen kräver remiss hos aktiva förare...

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Utbyggnad Ring Knutstorp
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (52185 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande