Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Alternativ till BMW M3 E46 SMG?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (3885 totalt)
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Jag letar med ljus och lykta efter en ny bil nu i försäsongen. Just nu är jag inne på en BMW M3 E46 (smg).. Men nu när jag i stort sett bestämt mig för bilen finns det såklart ingen jag riktigt fastnar för på blocket! Medan jag nu väntar på att något fint exemplar ska dyka upp börjar tankarna skena iväg på andra bilmodeller.. Så jag behöver er hjälp!

Jag har vart inne på lotus elise och göra någon sorts exigekonvertering. Men jag hakar alltid upp mig på att det är rätt motorsvaga bilar och att en m3:a enkelt borde kunna köra ifrån en elise så länge man inte håller sig på en gokartbana (?)

Eftersom jag är rätt såld på porschar har jag även funderat på porsche 993:or och göra någon sorts RSvariant och rensa ur inredning osv.. Men även om jag gör det blir jag väl ändå ifrånåkt av en M3:a med skalstolar? Boxster s har jag också funderat på men det slutar mest med att jag inte gillar designen.

Porsche 964 turbo har jag suktat efter en bra stund, men iom att dom verkar ligga på ~350 000 känns det som jag isåfall hellre väntar och sparar pengar till en gt3:a istället.

En 996 carrera ligger också i ungefär samma pris som en m3 smg men av de jag lyssnat på som testat bägge bilarna tycker m3:an ger mer körglädje.. Och en m3:a (med skalstolar) är väl generellt snabbare?


Ska jag sluta tveka och fortsätta vänta till en bra m3:a dyker upp eller ska jag kolla på andra bilar? All hjälp och tips på andra bilar uppskattas!

Kortfakta vad jag är ute efter: Bankörning 90% (ringen framförallt) fram och tillbaks till golfbanor 10% ( ), mycket effekt/snabb bil, bakhjulsdriven, vänsterstyrd, gärna hålla värdet hyffsat.

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Varfor inte kolla på mobile.de?
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
johann skrev:
Varfor inte kolla på mobile.de?

Tyvärr är det inte värt jobbet för mig att ta semester och åka runt och leta bil i tyskland, då jobbar jag hellre de dagarna och köper en dyrare bil i sverige. Om jag kunde fara ner med pengar i hand och vara säker på att bilen jag är intresserad av är i bra skick osv hade det vart en annan sak!

Men jag tar ditt svar som att det är värt att vänta på en M3:a och sluta tänka på andra bilar?

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Audi S5 ?

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



djungel-Jim skrev:
johann skrev:
Varfor inte kolla på mobile.de?

Tyvärr är det inte värt jobbet för mig att ta semester och åka runt och leta bil i tyskland, då jobbar jag hellre de dagarna och köper en dyrare bil i sverige. Om jag kunde fara ner med pengar i hand och vara säker på att bilen jag är intresserad av är i bra skick osv hade det vart en annan sak!

Men jag tar ditt svar som att det är värt att vänta på en M3:a och sluta tänka på andra bilar?


oavsett bil tycker jag det ær vært att kolla på mobile.de eller for den delen Porsches och BMW:s tyska siter. Meningen ær ju att leta just dær och inte lokalt på plats, du vet det dær Internet.
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Leta du m3'a Kan inte säga annat än att jag är väldigt nöjd med min, både på gata och landsväg, och då är den standard förutom PF bromsar och stålspunna slangar.
Det ska till rätt mycket värre porschar till för att knäcka den.
Sen önskar man väl att den vägde 5-600kg mindre, att man hade r-däck och vassare dämpare.
Exige eller porsche gt2/gt3 eller radical är väl kanske det enda som står högre på önskelistan.
Men ingen av de bilarna funkar barnstol och passagerare, vilket m3'an gör hjälpligt iaf

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Audi S5 ligger tyvärr över budgeten!

Tack Filip, det är precis sånt där jag behöver höra! Det gör väntan på ett bra ex lättare

Jag har svårt att helt sluta tänka på en lättad 993:a dock.. Hur väl står en hyffsat rensad 993:a mot en M3:a med lätta skalstolar och utan baksäte?

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
johann skrev:
oavsett bil tycker jag det ær vært att kolla på mobile.de eller for den delen Porsches och BMW:s tyska siter. Meningen ær ju att leta just dær och inte lokalt på plats, du vet det dær Internet.

Alla importguider jag läser rekommenderar en att ha fler än en bil att kolla på om inte den första skulle vara tillräckligt bra. Det är lite det som är problemet med m3:an då det är svårt att hitta många i ett och samma område. Men samtidigt kanske det är värt att chansa... Hmm dags att börja söka där också - tack för tipset thumbs up

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Jag kan inte annat än att rekommendera M3 med SMG. Ffa då just för SMG... Den lådan är helt enkelt suverän. Och om du dessutom programmerar om den lite så att du får (riktigt) rappa växlingar över hela varvtalsregistret i S6 så är den guld!

Att man sen utan problem får in packning och barn är inte heller helt fel. Min är i stort sett original, förutom stålspunna, andra skivor och belägg fram, andra bussningar samt lite aggressivare hjulinställning. Visst, den är inte optimal för att köra riktigt fort på bana (eftersom jag tycker att den är för mjuk och för hög), men det handlar väl mer om att jag har lite annorlunda preferenser då jag jämför med en renodlad racebil. Som kul kompromiss är den (nästan) oslagbar.

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Vad har du för krav? Tycker det finns ett helt gäng lämpliga bilar på blocket att kika på för tillfället?

Har bara kört mot en 996 eller om det var en 997 carrera på bana, som hade r-däck, inga problem att köra ifrån, där tror jag dock mycket hängde på att dess chaufför inte var så mycket att hänga i granen.

Men det ska nog turbo-porsche till för att knäcka e46 m3. Otroligt fin balans i bilen på banan och går att köra fort i standard-skick.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



OM det verkligen är 90% bankörning som gäller, och bilen skall hålla värdet, är det väl en e30 M3a du skall ha? e46an är ju en glidarbil.

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Tommy.S
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121



Z3 M coupe håller sig väldigt bra i värde och är snabb.
Köp en sådan eller en M3 E30.

_________________
Tommy Schmidt

M3 -87 2,4L Köhler
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Härligt att höra från er som är nöjda med bilarna! Jag har två stycken på blocket som är helt ok men ändå inte helt 100% (fel färg eller något annat larvigt). Jag ska undersöka dem närmare eftersom jag börjar tröttna på att vänta på att nån ny ska dyka upp på blocket.

De flesta som ligger på blocket nu har manuella lådor, taklucka, på tok för många mil, för många ägare eller helt enkelt ett i mitt tycke för högt pris (över/nära 300k vilket känns som översta gränsen för de här bilarna (2002/2003 årsmodell)

M3 E30 har jag tankar på som ett framtida långtidsprojekt nångång (och då vit med liknande stripning som din Tommy!). Men även om man rensar ut en sådan och piffar till dem (rostlagning, rostlagning) tror jag ändå man blir ifrånåkt av en småmodifierad och smålättad E46? Men framförallt vill jag just nu ha en bil där jag spenderar mer tid på banorna än i garaget och då känns en modern bil rätt väg att gå

Jag var faktiskt väldigt intresserad av att skaffa mig en Z3 M Coupé fram tills dess att jag läste om problem med chassin som spricker osv!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Tommy.S
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121



djungel-Jim skrev:

Jag var faktiskt väldigt intresserad av att skaffa mig en Z3 M Coupé fram tills dess att jag läste om problem med chassin som spricker osv!


Det är liten eller ingen risk att du ska råka ut för något sådant.
Bara kolla att bilen du skall köpa är ok, och kolla över bilen som man alltid bör lite då och då.
Vid början till sprickor är det bara att svetsa och eventuellt förstärka.

Z3an går betydlig bättre än vad de flesta tror. Har åkt ifrån alla M3 E46 jag åkt med på bana och även åkt förbi CSLer men det hänger kanske mer på att de är rädda om bilarna och håller igen.
E46an är en tung bil, även om Z3 inte är nån flugviktare så är den lättare.

_________________
Tommy Schmidt

M3 -87 2,4L Köhler
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Med CSL-ratt och annat gotter http://www.blocket.se/vi/13053338.htm?ca=23_11_s .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Stacken skrev:
Med CSL-ratt och annat gotter http://www.blocket.se/vi/13053338.htm?ca=23_11_s .


Just den bilen är rätt skum. Är inte en Competition Package, ska ha varit rätt ordentligt smälld enligt en polare som tittat på bilen.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Stacken skrev:
Med CSL-ratt och annat gotter http://www.blocket.se/vi/13053338.htm?ca=23_11_s .


Näää... Den har ju ingen SMG ju!!!

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Peter Gutniak skrev:
Stacken skrev:
Med CSL-ratt och annat gotter http://www.blocket.se/vi/13053338.htm?ca=23_11_s .


Näää... Den har ju ingen SMG ju!!!


Näää... Men man kan inte få allt ju!!!

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Stacken skrev:
Peter Gutniak skrev:
Stacken skrev:
Med CSL-ratt och annat gotter http://www.blocket.se/vi/13053338.htm?ca=23_11_s .


Näää... Den har ju ingen SMG ju!!!


Näää... Men man kan inte få allt ju!!!


SMG'n var det som gjorde att jag valde bort audi S4 m.fl. Helt jävla underbar på banan, nästan så man tror
att man åker en riktigt sekventiell låda och tvåhjuling på banan ju

Nu råkade jag ju köpa "glidarbilen" med all förbannad utrustning i, men det suger i tarmen att kasta ut precis allting ur den nu när man fått smaken av lite stödhjulsåkning igen..

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Stacken skrev:
Peter Gutniak skrev:
Stacken skrev:
Med CSL-ratt och annat gotter http://www.blocket.se/vi/13053338.htm?ca=23_11_s .


Näää... Den har ju ingen SMG ju!!!


Näää... Men man kan inte få allt ju!!!

Jäkligt synd att den där inte har SMG - jag är helt såld på den där färgen!! En sådan blå eller en vit (om det ens finns!) vore ju klockrent om man hittade.. Men nu får jag rikta in mig på annat än vilken färg det är på inredningen/bilen känns det som.. Och jag tror inte färgerna har så mycket med att göra hur pass snabbt (sakta) jag kan ta mig runt på banorna i sommar?

Jag började för övrigt kolla lite efter en z coupe igår men slutade då jag insåg att priserna verkar ligga strax över 200k.. Då är inte steget särskilt långt till en M3 som har ett litet större användningsområde känns det som

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



OFFkeFF skrev:
Har bara kört mot en 996 eller om det var en 997 carrera på bana, som hade r-däck, inga problem att köra ifrån, där tror jag dock mycket hängde på att dess chaufför inte var så mycket att hänga i granen.

Men det ska nog turbo-porsche till för att knäcka e46 m3. Otroligt fin balans i bilen på banan och går att köra fort i standard-skick.


Har hört att en silverfärgad 924 Turbo hängde på din M3 hyfsat på Sviestad iaf... Fast det är klart... det är ju faktiskt en turbo-Porsche (om än bara med 170hk...) det... osså blev den nog frånåkt om man ska vara ärlig...

Kan förresten intyga att Peters M3 SMG gick riktigt fint mellan Nyköping och Vagnhärad förra sommaren... Det är grymt fina bilar!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Alternativ till BMW M3 E46 SMG?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (3885 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande