Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
*namnlös* formelbilsidé
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
9 besök senaste veckan (51156 totalt)
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Cobolt skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Cobolt skrev:
Personligen skulle jag vilja slå ett slag även för roligare racing, främja rävspel, taktik och även kunna ha rejäla omkörningar i en såpass jämn serie som det vi nu talar om.

Vad jag pratar om är att lägga in en begränsad "boost" i varje bil som när den är utnyttjad inte längre finns och är exakt lika för alla. En liten flaska med lustgas är ett mycket enkelt sätt att göra allt detta på och jag tror att en begränsad "boost" möjlighet på tex 25-50hk i totalt 5-10 sekunder skulle göra att det blev mycket mer "action" i fältet och skapa otroligt rolig racing.


Dom har provat med det både i CART och i Formula Palmer...... fast så mycket gör det inte, speciellt inte när fokus som den här klassen har på "amatörer" och inte professionella förare.. för då kommer det iaf skilja mer på förarna än vad boost funktionen tillför...... Och personligen tror jag att det är fel väg att sätta på ytterligare en sak som kostar pengar och kan gå sönder......

Hellre enkelt och billigt. Så sköter sig nog rolig racing självt thumbs up


I vilket perspektiv pratar vi? CART har ju kört med en elektroniskt reglerad overboost funktion, formula palmer känner jag inte till, känns dock som att iaf CART bilarnas overboost inte direkt är så speciellt många procent av totala motorstyrkan. 25-50hk på en bil som det pratas om här ovan, skulle betyda en hel del om man räknar hk/kg bil och öppna upp för omkörningar även på rakorna, möjlighet att hämta hem lite efter en miss och fortfarande ha bromsduellerna. Vad gäller driftsäkerheten på gas-system, så är den idag mycket hög och man kan köpa in dom för väldigt trevliga priser - speciellt om man pratar gruppköp. Tanken är ju inte heller att det ska göra SÅ stor skillnad, bara vara något som öppnar för mer händelserik racing, kommer nog hur som helst att vara någon glidare som ligger där framme och bogserar fältet.

På tal om det så skulle en serie vara väldigt mycket roligare att köra om man även viktar efter placering i serien, dvs långsammast = lättast så alla har en chans att vara med och fightas - tanken är väl inte att folk ska ha en massa spons osv? utan så kul som möjligt? blir ju snabbt hyfsat tråkigt om man har samma tre personer som fightas längst fram i fältet varje rejs - iaf om huvudsyftet är att ha kul.


Kul idé men passar inte rktigt in i detta koncept. bl.a, p.g.a. kostnad och komplexitet

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
tcwhite
Nacka och Västra Frölunda
Här sen Feb 2005
Inlägg: 4



Benjamin Ernryd skrev:
Magnus Thomé skrev:
Det är nog bra att se till att även minnas angreppspunkten "ta en superkart och gör den större och inte fullt ut så hysterisk" istället för att bara följa tanken "ta en Seven och gör den mindre".

thumbs up


hysterisk... hmpff, så hemska är dom inte har bröjat följa tråden först nu och började från början men jag gillar angreppspunkten dock.


Nä, nä ... en annan går ju inte i en superkart utan fick skicka Kraniel på testtur en gång för några år sedan. Han kunde rapportera (efter att ha kört efter dig i Bobos kart) att hysteri nog var ett ganska milt uttryck för hur en superkart beter sig. Kraniel brukar beskriva det som att sitta på en packe dynamitgubbar som exploderar. Fast det kanske är njutbart det också ...

/tcwhite

_________________
Björn Segerblad
Citera
tcwhite
Nacka och Västra Frölunda
Här sen Feb 2005
Inlägg: 4



Själv kämpar jag för en racingserie där bilen vägs med förare. (ja, jag pratar i egen sak). Annars utgör jag en alltför stor del av ekipagets vikt för att det ska kännas rättvist... .

_________________
Björn Segerblad
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



tcwhite skrev:
Själv kämpar jag för en racingserie där bilen vägs med förare. (ja, jag pratar i egen sak). Annars utgör jag en alltför stor del av ekipagets vikt för att det ska kännas rättvist... .


Har inte orkat bläddra mig igenom hela tråden igen, men nog måste väl det specas som en minsta ekipagevikt som inte missgynnar oss som inte är trådsmala ? Känns ju kraftigt suboptimerat att speca allt tekniskt så detaljerat för att få tät racing och sen tillåta ekipagevikterna skilja kanske uppåt 10%....

_________________
Pär Hylander
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18602



Håller med!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Pär Hylander skrev:
tcwhite skrev:
Själv kämpar jag för en racingserie där bilen vägs med förare. (ja, jag pratar i egen sak). Annars utgör jag en alltför stor del av ekipagets vikt för att det ska kännas rättvist... .


Har inte orkat bläddra mig igenom hela tråden igen, men nog måste väl det specas som en minsta ekipagevikt som inte missgynnar oss som inte är trådsmala ? Känns ju kraftigt suboptimerat att speca allt tekniskt så detaljerat för att få tät racing och sen tillåta ekipagevikterna skilja kanske uppåt 10%....


framförallt när det är en klass som skall rikta sig till oss som inte är purunga, och inte vill tävla för att blir formellettförare.

Jag misstänker att det finns många som mig vid dryga tjugifjorton års ålder inte längre väger som när man var tjugio

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Öhh...läs tråden ordentligt.

Man viktar upp till samma vikt enligt vårt förslag.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Nu när jag satt och slöade framför "Mer motor" fick jag en liten men ack så tokig ide till denna lilla racer.
Varför inte vara den första motorsportsklassen i detta landet som samtidigt tänker på miljön? Köra på Etanol. Det sägs ju inte vara någon större förändring på motorn. Att det är 104 oktan för ju dessutom att motorn mår bättre när den få gå hårt på höga varv. Jag vet dock inte hur ljudet i motorn påverkas. Men det kanske är smällar man kan leva med.
Kanske vore intressant för något av företagen som leverera etanol till svensson bilarna och skapa ett sammarbete. Tänk vad bra det vore med bränsle för rätt peng. thumbs up

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Etanol är absolut en intressant idé.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Superkart skrev:
Nu när jag satt och slöade framför "Mer motor" fick jag en liten men ack så tokig ide till denna lilla racer.
Varför inte vara den första motorsportsklassen i detta landet som samtidigt tänker på miljön? Köra på Etanol. Det sägs ju inte vara någon större förändring på motorn. Att det är 104 oktan för ju dessutom att motorn mår bättre när den få gå hårt på höga varv. Jag vet dock inte hur ljudet i motorn påverkas. Men det kanske är smällar man kan leva med.
Kanske vore intressant för något av företagen som leverera etanol till svensson bilarna och skapa ett sammarbete. Tänk vad bra det vore med bränsle för rätt peng. thumbs up


Det är lustigt. Jag tänkte exakt likadant när jag såg inslaget.

Undrar om det är någon som kört en hojmotor på etanol?

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



porschedriver skrev:
Superkart skrev:
Nu när jag satt och slöade framför "Mer motor" fick jag en liten men ack så tokig ide till denna lilla racer.
Varför inte vara den första motorsportsklassen i detta landet som samtidigt tänker på miljön? Köra på Etanol. Det sägs ju inte vara någon större förändring på motorn. Att det är 104 oktan för ju dessutom att motorn mår bättre när den få gå hårt på höga varv. Jag vet dock inte hur ljudet i motorn påverkas. Men det kanske är smällar man kan leva med.
Kanske vore intressant för något av företagen som leverera etanol till svensson bilarna och skapa ett sammarbete. Tänk vad bra det vore med bränsle för rätt peng. thumbs up


Det är lustigt. Jag tänkte exakt likadant när jag såg inslaget.

Undrar om det är någon som kört en hojmotor på etanol?


om nu det inte finns nån som ha testat och göra justeringarna på en mc motor för att den ska gå och köra på etanol så måste ju nån vara först...
Folk som vill trimma om motorerna borde ju vara ganska enkelt och finna.
Är det planerat att motorerna ska vara plombade eller ska det vara fri trimning med en viss kubik?

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Superkart skrev:
porschedriver skrev:
Superkart skrev:
Nu när jag satt och slöade framför "Mer motor" fick jag en liten men ack så tokig ide till denna lilla racer.
Varför inte vara den första motorsportsklassen i detta landet som samtidigt tänker på miljön? Köra på Etanol. Det sägs ju inte vara någon större förändring på motorn. Att det är 104 oktan för ju dessutom att motorn mår bättre när den få gå hårt på höga varv. Jag vet dock inte hur ljudet i motorn påverkas. Men det kanske är smällar man kan leva med.
Kanske vore intressant för något av företagen som leverera etanol till svensson bilarna och skapa ett sammarbete. Tänk vad bra det vore med bränsle för rätt peng. thumbs up


Det är lustigt. Jag tänkte exakt likadant när jag såg inslaget.

Undrar om det är någon som kört en hojmotor på etanol?


om nu det inte finns nån som ha testat och göra justeringarna på en mc motor för att den ska gå och köra på etanol så måste ju nån vara först...
Folk som vill trimma om motorerna borde ju vara ganska enkelt och finna.
Är det planerat att motorerna ska vara plombade eller ska det vara fri trimning med en viss kubik?


Tanken var antingen allt original eller någon form av standardiserat trim. T.ex. databox som är standard+ restriktor. Idén är att bygga LIKADANA bilar, så att det är upp till HUR DUKTIG man är på att KÖRA och STÄLLA in bilen. Dvs att materialet skall vara lika. Man skall inte hålla på att trixa och lägga tid på regeltolkningar och i garaget etc utan man skall lägga tid på att KÖRA och ha KUL.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Kraniel skrev:
Etanol är absolut en intressant idé.


Det kan ställalite speciella krav på brandsläckare......i bilen....och vid banan.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Superkart skrev:
Nu när jag satt och slöade framför "Mer motor" fick jag en liten men ack så tokig ide till denna lilla racer.
Varför inte vara den första motorsportsklassen i detta landet som samtidigt tänker på miljön? Köra på Etanol. Det sägs ju inte vara någon större förändring på motorn. Att det är 104 oktan för ju dessutom att motorn mår bättre när den få gå hårt på höga varv. Jag vet dock inte hur ljudet i motorn påverkas. Men det kanske är smällar man kan leva med.
Kanske vore intressant för något av företagen som leverera etanol till svensson bilarna och skapa ett sammarbete. Tänk vad bra det vore med bränsle för rätt peng. thumbs up


Kan bara hålla med... thumbs up

Cobolt skrev:

Ett annat viktigt kapitel är att alla kör exakt samma soppa. BF 95/98 från något bensinbolag m reklamskylt eller kanske E85 om man vill ha lite mer mos i grejjorna, hur som helst macksoppa för kostnadens skull.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Här kommer några fler ideer.


Totalt byggd på en motorcykel, tex. R1. därifrån tar man alla dyra delar, bromsar, elektronik, instrument och motor givetvis, Det skall kontrolleras noggrant vilka årsmodeller som är helt identiska och sedan får man efter ca 5-10år göra en ny sats eller ombyggnadssats för en ny hoj. Då kan man köpa en krachad hoj och slakta vid bygget och få med det mesta. Det sitter ju redan två bromcylindrar på en hoj bygg passande pedalställ typ gokart. spindel måste vi hitta något lämpligt med kanske eget nav för frambromsar gäller även kuggstång, dessa borde vara från samma bil annars får man bygga dessa delar med.


Bakvagn
Ingen fjädring, stel axel, eventuellt behövs bättre broms beroende på vilket grepp man väljer.

Framvagn
Vanliga dubbla triangelarmar med coilovers.

Stol
Varför inte en gokartbalja? de finns i olika storlekar och med en rätt utformad störtbåge och stöttor har man nackstöd med. De som har smala stolar får plats med bly på sidorna;-)

Ratt so what.
Tänk efter vid konstruktion av rattstång så man inte får den i magen.

Däck.
Den viktigaste frågan som helt avgör hur styvt och avancerat chassiet behöver vara. Mitt förslag är ett "bra" gatdäck typ 195/50-15 ett bra kostar ca:600:- tex Yokahamas A539 och kräver inte så mycket av bilen (inte så känsliga på hjulvinklar mm) och kommer att hålla i evigheter för en sådan här bil om man inte tycker det är kul med svarta sträck överallt.

Givetvis skall man bygga lämpliga krockskydd runt bilen, jag har där en förkärlek till två rörbågar lite klenare än chassit skruvat i chassit så de enkelt kan bytas/riktas vid mindre smällar. Detta gäller även hjulupphängningar och bak/fram på bilen (klassiska sidbyten). Dessa bågar är lämpligen utformade som "kaross" och skall vid kollition träffa varandra.

Jag skulle personligen gärna ha den gatreggad så man slipper släp mm. Men det krånglar nog till det hela.. Lyse vore ju kul vid 24-timmars thumbs up

Glömde att lägga in att det är bättre med justeringsmöjligheter på tex. stötdämpare mm. än att behöva riva dem efter varje race för att få dom fungera, samma med hjulinställningar. Med helt stel bak justeras allt fram.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jag tror MC-bromsarna kan vara i klenaste laget, såvida man inte tar bromsar från fler än en MC.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18602



Stel axel utan fjädring?

Jag hoppas jag missförstått nåt?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Nej Maz det är precis vad jag menar förmodligen skulle det gynna väghållningen och med fjädring fram och vanliga däck kommer den ändå bli behaglig racer.
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Många roliga idéer, tackar! Som modellen ser ut är båda axlarna avfjädrade. Gatregistrering ställer krav på konstruktionen som står i motsats till våra mål, så det kommer tyvärr inte att bli verklighet.

Angående däck, så saknar gatdäck tyvärr grepp när det går fort. Den ideala lösningen är någon sorts entypsslicks, som ger maximal prestanda per peng. Är det någon som har tips på sådana, och vem som kan vara intresserad att knyta ett leverantörsavtal med tillverkaren eller serien?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Kraniel skrev:
Många roliga idéer, tackar! Som modellen ser ut är båda axlarna avfjädrade. Gatregistrering ställer krav på konstruktionen som står i motsats till våra mål, så det kommer tyvärr inte att bli verklighet.

Angående däck, så saknar gatdäck tyvärr grepp när det går fort. Den ideala lösningen är någon sorts entypsslicks, som ger maximal prestanda per peng. Är det någon som har tips på sådana, och vem som kan vara intresserad att knyta ett leverantörsavtal med tillverkaren eller serien?



Dessutom har jag fått lära mig att det är dyrt att köra gatdäck varma, så det borde bli billigare att köra på däck som tål bankörning.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18602



Björn skrev:
Nej Maz det är precis vad jag menar förmodligen skulle det gynna väghållningen och med fjädring fram och vanliga däck kommer den ändå bli behaglig racer.


Gynna väghållning? Att man kommer åka av baklänges i varje kurva?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
*namnlös* formelbilsidé
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
9 besök senaste veckan (51156 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande