Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum *namnlös* formelbilsidé | << 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 5 besök senaste veckan (51147 totalt) |
En bekant till mig fick soppatorsk på sin BMW 1100-nånting-boxer av nyare modell, försedd med insprutning och katalysator, mitt i stockholm. Vad göra? Hittade en färghandel, köpte en hela T-röd och slog i tanken. Förutom en total avsaknad av tomgång så gick det visst alldeles utmärkt. ommappning och/eller höjt soppatryck borde funka.. _________________ Absolute beginner |
||||
Avon ACB10 är väl vanligt i lätta räserbilsserier ? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Förmodligen GÅR det.. .men den lär inte gå så fint som den kan gå... Att ta en av dom vassaste MC motorerna som finns och sen köra den på uppställt soppatryck är.. hädelse. Ur mina ögon så förtjänar motorn en komplett ommappning, E85 har långt ifrån samma karaktär som BF95/98, olika förbränningshastigheter, kyler helt olika, andra tändlägen, "låg" EGT, annat energivärde osv.... Soppatrycksmaffian som härjar på div forum verkar inte riktigt alla får i hagen när det gäller förbränningsmotorer, iaf inte om man verkligen ska kunna nyttja bränslet fullt ut och få lite prestanda. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Dessutom att bara höja soppatrycket för att få in mer mängd blir dessutom inte bra eftersom du måste höja med kvadraten av det extra du vill ha in, så behöver man 25% mer, måste trycket öka med 56% vilket innebär säg 6-7 bar om normala är 4 bar. Risken att en slang pajar eller kopplingar trycks isär ökar ju väsentligt
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
God morgon!
Tid har blivit en bristvara, men nu ska dokument, skisser och ritningar tas fram. Vi håller på att bli ett litet gäng som kommer att dra igång det här och mer info kommer. Men det kan dröja lite. |
||||
Man borde väl eg. höja kompet en hel del också? För att utnyttja bränslet maximalt menar jag. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
En liten presentation av projektgruppen och vilka bitar dess deltagare ska pyssla med kan du väl sno ihop lite snabbt och lätt _________________ Pär Hylander |
||||
Jag skulle nog säga att en okrockad racerbil förlorar 40-60% av sitt nyvärde på 1-3 år sikt Sedan raskar det nog ner med lika mycket till på de kommande 1-3 åren. Allt beror naturligtvis på skick, och hur konkurrenskraftig en viss bil är i sin klass. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Etanol = mycket bra vinkel sponsormässigt. Kan lyfta hela seriens möjligheter flera steg!
Däck. Varför inte rdäck? Dvs diskutera med olika tillverkare om vem som kan ge bra pris till serien som enhetsleverantör? (möjligheterna här påverkas säkert positivt av Etanol/synlighetsfrågan dessutom). Jag misstänker att det finns flera olika potentiella rdäck som skulle funka utmärkt? Dvs frihet att prata med flera leverantörer för bästa bud _________________ Magnus Thomé |
||||
Det kan jag också intyga, att vi åker på E85 med vår tävlingsbil har skapat en hel del positiva värden när vi förhandlat fram sponsoravtalen.
I mångas ögon så tar det bort mycket av bilden på tävlingsbilar som "miljöbovar" och med rätt presentation som backar upp tänket, så är det många barriärer som rivs. (i vårt fall dragracing, men tänket är detsamma) Behövs det så har vi en hel del data kring E85 och uppbyggnad av alkoholdrivna motorer som vi gladeligen delar med oss av inför konstruktionen av dessa formelbilars motorer. Kylning, värmekontroll, ducting och annat trevligt som gör att man stressar grejjorna mindre är mitt eget specialintresse, självklart vore det kul att vara med på designen av detta också. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Sorry. Just nu upptar andra saker all min tid, jag har inte haft någon lucka att fylla med formelbilar på sistone. Till och med på jobbet är det jobb... |
||||
Ja då är det jäkligt illa ställt med tiden... |
||||
Det var plötsligt lite ont om tid när jag skulle skruva ihop banåkaalfan, skriva åt Motorklubben och göra hundra andra olika saker. Men det ser kanske ut att lätta lite framöver, så vi får väl se om jag kan få igång någonting igen. Ju lättare desto bättre! |
||||
Allmänt banåkaforum *namnlös* formelbilsidé | << 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 5 besök senaste veckan (51147 totalt) |