Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
*namnlös* formelbilsidé
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
5 besök senaste veckan (51147 totalt)
Daniel Johansson
Avesta
Här sen Mar 2003
Inlägg: 67



porschedriver skrev:
Undrar om det är någon som kört en hojmotor på etanol?


En bekant till mig fick soppatorsk på sin BMW 1100-nånting-boxer av nyare modell, försedd med insprutning och katalysator, mitt i stockholm. Vad göra? Hittade en färghandel, köpte en hela T-röd och slog i tanken. Förutom en total avsaknad av tomgång så gick det visst alldeles utmärkt.

ommappning och/eller höjt soppatryck borde funka..

_________________
Absolute beginner
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Kraniel skrev:
Angående däck, så saknar gatdäck tyvärr grepp när det går fort. Den ideala lösningen är någon sorts entypsslicks, som ger maximal prestanda per peng. Är det någon som har tips på sådana, och vem som kan vara intresserad att knyta ett leverantörsavtal med tillverkaren eller serien?


Avon ACB10 är väl vanligt i lätta räserbilsserier ?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Daniel Johansson skrev:
porschedriver skrev:
Undrar om det är någon som kört en hojmotor på etanol?


En bekant till mig fick soppatorsk på sin BMW 1100-nånting-boxer av nyare modell, försedd med insprutning och katalysator, mitt i stockholm. Vad göra? Hittade en färghandel, köpte en hela T-röd och slog i tanken. Förutom en total avsaknad av tomgång så gick det visst alldeles utmärkt.

ommappning och/eller höjt soppatryck borde funka..


Förmodligen GÅR det.. .men den lär inte gå så fint som den kan gå...

Att ta en av dom vassaste MC motorerna som finns och sen köra den på uppställt soppatryck är.. hädelse.

Ur mina ögon så förtjänar motorn en komplett ommappning, E85 har långt ifrån samma karaktär som BF95/98, olika förbränningshastigheter, kyler helt olika, andra tändlägen, "låg" EGT, annat energivärde osv....

Soppatrycksmaffian som härjar på div forum verkar inte riktigt alla får i hagen när det gäller förbränningsmotorer, iaf inte om man verkligen ska kunna nyttja bränslet fullt ut och få lite prestanda.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Dessutom att bara höja soppatrycket för att få in mer mängd blir dessutom inte bra eftersom du måste höja med kvadraten av det extra du vill ha in, så behöver man 25% mer, måste trycket öka med 56% vilket innebär säg 6-7 bar om normala är 4 bar. Risken att en slang pajar eller kopplingar trycks isär ökar ju väsentligt

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Hur progressar planerna? Jag misstänker att jag inte är ensam om min nyfikenhet.

Det är ju inte alla förunnat att på träffa "byggherren" själv då och då.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
God morgon!

Tid har blivit en bristvara, men nu ska dokument, skisser och ritningar tas fram. Vi håller på att bli ett litet gäng som kommer att dra igång det här och mer info kommer. Men det kan dröja lite.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Cobolt skrev:

Förmodligen GÅR det.. .men den lär inte gå så fint som den kan gå...

Att ta en av dom vassaste MC motorerna som finns och sen köra den på uppställt soppatryck är.. hädelse.

Ur mina ögon så förtjänar motorn en komplett ommappning, E85 har långt ifrån samma karaktär som BF95/98, olika förbränningshastigheter, kyler helt olika, andra tändlägen, "låg" EGT, annat energivärde osv....

Soppatrycksmaffian som härjar på div forum verkar inte riktigt alla får i hagen när det gäller förbränningsmotorer, iaf inte om man verkligen ska kunna nyttja bränslet fullt ut och få lite prestanda.


Man borde väl eg. höja kompet en hel del också? För att utnyttja bränslet maximalt menar jag.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Maz - japp, du har helt rätt, men med tanke på tidigare resonemang kring budgeten, så tror jag inte att komphöjning är ett alternativ.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kraniel skrev:
God morgon!

Tid har blivit en bristvara, men nu ska dokument, skisser och ritningar tas fram. Vi håller på att bli ett litet gäng som kommer att dra igång det här och mer info kommer. Men det kan dröja lite.


En liten presentation av projektgruppen och vilka bitar dess deltagare ska pyssla med kan du väl sno ihop lite snabbt och lätt

_________________
Pär Hylander
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



om man efter att serien har hållit på i några år skulle köpa en begagnad bil vad tror ni den skulle kosta då?säg att den är 4år.

Annars en super idé thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Petter U skrev:
om man efter att serien har hållit på i några år skulle köpa en begagnad bil vad tror ni den skulle kosta då?säg att den är 4år.

Annars en super idé thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


Jag skulle nog säga att en okrockad racerbil förlorar 40-60% av sitt nyvärde på 1-3 år sikt
Sedan raskar det nog ner med lika mycket till på de kommande 1-3 åren.

Allt beror naturligtvis på skick, och hur konkurrenskraftig en viss bil är i sin klass.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Etanol = mycket bra vinkel sponsormässigt. Kan lyfta hela seriens möjligheter flera steg!


Däck. Varför inte rdäck? Dvs diskutera med olika tillverkare om vem som kan ge bra pris till serien som enhetsleverantör? (möjligheterna här påverkas säkert positivt av Etanol/synlighetsfrågan dessutom). Jag misstänker att det finns flera olika potentiella rdäck som skulle funka utmärkt? Dvs frihet att prata med flera leverantörer för bästa bud thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Det kan jag också intyga, att vi åker på E85 med vår tävlingsbil har skapat en hel del positiva värden när vi förhandlat fram sponsoravtalen.

I mångas ögon så tar det bort mycket av bilden på tävlingsbilar som "miljöbovar" och med rätt presentation som backar upp tänket, så är det många barriärer som rivs.

(i vårt fall dragracing, men tänket är detsamma)



Behövs det så har vi en hel del data kring E85 och uppbyggnad av alkoholdrivna motorer som vi gladeligen delar med oss av inför konstruktionen av dessa formelbilars motorer. Kylning, värmekontroll, ducting och annat trevligt som gör att man stressar grejjorna mindre är mitt eget specialintresse, självklart vore det kul att vara med på designen av detta också.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Jag hoppas att tvärniten i tråden inte beror på tvärnit i projektet

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jag hoppas att tvärniten i tråden inte beror på tvärnit i projektet


Sorry. Just nu upptar andra saker all min tid, jag har inte haft någon lucka att fylla med formelbilar på sistone. Till och med på jobbet är det jobb...

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Kraniel skrev:
Till och med på jobbet är det jobb...


Ja då är det jäkligt illa ställt med tiden...

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Fortfarande brist på tid?

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Får ju hoppas att tiden kommer åter till dom som jobba med projektet.
LÄngtan över att se ett färdigt resultat börja komma.

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Har projektet stannat eller är de enbart här på nätet de är så? All tid kanske gå till att bygga nu?

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Superkart skrev:
Har projektet stannat eller är de enbart här på nätet de är så? All tid kanske gå till att bygga nu?


Det var plötsligt lite ont om tid när jag skulle skruva ihop banåkaalfan, skriva åt Motorklubben och göra hundra andra olika saker. Men det ser kanske ut att lätta lite framöver, så vi får väl se om jag kan få igång någonting igen.

Ju lättare desto bättre!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Jo, jag känner igen dom där symptomen. Vill vara med överallt...

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Allmänt banåkaforum
*namnlös* formelbilsidé
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
5 besök senaste veckan (51147 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande