Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
*namnlös* formelbilsidé
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>
4 besök senaste veckan (51146 totalt)
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Björn Larsson skrev:
Citat:
Varför inte bygga en "replika" av en av F1-bilarna från 60-talet? rent chassimässigt kan man nog göra mycket själv. Det svåra är motorn, men där får man väl fuska lite, man kanske då kan ta en nyare motor och trimma den så att man får ungefär motsvarande vikt/hk på den.


Den serien finns också redan...kolla Tigers ERA.



Jag tänkte också på ERA-bilarna. Hur ligger de prismässigt?
Var inte de en satsning just på billig formelracing?

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Superswift skrev:
Björn Larsson skrev:
Citat:
Varför inte bygga en "replika" av en av F1-bilarna från 60-talet? rent chassimässigt kan man nog göra mycket själv. Det svåra är motorn, men där får man väl fuska lite, man kanske då kan ta en nyare motor och trimma den så att man får ungefär motsvarande vikt/hk på den.


Den serien finns också redan...kolla Tigers ERA.



Jag tänkte också på ERA-bilarna. Hur ligger de prismässigt?
Var inte de en satsning just på billig formelracing?


Finn två till salu på framsidan på www.tigerracing.com men dom kostar ju £14000

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2131



Citat:
Finn två till salu på framsidan på www.tigerracing.com men dom kostar ju £14000


GBP 19995 är tydligen listpris. Det kvalificerar inte direkt som billigt med det kostar att bygga upp en bil som den. För egen del skulle jag hellre köpa en gammal bil med historia om jag skulle lägga så mycket.

Åter till ämnet:

En stor post på en bil som den Kraniel skissar på är ju att tillverka chassit. Jag skulle nog fundera på att knyckla till det av aluplåt eller gjuta i plast med lämplig armering. Att löda/svetsa ihop ett chassi av den typen kostar en hel del tid...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Björn Larsson skrev:
En stor post på en bil som den Kraniel skissar på är ju att tillverka chassit. Jag skulle nog fundera på att knyckla till det av aluplåt eller gjuta i plast med lämplig armering. Att löda/svetsa ihop ett chassi av den typen kostar en hel del tid...


Varför inte helt vanlig stålplåt?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2131



Citat:
Varför inte helt vanlig stålplåt?


Jag tänkte "plåt" (dvs handelsformen plåt, ej specat vilket material) när jag skrev men så tänkte jag att då kommer någon att tro att jag menar stålplåt bara, därför valde jag det som är vanligast i detta sammanhang...

Stålplåt går förstås också, helst skulle jag nog göra en kombination med bulkheads i stålplåt där hjulupphängningarna, styrning motor osv fästs & alu "resten".

Hmmm, jag behöver nog en "Talisker" för att klara tankarna...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
God morgon! Här var det livad diskussion. Många goda idéer, tankar och förslag, det gläder mig!

Först till det fundamenta. Anledningen till att det är en formelbil, är helt enkelt att det är det lättaste och enklaste sättet att bygga en farkost för att gnida gummi runt en bana. Biltypens idéer går i viss mån igen i andra formelbilar, men det jag vill ha är just hela paketet, med tävlingsregelverk och dito organisation, enhetskonstruktion och en och annan finurlighet. Sedan är det kul att konstruera också!

Angående namngivningsfrågan har Sverker olofssonska idéer som Kraniels Konsumentformel dykt upp. Slussgatans formelbilsnamnkommission har naturligtvis rätt i att det är en ForMalt-bil, men om det här skulle kunna bli någonting under SLCs vackra vingar, är Formula SLC ett perfekt namn. thumbs up

Student- och SAE-bilar har studerats noggrant, Adam Theanders exjobb från förra årets KTH-projekt är utmärkt läsning. http://www.md.kth.se/body/edu/mme/4F1560/Formula%20Student%20vt%202004 . . . .

Anledningen till att jag valt en MC-motor är att man får motor, växellåda och kejdedrift i ett hanterligt paket. Därtill är paketet lätt, växellådan sekvensiell och motorkaraktären klockren. Jag föreställer mig att en Fireblademotor skulle fås att fungera för vettiga pengar, under 10 kkr.

Bakvagnen kan tyckas vara mysko vid en första anblick, men geometriskt är det ingenting konstigt. Men titta inte för noga, jag vill ha mina genidrag ifred.

Säkerheten kommer att sörjas för. Dels ska det finnas en reglementsenlig störtbåge med framåtgående strävor, dels ska front och sidostrukturer fungera som energiupptagare vid eventuella kollisioner.

För att hålla nere kostnaden, inbillar jag mig att man håller hårt på specifikationen, precis som herr Lundstedt också insett. Enhetsramar, hjulupphängningskomponenter etc ska hjälpa att hålla kostnaden nere, utan att det går långsammare. Konstruktionsmässigt ser jag enorma fördelar med att köra utan diff i bakvagnen, men frågan är om det är körbart. Framtiden får utvisa.

Visst har jag funderat över lämpliga produktionsprocesser att tillverka det i någon armerad polymer på ett rationellt sätt, men som jag ser det är det enklast att utveckla och tillverka en rörram. Åtminstone tills vidare.

och med all respekt Acke, en Locost går inte särskilt fort. Den är tung, har vekt chassi och usel aerodynamik. Och som Björn säger, been there done that! Lundstedt har redan sagt det här, men det var också min grundtanke.

Alex, visst vore det kul att göra en replika av en klassisk formelbil. Men det får bli ett annat projekt, det här är bara ett sätt att få bra fart på gubbracingen för så små pengar som möjligt.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476



Björn Larsson skrev:
Citat:
Varför inte bygga en "replika" av en av F1-bilarna från 60-talet? rent chassimässigt kan man nog göra mycket själv. Det svåra är motorn, men där får man väl fuska lite, man kanske då kan ta en nyare motor och trimma den så att man får ungefär motsvarande vikt/hk på den.


Den serien finns också redan...kolla Tigers ERA.


Info finns på http://www.tigersportscars.co.uk/cars/era-main.php thumbs up

EDIT: Låg visst med tidigare i tråden...

_________________
/Markus Lefors
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Björn Larsson skrev:

En stor post på en bil som den Kraniel skissar på är ju att tillverka chassit. Jag skulle nog fundera på att knyckla till det av aluplåt eller gjuta i plast med lämplig armering. Att löda/svetsa ihop ett chassi av den typen kostar en hel del tid...



Jag är skeptisk till att chassiekostnaden skulle bli särskilt stor, bara man kan hantera en svets hjälpligt, materielkostnaden för en locostram, som inte borde innehålla mindre material är inte särskilt stor, vi köpte nyligen rör till två ramar, och kostnaden blev under 1000:- per ram.

Sen kan jag inte tänka mig att det skulle vara så mycket mer arbete på en liten formelbilsram än på en locostram, och de är inte så mycket jobb på. några helger i garaget så har man en ram.

Att bygga i plåt alternativt plast kräver definitivt lite andra saker, att plasta kräver riktigt bra ventilation, och att få till en bra ram i plåt är inte heller helt trivialt.

Jag tror att det enklaste sättet om det skall gå att bygga ramarna själv är en rörram, och även billigast och förhållandevis säkert.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kraniel skrev:
Många goda idéer, tankar och förslag, det gläder mig!

blablabla

Visst har jag funderat över lämpliga produktionsprocesser att tillverka det i någon armerad polymer på ett rationellt sätt, men som jag ser det är det enklast att utveckla och tillverka en rörram. Åtminstone tills vidare.

och med all respekt Acke, en Locost går inte särskilt fort. Den är blablablablabla



Det som vore bra rent materialmässigt vore om den kunde modulbyggas så man enkelt och billigt kan byta ut de delar som förstörts vid eventuella missöden. Ett sätt att hålla nere kostnaden måste ju vara att slippa behöva byta ut eller laga en delvis förstörd ram som helhet. En Meccanobil kanske? Med 8900 muttrar att efterdra efter varje lopp.....

Locost i all ära, den enda fördelen jag kan se där är att man kan köra sin bil till och från tävlingarna. Detta gör det lite obegripligt att just Locostserien fått så starkt fotfäste i våra grannländer där de inte är gatlegala medans vi i Sverige inte alls nappat på idén ordentligt. Bilarna är snabba jämfört med mycket annat på allmän väg men fö enbart bana går det ju att för samma pengar bygga snabbare och bättre bilar. Går inte att komma ifrån att det är något visst med ensitsiga bilar enbart för bana.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Rörramskonstruktion med aluplåt och/eller ultrahöghållfast rostfri plåt där extrem styrka behövs och med en glasfibernoskon som på nåt sätt träs över det hela. Man kanske kan göra lite avkall på designen på sidorna och bara ha aluplåt där och på så sätt hålla antalet glasfiber delar nere?

Kul koncept iaf! thumbs up
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2131



Citat:
Jag är skeptisk till att chassiekostnaden skulle bli särskilt stor, bara man kan hantera en svets hjälpligt, materielkostnaden för en locostram, som inte borde innehålla mindre material är inte särskilt stor, vi köpte nyligen rör till två ramar, och kostnaden blev under 1000:- per ram.

Sen kan jag inte tänka mig att det skulle vara så mycket mer arbete på en liten formelbilsram än på en locostram, och de är inte så mycket jobb på. några helger i garaget så har man en ram.

Att bygga i plåt alternativt plast kräver definitivt lite andra saker, att plasta kräver riktigt bra ventilation, och att få till en bra ram i plåt är inte heller helt trivialt.

Jag tror att det enklaste sättet om det skall gå att bygga ramarna själv är en rörram, och även billigast och förhållandevis säkert.


Nu pratade jag inte om amatörmässig hemmatillverkning & det tror jag inte var tanken heller. "Några helger i garaget" är dyrt om man skall betala någon för det.

Att få plåtar bockade för att sedan limma/nita ihop dem hemma är inte dyrare om man nu skulle hembygga. Framförallt inte om man beställer mtrl till 10-15 bilar på en gång vilket ju behövs om det skall bli en serie av det hela.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jag kan spåna upp lite vilka komponenter *Jag* skulle välja, förutsatt att de var med på listan över godkända, och självklart med reservation för att de flesta delar går att hitta billigare och bättre.

och här inte heller några aspekter på design av chassie, men det vore kul om vissa delar av chassiet var fria, ex bärarmar. om man ex specar en ram, med zoner för godkända bärarmasinfestningar, samt axelavstånd, och spårvidd, sen är det upp till var stall att själv rita bärarmar utifrån det. borde inte fördyra, men kan ge lite variation som förnöjer.


Jajja.

Jag skulle nog välja att bygga med:

styrspindlar och styrväxel(kortad) samt bromsskivor och bromsok (fram) från antingen en KadettC Eller en AsconaA. sen två stycken lämpliga kopplingscylindrar från valfri bil på skroten, för en bromsvåg.

dubbla A-armar (i frammvagnen) är ju givet, fjädrar och dämpare kan man antingen köpa nya coilovers av samma typ som locostfolket använder, eller gå på MC/Skoterdelar från skroten, på skotrar är det inte helt ovanligt med fina Öhlinare, och skotrar skrotas i rasande tempo. Beroende på frihet i reglementet finns även alternativ med torsionsfjädrar skavande i bakhuvudet.

Bak skulle förmodligen hjulnav/hjullager från en Ford sierra, eller mindre bil med liknande tekninsk lösning på hjullager/hjulnav vara lämplig bakaxeln ser ut att vara någon variant på DeDion, så drivaxlar i lämplig dimention, och ett par lagerbockar med en kedjekrans mellan verkar vara det alternativ till diff som finns som inte blir dyrt.

Rattaxel och en del delar till pedalställ kan tas från samma bil som styrväxel, vare sig man välger att köpa delar på skroten, eller slakta en rosthög.

Bromsar bak, ja, ett alternativ är Citroen BX skivor och ok.

Stol borde gå att delvis integrera i chassiet, samt gjuta en skumsäck, sen är riktiga sexpunktsbälten självklart.


På hjulsidan tycker jag man borde bestämma sig för en fäljstorlek och fälgbredd, gjärna med marginaler på bredden, samt ett spann på däcksdimentioner utifrån prislista i däckskatalogen.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Björn Larsson skrev:
Citat:
Jag är skeptisk till att chassiekostnaden skulle bli särskilt stor, bara man kan hantera en svets hjälpligt, materielkostnaden för en locostram, som inte borde innehålla mindre material är inte särskilt stor, vi köpte nyligen rör till två ramar, och kostnaden blev under 1000:- per ram.

Sen kan jag inte tänka mig att det skulle vara så mycket mer arbete på en liten formelbilsram än på en locostram, och de är inte så mycket jobb på. några helger i garaget så har man en ram.

Att bygga i plåt alternativt plast kräver definitivt lite andra saker, att plasta kräver riktigt bra ventilation, och att få till en bra ram i plåt är inte heller helt trivialt.

Jag tror att det enklaste sättet om det skall gå att bygga ramarna själv är en rörram, och även billigast och förhållandevis säkert.


Nu pratade jag inte om amatörmässig hemmatillverkning & det tror jag inte var tanken heller. "Några helger i garaget" är dyrt om man skall betala någon för det.

Att få plåtar bockade för att sedan limma/nita ihop dem hemma är inte dyrare om man nu skulle hembygga. Framförallt inte om man beställer mtrl till 10-15 bilar på en gång vilket ju behövs om det skall bli en serie av det hela.



Men jag förutsätter Amatörmässigt byggda ramar, just för att hålla kostnaderna nere. Och jag uppfattade som att just det var en del av tanken. ett regelverk för hur bilarna får byggas, så att vi kan snickra ihop en egen bil över vintern och vara med och rejsa till sommaren.

och ett limmat chassie ställer högre krav på miljö, med kontroll på temperatur och luftfuktighet under montering för att nå beräknad hållfasthet (gentemot ett svetsat)

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2131



Citat:
vare sig man välger att köpa delar på skroten, eller slakta en rosthög.


Jag tror Kranel satsat mer på "bra" än "billig", var inte taket 80-90'? Delar från standardvagnar är TUNGA.

Citat:
och ett limmat chassie ställer högre krav på miljö, med kontroll på temperatur och luftfuktighet under montering för att nå beräknad hållfasthet (gentemot ett svetsat)


Att svetsa kräver också en hel del. Låt oss inte gå in på den generella kvaliteten på svetsarbetena på en Locost men jag förstår varför man valt att bara godkänna proffsbyggda chassin i serien.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Björn Larsson skrev:
Citat:
vare sig man välger att köpa delar på skroten, eller slakta en rosthög.


Jag tror Kranel satsat mer på "bra" än "billig", var inte taket 80-90'? Delar från standardvagnar är TUNGA.

Citat:
och ett limmat chassie ställer högre krav på miljö, med kontroll på temperatur och luftfuktighet under montering för att nå beräknad hållfasthet (gentemot ett svetsat)


Att svetsa kräver också en hel del. Låt oss inte gå in på den generella kvaliteten på svetsarbetena på en Locost men jag förstår varför man valt att bara godkänna proffsbyggda chassin i serien.


Jag har sett kvaliten på en del av de godkända *proffsbyggda* ramarna, och har lite svårt att förstå hu vissa tillverkare lyckats med att bli godkända

och självklart är delar från standardvagnar tyngre än specialbestälda saker i exklusiva material, men å andra sidan så beror det ju på vad man har för budget.

Sen är det ju stor skilnad på olika standardbilar med, och vilka delar som används.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2131



Citat:
Jag har sett kvaliten på en del av de godkända *proffsbyggda* ramarna, och har lite svårt att förstå hu vissa tillverkare lyckats med att bli godkända


Det håller jag med om. Arch & Midas är proffs i min värld.

Skulle jag ta upp en mindre produktion här i Sverige skulle jag förmodligen vända mig till "Fjodde" på Alucars. Han kan även göra monoqocue i plåt (alu eller stål) om så behövs.

Även om bilarna skall vara för "home assembly" så skulle nog jag (om jag låg bakom det hela) se till att framställa ett grundkit med chassi, kaross & andra detaljer tillverkade specifikt för bilen som man måste ha för att bygga en.

Klasser för hemyxat finns redan...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



vad gäller "profsramar" tror jag att det är undantaget nu så man kan köra med hemmagjord ram bara den fyller kraven på mått och att svetsarna ser bra ut..
jag är dock inte 100% då jag inte tänkt tävla har jag bara skummläst infon någonstanns...

Rune Naes har garanterat 100% koll på det hela då det är han som driver frågan i serien..

_________________
MackeMaehlum
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Acke skrev:
vad gäller "profsramar" tror jag att det är undantaget nu så man kan köra med hemmagjord ram bara den fyller kraven på mått och att svetsarna ser bra ut..
jag är dock inte 100% då jag inte tänkt tävla har jag bara skummläst infon någonstanns...

Rune Naes har garanterat 100% koll på det hela då det är han som driver frågan i serien..



Senast jag kollade så skulle det gå att få hemmbyggda ramar godkända framm till senaste nyår, som någon slags övergång, men det är möjligt att de ändrat sig, vilket jag tycker vore bra.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus L skrev:
Acke skrev:
vad gäller "profsramar" tror jag att det är undantaget nu så man kan köra med hemmagjord ram bara den fyller kraven på mått och att svetsarna ser bra ut..
jag är dock inte 100% då jag inte tänkt tävla har jag bara skummläst infon någonstanns...

Rune Naes har garanterat 100% koll på det hela då det är han som driver frågan i serien..



Senast jag kollade så skulle det gå att få hemmbyggda ramar godkända framm till senaste nyår, som någon slags övergång, men det är möjligt att de ändrat sig, vilket jag tycker vore bra.


Runes inlägg borde ge en del svar. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16380

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



För att en sådan klass ska bära sig så måste väl det vara viktigare med många startande/tävlande vilket är omvänt proportionellt mot priset på att bygga bilen. Hellre lite mer standarddelar och möjlighet till hembyggda chassien, (enligt enhetsritning), minimivikt och kanske en begränsning i stötdämparväg som inte tillåter de allra dyraste varianterna.

Bara mina idéer...
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2131



Citat:
För att en sådan klass ska bära sig så måste väl det vara viktigare med många startande/tävlande vilket är omvänt proportionellt mot priset på att bygga bilen. Hellre lite mer standarddelar och möjlighet till hembyggda chassien, (enligt enhetsritning), minimivikt och kanske en begränsning i stötdämparväg som inte tillåter de allra dyraste varianterna.


Klasser som handlar om att racea så billigt som möjligt finns redan så det räcker, här handlar det väl mer om att erbjuda ett alternativ som är attraktivt för sitt (förhållandevis låga) pris kontra vad man får.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Allmänt banåkaforum
*namnlös* formelbilsidé
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>
4 besök senaste veckan (51146 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande