Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
*namnlös* formelbilsidé
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
2 besök senaste veckan (51147 totalt)
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Något nytt på formelbils fronten?

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Angående delar, hur är det med delar ifrån Midgets- och Modifieds-bilar i USA. Det kryllar ju av sådana och de är ju inte allt för dyra heller, så det kanske finns delar som går att använda?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2133



Citat:
Angående delar, hur är det med delar ifrån Midgets- och Modifieds-bilar i USA. Det kryllar ju av sådana och de är ju inte allt för dyra heller, så det kanske finns delar som går att använda?


Problemet är nog att det är TUNGA grejor.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Mjolle
Halmstad
Här sen Sep 2004
Inlägg: 111



Åhh, Talisker! Favoriten!

_________________
Conny Norén
Kör två bilar. Vilka det är, det varierar.
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Hur seriöst är det där ? om det börjar bli seriöst och ni har startat någon form av klubb/eget företag/förening så kan man alltid vända sig till KTH för att få bilens dynamik simulerad och förfinad. Jag vet tex två personer som skulle va sugna på ett sådant exjobb, jag och millbro. HEhe

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Hej alla glada,

Meningnen är naturligtvis att det här ska vara ett seriöst projekt och både affärsplan och företagsregistreringshandlingar ligger klara.

Men som det ser ut just nu har i alla fall inte jag någon tid över att dra igång det här på allvar. De luckor man har på fritiden fylls snabbt av arbetet med www.motorklubben.se - och därtill har jag en Alfa som borde skruvas ihop. Därtill ska finansieringen lösas.

Så tills vidare ligger saker och ting på is, men jag hoppas kunna dra igång det här på allvar inom en inte alltför avlägsen framtid. Potentialen tror jag är enorm - tänk att kunna köra riktigt äckligt fort på racerbana, för en inte alltför orimlig peng.

//Daniel

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Kommer detta spännande projekt igång nu igen när höstmörkret kommer?

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



hallå nu e det dags att sätta fart igen.. har läst igenom tråden nu och räknar med att jag kan börja köra till sommaren så nu får ni sätta fart..

//Niklas

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



hur går de med projektet? Har det ett uppehåll eller är de nedlagt?

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Superkart skrev:
hur går de med projektet? Har det ett uppehåll eller är de nedlagt?


Hej!

Projektet är mer eller mindre nedlagt efter att saker och ting inte gått som önskat. Skattemyndigheterna ville inte ge företaget momsregistrering innan vi kunnat påvisa att vi startat vår verksamhet. Bland annat skulle detta innebära att vi ska kunna visa upp kvitton på att vi upphandlat material. Men innan vi shoppar loss, vill jag naturligtvis kunna dra av momsen. Inte utan att man associerar till Moment 22. Därtill har finansieringen inte gått som jag hade hoppats.

//D.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



och de är nu dom fråga varför man försöker fuska med skatten...

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



eeehh??
Som egenföretagare skulle jag gärna vilja veta hur man kan få dra av momsen för ännu inte gjorda inköp?
Var det verkligen det som själpte projektet?
Efter att startat några olika företag genom åren, känner jag inte alls igen problemställningen.
Kan det vara så att registeringsansökan var utformad så att skattemyndigheterna trodde att det snarare rörde sig om ett avancerat försök att få leka med hobbybilar skattefritt. Sådant är jantelagsnazisterna extrem känsliga för som bekant....
Sedan att våra myndigheter har en extremt byråkratisk attityd överlag, kan ju få den mest entusiastiske företagaren in spe att tröttna i förtid.

Förstår mera om finansieringen var en svår bit att lösa. Tyvärr är ju marknaden för denna typ av business lite smal i Svedala. Men i England har ju t.ex. ERA en inte helt olik affärside.
De flesta entreprenörer brukar få offra en hel del egna kulor (utöver all obetald arbetstid) innan det bär. Om det risktagandet inte ingick i konceptet hade det nog egentligen inte så stor chans att gå från kul idé till verklighet. Fler trevliga projekt än så har stoppat på att finansieringen inte varit prioriterad. Inte minst i racer och hobbybilsvärlden....

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Bosse kommer med svidande sanningar här.

Fast jag ställer mig oxå frågande till detta med momsen...
När jag startade fick jag veta att ALLA inköp 6månader INNAN registreringen som kunde påvisas höra till verksamhetens uppbyggnad var helt ok att ta upp som en kostnad. Och är den medtagen som en kostnad ska momsen kunna lyftas.

Tyvärr är det nog så att man måste ha en hel massa kosing att förlora i dylika projekt...stora som små.
Att det ska vara sås vårt att få bilrelaterade projekt att bära sig. Alla vill ju vara med...men alla saknar pengar...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Ett alternativ om man inte har finansieringen för att bygga ett antal bilar kan ju vara att tillåta folk att bygga själv.


om man exempelvis fastställer en ritning på ramen, så kan man sälja ritningar/byggrätt till dem som vill bygga.

Har man väl specade krav på hur det skall byggas, och sedan en inmätning/besiktning av var bil innan godkännande, så tror jag man kommer få likvärdiga bilar.

Karosser kan man gjuta upp några formar för att hyra ut till dem som vill gjuta egna karosser, eller så säljer man karosser.
Blir det en efterfrågan på färdiga ramar/bilar så finns ju altid möjligheten att ta upp tillverkningen i ett senare skede, eller så kan man ge entrepenörer som är intresserade möjligheter att bygga delar eller kompletta bilar för försäljning.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
patte
Örebro
Här sen Jan 2007
Inlägg: 10



Hej

Har själv kört GOKart i över 10 år och fick sluta pga vikten..

Finns säker flera gammal Kart åkare som skulle vara intresserade.

Har ni tänkt att bygga bilen med stelbakaxel??
Det är enormt svårt att ställa in en bil med stelbakaxel,
i och med att du hela tiden måste se till att bilen lyfter på inner hjulet..

Det hände även att man fick köra en kart "fel" runt banan för att få det att funka..
Mycke raktframtendenser..

Helt klart ett bra konsept!!!

/Patrik

_________________
Patrik Edström
Citera
Bylund
Varberg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 68



Snyggt trådlyft!

Tråden har tyvärr varit död i 1 och ett halvt år, tillika projektet skulle jag tro!

_________________
Tobias Bylund
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5561



Nu har Kraniel haft flera år på sig att spara pengar så finansieringen borde vara biff! När ska du chocka marknaden med din lilla räser?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



2fast4u skrev:
Nu har Kraniel haft flera år på sig att spara pengar så finansieringen borde vara biff! När ska du chocka marknaden med din lilla räser?


Du får jobba på att din nya räser kan masskopieras
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Kom igen nu, klart det måste lösa sig, klockren tråd och idé ju!

_________________
Axel Tanner
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12858



2fast4u skrev:
Nu har Kraniel haft flera år på sig att spara pengar så finansieringen borde vara biff! När ska du chocka marknaden med din lilla räser?


Kraniel har nog spenderat pengarna på vinnarbubblet istället för på vinnarbilen.
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
2fast4u skrev:
Nu har Kraniel haft flera år på sig att spara pengar så finansieringen borde vara biff! När ska du chocka marknaden med din lilla räser?


Kraniel har nog spenderat pengarna på vinnarbubblet istället för på vinnarbilen.


Japp!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Allmänt banåkaforum
*namnlös* formelbilsidé
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
2 besök senaste veckan (51147 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande