Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Rätt fjädersättning?
1, 2, 3, 4   >>
18332 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det här är från en annan tråd egentligen. Men jag blev lite nyfiken, hur går man tillväga egentligen för att finna rätt fjädersättning? Personligen har jag inte kommit längre än till att labba med däckstrycket egentligen. Ruta ett liksom...

ice skrev:
om du tänker köpa justerbara dämpare, utan att ha provat ut rätt fjädersättning, vill jag påstå att du börjar i fel ände.
Rätt fjädersättning ger större fördelar (lägre varvtider) än rätt inställda stötdämpare, dessutom är det billigare.

_________________
Magnus Thomé
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Magnus Thomé skrev:

...Personligen har jag inte kommit längre än till att labba med däckstrycket egentligen. Ruta ett liksom...


Enligt BCT står du på ruta 0. "Balansera inte bilen genom att laborera med lufttrycket" sa en gång den store gurun.

Innan du surar ihop fullständigt vill jag berätta att den store gurun håller föreläsningar för en rimlig peng (om man är 20-50 stycken).

http://www.bodinchassiteknik.se/broschyr.htm

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Närå... vet man inge så spelar det ingen roll om det kallas ruta ett eller noll...
Men hur har du gått tillväga för att prova ut fjädersättning? Hur gör man för att inte "skruva bort sig" på direkten?

_________________
Magnus Thomé
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Magnus Thomé skrev:

...Men hur har du gått tillväga för att prova ut fjädersättning? Hur gör man för att inte "skruva bort sig" på direkten?


En räserförares känsligaste instrument, är det som sitter längst ner på ryggraden. Om man inte kan känna om bilen över- eller understyr, skall man ägna sig åt annat än Racing (hårt men sant).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
ice skrev:
En räserförares känsligaste instrument, är det som sitter längst ner på ryggraden. Om man inte kan känna om bilen över- eller understyr, skall man ägna sig åt annat än Racing (hårt men sant).


Eh? Jaha. Det var inte mycket till svar på frågan...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 154



Det enklaste sättet är väl att prata med folk som redan testat detta...
och sen utgå ifrån deras värden och labba lite upp och ner ifrån det!

_________________
/ Jocke
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Magnus Thomé skrev:
ice skrev:
En räserförares känsligaste instrument, är det som sitter längst ner på ryggraden. Om man inte kan känna om bilen över- eller understyr, skall man ägna sig åt annat än Racing (hårt men sant).


Eh? Jaha. Det var inte mycket till svar på frågan...


Jag kan ta ett exempel: Svensson (i betydelsen, de som inte känner i ryggslutet hur bakvagnen beter sig) tror att en V...o 240/740 är en överstyrd bil, eftersom den går så otroligt brett när det är halt.
En Räserförare däremot, känner att bilen är understyrd och att bredstället är orsakat av för mycket gaspådrag.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ice skrev:
Magnus Thomé skrev:

...Personligen har jag inte kommit längre än till att labba med däckstrycket egentligen. Ruta ett liksom...


Enligt BCT står du på ruta 0. "Balansera inte bilen genom att laborera med lufttrycket" sa en gång den store gurun.


Ifrågasätter inte det när det gäller racing och en bil där man kan justera "allt" och när man har tillgång alla tänkbara verktyg....

Men om man står med en standardbetonad bil utan några direkt justeringsmöjligheter på ett banmöte utan verktyg..... Är inte då lufttrycksjusterande vägen att gå?

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag tror att de som är här som kört på bana kan känna skillnaden på över o understyrt... Det är väl inget o diskutera? >

Frågan är hur man gör så man inte skruvar bort sig.... Val av däcksdimensioner + hårdhetsgrad på däcken fram kontra bak, inställning av dämpare, kränghämmare, höjd på bilen, val och inställning av spoilers, däckstryck osv osv. Allt påverkar ju helheten. Man vill ju inte att val av fjädrar ska _kompensera_ för något annat som man valt lite fel... Så om man ska _börja_ med fjädrar hur gör man för att sortera ut det istället för att bara kompensera för fel på andra inställningar?

och nu vi pratar vi inte proffessionella raceteam utan glada entusiaster som kör på banträffar eller kanske precis börjat med lite hobbyracing i ERF eller SLC eller liknande...

_________________
Magnus Thomé
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Pär Hylander skrev:
ice skrev:
Magnus Thomé skrev:

...Personligen har jag inte kommit längre än till att labba med däckstrycket egentligen. Ruta ett liksom...


Enligt BCT står du på ruta 0. "Balansera inte bilen genom att laborera med lufttrycket" sa en gång den store gurun.


Ifrågasätter inte det när det gäller racing och en bil där man kan justera "allt" och när man har tillgång alla tänkbara verktyg....

Men om man står med en standardbetonad bil utan några direkt justeringsmöjligheter på ett banmöte utan verktyg..... Är inte då lufttrycksjusterande vägen att gå?


Jag åker aldrig till ett banmöte utan verktyg. Men om jag nu skulle det, och kände mig tvingad att balansera bilen, skulle jag, som quick and dirty, justera stötdämparna eller ändra bränslemängden.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12858



fjädersättning?

menar ni hårdheten på fjädrarna eller vad?
(förklara för en som inte är gammal i gamet )
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Anders Jeppsson skrev:
fjädersättning?

menar ni hårdheten på fjädrarna eller vad?
(förklara för en som inte är gammal i gamet )


Ja

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
På min bil kan jag laborera med:

- tyngden bak (brukar behålla reserhjulet i numera...)
- däckstryck
- körstil

Jag har inga fler saker som jag själv kan justera.

Sen kan jag ju också ändra toe och camber om jag åker förbi nån firma...

_________________
Magnus Thomé
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Jag brukar göra som den store Ronnie Petersson, sätt mej i och köra . Han körde som f**n, det gör inte jag

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Detdär med fjäderkonstanter kan man ringa in ganska väl om man mäter och väger "litegranna" på sin bil. För att sedan räkna en stund och få fram egenfrekvensen (Hz). Nu måste man ju dock veta vad som är "rätt" för ett tänkt däck osv osv. Iaf ha ett hum om var man bör ligga.

Mkt av detta arbete baseras dock på kännsla och erfarenhet. För oss som inte varit med sååå länge kan dock räkningarna vara en fin guide. För andra oxå för den delen...

Detta är inte så svårt om man kan det och vill ngn på rejsa så kan jag väl kolla på det åt vederbörande för en gentjänst eller två... Det tar trots allt en stund.

För att övergå till dethär med justeringar på banan.

Nä, jag tror inte ngn här är så funtad att han inte åker till banträff utan lite verktyg. MEN om man har en bil där det INTE FINNS ngt mer att justera på än kanske lite barlast och däckstryck, vad gör man?!!!

Har själv åkt Grp.N-liknande racing och utan jätteekonomi fanns inga fina Öhlinare på den. Dock ett par bakdämpare med justerbar retur och höjdjusterbara framben. Här kunde man då labba lite med ballans och hur bakändan ville bryta ut. Men finliret då? Utan justerbara krängare... (Hade ingen bak för att generera fäste.)

Jo, man får helt enkelt gå på däckstrycket, hur fel eller rätt det nu än är. Man har inte mkt val. Men eftersom man sorterat ut allt annat så bra man kan är det ju inga jätteskillnader i tryck man håller på med.

På den bilen jag trixar med chassit på idag har vi Öhlinare och då är läget ett helt annat. Här söker vi rätt tryck och temp på däcken. När vi har det så labbar vi med dämpare.

Men för "den vanlige dödlige" banhobbyåkaren finns oftast inte denna möjligheten och då tycker jag nog att man kan finlira lite på trycket. Bara man är uppmärksam att inget spårar iväg. Ofta kör man ganska få varv på ett banpass så det brukar gå att kolla ganska regelbundet om ngt börjar gå snett.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Det undras ofta öveer vad som är "rätt" , i det här fallet fjädersättning.
Jag skulle inte föreslå ett allmänt "bästa " Hz tal, utan komma fram till nått lämpligt för det rådande förhållandet. Inkluderat föraren.
Hz, är som nämnts ett sätt at få en siffra på hur "hårt" bilen är fjädrad.
Det är ett förhållande mellan hjulkonstanten och bilens fjädrade vikt.
Nu är det inte aldeles enkelt att ta fram rörelseförhållandet till hjulet i hjulgeometrin, om detta inte finns angivet någonstans. Denna "utväxling", Mr, motion ratio, multipliceras med fjäderkonstanten. T,ex har min Pantera ett Hz tal av 1,73 fram och 1,68 bak. Men jag kan tänka mig att variera detta en hel del för olika körning. Det gäller även att få ett förhållande Rc, mot krägningsfjädrarna, för en bra balans i kurvorna.
Magnus, du är välkommen att höra av dig privat, jag kan inte säga så mycket via forumet.
Göran Malmberg.
Hemipanter.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



HÄPP!

Visste väl att det skulle dyka upp ngn med än mer kött på benen i ämnet. thumbs up

Visst har du helt rätt i dina synpunkter. Jag har en hel del kvar att lära i ämnet även om jag förösker tillgodose mig allt jag kan.

En stilla undran bara. Nu vet jag inte vad du har för krängare, användningsområde osv osv på din bil. Men runt 1,70 Hz låter relativt mjukt i mina öron. Fast då är jag helt inriktad på racebilar när jag funderar på liknande frågor, så jag kan vara lite skadad.

Har jag fel i detta om "mjuk"?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



En stilla undran bara. Nu vet jag inte vad du har för krängare, användningsområde osv osv på din bil. Men runt 1,70 Hz låter relativt mjukt i mina öron. Fast då är jag helt inriktad på racebilar när jag funderar på liknande frågor, så jag kan vara lite skadad.

Har jag fel i detta om "mjuk"?[/quote]


Du har rätt, det är inte hårt, även om det är mer än många sportbilar. Men absolut inte hårt för bana. Jag kör inte bantävling. Nu har jag en markfrigång som visserligen är låg för vanliga vägar, men hög för banåkning. Det innebär att jag kan använda mer fjädringsväg än en banbil. Jag är av den åsikten att man skallanvända all tillgänglig rörelsemöjlighet, men rätt balanserad och dämpad. Jag har rätt lågt CGH och ett overturning moment av 406Kg. Vilket ger ett roll på 2 grader vid 1G sidokraft. Tangent rörelsen blir 27 mm. Jag har en roll disribution av 33 % fram och 67% bak, men bilen är ju baktung. Ingen krägningsfjäder fram. Vilket chockar många.
Det var lite uppgifter om min bil.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Hur många kan skriva ner svart på vitt om sin bil så detaljerat?

Tackar för infon, även om jag ska erkänna att jag inte har den kunskapen som krävs för att tolka alla data helt korrekt. Men jag tror jag har koll eller "halvkoll" på begreppen iaf. En del av dem har jag kommit i kontakt med innan, en del inte.

Här har man att lära mao...vilket ska bli kul.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



[Tackar för infon, även om jag ska erkänna att jag inte har den kunskapen som krävs för att tolka alla data helt korrekt. Men jag tror jag har koll eller "halvkoll" på begreppen iaf. En del av dem har jag kommit i kontakt med innan, en del inte.

Vill du ha något förklarat så skicka ett mail på hemipanter@brevet.nu
Jag vet vilken tid det tar att leta efter allt själv....
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17348



Göran Malmberg skrev:
Vill du ha något förklarat så skicka ett mail på hemipanter@brevet.nu
Jag vet vilken tid det tar att leta efter allt själv....
Göran Malmberg.
Göran, jag tror vi normalt sett är flera stycken som blir lite virriga en stund när en del lägger in tekniska tankar så jag hoppas folk frågar här istället för att maila. Då lär sig flera på en gång!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Sparade trådar/FAQ
Rätt fjädersättning?
1, 2, 3, 4   >>
18332 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande