Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Rätt fjädersättning? | << 1, 2, 3, 4 >> 7 besök senaste veckan (18339 totalt) |
om du vill räkna ut grejorna själva så har jag en formel uppskriven i en amerikansk bok här (dvs du får mäta sakerna i inch och pound... )
den naturliga frekvensen (Hz) = 3.13 x ?vertikal fjäderstyvhet/fjädrad vikt per hjul. alltså: siffrorna 3.13 är konstanta, vertikal fjäderstyvhet/fjädrad vikt per hjul ska stå innanför rottecknet. om du ska räkna ut den vertikala fjäderstyvheten så ställer du bara upp en momentjämvikt kring ex. det inre fästet på bärarmen. väga bilen kan du göra på en sopstation (+- 10kg)... de tar inget betalt och om du kör på ett hjul i taget så får du ju den fjädrade vikten på varje hjul... jag har för mig att gatbilar ligger på mellan 1 och 2 Hz, tävlingsbilar ligger över 2... Tro mig: om du kör en bil på gatan som har över 2 Hz så behöver du njurbälte... vidare ska man ha lite lägre Hz fram eftersom man annars råkar ut för sk pitching.. citerar lite här: "Pitching is an uncomfortable fore-and-aft motion of the car, caused by one end of the car moving up on the suspension while the other end of the car is moving down. To minimize pitching motions, the front suspension should have a lower frequency than the rear suspension. Then the front takes longer for the rise and fall after hitting the bump and the rear suspnesino " cathces up" with the front.' When the front and rear suspension move simultaneosly there is no pitching." är du med? |
||||||||
märke att forumet inte kan visa rottecken.. så jag ska försöka uttrycka formeln med ord:
du dividerar den vertikala fjädringsstyvheten med den fjädrade vikten på hjulet. Tar roten ur det och multiplicerar med konstanten 3.13 detta är som sagt med prylarna i pound och inch... ett pound är 0.45359 kg och en tum är 25.4 mm om det är någon som har en miniräknare i närheten så kan han säkert berätta för er vad konstanten blir om man räknar med metriska data... |
||||||||
Göran, jag tror vi normalt sett är flera stycken som blir lite virriga en stund när en del lägger in tekniska tankar så jag hoppas folk frågar här istället för att maila. Då lär sig flera på en gång!
Det ligger mycket i det. Det är jag som har svårt för att uttrycka mig generellt. Nu tycker jag att det känns rätt bra i det här forumet. Man håller sig till saken. Men i andra forum har jag råkat ut för svar så jag inte vet vilken fot jag ska stå på. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||||
Jag har lyckats tjuva en text från nätet som är för långa att få in här men jag tar ett utdrag:
Det bästa sättet att mäta fjädrarnas hårdhet är att beräkna den fjädrade massans egenfrekvens. På så sätt kan man jämföra grad av hårdhet utan att behöva ta hänsyn till hur stor tyngd som ska avfjädras. En standardbil ligger på c:a 1,5 hz, en roadsportbil på 3-4 hz medan en F1:a ligger på 6-8 hz vilket verkligen är extremt hårt. Anledningen till F1:ans extrema fjädring är inte att det ger bättre väghållning i sig utan att aerodynamiken inte tillåter några stora fjädringsrörelser. Aerodynamiken är i sin tur det som möjliggör de extremt höga sidkrafterna genom att friktionen ökar som om bilen vore tyngre utan att sidkraften ökar i motsvarande mån. Hur räknar man fram detta Hz talet för en fjäder?????? _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Citatet beskriver hur man får en bil komfortabel över ett gupp. För en bakhjulsdriven, framtung Räserbil skall du inte ha en lägre frekvens i fram än i bak. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Jag är tydligen inte den enda som inte kan sova. Hej fuling.
Jag känner så väl igen texten, var kommer den ifrån?
Jag har formlerna på jobbet, jag lägger ut dem lite senare (mindre tidigt). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
ice:
Det kommer från ett seminarium som någon Alfa klubb hadde med Kjell Bodin som föreläsare. Tyvärr har jag slarvat bort addresen och inte återfunnit den, men tack och lov så kopierade jag den i en textfil. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
'inte konstigt att jag kände igen det. Förutom att jag är med i Alfaklubben, har jag dessutom deltagit på den store guruns seminarium. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
f(Hz) k(N/m) m(kg) c(N(m/s)) odämpad egenvinkelfrekvens: f=sqr(k/m)/(2*pi) Dämpad egenvinkelfrekvens: f=sqr(k/m-(c/(2*m))²)/(2*pi) Kritisk dämpning: C=2*sqr(k*m) _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
CGH= Height of Center of Gravity?
Masströghetsmoment? Hur mäter du det?
Äntligen nå't jag förstår. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Jag är lite emot formler när man diskuterar. Man fastnar i enskillda exempel och tappar överblicken. Vi har en hel bunt med formler för alla olika saker på bilen, och vad som är viktigt är dessa skeendens relationer till varandra. Man kan t,ex räkna ut en krägningsfjäders styvhet. Men det är än viktigare att veta PoÄNGEN med att bilen kränger. Eller att dom vanliga fjädrarna i högre grad än krägningsfjädrarna jobbar i kurvorna. Eller att rollcentret flyttas upp och ner i rörelserna så krägningen blir olinjär. Eller att krägningen kan skapa roll-over resp understeer.
CGH är viktcentumet i bilen. Det ligger någonstans mitt i bilen och säg 300-500 mm över backen. Rollcenter, Rc, är det rörelsecenterum bilen kränger runt. Kan ligga 100 mm över marken. Avståndet mellan Rc och CGH är den hävstång massan i CGH verkar över och som får bilen att kränga. overturning moment, är den brytkraft som bildas av längden på denna hävstång med hjälp av CGH massan. om CGH ligger 400 mm över marken och Rc 100 mm så verkar 75 % av massan i CGH över denna hävstång. Denna kraft anges som "overturning moment". och kan ställas emot den sammanlagda summan av alla fjädrar och krägningsfjädrar på bilen. Kallas Kw,tot=total hjulkonstant. Resultatet blir hur många grader bilen kränger vid angivelsen 1G. Mina angivna 27mm är 2gdr krägning. Och 27mm är 2 gdr x halva spårvidden. Resterande 25 % kan ses som ofjädrad vikt i sidled på samma sätt som hjul och bromsar är ofjädrad vikt i höjdled. Denna vikt chockar hjulens grepp sidledes mycket hårdare än den fjädrade. Roll distribution, är hur mycket av bilens krägning som tas upp av fram resp bakaxeln. Och som balanserar över understyrning. Att min bil har högt "rear coupple" beror på hög bakvikt. För att inte hålla på hela dan och kolla att allt jag skriver är 100% korekt, så hoppas jag på överseende med vissa fel och uttryck...... Göran Malmberg. ] _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||||
Tackar ödmjukast för det!!! Men jag måste ärligen erkänna att jag inte har några konkreta planer på att göra något åt bilen i den änden just nu. Slitdelar som däck o bromsar ligger högre på priolistan för att det ska bli något köra öht i år. Men det är EXTREMT intressant att lära sig bit för bit och det här med egenfrekvens var nåt jag inte visste att man gick på. Intressant! EDIT: oj den här tråden får jag nog läsa fler ggr. Så här är det just nu: hehe. Just det här att _applicera_ teori på verkligheten så det faktiskt fungerar är inte alltid det lättaste! Spännande!! _________________ Magnus Thomé |
||||||||
DET KANSKE SKULLE VARA NÅGOT FÖR OSS REJSA-NISSAR.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Undrar om jag skulle fatta nåt bara..... _________________ Magnus Thomé |
||||||||
kvittar ju om du hajar.. bara du fyller ut platserna så är det ju lugnt |
||||||||
Missuppfata mej inte nu........jag är jätte impad av all teoretisk kunskap.
Men de flesta frågor som rör hjulgeometri och väghålning besvaras men en massa formler. Är det värkligen det som glada amatörer behöver......eller skrämmer det bort folk från att skruva på sina bilar. För att räkna ut något teoretiskt...måste man först och främst ,veta var man är från början. Nu är det väl så att jag är extrem åt andra hållet...då jag byggt bilar i 25 år, och inte räknat en enda formel. När jag ritar en hjulgeometri....använder jag pappersmallar, snören. passare, nålar och en massa annat bra att ha. Det jag vill säga , är att det behöver inte bli så krongligt. Mitt tipps är att höp fjädrar som ni tror är lagom.....och åk ut och tästa. Men ändra aldrig mer än en sak i taget. Det är ju då man lär sig något.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
En sk. "String computer", som Håkan beskriver, i 1/4 skala eller så, är väldigt vettig och skoj att leka med.
Ihop med lite teori kan man komma långt med detta. Snackar vi banåka/klubbracing kan man komma otroligt långt. Är man lite siffernörd kan man sedan ta dessa kunskaper och lägga ihop med "sina fina formler" och förhoppningsvis komma än längre. |
||||||||
Att _bara_ kunna formler kommer man inte långt på... Men den som både kan teorin OCH kan applicera det och få det att lira i den bistra verkligheten har ju en stor fördel! Att både veta hur det funkar i praktiken och veta hur det funkar i teorin och att få de två att faktiskt sitta ihop.... det tycker jag är lite imponerande :-)
EDIT: Sen är det ju lite som AL är inne på. Pratar vi raceteam eller bara hobbyåkande med en relativt omodifierad gatbil? Det är stor spridning i både kunskapsnivå (både teoretisk o praktisk) och ambitionsnivå här i forumet!!! Det är skitkul med den spridningen men man ska nog inte glömma det när man diskuterar! _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Butterfly,
Det är ungefär vad jag poängterade aldeles nyss. Det är en övergripande förståelse som gäller. Jag tar fram räknedosan när jag har förstått vad jag behöver veta. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||||
Åter igen........detta var absolut inget påhopp på teoretiker.........det är skitkul att kunna få svar på teoretiska frågor, som jag fick ang vindtunnel.
Det skulle ta mej minst ett år att leta rätt på informationen själv. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Sparade trådar/FAQ Rätt fjädersättning? | << 1, 2, 3, 4 >> 7 besök senaste veckan (18339 totalt) |