Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Rätt fjädersättning? | << 1, 2, 3, 4 7 besök senaste veckan (18339 totalt) |
Anders Jeppsson skrev:
den där textfilen... jag tror att min inbox skulle tycka om den (har du lust att maila den till mig alltså?? ) Vore det inte bättre om Magnus kunde fixa så alla kunde läsa? ------------------------------------------------------------------------------- Nu var det nära att brandlarmet gick hemma Efter div mätningar och framräkningar av fjäderkonstanter mm Vad jag nu kom fram till vad var jag hadde en känsla av, för mjukt bak. Perfekt med lite teori , nu måste bara ingångsvärdena mätas upp ordentligt. För rövdrift gällde ju att f skulle vara lite högre fram än bak, men hur är det för grävlingar? Måste också kontrolera att jag inte cyklar i badkaret. För den frikvens som det har snackats om hitils gäller väll f=sqr(k/m)/(2*pi) ? En annan sak jag undrar f=sqr(k/m-(c/(2*m))²)/(2*pi) och c=2*sqr(k*m), för stoppar man in c i den första så blir den noll. Är det jag som har gjort en riktig tankegroda eller? _________________ Johan Sjölinder |
||
Du har inte gjort någon tankegroda, det är snarare så, att du är väldigt nära att polletten trillar ner. Finessen med att ligga på kritisk dämpning är nämligen, precis den, att svängningsfrekvensen BLIR noll. M.a.o. bilen svänger inte (i vertikalplanet). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Sparade trådar/FAQ Rätt fjädersättning? | << 1, 2, 3, 4 7 besök senaste veckan (18339 totalt) |