Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elite 503 -80
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
3 besök senaste veckan (30776 totalt)
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
Hej!

Här är några bilder på min Lotus. Jag köpte den för 2,5 år sedan med "lite småfix", och vid det här laget har jag bytt och renoverat det mesta på bilen. För att vara en Lotus så är den ju ganska stor och tung, men jag hade iaf. tänkt prova den på bana med Lotusklubben i sommar. De som har kört Elite på bana säger dock att väghållningen inte står Europa eller Esprit efter

För de som inte känner till modellen så har bilen en ram av stålplåt och glasfiberkaross. Motorn är på 2,0 el. 2,2 liter beroende på årsmodell och har dubbla överliggande kammar, 16 ventiler och ca. 160 hk. Tjänstevikten i grundutförande är ca. 1100 kg, men min bil är extrautrustad med ac, servostyrning, elspeglar, skinnklädsel, stor stereo mm., så den är tyngre.

Annat som är speciellt för min bil är att den från början hade 2,0 motorn (typ 907) men har fått den utbytt till en 2,2:a (typ 912). Den är renoverad och trimmad av en firma i Östersund som bl.a. monterad Haltech E6 insprut. Bilen har också Spax gasstötdämpare och är lite sänkt, slitsade skivor och stålomspunna bromsslangar och nya bussningar i hjulupphängningen, varav en del är från Superflex.

Just nu sitter det faktiskt dubbdäck på bilen och jag använder den till och från jobbet ibland.






_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
Inuti. Det är fint med skinnklädsel, men också halt när det svänger. Jag ska skaffa en skålad stol att ha i vid sportig körning.


_________________
Rikard Lundberg
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Cool bil! Är lite svag för Lotus 2+2:or och den här är det lätt att ha ett hat-kärleks-förhållande till. Jag är fascinerad av att man inte ser fler av dessa ute i dessa kretsar för det är ju mycket bil för pengarna.

Du ljuger ju inte när du säger att du dels har en Lotus med avsikt att åka på bana, samtidigt som du säger att du har en skåpbil med dubbdäck. thumbs up

Men baklysena är väl inte original?

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
Framvagn. Kränghämmaren stagar upp länkarmarna i längsled. Hr. Chapman gillade ju att delarna i hans konstruktioner hade mer än en funktion.


_________________
Rikard Lundberg
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Roliga bilar... härligt fulsnygga och kul med bilar som brukas... thumbs up
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
Bakvagn. Snett bakåtriktade svängarmar och trumbromsar (!) inne vid diffen. Drivaxlarna agerar också övre länkarmar.

7-11: Nä, bakljusen är inte original, jag har faktiskt tagit dem från en SAAB 95 De flesta Elite har ju annars ett par avlånga bakljus som passar designen ganska bra, utom de sista som brukar ha uppochnedvända Rover SD 1-ljus. Min bil hade dock samma bakljus som på Elan +2 m.fl. från början, vilket inte var så snyggt, och därav ändringen.


_________________
Rikard Lundberg
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



-Trevlig och udda bil, sådana ser man inte ofta nuförtiden thumbs up

När jag ser bilden på den röda inredningen får jag endel flash-backs...kan känna jag lukten av min gamla Rover P6 3500 -69 som jag körde året runt i 5 år. Den hade också rött skinn, röda mattor och svart panel

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
Hjul. Hjulmuttrar av aluminium, Colin Chapman var nog lite besatt av låg ofjädrad vikt. Notera dubbdäck.

Mattias: Fulsnygg? Jo, det är väl lite Barbra Streisand över den


_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
Vad tror ni om det här bromskittet?

http://www.pnmengineering.com/parts_folder/brake_vented_kit/parts_brak . . . .

Nu har jag iofs. precis bytt skivor och belägg, men blev ändå lite sugen på att göra den här uppgraderingen senare. Men det kanske inte är bra att ha så kraftiga bromsar fram och original trummor bak? Det kanske kan bli en farlig obalans

original frambromsar är solida skivor med trekolvsok(!).

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129



Hej Rikard!

Är det du som är släkt med Mattias (med samma efternman)?

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
Jodå, min kusin heter Mattias, och han hade en gul Elan +2 tidigare. Du känner honom eller?

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
Jag hittade en bra bild på hur ramen ser ut. Det sitter också en båge inbyggd vid B-stolparna, balkar i dörrarna och det är skumfyllda partier i fronten och baken, så den är ganska säker för att vara en plastbil.




och motorn. Jag fick lyfta ur den i samband med kopplingsbyte.


_________________
Rikard Lundberg
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129



Citat:
Jodå, min kusin heter Mattias, och han hade en gul Elan +2 tidigare. Du känner honom eller?


Jag var best man på hans bröllop & den som lurade in honom på Lotusar...

Vi arbetade ihop i Linköping & har därefter varit mycket goda vänner. Jag träffade även min fru via Mattias.

Jag kom ihåg att han var & tittade på någon/några Eliter tillsammans med en kusin för ett par år sedan. Kul att världen är liten!

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
Jag var också på det bröllopet Japp, världen är liten!

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129



Citat:
Jag var också på det bröllopet Japp, världen är liten!


Då kanske du kan dra dig till minnes ett tjocko som stod & fumlade med en ring i kyrkan...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
Jag drar mig till minnes att jag pratade med någon som hade en Lotus 7 i originalskick. Jag hade en MGB GT och en Alfa då.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129



Citat:
Jag drar mig till minnes att jag pratade med någon som hade en Lotus 7 i originalskick.



...& en Lotus Type61 FF.

Går planerna i lås tar ytterligare en Lotus plats i garaget under de närmsta veckorna.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
Åh, äkta racerbil Jag visste faktiskt inte att Lotus byggt Formel Ford-bilar. Vad är det för hjulupphängningar på en sådan?

Vad är det för annan Lotus du funderar på då, eller är det hemligt? Du kanske ska skaffa en Elite som dragbil



Ingen som har synpunkter på kombinationen fyrkolvsok fram och trummor bak förresten?

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129



Citat:
Vad är det för annan Lotus du funderar på då, eller är det hemligt? Du kanske ska skaffa en Elite som dragbil


Det måste tyvärr omgärdas med hemlighetsmakeri en kort tid till...

Lotus gjorde fyra formel fordmodeller:

Type31 (egentligen en F3a, bara några få gjordes som FF)
Type51 (egentligen samma bil som 31 men nu med eget typnummer)
Type61 (en 51 med några rör till i ramen och wedgekaross)
Type69 (en helt ny bil, samma chassi användes i FF, F3, FB, samma modell men med semimonococque användes i F2 & F Atlantic)

Min type61 är till salu (& gör sig ju utmärkt bredvid en annan wedgebil)!

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Rikard L skrev:

Ingen som har synpunkter på kombinationen fyrkolvsok fram och trummor bak förresten?

Synpunkter är svårt att ha utan att veta mer om utförandet. Men även BMW 02 har 4-kolv fram och trummor bak...
På min rejsbil har jag trummor runt om och det är jag glad för

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
Hej Kristian! Jo, de bromsarna jag tänkte på är alltså de som jag länkade till ovan, Wilwood fyrkolvsok och 265 mm ventilerade skivor. Bromsarna bak är 9 tum stora och 2,25 tum breda trummor. Bilens tjänstevikt är ca. 1200 kg och viktfördelningen ska vara bra precis 50-50 fram/bak. Men det var ju intressant att liknande kombination fungerar på BMW 02, en sådan väger väl ungefär lika mycket.

Björn: Jo, de skulle ju sitta fint med en äkta racerbil, men jag har nog inte råd med fler Lotusar...

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elite 503 -80
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
3 besök senaste veckan (30776 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande