Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elite 503 -80 | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11 >> 3 besök senaste veckan (30776 totalt) |
Rören till bakbromsarna är omgjorda, de ser inte ut som i verkstadshandboken (bild ovan). De är dragna så att det går en slang (som är ny) in i ena bromsen/hjulcylindern och sen går det ett rör från luftnippeln på den sidan över till andra sidan och in i den bromsen (svårt att fota eftersom man måste ta ned diffklumpen för att mecka med rören).
_________________ Rikard Lundberg |
||||
Bilden kom inte med men har du kört bilen eller haft fungerande bromsar som det är kopplat nu?
Systemet med att ha rör/slang till en hjulcylinder bak, och sedan från den till andra sidan (alltså bara en luftnippel) har Ford haft på Escort och Capri, det brukar funka. Är pedalen stum eller bottnar den? Är trumbromsarna bak grundjusterade (dvs precis så trummorna går dit över backarna)? Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Skulle säga ja på alla frågor. Jag körde bilen i flera år och har inte ändrat på rördragningen. Pedalen känns bra, sjunker inte och frambromsarna tar bra. Bromsbackarna är utjusterade med kuggarna/självjusteringen och jag har också dragit i handbromsen många gånger och petat lite mer på självjusteringen med en skruvmejsel genom ett hål i trumman. Tror faktiskt trummorna är från Ford. _________________ Rikard Lundberg |
||||
OK, det där är ju den varianten av trumma där hjulcylindern ska kunna glida på skölden, så båda backarna påverkas. Det jag kan tänka mig att kolla är att hjulcylindern glider som den ska, annars bromsar det bara på en back.
Verkar allt okej på så sätt har jag slut på idéer just nu ;-) Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Ok, det hade jag inte fattat, att hjulcylindern ska flytta på sig. Kan mycket väl vara det. Kanske ska ha lite kopparfett på glidytorna då? _________________ Rikard Lundberg |
||||
Ja, nånting krävs för att den ska glida. Det är som ett flytande bromsok :-)
Capri och Escort med lite större motor och de flesta svensksålda bilar hade "vanliga" hjulcylindrar med två kolvar. Jag har själv egentligen aldrig behövt bråka med de där, jag tror kanske Cortinan är enda bilen jag har med den lösningen... _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jag skulle absolut föredra slang eller ännu hellre, fasta hjulcylindrar med dubbla kolvar.
Men...varför är de ihopkopplade med ett rör, eller vad gör slangarna - är det tryck in från huvudcylinder på ena slangen, och luftnippel på andra? Röret känns som gjort för att fånga luft... Vad är det för storlek på trummorna, 8"? I så fall är det troligt att Escort MkII-grejer skulle gå att anpassa (eller en rad andra med liknande diameter). Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
I ena slangen kommer bromsvätskan in i hjulcylindern, sedan går bromsvätskan i röret från ena bromsen till den andra, sedan går den andra slangen till en luftnippel. I verkstadshandboken (se bild på förra sidan) är det en T-koppling innan bakbromsarna och en slang till varje broms från den (med bromsvätska). Anledningen till att det är kopplat såhär på min bil är nog för att det ska vara lättare att lufta. Det är väldigt trångt mellan ramen och baksidorna av bromsarna, vet inte om man kommer åt vanliga luftnipplar där. Kanske går med små fingar och avsågad ringnyckel, eller så får man sänka ner diffklumpen lite när man ska lufta. Röret som sitter mellan bromsarna har den formen för att gå fritt från ramen. Röret måste flexa lite om hjulcylindrarna ska röra sig, vilket väl inte är bra för ett kopparrör i längden. Ska fundera lite på om jag bara ska byta röret till en slang, eller dra slangar som i verkstadshandboken eller konvertera till fasta hjulcylindrar (det är 8-tumstrummor). Hur jag än gör är det som sagt trångt. _________________ Rikard Lundberg |
||||
Om du vill och det hjälper så kan jag ta en bild ikväll på hur det ser ut på min Elite. Jag har ingen aning om hur det ser ut, aldrig kollat. Men är det original så kanske det är likt ditt _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Ja gärna. Finns kanske fler varianter. _________________ Rikard Lundberg |
||||
Nej, rör som ska flexa är ju aldrig "bra" och dessutom gäller det ju att dra dem på ett sätt så de inte fysiskt hindrar rörelsen heller.
Jag skulle nog hellre koppla som original men om det krävs, dra ut luftnipplar "remote" med slangar då. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Det var lite trångt att komma åt och ta vettiga bilder nu när den står på backen men du ser nog ändå.
Vid röda pilar kommer bromsledningen till bakre kretsen från huvudcylindern. Ena röda pilen pekar på ett Y som fördelar ut det. Ingen sån där skum grej med kolvar i. Förgrenas ut till höger och vänster sida. Grön pil åt höger och gul pil åt vänster. Pilar pekar också på var de går igenom plåten. På andra sidan är det slang ut till slavcylindrarna i trummorna. Ses på andra bilden. De rosa pilarna pekar på kopplingarna där man kan lufta respektive ok. Så mitt bromssystem är uppbyggt som "ett vanligt" bromssystem. Sista bilden visar hur sprängskisserna säger att det ser ut på Elite/Eclat och det stämmer överens med min bil. Förutom att luftningsslangarna inte verkar vara med där. _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Tack för bilder och pilar Det enda jag inte förstår är att det ser ut som det är rör till luftningarna (rosa pilar)? Om de är fastskruvade mot hjulcylindrarna i andra änden hindrar de väl de från att kunna glida? Eller är luftningsrören skarvade med någon slangbit mot hjulcylindern? _________________ Rikard Lundberg |
||||
Är inte rören fästa på samma ställe som dina slangar? Det blir inte långa rörbitar óch är de bara väl klamrade så borde det vara någon fara? EDIT3: Glöm vad jag skriver, rör sig hela bromscylindern inklusive infästningen för slang och rör blir det väl utmattning över tid? Edit: Pga skrev fel Edit 2: Luftningsrören "behöver" inte vara skarvade med slang, de sitter ju fast på diffen. Men rören till bromsarna behöver slang för de sitter fast i chassiet. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Bra bilder Marcus! De visar ju faktiskt luftningsrören, men jag fattar ändå inte riktigt På bilderna sitter ju rör och ska de sitta fast i något som rör sig i ena änden (glidande hjulcylindrar) och sitta fast i ramen/diffen i andra änden så borde ju röret böjas lite varje gång man bromsar och bli utmattat över tid.
_________________ Rikard Lundberg |
||||
Tror lösningen blir att jag sätter varsin slang in i hjulcylindrarna och varsitt rör ut för att kunna lufta. Men jag sätter inte fast rören i bilen, utan låter de gå ut genom varsitt hål i diffästet med en gummigenomföring runt.
_________________ Rikard Lundberg |
||||
Kom lite annat emellan, men nu har jag fixat klart med bakbromsarna. Smörjde hjulcylindrarna och drog om rören likt original med t-koppling och två slangar. Gjorde luftningsrör som bara sitter fast i bromsändan och kan röra sig med hjulcylindrarna. Och nu verkar det funka! Går inte att rubba hjulen för hand vid full broms. Tack för hjälpen med råd.
Elsystemet nästa, ungefär hälften av elen verkade funka när jag kopplade in ett batteri. Det eftermonterade larmet funkade dock _________________ Rikard Lundberg |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elite 503 -80 | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11 >> 3 besök senaste veckan (30776 totalt) |