Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elite 503 -80
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
5 besök senaste veckan (30832 totalt)
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6236



Underbar design på denna vagnen. Fina bilder.

Minnesbild/flashback från 80-talet: rätt många manuell växellådor krävde litet "mechanical sympathy".

Har du ny transolja i lådan?

PS Slotmags = 100% raggare

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2146


Trådstartare
Kolja skrev:
Underbar design på denna vagnen. Fina bilder.

Minnesbild/flashback från 80-talet: rätt många manuell växellådor krävde litet "mechanical sympathy".

Har du ny transolja i lådan?

PS Slotmags = 100% raggare


Säg det till Roger Moore! (ok han lever inte längre, men ändå).



Har faktiskt inte bytt olja i växellådan. Men den rasslar rejält på tvåan och började med det innan jag ställde undan bilen. Och då hade växellådsoljan inte gått många mil.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2146


Trådstartare
Googlar på växellådor.

Originallådan är som sagt baserad på innehållet från Austin Maxi och utvecklad för Lotus Elan +2 på 125 hk/150 Nm. När den sedan hamnade i Elite är den lite underdimensionerad. Och min bil har ju dessutom fått en större (2,2 liter) trimmad motor (ca 180hk/220Nm).

Det finns några varianter på växellådor och sprängkåpor till bakjulsdrivna Lotus 900-seriemotorer.

Toyotaväxellådan (W58), som sitter i Excel, verkar vara för stor för Elite. Ramen är för smal.

I Elite/Eclat S2,2 (efterföljaren till min Elite S1) sitter det Getrag 265. Att hitta en sådan går väl, men att hitta sprängkåpan mellan motorn och lådan blir nog inte så lätt, Elite/Eclat S2,2 gjordes bara i ett par hundra ex. 265 verkar dyra också.

Den "vanligaste" bakhjulsdrivna bilen med Lotus 900-motor (907) är Jensen Healey (10000 ex). Fanns både fyr- och femväxlade och i de femväxlade sitter det Getrag 235/5. En sån sprängkåpa hittade jag på Ebay, men såna växellådor är inte så billiga (verkar populära till BMW).

I Eclat Sprint sitter det en 4-växlad Ford type E. En sån sprängkåpa kanske går att hitta och då passar nog en 5-växlad Ford type 9 på den. Men vet inte om den heller bättre än min originallåda?

I Talbot/Sunbeam Lotus (2300 ex) sitter det en ZF S5. En sån sprängkåpa kanske går att hitta.

Någon som vet om det är samma bultmönster/infästning på Getrag 235/5 som på någon annan (billigare) Getrag? Tänker om jag köper en sprängkåpa till Jensen Healey.

Eller någon annan växellåda som passar till ovanstående sprängkåpor? Helst inte så stor, då det är ont om plats. Gärna med "overdrive" på femman, en del av växellådorna till Lotusmotorn är tätstegade med 1:1 på femman. Original har bilen vajer till kopplingen också, vore enklast om man kan behålla det.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098



Tremec T5 finns ju i en massa olika varianter och är förhållandevis liten och smidig.

https://www.earlyfordv8.se/hot-rod-basic/borg-warner-t5/

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2146


Trådstartare
Janne J skrev:
Tremec T5 finns ju i en massa olika varianter och är förhållandevis liten och smidig.

https://www.earlyfordv8.se/hot-rod-basic/borg-warner-t5/


Ja, kanske. En snabb googling visade att det fanns adapterplattor till olika sprängkåpor, kanske till type E? Undrar om den är för stor, stod ju lite mått i din länk. Får gå och mäta under bilen

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098



Det kanske inte är värt så mycket men här är några bilder på min T5:a:




Med ett eftermarknads spakställ så blir den mycket trevlig att växla.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2146


Trådstartare
Janne J skrev:
Det kanske inte är värt så mycket men här är några bilder på min T5:a:

Med ett eftermarknads spakställ så blir den mycket trevlig att växla.


Tack för bilder! Ser lite tveksamt ut om en sån skulle passa. Original Lotusväxellåda/-strut för växellänkage är ganska smal längst bak. Framdelen av ramen på bilen ser ut som ett y ovanifrån och det är ganska trångt längst bak i y:et, där växelspaken sitter/lådan slutar. Inte så lätt att kapa och svetsa i ramen heller då det är plastkaross runt den.



Fick tips att det ska gå att få i en Excelväxellåda/Toyota W58 om man flyttar fram motorn ett par tum och kanske kapar lite här och där, men att det ändå är väldigt trångt. Ska undersöka det.

Någon som vet om en Getrag 265 passar i samma fästen/sprängkåpa som en Getrag 235/5? Jag kan som sagt få tag i en Jensen Healey sprängkåpa (för Getrag 235/5) och hittar jag en Getrag 265 (till ok pris) ska den passa utan att flytta motorn och modifiera ramen.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag skulle nog ändå säga att Ford typ 9 är ett rätt bra alternativ.

Framförallt finns det ju enormt mycket prylar till dem och det är en kompakt låda. Typ E med lös kåpa är så ovanlig i Sverige att jag inte vet om den kåpan passar men det ser ut så.

En frisk typ 9 håller "jättelänge" för typ 180-200 hk sugmotor (säg 200 Nm). Håller den bättre än original? Ingen aning...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Om det är tiil någon hjälp så har jag en Allegro/Maxi-låda ståendes.
Om jag minns rätt så är det den lådan som började krångla på semesterresa på Irland -98.
Är växelföraren till 1:an och 2:an som är sliten. Går bra att få i växlarna men inte ur. Inga andra fel vad jag minns.
Ordnar du frakt så får du den. Finns i Borås.

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2146


Trådstartare
therealpinto skrev:
Jag skulle nog ändå säga att Ford typ 9 är ett rätt bra alternativ.

Framförallt finns det ju enormt mycket prylar till dem och det är en kompakt låda. Typ E med lös kåpa är så ovanlig i Sverige att jag inte vet om den kåpan passar men det ser ut så.

En frisk typ 9 håller "jättelänge" för typ 180-200 hk sugmotor (säg 200 Nm). Håller den bättre än original? Ingen aning...

Gustaf


Tack för input. Tror att en typ 9 får plats, men är inte helt säker. Den är väl lite längre än en typ E (pga en extra rad kugg). Typ E får plats, Eclat Sprint som den sitter i har samma ram som min Elite. Men jag vill helst inte ha 4-växlat.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2146


Trådstartare
snailspeed skrev:
Om det är tiil någon hjälp så har jag en Allegro/Maxi-låda ståendes.
Om jag minns rätt så är det den lådan som började krångla på semesterresa på Irland -98.
Är växelföraren till 1:an och 2:an som är sliten. Går bra att få i växlarna men inte ur. Inga andra fel vad jag minns.
Ordnar du frakt så får du den. Finns i Borås.


Tack för erbjudande. Just nu är jag ju inne på att inte renovera originallådan, men ska jag göra det behövs reservdelar.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6236



Rikard L skrev:
therealpinto skrev:
Jag skulle nog ändå säga att Ford typ 9 är ett rätt bra alternativ.

Framförallt finns det ju enormt mycket prylar till dem och det är en kompakt låda. Typ E med lös kåpa är så ovanlig i Sverige att jag inte vet om den kåpan passar men det ser ut så.

En frisk typ 9 håller "jättelänge" för typ 180-200 hk sugmotor (säg 200 Nm). Håller den bättre än original? Ingen aning...

Gustaf


Tack för input. Tror att en typ 9 får plats, men är inte helt säker. Den är väl lite längre än en typ E (pga en extra rad kugg). Typ E får plats, Eclat Sprint som den sitter i har samma ram som min Elite. Men jag vill helst inte ha 4-växlat.


Jag har en sådan renoverad låda extra. Du kan mäta med den om du vill. Står på landet.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6236



snailspeed skrev:
Om det är tiil någon hjälp så har jag en Allegro/Maxi-låda ståendes.
Om jag minns rätt så är det den lådan som började krångla på semesterresa på Irland -98.
Är växelföraren till 1:an och 2:an som är sliten. Går bra att få i växlarna men inte ur. Inga andra fel vad jag minns.
Ordnar du frakt så får du den. Finns i Borås.


Jag kan ta med den lådan upp till 08 vid behov. Är ju i Knallestan då och då.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2146


Trådstartare
Kolja skrev:
Rikard L skrev:
therealpinto skrev:
Jag skulle nog ändå säga att Ford typ 9 är ett rätt bra alternativ.

Framförallt finns det ju enormt mycket prylar till dem och det är en kompakt låda. Typ E med lös kåpa är så ovanlig i Sverige att jag inte vet om den kåpan passar men det ser ut så.

En frisk typ 9 håller "jättelänge" för typ 180-200 hk sugmotor (säg 200 Nm). Håller den bättre än original? Ingen aning...

Gustaf


Tack för input. Tror att en typ 9 får plats, men är inte helt säker. Den är väl lite längre än en typ E (pga en extra rad kugg). Typ E får plats, Eclat Sprint som den sitter i har samma ram som min Elite. Men jag vill helst inte ha 4-växlat.


Jag har en sådan renoverad låda extra. Du kan mäta med den om du vill. Står på landet.


Bra! Då är enda problemet att jag inte vet hur lång sprängkåpan är, men det går kanske att ta reda på

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2146


Trådstartare
Kolja skrev:
snailspeed skrev:
Om det är tiil någon hjälp så har jag en Allegro/Maxi-låda ståendes.
Om jag minns rätt så är det den lådan som började krångla på semesterresa på Irland -98.
Är växelföraren till 1:an och 2:an som är sliten. Går bra att få i växlarna men inte ur. Inga andra fel vad jag minns.
Ordnar du frakt så får du den. Finns i Borås.


Jag kan ta med den lådan upp till 08 vid behov. Är ju i Knallestan då och då.


thumbs up

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6236



Rikard L skrev:
Kolja skrev:
Rikard L skrev:
therealpinto skrev:
Jag skulle nog ändå säga att Ford typ 9 är ett rätt bra alternativ.

Framförallt finns det ju enormt mycket prylar till dem och det är en kompakt låda. Typ E med lös kåpa är så ovanlig i Sverige att jag inte vet om den kåpan passar men det ser ut så.

En frisk typ 9 håller "jättelänge" för typ 180-200 hk sugmotor (säg 200 Nm). Håller den bättre än original? Ingen aning...

Gustaf


Tack för input. Tror att en typ 9 får plats, men är inte helt säker. Den är väl lite längre än en typ E (pga en extra rad kugg). Typ E får plats, Eclat Sprint som den sitter i har samma ram som min Elite. Men jag vill helst inte ha 4-växlat.


Jag har en sådan renoverad låda extra. Du kan mäta med den om du vill. Står på landet.


Bra! Då är enda problemet att jag inte vet hur lång sprängkåpan är, men det går kanske att ta reda på


Specificera måttet på en bild så mäter jag.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2146


Trådstartare
Meckning pågår. Tror jag hittat felet iallafall, den här följde med när jag tömde ur växellådsoljan


_________________
Rikard Lundberg
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



Rikard L skrev:
Meckning pågår. Tror jag hittat felet iallafall, den här följde med när jag tömde ur växellådsoljan



Ajaj. Den kan man inte bara lägga tillbaka där den kom ifrån. Fint att ha hittat felet! Men jag gissar att det medför rätt mycket skruvande? Har aldrig tagit väck lådan på en Elite så jag vet inte. Behöver du lyfta karossen?

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2146


Trådstartare
lahi skrev:
Rikard L skrev:
Meckning pågår. Tror jag hittat felet iallafall, den här följde med när jag tömde ur växellådsoljan


Ajaj. Den kan man inte bara lägga tillbaka där den kom ifrån. Fint att ha hittat felet! Men jag gissar att det medför rätt mycket skruvande? Har aldrig tagit väck lådan på en Elite så jag vet inte. Behöver du lyfta karossen?


Tror biten är en kugg från tvåans drev. Man tar ur motor och växellåda tillsammans. Det går inte att bara ta ur växellådan eftersom den är instucken i ramen.

Har letat lite olika växellådor och sprängkåpor, men det verkar svårt. Har ev. en originalväxellåda på gång i Skåne. Lotusbits i England har också begagnade växellådor, men när jag frågar om de kan skicka till Sverige får jag inget svar.

Min nuvarande växellåda har bara gått 1500 mil sen den renoverades, men jag tror inte de som renoverade den visste vad de gjorde. Så en annan originallåda kan hålla bättre, även om den fortfarande är lite underdimensionerad.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5561



Det där fixar du lätt med Super Steel (tm) thumbs up



_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2146


Trådstartare
2fast4u skrev:
Det där fixar du lätt med Super Steel (tm) thumbs up




Är ju också en lösning, fast får nog växla ganska försiktigt då

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elite 503 -80
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
5 besök senaste veckan (30832 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande