Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elite 503 -80 | << 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 5 besök senaste veckan (30832 totalt) |
Underbar design på denna vagnen. Fina bilder.
Minnesbild/flashback från 80-talet: rätt många manuell växellådor krävde litet "mechanical sympathy". Har du ny transolja i lådan? PS Slotmags = 100% raggare _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||||
Säg det till Roger Moore! (ok han lever inte längre, men ändå). Har faktiskt inte bytt olja i växellådan. Men den rasslar rejält på tvåan och började med det innan jag ställde undan bilen. Och då hade växellådsoljan inte gått många mil. _________________ Rikard Lundberg |
||||||||
Googlar på växellådor.
Originallådan är som sagt baserad på innehållet från Austin Maxi och utvecklad för Lotus Elan +2 på 125 hk/150 Nm. När den sedan hamnade i Elite är den lite underdimensionerad. Och min bil har ju dessutom fått en större (2,2 liter) trimmad motor (ca 180hk/220Nm). Det finns några varianter på växellådor och sprängkåpor till bakjulsdrivna Lotus 900-seriemotorer. Toyotaväxellådan (W58), som sitter i Excel, verkar vara för stor för Elite. Ramen är för smal. I Elite/Eclat S2,2 (efterföljaren till min Elite S1) sitter det Getrag 265. Att hitta en sådan går väl, men att hitta sprängkåpan mellan motorn och lådan blir nog inte så lätt, Elite/Eclat S2,2 gjordes bara i ett par hundra ex. 265 verkar dyra också. Den "vanligaste" bakhjulsdrivna bilen med Lotus 900-motor (907) är Jensen Healey (10000 ex). Fanns både fyr- och femväxlade och i de femväxlade sitter det Getrag 235/5. En sån sprängkåpa hittade jag på Ebay, men såna växellådor är inte så billiga (verkar populära till BMW). I Eclat Sprint sitter det en 4-växlad Ford type E. En sån sprängkåpa kanske går att hitta och då passar nog en 5-växlad Ford type 9 på den. Men vet inte om den heller bättre än min originallåda? I Talbot/Sunbeam Lotus (2300 ex) sitter det en ZF S5. En sån sprängkåpa kanske går att hitta. Någon som vet om det är samma bultmönster/infästning på Getrag 235/5 som på någon annan (billigare) Getrag? Tänker om jag köper en sprängkåpa till Jensen Healey. Eller någon annan växellåda som passar till ovanstående sprängkåpor? Helst inte så stor, då det är ont om plats. Gärna med "overdrive" på femman, en del av växellådorna till Lotusmotorn är tätstegade med 1:1 på femman. Original har bilen vajer till kopplingen också, vore enklast om man kan behålla det. _________________ Rikard Lundberg |
||||||||
Tremec T5 finns ju i en massa olika varianter och är förhållandevis liten och smidig.
https://www.earlyfordv8.se/hot-rod-b _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Ja, kanske. En snabb googling visade att det fanns adapterplattor till olika sprängkåpor, kanske till type E? Undrar om den är för stor, stod ju lite mått i din länk. Får gå och mäta under bilen _________________ Rikard Lundberg |
||||||||
Det kanske inte är värt så mycket men här är några bilder på min T5:a:
Med ett eftermarknads spakställ så blir den mycket trevlig att växla. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Tack för bilder! Ser lite tveksamt ut om en sån skulle passa. Original Lotusväxellåda/-strut för växellänkage är ganska smal längst bak. Framdelen av ramen på bilen ser ut som ett y ovanifrån och det är ganska trångt längst bak i y:et, där växelspaken sitter/lådan slutar. Inte så lätt att kapa och svetsa i ramen heller då det är plastkaross runt den. Fick tips att det ska gå att få i en Excelväxellåda/Toyota W58 om man flyttar fram motorn ett par tum och kanske kapar lite här och där, men att det ändå är väldigt trångt. Ska undersöka det. Någon som vet om en Getrag 265 passar i samma fästen/sprängkåpa som en Getrag 235/5? Jag kan som sagt få tag i en Jensen Healey sprängkåpa (för Getrag 235/5) och hittar jag en Getrag 265 (till ok pris) ska den passa utan att flytta motorn och modifiera ramen. _________________ Rikard Lundberg |
||||||||
Jag skulle nog ändå säga att Ford typ 9 är ett rätt bra alternativ.
Framförallt finns det ju enormt mycket prylar till dem och det är en kompakt låda. Typ E med lös kåpa är så ovanlig i Sverige att jag inte vet om den kåpan passar men det ser ut så. En frisk typ 9 håller "jättelänge" för typ 180-200 hk sugmotor (säg 200 Nm). Håller den bättre än original? Ingen aning... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Om det är tiil någon hjälp så har jag en Allegro/Maxi-låda ståendes.
Om jag minns rätt så är det den lådan som började krångla på semesterresa på Irland -98. Är växelföraren till 1:an och 2:an som är sliten. Går bra att få i växlarna men inte ur. Inga andra fel vad jag minns. Ordnar du frakt så får du den. Finns i Borås. _________________ Oscar Kärrqvist |
||||||||
Tack för input. Tror att en typ 9 får plats, men är inte helt säker. Den är väl lite längre än en typ E (pga en extra rad kugg). Typ E får plats, Eclat Sprint som den sitter i har samma ram som min Elite. Men jag vill helst inte ha 4-växlat. _________________ Rikard Lundberg |
||||||||
Tack för erbjudande. Just nu är jag ju inne på att inte renovera originallådan, men ska jag göra det behövs reservdelar. _________________ Rikard Lundberg |
||||||||
Jag har en sådan renoverad låda extra. Du kan mäta med den om du vill. Står på landet. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||||
Jag kan ta med den lådan upp till 08 vid behov. Är ju i Knallestan då och då. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||||
Bra! Då är enda problemet att jag inte vet hur lång sprängkåpan är, men det går kanske att ta reda på _________________ Rikard Lundberg |
||||||||
_________________ Rikard Lundberg |
||||||||
Specificera måttet på en bild så mäter jag. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||||
Ajaj. Den kan man inte bara lägga tillbaka där den kom ifrån. Fint att ha hittat felet! Men jag gissar att det medför rätt mycket skruvande? Har aldrig tagit väck lådan på en Elite så jag vet inte. Behöver du lyfta karossen? _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||||
Tror biten är en kugg från tvåans drev. Man tar ur motor och växellåda tillsammans. Det går inte att bara ta ur växellådan eftersom den är instucken i ramen. Har letat lite olika växellådor och sprängkåpor, men det verkar svårt. Har ev. en originalväxellåda på gång i Skåne. Lotusbits i England har också begagnade växellådor, men när jag frågar om de kan skicka till Sverige får jag inget svar. Min nuvarande växellåda har bara gått 1500 mil sen den renoverades, men jag tror inte de som renoverade den visste vad de gjorde. Så en annan originallåda kan hålla bättre, även om den fortfarande är lite underdimensionerad. _________________ Rikard Lundberg |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elite 503 -80 | << 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 5 besök senaste veckan (30832 totalt) |