Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elite 503 -80 | << 1, 2, 3, ... 9, 10, 11 >> 8 besök senaste veckan (30831 totalt) |
Det som skiljer är karossen ovanför midjelinjen. Sedan finns det andra skillnader pga olika årsmodeller. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||
Tack, tack
Jo, som Björn skrev så är Elite och Eclat identiska upp till midjan, karosserna gjöts nämligen i två halvor som sedan limmades (!) ihop. I original brukar det sitta en gummilist runt hela bilen som döljer skarven, men jag har tagit bort den och plastat över skarven och sedan lackat och satt två röda fartränder där (Blå, röd och silver var ju team Essexs racingfärger, Lotus F1-stall 1980). Eclaten har förresten faktiskt lite större bagageutrymme än Eliten, men sämre takhöjd i baksätet (och så tycker jag att Eliten är lite tuffare/mer karakteristisk ). _________________ Rikard Lundberg |
||
Jag lade på sommarhjulen idag. Bilen ska nämligen till Autokinito i Uppsala för injustering på rullande landsväg i nästa vecka, och dubbdäck var inte tillåtna på rullarna.
Från skitig vinterbil... till välputsad sommarbil Inte bilens bästa vinkel, men man ser hjulen iaf. Nyrenoverade BBS RS med polerade fälgbanor = *80-talsbling* _________________ Rikard Lundberg |
||
Så det är här du gömmer dig nu för tiden.
Lotusen är bara för cool. Jag skulle kanske byta bort min ena Alfa mot en Lotus av något slag. Håll stilen och fortsätt uppdatera denna tråd så jag lär mig mer om Lotus. _________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks. |
||
Tja!
Jo, jag har ju ingen Alfa längre, så då blir det inte att jag besöker alfapower lika ofta. Men det blir garanterat Alfa igen, men man får se när. Jag tycker absolut att du ska byta en av dina Alfor mot en Lotus! Elite/Eclat är den billigaste vägen in i Lotusvärlden (från ca. 50 kkr för en hyfsad), men även gamla Esprit har börjat sjunka till under 100000 kr. Också finns ju Excel, Europa och Elan +2. _________________ Rikard Lundberg |
||
Jag fick några bilder från en annan medlem i svenska Lotusklubben, som också har en Elite med BBS-fälgar. Hans fälgar är nästan ännu rejsigare, för de har väl centrum av magnesium? Jag funderade på att försöka hitta sådana först, men de ska ju vara i guld och jag tyckte att silver passade bättre på min bil. Tuff bil i alla fall!
_________________ Rikard Lundberg |
||
Lite halv-OT: Nu har vi baxat hem den "nya" Lotusen... Det är en Elite, dock inte en type 75 utan en type 14 från 1960! _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||
Idag har jag varit hos Autokinito för mappning, men det gick väl sådär. Den/de som har konverterat motorn till insprut har behållit förgasarna som spjällhus och monterat en slags behållare för vakuumet, som styr blandningen. Denna vakuumstyrning fungerade dock inte bra när Christos körde bilen på rullarna, insprutet var för okänsligt för när det skulle byta mapp under olika belastningar vilket resulterade i att den gick för snålt ibland och ibland för fett. Enl. Christos berodde det på att vakuumbehållaren var för stor och var ansluten till fel ställen på insuget, nipplarna borde sitta nära spjällhusen istf. nära topplocket som de gör nu. Därför ska han få tillbaka bilen för modifiering och noggrannare mappning om några veckor, men jag fick inte köra hårt med bilen innan dess (alltså ingen bana ).
Det är det tjocka silverfärgade röret som gasvajern sitter på som är till vakuumet nu. Fint sällskap i verkstaden var det dock _________________ Rikard Lundberg |
||
Detta får väl bli den sista hi-jackingen av din tråd innan bilen får en egen: Bilen är nyrenoverad. Det som saknas är i princip rutor & hjulinställning. Motorn blandade olja & vatten vid första provturen & då tröttnade ägaren så motorn står bredvid med lyft topp. Vi räknar med att åka till Skotland med den i slutet av maj. [img]https://rejsa.nu/im/_garage/1818-new_2005-03-30-elite1_jpg[/img] [img]https://rejsa.nu/im/_garage/1818-new_2005-03-30-elite4_jpg[/img] _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||
Ur-Eliten är nog faktiskt Lotus snyggaste bil Det finns väl några stycken i Sverige, men jag tror aldrig att jag har sett någon på någon utställning? Roligt att ni tänker använda den iaf., och lycka till med meckandet.
_________________ Rikard Lundberg |
||
Nu har bilen varit ännu en vända hos Autokinito. Först byggde Christos om vakuumanslutningarna, men det fungerade inte bra ändå. Så då ställde han om insprutet till att styras av spjällöppningen istället (man kunde välja i min box) och då reagerade motorn som den skulle.
Efter att ha mappat och justerat tändning så fick han ut en beräknad effekt på 181 hk och 220 Nm, och det måste ju anses som riktigt bra om man jämför med originalets 160 hk. Christos sa också att om man bromsar originalbilar så brukar de aldrig nå upp till tillverkarnas uppgifter, så min bil har mer än 20 hk över original. Det som jag tror är gjort med motorn förutom insprutet är att det sitter andra kolvar än original, som kanske har lite högre kompression (?). Det blev ganska dyrt hos Autokinito, men nu går iaf. bilen som aldrig förr. Den är väldigt stark i bottenregistret också, något som andra Lotus med den här motorn inte brukar vara. Så nu är väl bilen nästan "klar" (nä, helt klar blir den ju aldrig). Ska kanske skaffa en lämplig stol också, men annars är väl bilen redo för bandebut. _________________ Rikard Lundberg |
||
Det har inte gått så bra med banplanerna den här sommaren Jag anmälde mig i juni till bankörning på Kinnekulle med Lotusklubben, men strax innan märkte jag att jag inte hade så mycket till bakbromsar... Det var delvis en läckande slavcylinder och delvis packboxar inuti bromsarna bak som läckte olja från differentialen. Så jag beställde delar från England och anmälde mig till nästa banträff i juli på Gelleråsen. Givetvis kom inte delarna fram i tid till den träffen heller. Nu har jag bytt det mesta kring diffen och satt ihop bilen, men har lite andra projekt på helgerna. Så vi får se om jag hinner prova den på bana i år Just det, jag har köpt en Sparcostol också, men inte satt i den.
_________________ Rikard Lundberg |
||
Hej! Lotusen har stått sedan i höstas, eftersom den halkade ned lite på prioriteringslistan då jag bl.a. har flyttat och också köpt en Maserati Biturbo som jag pysslat med en del. Men nu är iaf. Lotusen besiktigad och jag använder den till vardags.
Det som har hänt med den sedan i höstas är att jag har bytt ut styrningen med servo och jänkarkänsla till styrning utan servo. Efter div. mätande på olika Ford-kuggstänger (tack till "wipe" m.fl. här på forumet!) så kom jag fram till att styrningen från en Ford Granada skulle passa. Den var dock inte riktigt "bolt-on", men nu sitter den där och ger tillsammans med en lite mindre ratt en riktigt bra och känslig styrning Dessutom så blev bilen ca. 15 kilo lättare i nosen utan den stora servokuggstången, servopumpen, -tanken mm. _________________ Rikard Lundberg |
||
Ahh ett sånt ekipage hade jag när jag var liten ! _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||
Jag hade bara den svarta dragbilen. Och det satte nog sina spår eftersom jag hade den i bakhuvudet när jag köpte min bil i skala 1:1 och dessutom inte riktigt kan släppa tanken på att lacka om min bil svart med JPS-dekaler...
_________________ Rikard Lundberg |
||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elite 503 -80 | << 1, 2, 3, ... 9, 10, 11 >> 8 besök senaste veckan (30831 totalt) |