Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elite 503 -80 | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11 >> 7 besök senaste veckan (30834 totalt) |
Bytt knutkorsen i drivaxlarna. Fick köpa en press för att få ur dem, men det kan ju vara bra att ha
Jag bytte faktiskt dem när jag renoverade bilen förra gången, men de hade blivit glappa igen. Bakvagnen är en typisk Lotus-konstruktion där drivaxlarna och knutkorsen är bärande, så de håller inte så länge. Bromsarna fram sitter fast, så jag försökte med rostolja och att motionera kolvarna. Fick dock bara loss en kolv på en sida, de andra sitter tvärfast. Även oken renoverade jag förra gången. Så nu beställde jag istället det där bromskittet med Wilwood-ok som jag snackade om för 15 år sen (se tidigare i tråden). _________________ Rikard Lundberg |
||
Den pressen har Figgz visat hur man stuvar undan
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Den golvstående 20tonnaren av samma märke står mer där den står (och jag snubblar över de utstickande fötterna). |
||
Fick trycka typ 8 ton för att få ut ett av knutkorsen, så pressen var rätt dimensionerad Den fick plats i ett hörn sen. _________________ Rikard Lundberg |
||
Gör lite då och då.
Lackerade om frontspoiler m.fl. delar igen. Denna gång utan Biltemagrund och med bra resultat. Plastade om stötfångaren bak för att få dit Rover SD1 baklysen. De är original på Elite S2 (min är egentligen en S1). Köpte nya däck. Pirelli P7 med originalmönster. Det ser ju inte bra ut med moderna däck på en 80-talsbil _________________ Rikard Lundberg |
||
Tack. Mina fälgar är 15x9 bak med 225/50 och 15x7 fram med 205/50. 225 på 9-tumsfälgar blir väl lite stretch, kanske hade 8 tum varit bäst? P7 med old school-mönster verkar finnas i de här dimensionerna https://www.longstonetyres.co.uk/pir Finns P700-Z också https://www.longstonetyres.co.uk/pir _________________ Rikard Lundberg |
||
Går inte så fort här. Har gjort ny inredning i bakluckan och slängt den gamla mögliga.
Fått nya större frambromsar och tänkte byta dem samtidigt som jag byter kuggstången. Väntar dock på lite monteringsdetaljer. Tänkte att bakbromsarna var ok eftersom handbromsen fungerade. Efter en närmare koll märkte jag dock att hjulcylindrarna satt helt fast. Och för att få loss dem fick jag ta ned diffklumpen. Lämnat in hjulcylindrar och även huvudcylindern på renovering. När jag meckade med bakvagnen skrapade jag bort lite smuts på en bärarm och märkte att det var sprickor i den. Verkade inte så bra att svetsa, så jag har beställt en ny från England. Hoppas jag får ihop bilen till sommaren åtminstone _________________ Rikard Lundberg |
||
Tack! Ja det är en cool modell, lite fattigmans-Espada Är nog bra att koncentrera sig på en hobbybil Jag har flera, men hinner knappt med en _________________ Rikard Lundberg |
||
Det var en av mina drömbilar också, när jag var liten. Jag hade Corgi-modellen och läste om den i Teknikens Värld. Jag har alltid tyckt att "kombimodeller" av sportbilar varit lite coola, t.ex. Elite framför Eclat, Espada framför Jarama, 1800 ES framför P1800, Jensen GT framför Jensen-Healey, Scimitar GTE framför GT osv. Vill man ha en Elite så finns det förresten nu tillfälle att köpa Ronnie Petersons gamla Går på auktion imorgon. https://www.historics.co.uk/buying/a _________________ Rikard Lundberg |
||
Nu fixat bromsar och bakvagn. Det blev att jag renoverade hjulcylindrarna, fick trummorna svarvade, gjorde nya bromsrör (nipplarna hade ärgat ihop med rören), bytte ena bärarmen, bytte bussningar i länkarmarmarna, bytte de flesta skruvar och muttrar och skrapade och målade det mesta kring bakvagnen.
Frambromsar och framvagn härnäst. _________________ Rikard Lundberg |
||
Snyggt med nyrenoverad bakvagn och bromsar.
Lackade detaljer är alltid trevligt. Och gult gör sig alltid bra på stötdäpare, av någon konstig anledning. Men jag funderar på slangarna som går igenom plåten. Har du något bra skavskydd på dom som inte syns? Eller är det kanske så att det inte är något viktigt som går i dom? _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Tack! Stötdämparna bytte jag faktiskt för 20 år sedan, så de har inte gått så många mil. Men de hade blivit rostiga och fula av att stå i kallgarage, så de fick lite ny färg. Tror jag har satt gummigenomföringar vid alla hål, men det kan hända att jag missat där. Uppmärksamt _________________ Rikard Lundberg |
||
Jobbade en del under sommaren med framvagn och frambromsar.
Skrapade bort underredsmassan under bilen och på ramen där jag kom åt och målade svart. Plockade isär framvagnen och målade delar och monterade en original Lotus kuggstång istf den från Ford som satt på. Stötte dock på patrull med styrningen. Först hade jag tappat bort en aluminiumdistans som skulle sitta under kuggstången. Fick en ny tillverkad av far till Rolle Scirocco här på forumet. Sedan passade inte riktigt axeln med splines på styrningen, den är ett par centimeter för lång. Har inte riktigt löst det än. Monterade de nya frambromsarna och nya Spax stötdämpare. Bytt kamrem. Fick hjälp med det, främst för att jag var rädd att inte få till rätt spänning (ska vara ganska exakt på Lotus 907/912-motorer för att remmen inte ska gå av eller hoppa). När vi bytt kamrem märkte vi att generatorremmen inte riktigt linjerade. Har inte fixat klart det, tror generatorn behöver flyttas. Är nog inte så mycket kvar innan provstart och körning. Förutom styrningen och generatorn behöver jag fixa oljeläckande kamkåpor och testa/göra rent så att elen funkar. _________________ Rikard Lundberg |
||
Målat ventilkåporna röda.
Inte jättelätt att få dit ventilkåpspackningarna. De är i ett kartongliknande material och ganska styva, men där de ska sitta under kåporna ska de vara böjda/rundade. Jag la dem i vatten en stund för att de skulle bli mjukare och nu har jag monterat dem tillfälligt med löst åtskruvade kåpor. Tänkte att de skulle böja sig då och att jag imorgon kan ta loss dem och limma dem. Eller har ni något annat bra knep för att få det tätt? Kåporna läckte innan och då rann det olja rakt ned på grenröret (motorn lutar ju mycket). _________________ Rikard Lundberg |
||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elite 503 -80 | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11 >> 7 besök senaste veckan (30834 totalt) |