Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elite 503 -80
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11   >>
7 besök senaste veckan (30834 totalt)
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Tack för uppmuntran

Tänkte köra med både packningar och Permatex till ventilkåporna. Saken är dock att jag gjort det förut och det läckte efteråt och även tidigare ägare hade försökt och misslyckats. Förutom att packningarna är svåra att få på rätt plats så är nog även packningsytorna ojämna. Ska prova att värma packningarna som Tony sa och försöka få dit Permatex på rätt ställen (helst inte innanför kåporna och sätta igen oljekanalerna ).

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Kan rapportera att jag kommit lite framåt, men också fastnat igen.

Tror jag lyckades limma kamkåporna på ett bra sätt. Jag la först packningarna i blöt, lät de sedan sitta på plats ett par dagar och böja sig till rätt form, sedan tog jag bort dem, limmade dem på båda sidor och skruvade tillbaka dem.

Fick tag på en annan mellanaxel till styrningen. Det finns tydligen två olika varianter och den till manuell styrning är lite kortare.



Fick dit mellanaxel och kuggstång, men när jag skulle sätta dit styrlederna passade de inte i hålen på styrarmarna. Finns tydligen olika styrarmar också. Misstänker att styrarmarna för manuell styrning kommer från Triumph, håller på och undersöker det.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Om någon har en lös styrled hemma till Triumph Spitfire/Herald/GT6 och kan tänka sig att mäta den, så är jag intresserad av hur tjock den koniska delen är längst ned och längst upp och hur lång den koniska delen är (dvs. den delen av styrleden som ska sitta i hålet på styrarmen). Eller om någon till och med har ett par styrarmar till Triumph

_________________
Rikard Lundberg
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



Sjukt tuff bil.
Jag köpte faktiskt en sådan igår Som komplement till mina andra Lotusar. Behöver byta eller renovera vattenpumpen och laga dörrbågen på vänster sida. Och byta vänster ruta. Samt en del glasfiberjobb eftersom den har trillat av en billyft men jag har hela vintern på mig. Riktigt cool klassiker!


[/img]

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
lahi skrev:
Sjukt tuff bil.
Jag köpte faktiskt en sådan igår Som komplement till mina andra Lotusar. Behöver byta eller renovera vattenpumpen och laga dörrbågen på vänster sida. Och byta vänster ruta. Samt en del glasfiberjobb eftersom den har trillat av en billyft men jag har hela vintern på mig. Riktigt cool klassiker!


[/img]


Roligt! Ja jag tycker ju också att de är tuffa! En sorts familjekombi-riktig-sportbil som inte finns något liknande Lycka till med din! De är väldigt bra att köra också

_________________
Rikard Lundberg
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



Rikard L skrev:


Roligt! Ja jag tycker ju också att de är tuffa! En sorts familjekombi-riktig-sportbil som inte finns något liknande Lycka till med din! De är väldigt bra att köra också



Kombisportbil låter bra thumbs up Tog en liten sväng igår med barnen och de älskade det. Annars får de åka en och en i Elisen (eller Europa när de är klara...) men nu kan vi äta glass allihop! Utom en... Tre barn och en fru men någon kan kanske ligga i bagaget
Lågt och tillbakalutat och kändes som en mittmotorbil i uppförandet och riktigt fin att svänga med. Och så kollar jag bak så är där ett baksäte Udda. Denna behåller jag. Den också...

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
lahi skrev:
Rikard L skrev:


Roligt! Ja jag tycker ju också att de är tuffa! En sorts familjekombi-riktig-sportbil som inte finns något liknande Lycka till med din! De är väldigt bra att köra också



Kombisportbil låter bra thumbs up Tog en liten sväng igår med barnen och de älskade det. Annars får de åka en och en i Elisen (eller Europa när de är klara...) men nu kan vi äta glass allihop! Utom en... Tre barn och en fru men någon kan kanske ligga i bagaget
Lågt och tillbakalutat och kändes som en mittmotorbil i uppförandet och riktigt fin att svänga med. Och så kollar jag bak så är där ett baksäte Udda. Denna behåller jag. Den också...


Roligt att du räddar den thumbs up Såg en Elite som blev krockad för ett par år sedan och den blev inlöst. Det var en av Sveriges finaste och den var inte så mycket krockad, men ska man byta ram och göra glasfiberjobb på lackverkstad blir det dyrt. Jag köpte iaf. framrutan från den från skroten. Du kan ju fråga om de har kvar sidoruta mm, det var hos Alingsås Bildelar. Annars finns det delar i England (och i ett par grupper på Facebook).

Samtidigt är det roligt om du använder din Elite, de flesta verkar stå still. Plasta ihop den och i med en ruta och kör (du har ju fler projekt )

_________________
Rikard Lundberg
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Lite inspiration...


_________________
Magnus Falk
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Nja. Den är snygg, men tror inte luftfjädring är grejen för bättre väghållning

_________________
Rikard Lundberg
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



Rikard L skrev:


Roligt att du räddar den thumbs up Såg en Elite som blev krockad för ett par år sedan och den blev inlöst. Det var en av Sveriges finaste och den var inte så mycket krockad, men ska man byta ram och göra glasfiberjobb på lackverkstad blir det dyrt. Jag köpte iaf. framrutan från den från skroten. Du kan ju fråga om de har kvar sidoruta mm, det var hos Alingsås Bildelar. Annars finns det delar i England (och i ett par grupper på Facebook).

Samtidigt är det roligt om du använder din Elite, de flesta verkar stå still. Plasta ihop den och i med en ruta och kör (du har ju fler projekt )


Tack för tipset! Jag ringer dem och ser om sidoruta mm finns kvar thumbs up

Ja, denna ska rulla. Kommer att vara körklar till i mars iallafall. Lagom till nästa säsong. Lite plastarjobb och byta vattenpump. Vilket verkar vara lite mer jobb än det behöver vara men det är ju en Lotus... Och så klart ruta och rutbåge. Behöver lack i front och höger bak men jag ska kolla med lackeraren som lackar min Europa just nu. Han fixar säkert det thumbs up

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Får inte bakbromsarna att ta särskilt bra. Det är ju trumbromsar inne vid diffen bak och trummorna har just blivit svarvade och hjulcylindrarna är renoverade. Bromsbackarna är inte bytta den här gången, men har mycket belägg kvar.

Jag har luftat och skruvat ut backarna så långt det går mot trummorna. Det är självjusterande backar som spänns/klickar när man drar i handbromsen och det verkar funka.

Det finns en sorts bromstrycksfördelare mellan fram och bakbromsarna (nr 19 nedan). Kan det vara stopp i den? Går det att plocka isär och göra rent en sån?

Eller kan det ha att göra med att jag bytt till större frambromsar och att det därför blir sämre tryck bak? Frambromsarna är från ett kit avsett för bilen.


_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Kan också säga att jag fick till styrningen. Styrlederna ser olika ut till manuell styrning och med servo, men de passar ändå till samma styrarmar. Så styrningen är jag klar med.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6243



Rikard L skrev:
Får inte bakbromsarna att ta särskilt bra. Det är ju trumbromsar inne vid diffen bak och trummorna har just blivit svarvade och hjulcylindrarna är renoverade. Bromsbackarna är inte bytta den här gången, men har mycket belägg kvar.

Jag har luftat och skruvat ut backarna så långt det går mot trummorna. Det är självjusterande backar som spänns/klickar när man drar i handbromsen och det verkar funka.

Det finns en sorts bromstrycksfördelare mellan fram och bakbromsarna (nr 19 nedan). Kan det vara stopp i den? Går det att plocka isär och göra rent en sån?

Eller kan det ha att göra med att jag bytt till större frambromsar och att det därför blir sämre tryck bak? Frambromsarna är från ett kit avsett för bilen.



Nr 19 ser ut att bara var en förgrening för att få till 2 korsvisa bromskretsar.

Om du har satt på större främre kolvdiameter så borde det förändra hur mkt bromsvätska som behövs flyttas för att flytta ut främre bromsarna mot skivorna.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Kolja skrev:
Rikard L skrev:
Får inte bakbromsarna att ta särskilt bra. Det är ju trumbromsar inne vid diffen bak och trummorna har just blivit svarvade och hjulcylindrarna är renoverade. Bromsbackarna är inte bytta den här gången, men har mycket belägg kvar.

Jag har luftat och skruvat ut backarna så långt det går mot trummorna. Det är självjusterande backar som spänns/klickar när man drar i handbromsen och det verkar funka.

Det finns en sorts bromstrycksfördelare mellan fram och bakbromsarna (nr 19 nedan). Kan det vara stopp i den? Går det att plocka isär och göra rent en sån?

Eller kan det ha att göra med att jag bytt till större frambromsar och att det därför blir sämre tryck bak? Frambromsarna är från ett kit avsett för bilen.



Nr 19 ser ut att bara var en förgrening för att få till 2 korsvisa bromskretsar.

Om du har satt på större främre kolvdiameter så borde det förändra hur mkt bromsvätska som behövs flyttas för att flytta ut främre bromsarna mot skivorna.


Den kallas "pressure differential warning valve" i verkstadshandboken.


_________________
Rikard Lundberg
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



Det sitter en (två ) kolvar i den som stänger av fram eller bak beroende på vilken krets som pajat. Och en givare i mitten som varnar. Lampan ska väl tändas när man vrider på tändningen. Tror jag.
Finns på Lotus Europa också när de fick tvåkrets. Sitter på någon Triumph också.
Kan ju vara att kolvarna i den är i fel läge och stryper bak?
Går nog att peta tillbaka kolven med en mejsel också Men den har kanske rostat fast?

Hittade en beskrivning på luftningen.

1. Bleed the rear brakes FIRST, commencing with the left-hand wheel, then bleed the front brakes starting with the left-hand wheel - ALWAYS the wheel nearest to the master cylinder first, whether front or rear.
2. Use only a light pedal action and DO NOT push the pedal through at the end of its stroke.
3. DO NOT 'try' the pedal until the system is fully bled, as either action will cause the plunger to move and actuate the brake fall warning lamp.
4. If, during the bleeding procedure, the plunger operates the switch and the warning lamp is 'on', the bleed screw must be closed and the bleed screw at the other end of the car opened - if bleeding the front brakes, open the bleed screw on a rear brake and vice versa.
5. A steady pressure must then be applied to the pedal until the lamp goes out, when the pressure must be released immediately and the bleed screw closed, otherwise the piston will move too far in the opposite direction and require resetting again.
6. When the lamp goes 'out' a 'click' will be felt on the pedal as the piston moves back.



_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
lahi skrev:
Det sitter en (två ) kolvar i den som stänger av fram eller bak beroende på vilken krets som pajat. Och en givare i mitten som varnar. Lampan ska väl tändas när man vrider på tändningen. Tror jag.
Finns på Lotus Europa också när de fick tvåkrets. Sitter på någon Triumph också.
Kan ju vara att kolvarna i den är i fel läge och stryper bak?
Går nog att peta tillbaka kolven med en mejsel också Men den har kanske rostat fast?

Hittade en beskrivning på luftningen.

1. Bleed the rear brakes FIRST, commencing with the left-hand wheel, then bleed the front brakes starting with the left-hand wheel - ALWAYS the wheel nearest to the master cylinder first, whether front or rear.
2. Use only a light pedal action and DO NOT push the pedal through at the end of its stroke.
3. DO NOT 'try' the pedal until the system is fully bled, as either action will cause the plunger to move and actuate the brake fall warning lamp.
4. If, during the bleeding procedure, the plunger operates the switch and the warning lamp is 'on', the bleed screw must be closed and the bleed screw at the other end of the car opened - if bleeding the front brakes, open the bleed screw on a rear brake and vice versa.
5. A steady pressure must then be applied to the pedal until the lamp goes out, when the pressure must be released immediately and the bleed screw closed, otherwise the piston will move too far in the opposite direction and require resetting again.
6. When the lamp goes 'out' a 'click' will be felt on the pedal as the piston moves back.




Tack! Ska se om jag får loss den och kan pilla isär den. Risken är väl bara att nipplarna ärgat fast på bromsrören och de går sönder när jag skruvar på dem

Har du sett någonstans man kan köpa en ny sån ventil? SJ Sportscars verkar inte ha den.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



Rikard L skrev:

Har du sett någonstans man kan köpa en ny sån ventil? SJ Sportscars verkar inte ha den.


Vet tyvärr inte. Googlar man på PDWA Lotus eller "pressure differential warning valve lotus" och klickar runt på bilderna så får man några förslag men om det är samma på alla gamla engelska bilar eller om det skiljer något har jag ingen aning om.
De verkar ju inte vara gratis Finns till Triumph, Jaguar, Land Rover mfl. Kanske samma part, kanske inte...

https://rimmerbros.com/Item--i-RTC2525ALT

Kolla med Bertil C kanske?

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
lahi skrev:
Rikard L skrev:

Har du sett någonstans man kan köpa en ny sån ventil? SJ Sportscars verkar inte ha den.


Vet tyvärr inte. Googlar man på PDWA Lotus eller "pressure differential warning valve lotus" och klickar runt på bilderna så får man några förslag men om det är samma på alla gamla engelska bilar eller om det skiljer något har jag ingen aning om.
De verkar ju inte vara gratis Finns till Triumph, Jaguar, Land Rover mfl. Kanske samma part, kanske inte...

https://rimmerbros.com/Item--i-RTC2525ALT

Kolla med Bertil C kanske?


Ja, den i länken ser ju lik ut, men man vet ju inte om det är samma specifikation inuti.

Ska försöka plocka loss den jag har först (vilket inte är jättelätt, den sitter trångt till, kunde inte ens få in mobilen där och ta ett kort på den).

_________________
Rikard Lundberg
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Samma typ sitter på massor av bilar och normalt sett är det bara dimensionerna på anslutningarna och formfaktorn som skiljer. En del har inbyggda reduceringar men de är ganska få. Letar man rätt på en som inte har reducering spelar det funktionsmässigt ingen roll vad den kommer från.

Den är inte heller speciellt kritisk som funktion tycker jag, om man inte måste ha allt 100% original. Det märks ändå om en krets tappar tryck. Den går att ersätta med T-kors/skarv bara man håller isär kretsarna.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
therealpinto skrev:
Samma typ sitter på massor av bilar och normalt sett är det bara dimensionerna på anslutningarna och formfaktorn som skiljer. En del har inbyggda reduceringar men de är ganska få. Letar man rätt på en som inte har reducering spelar det funktionsmässigt ingen roll vad den kommer från.

Den är inte heller speciellt kritisk som funktion tycker jag, om man inte måste ha allt 100% original. Det märks ändå om en krets tappar tryck. Den går att ersätta med T-kors/skarv bara man håller isär kretsarna.

Gustaf


Tack för informationen! Har inte hunnit mecka än, men att plocka bort den är ju också ett alternativ.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Nu meckat bort allt som var i vägen för att komma åt ventilen. Bara för att komma fram till att den redan var ersatt av ett T-kors Rören ut från T-korset går till frambromsarna och de är det inget fel på.

Bakbromsarna går på ett eget rör direkt från huvudcylindern. Huvudcylindern och slavcylindrarna i trummorna bak är nyrenoverade. Vad kan det då vara för fel? När jag har en medhjälpare som trampar på bromsen så bromsar bakhjulen, men jag kan ändå vrida runt dem med handkraft.




_________________
Rikard Lundberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elite 503 -80
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11   >>
7 besök senaste veckan (30834 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande