Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO 1982
4357 besök totalt
Henrik Eriksson
Södertälje
Här sen Okt 2004
Inlägg: 124


Trådstartare
Hej
I december 2003 köpte jag mig min första Porsche. thumbs up
Bilen är en 911 turbo från 1982. Den är lite ovanlig då den har luftintag för bakbromsarna vilket mer hör till slope-nose varianten. Vad som är ännu mer utmärkande är inredning. Stolarna har jag aldrig sett i någon annan bil. Den förre ägaren påstod att modellen kunde heta LC, CD eller något liknade, men jag tror inte det är någon speciell modell utan bara tilläggsutrustning. Jag kommer därför att uppdatera bilen med varsam hand och inte göra något som inte går att bygga tillbaka.






Jag har precis fått tillbaka bilen från Podium där den har varit sedan oktober för renovering av växellådan, synkningen på 3:an var slut. Tyvärr är jag inte så nöjd med jobbet, jo jobbet är jag nog nöjd med, men inte priset.. Det skiljer avsevärt jmf med de uppgifter jag ficka innan de började jobba med bilen. Eventuellt kommer jag driva detta vidare. Nu är bilen i varje fall hemma.

Überrollbygel är beställd från Heigo finns på annan tråd i forumet, har nu väntat i 10 veckor, men jag har åtminstone ännu inte betalt något, vilket är en liten tröst. De påstod att leveranstiden är 6-8 veckor så den kommer förhoppningsvis snart.

Förra året körde jag två gånger på Mantorp respektive Gelleråsen. Mantorp passade bilen perfekt till skillnad mot Gelleråsen... speciellt då jag fick växla extra försiktigt till 3:an pga synken. Måste försöka ta mig till Anderstorp i år...

Akut att fixa till kommande säsong är nya bromskivor fram inkl. Det blir Zimmermanskivor och oranga Pagid från Mittelmotor. De kan nästan matcha priserna i USA, speciellt om man har otur att åka på moms och tull.

Däremot blir det lita annat från Performance products som t.ex. bussningar i bak och framvagn och växellänkage, short shift och nya bromslangar. Är det någon som vet vad som gäller för bromsslang? Köper man i Europa köper man naturligtvis TÜV godkänd, men USA finns det DOT-godkänd..
Någon som provat Weltmaister short shifter i Porsche?

Nytt avgassystem är jag också i behov av, men det får vänta till lite senare.

R-däck, vilket ska man välja.., Michelin vekar bra och prisvärt till Porsche, så länge det inte regnar. Nu kan man ju säga att regnar det stannar jag hemma, men det håller inte om man är på ett banmöte. Då åker man så länge man får. Jag kör just ny med Michelin pilot fram och Toyo proxes bak. Det fungerar bra, även om bakdäcken kan bli lite varma (Gelleråsen).

På önskelista står en Kokeln laddluftkylare. Det fanns faktiskt redan på önskelistan till förra julen, men jag fick ingen av tomten...

_________________
Henrik
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Hej!

Snygg bil! När det gäller stolar så verkar dom vara av detsamma typ jag hade i min 911 Turbo -81. Mina var dock gjorda i svart läder. Det är standard Recaro sportstolar som gick att beställa från fabriken under dom åren. Jag är inte hemma så jag har inga bilder men jag kan posta dom senare. Det brukar stå "Recaro" vid stolsfästet på dom.

Intressant nog hade min bil också sliten synkring på 3:ans växel.

När det gäller short-shift kit så brukar folk avråda från sådana då dessa växellådor (pga. sin ålderdomliga synkroniseringssystem) inte är gjorda för att växlas snabbt, och short-shift kit bara påskyndar detta.

Får man fråga hur mycket Podium tog för renoveringen? Vi fick tag på en spröjlans nyrenoverad 930 låda med 0 mil för 12500:- och en diffad sådan som har gått exakt 165 mil för 10000:-.

Byta synkring kan man t.o.m. göra själv om man är lite händig.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Henrik Eriksson
Södertälje
Här sen Okt 2004
Inlägg: 124


Trådstartare
Tack, jag tycker också den är snygg. Jag gillar det breda bakpartiet på turbon även om de flesta andra inte gör det. Tänkte från början köpa en lite nyare vanlig 911, men jag kunde inte motstå denna.

Intressant angånde stolarna, varken jag eller någon jag träffat på har sett den typen. Jag får hålla bättre utkick, hursomhelst kommer de att bytas (men sparas).

Vad gäller synken kan jag säga så har:
Vi gjorde ett deal i höstas om sevice inkl. ventiljustering demontering och renovering av växellådan delar tillkommer. De gav mig då ett ca pris på arbete uppdelat på ur/ i montorvxllåda, service och växellådsrenovering. De ville gärna ha bilen under en längre tid för att kunna jobba med den på "lediga stunder" och gav mig därför vad jag tycker ett bra pris/tid. När sedan växellådan var nerplockad i molekyler då kom man på att renovera växellådan går nog på 12 istället för 6 timmar, dessutom tog det lite längre tid att få ur lådan och servicen kommer också ta lite längre tid än vad de räknade med från början. När man tar 1000:-/h då blir det dyrt....

Precis dessa tankar har jag haft om short shift, jag börjar åtminstonde med att byta bussningar i länkaget och ser hur det känns.

Det ska väl vara värmekammare på båda sidor.....

_________________
Henrik
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Japp, dom finns men dom var specialbeställning från fabriken, när man beställde skinninredning. Mina var gjorda i svart läder och hela instrumentpanelen var överdragen med läder. Tycker faktiskt att svart läder är snyggare än vitt




När det gäller låda och ventiljustering: Det är SVINDYRT att lämna in dessa bilar på service. Alla meckar vill ha det dubbla bara det står Porsche på delar. 1000:- i timmen är skrattretande hög summa. Jag lämnade in min på Porschecentrum och dom tog 450 i timmen så vitt jag minns. Sen fattade jag att det inte är något magiskt med dessa bilar utan att man faktiskt kan göra det mesta själv. Ventiljustering är faktiskt väldigt enkelt om man kan släppa ut motorn en bit.

Förresten om du kanske byter kopplingsdetaljer och ska slänga gamla så är jag intresserad. Vi behöver en använd urtrampningslager som mall, för att tillverka en annan.

och ja, värmekammare rostar litegrann tyvärr. Bättre att plåten rostar iofs. än att avgasrören läcker...då får man massor av mysig kolmonoxid i kupén, vilket livar upp stämningen.

Motorn ser frisk ut men luftinsprutningspumpen kommer du inte att behöva ;-) bara att plocka loss och plugga igen hålen i topparna.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381



[quote=
Intressant angånde stolarna, varken jag eller någon jag träffat på har sett den typen. Jag får hålla bättre utkick, hursomhelst kommer de att bytas (men sparas).
[/quote]

Stolarna heter Recaro CS och sitter i bl.a. Alpina, fast med mindre eljusteringar.

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Dom sitter i Audi 200 Turbo Quattro också Har en polare med likadana.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Nice
I will look out for you in PCS event to say hello
Service doesn't come cheap, if like me you don't do it yourself and plan to drive quite a lot and put the car on the track a lot it ends up being very expensive, best not to start counting how much you put into the car

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Henrik Eriksson
Södertälje
Här sen Okt 2004
Inlägg: 124


Trådstartare
Citat:
Stolarna heter Recaro CS och sitter i bl.a. Alpina, fast med mindre eljusteringar.


Hm det måste vara CS säljaren var ute efter, men att han trodde modellen hette så. Eller så missförstog jag honom. Bra då är det mysteriet utrett.

Jag kommer i fortsättning göra allt jobb på bilen själv, men eftersom jag inte har haft Porsche tidigare så ville jag ha en ordentlig genomgång av bilen, och jag har fortfarande fullt förtroende för Podiums tekniska kunnande. Dessutom låg de bra till för mig i Södertälje, men fler gånger blir det inte.


Började mecka lite stol idag, och jag verkar få samma problem som en del andra tidigare, att få den tillräcklig låg. Behöver fundera ett tag för att få till det utan att göra för mycket åverkan på bilen.

Sabelt 6-punkt har jag också fått hem. Det är den där himla bågen jag skulle vilja få hem :fly:
Jag läste i en tidigare tråd att man inte fick fästa bältet i infästningarna för bågen, eller är det bara vid tävling? Det är ju själva vitsen med clubsport modellen.

_________________
Henrik
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Ett uppskattat pris, om *säljaren* anger att det är uppskattat och inte fast, får höjas med max 10% utan att först fått klartecken från köparen.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO 1982
4357 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande