Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
besiktning.. frågor!
4 besök senaste veckan (6416 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861


Trådstartare
läste i en annan tråd om någon som fått problem med besiktningen då han bytt bla bromsar och tank.
Detta är typ samma sak som jag har gjort... tänkte mig på en fuling och köra in och låtsas som om det regnar...
men OM det inte skulle gå så har jag ett par frågor:

Hur mycket krångel blir det för att reg bes som ombyggt fordon efter 1/5?
om jag har gjort en tank i rostfritt stål/alu eller dyl med ex. skvalpskott - vad måste 'bevisas' för att den ska godkännas?
Kanske enklare och modifiera originaltanken...?

bromsarna kommer från en corvette C5a och det kommer att sitta två separata bromscylindrar fram/bak (fast de upptäcks ju bara om man lyfter på huven )
lådan är 6 vxl och iiiiinnnntttteeee original...

alltså: om man tillverkar delar själv - vad är det som måste göras för att få dem igenom?
om man plockar delar från en redan 'godkänd' bilmodell - vilket jobb slipper man då?

mvh
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 562



Då frågar jag också:
Kan man byta kaross och få bilen godkänd?

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

okej, jag ska försöka svara.

På Anders frågor:
1. Regbes som ombyggt fordon efter 1/5. Det "krångel" som (troligen) tillkommer, är dels att SFRo skall besikta bilen (3000:- plus tiden för dig att vara med), dels att kraven för hur mycket man måste ändra för att få regga som ombyggt höjs. Exakt hur kraven kommer att se ut vet vi inte, men man kan gissa att det går att regga som ombyggt om man bytt motor och drivlina, SAMT hela bromssystemet.

2. Egen tank. Reggar du INTE som ombyggt fordon, så gäller:
--------
Bränsletank för personbil av 1971 eller senare års mo-dell ska provas vid barriärkollission enligt SAE J850 Feb 1963 med en hastighet av minst 48,3 km/h. Bränsletanken ska vid provningen vara fylld till 90 % av sin totala volym med vätska som har ungefär samma viskositet och minst lika hög densitet som det bränsle med vilket fordonet skall drivas. Under provningen får högst 30 g vätska sammanlagt läcka ut från bränsletank, påfyllningsrör, lock, anslutningar samt ar-matur för bränslemätning. Läckaget efter provningen får upp-gå till högst 30 g/min.
-------
Sån provning gör man kanske inte själv...

Reggar du som ombyggt fordon, gäller i princip att den skall vara tät och att påfyllning inte får vara placerad i förar/passagerarutrymme (från 1984 års modell inte heller i bagageutrymme). Ytterligare lite krav om den är i plast.

3. Plocka delar från "känd" modell. För bromsar gäller att de skall uppfylla ett antal krav i VVFS (årsmodell 1974-2005). Det finns speciella regler för hur det kollas, normalt sett brukar man kräva någon form av intyg från bromsprovning - men det är man också undantagen från om man reggar som ombyggt fordon.

Det är lite olika regler för olika komponenter men i stort sett bör man kunna hävda att delar som suttit originalmonterade på en bil som sålts i Sverige uppfyller kraven - men å andra sidan kan Bilprovningen hävda att det bara gäller på den bil de originalmonterats på...

Problemet med lagstiftningen är att den inte är skriven med tanke på ändring av befintliga fordon - den utgår hela tiden från nyregistrering. Därför finns det öppningar för tolkningar i många fall, vilket gör det svårt att ge svar som är "100% säkra" - en enskild besiktningsman kan tolka annorlunda, och alla besiktningsmän kan inte heller alla bestämmelser så bra.

Generellt sett så är det betydligt enklare att få igenom saker som är ändrade när man reggar som ombyggt fordon, och det blir förmodligen än mer tydligt efter den 1/5 - när SFRo har gått igenom bilen och godkänt komponentval etc. behöver Bilprovningen inte "ta ansvar" för ändringarna på samma sätt.

På Ingmars fråga, så är svaret "nej" om vi pratar om bilar med självbärande kaross. Är det en rambyggd bil så går det att lösa.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Slänger in en fråga jag också:
Skall regga in en bur, takbyte (ingen lucka) och inget baksäte.
Vad händer om de kollar på motornumren och ser att:

-oj, det står C20LET här, är inte det turbo-Calibrans motor?

-Jo, men blocket är identiskt med C20XE och alla andra delar som insug, avgas, databox mm är från originalmotorn (jag ljuger lite grann eftersom kolvarna är från turbon vilket ger lite lägre komp)


Gör det något om bromsarna är en storlek större än original?(ser annars lika ut)
Mäts spårvidden upp? (kanske runt 20 mm bredare än original, hjulen är 225/35-17 mot 185/65-14 original)

Kan det bli livat om stumma fjäderbenslagringar som dessutom ändrar cambervinklarna?

Bilen är en Kadett -16v från 1990

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Skall du göra en regbesiktning bara för buren kollar de knappast motornummer - bara om det är helt uppenbart att motorn är bytt. Skulle det upptäckas att det sitter "fel" block i bilen, kan besiktingsmannen kräva en regbesiktning där du på något sätt bevisar att blocket motsvarar standard. Men det är som sagt minimal risk.

För bromsarna gäller egentligen samma sak som för Anders, man skulle kunna kräva bromsintyg, men som sagt, är det regbes för bur och bromsarna ser original ut är det nog ingen fara.

Spårvidden brukar mätas om det ser för brett ut - inte annars. Beror dock på besiktningsmannen.

Normalt sett så kollas bara de ändrade komponenterna riktigt ingående vid en regbes - men man vet aldrig säkert. Alla saker som du nämnt, kan du ju "fastna" på i en vanlig kontrollbesiktning eller flygande besiktning också.

Edit: Fjäderbenslagringarna är det knappast någon fara med.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861


Trådstartare
OJ oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj !!!!

3000 jävla spänn för en SFRo besiktning... det är ju 100 mil med kärran!!

mina bromsar ser INTE original ut , original sitter det 11" skivor och 14" fälgar, nu sitter det 13" skivor med 17" fälgar.. dessutom står det Corvette på oket... så när han ska kolla mönstret på däcken lär han väl hicka till...

Installationen av lådan kommer att bli så att den ser ut som original, dock är ju lådan längre och 'lite' grövre.. Funderar på om man skulle slänga dit en spak som det står att det finns fyra (och inte sex!) växlar på - då måste det ju vara lugnt

Då lämnar jag nog tanken, får bli till att modifiera en original istället..

Men nu poppar det ju bara upp ännu fler frågor:
OM jag kör in och låtsas som om det regnade... Och det funkar... Kan jag då, nästa år när det är dags för bes., åka på en reg bes?

tekniskt sett är det ju bara bromsarna som inte är 'original'...

är det då en bättre ide att fixa reg bes nu och sen ha det gjort (doooh! dum fråga!!)?

om jag regbes. denna gången, så kommer jag typ att boka någon gång i slutet av april... (för att hinna bli klar!) om inte kärran skulle gå igenom första gången, vad händer då (andra gången kommer ju bli efter den 1a maj!)

thumbs down för staten!!!

thumbs up för rejsa.nu!!!

mvh
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Citat:
OM jag kör in och låtsas som om det regnade... Och det funkar... Kan jag då, nästa år när det är dags för bes., åka på en reg bes?


Alltså, om du lyckas besiktiga nu och den passerar...teoretiskt kan du ju då nästa år "fastna" och få körförbud eller nåt annat intressant. Det enda sättet du kan få "frid" och veta att det går igenom är ju om du gör en reg-besiktning på de här ändringarna (som ju borde fungera iom. att du bytt "hela" broms-systemet). Hade inte du bytt både motor o växellåda? I så fall kan du väl kalla fordonet "ombyggt" och registrera in det på det sättet?

Lycka till!

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Man kan tycka att 3000:- är mycket pengar, visst. Ser man det ur perspektivet att det är större chans att få igenom bilen och att möjlig effekt för många ökas med 50% (från 10kW/100kg till 15kW/100kg) kanske det inte är så tokigt.

Som Kallerman skriver kan du fortfarande, när som helst, "åka dit" om du inte reggar ändringarna. Det kan vara i en kontrollbesiktning, eller i en flygande besiktning. Då blir det ett föreläggande om regbesiktning, dvs då kommer du inte undan.

om du påbörjar en regbesiktning under de gamla reglerna, så brukar dem tillämpas även om du får en ombesiktning, och även om ombesiktningen infaller när nya regler börjat gälla (inom rimlig tid, du kan ju inte skjuta ombesiktningen 10 år framåt...).

Med tanke på att din bil verkar ganska kraftigt ändrad skulle jag råda dig att regga den som ombyggt fordon och se till att få alla ändringar inskrivna från början. Då blir det inget snack...detta brukar förresten också vara ett krav om man har bilen entusiastförsäkrad - att ändringarna är "godkända". Har du även bytt motor, låda och bakaxel lär det inte heller ha så stor praktisk betydelse (förutom de 3000:- då) om du reggar enligt gamla eller nya reglerna.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861


Trådstartare
he he.. bytt motor.. neeeeej 5.7L V8 114 hk... inte 6.5L 390
pontiacsnurrorna är identiska till måtten (det är ju insidan som räknas!!).
om jag nu har bytt motor också - blir det lättare att regbesiktiga bilen då än om jag inte bytt motor? Bromssystemet kommer 'nästan' att vara helbytt.. ska sitta en dubbelhuvudcylinder istället för en corvette bara.. Kanske kan bli problem? blir itne försäkringen högre om effekten ökar?

suck, nu snurrar det bara...

ska in och prata med gubbarna så fort jag får tid och se vad de säger...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861


Trådstartare
Visst, låter som en rätt fin ide att reg besiktiga.. vet bara att jag är en sådan som kommer på sjuka (bil)ideer på vintrarna och genomför dem då... blir till att reg bes. varje år då

therealpinto skrev:
Hej
Har du även bytt motor, låda och bakaxel lär det inte heller ha så stor praktisk betydelse (förutom de 3000:- då) om du reggar enligt gamla eller nya reglerna.
/Gustaf


Jag är inte riktigt med - blir det lättare att regga som ombyggt fordon om man har pillat på fler saker?
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Nej nej. Du ska entusiast-försäkra din bil (?) och då spelar effekten ingen roll. Vanliga försäkringsbolag är väl heller inte sådär jättekinkiga på just detta (tänk dig hur många chippade Audi, Volvo och Saab som finns där ute med 300+ hk...?). kika in här och se om du kan få entusiastförsäkring (typ ett par tusen kr om året i premie!!) http://www.bilsport-mc.com/

Alltså, så som jag läst på din hemsida är hela bromssystemet "bytt" till grövre och bättre grejor. T.o.m. dubbla huvudcylindrar skulle fungera. Krav på ombyggt fordon är att du har bytt hela drivlinan samt hela bromssystemet (lite grovt räknat). Jag tolkar din bil som ett solklart ombyggt fordon med dessa förändringar.

thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



"Nej nej" skall nog vara "Ja! Ja!" (du hann skriva medans jag skrev).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



therealpinto skrev:
Hej

Man kan tycka att 3000:- är mycket pengar, visst. Ser man det ur perspektivet att det är större chans att få igenom bilen och att möjlig effekt för många ökas med 50% (från 10kW/100kg till 15kW/100kg) kanske det inte är så tokigt.

/Gustaf


Är det klart att 15 kW regeln börjar gälla och då redan från 1/5-03 ?
I så fall kan jag ju lika gärna vänta till dess (hinner nog inte klart ändå innan) och besiktiga bilen med 150 kw Calibra T. motorn.
Behöver jag fler intyg än komponentkontroll på motorn och viktintyg då ?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Anders:

Det är lättare att motivera reggning som ombyggt fordon om man har bytt fler komponenter. Angående motorbytet så gäller det då förstås att du ligger inom godkända värden på effekt/vrid, så det bör du kolla upp (Bilprovningen). Försäkringen påverkas sällan av detta - min gjorde det inte när jag ökade från typ 75 hk till 120...

Jag känner igen det där med att man ändrar från år till år, det är ett problem. Å andra sidan, är bilen en gång reggad med andra komponenter är risken för att "åka dit" senare mindre - byter du Corvette-ok mot Wilwood är det inte många som vet skillnaden.

Micke:
Det är inte spikat att 15kW/100kg går igenom (reglerna är inte publicerade än), men det är troligt att det blir så. Förutsatt att du kan regga som ombyggt fordon bör det då räcka med en komponentkontroll i ditt fall, för motorns skull.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861


Trådstartare
ok.. en liten effekthöjning kan man väl skvallra om då

ju fler saker desto bättre - inga problem - då kvalar min in direkt!!

haken med entusiastförsäkring är att på sommaren har jag inte tillgång till garage på sommaren > och det är visst vad de kräver som jag förstår.
tills vidare får jag leva med svenssonförsäkring

Har just nu länsförsäkringar och är ganska nöjd med dem (inget har hänt än så jag vet inte om de är bra eller ej...), 3500 kr/år är väl överkomligt..

Men nu blir det till att lägga i överväxeln.. måste få klart fanskapet innan 1a maj! Så har man ju så klart tentor och annat och hinna med också

nåja, det löser sig nog... ... ...
Ska i alla fall ringa och boka tid i dagarna, är ju nog fler än jag som försöker hinna innan den 1a..

mvh
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Ja..lycka till! Glöm inte att fråga vilken dokumentation du ev. behöver ta med dig eller förbereda innan du besiktigar - kan tänka mig att det kan bli några papper du bör fixa till / intyga osv. ?

men det blir nog bra i slutändan

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Gustaf, nu har du allt ställt till det för dej. Avslöja att du sitter på kunskaper i detta ämne lär rendera en miljon frågor. ;-)

En sak jag själv funderat en del över är detta med effekthöjning. Om jag fattat saken rätt är det inga problem att byta till en motor som vanligen inte sitter i den bilen OM man håller sej innom +10% vrid och 20% effekt SAMT att man gör ett avgastest á 2000:-. Då gör de väl en komponentkontroll för att konstatera vad motortillverkaren uppger för effekt och vrid.

Nu gäller det ju att komma runt detta eftersom min motor ju lämnar nästan 70% mer effekt än originalmotorn... :-)

om jag uppger att jag byggt motorn själv av diverse olika BMW komponenter och jag uppger/intygar att den inte överstiger +10/20% regeln, kan det funka? Tillsammans med avgstestet givetvis.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



therealpinto skrev:
Hej

okej, jag ska försöka svara.

På Anders frågor:
1. Regbes som ombyggt fordon efter 1/5. Det "krångel" som (troligen) tillkommer, är dels att SFRo skall besikta bilen (3000:- plus tiden för dig att vara med), dels att kraven för hur mycket man måste ändra för att få regga som ombyggt höjs. Exakt hur kraven kommer att se ut vet vi inte, men man kan gissa att det går att regga som ombyggt om man bytt motor och drivlina, SAMT hela bromssystemet.

/Gustaf


Vad räknas som drivlina? Räcker det med att byta motor och växellåda på en framhjulsdriven bil eller måste man byta drivaxlar och ev delar av hjulupphängningen också?

Byta hela bromssystemet verkar ju också lite jobbigt. Iaf när bilen redan har hyffsade skivbromsar runt om och kommer att vara lättare än orginal.

Men det karnske underlättar lite att inte ha någon inredning i bilen och bur.

Men som sagt det mesta borde ju klarna när dom nya reglerna släpps.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Ställt till det för mig...jo...men dessa frågor är ju så himla roliga! ;-)

Daniel, du har tolkat reglerna rätt, i stort sett, men om bilen är nyare än årsmodell 1975 så måste motorn vara i originalskick, så som den sålts i Sverige (det är vad man kollar vid komponentkontrollen, det är artikelnumren på alla delar som är viktiga). Därför går det inte att regga med en turbokonverterad motor - men däremot med en originalmotor från annan bil. Att stoppa i en nyare BMW-motor i en 325 -87 till exempel, går alltså bra, bara nya motorn är i originalskick.

Andreas, vad som räknas som "drivlina" är nog en bedömningsfråga hos besiktningsmannen, på en bakhjulsdriven bil är det motor, låda, (kardan) och bakaxel, jag skulle nog säga att byter man motor och låda fram är man åtminstone nära. Vem ser förresten skillnad på olika drivaxlar?

Att byta hela bromssystemet är knöligt, men det är meningen. "ombyggt fordon" är undantagsregler och det är inte meningen att alla bilar som man pillat på skall hamna där. Vägverket har mycket tydligt uttryckt det, man vill inte att det ska vara "för lätt" att regga som ombyggt fordon.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Hej Gustaf

Hur är det med omtypning av ett ammatörbygge?
Höja motor effekt..

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Vill man regga ett amatörbygge med annan motor, så gäller det att nya motorn klarar effekt/viktförhållandet, samt att den klarar de avgaskrav som bilen åsattes vid reggning första gången - dvs beroende på om man betalat miljödispensavgift eller inte.

Jag skulle anta att det blir en vanlig regbesiktning hos Bilprovningen, utan inblandning av SFRo - om inte Bilprovningen kräver det.

/Gustaf (nu åker jag förresten på jobb till Madrid - åter torsdag)

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Sparade trådar/FAQ
besiktning.. frågor!
4 besök senaste veckan (6416 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande