Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Vilka bilar behöver ha E-märkta däck?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (9613 totalt)
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079



Peeter skrev:
kentsamuel skrev:


Får jag då köra med dessa däck på gatan?


Rent lagligt borde det gå bra, föruts att bilen inte är helfordonsgodkänd och att mönsterdjupet är minst 1.6 mm.

Sen skulle jag väl inte rekomendera det, med tanke på vattenplaningsrisken.
Men en solig dag till och från en banträff, ja varför inte!


Intressant.
Mönsterdjupet är det inga fel på, men det är ju inga däck som man vill köra på gatan med ändå, men om det skulle underlätta nån gång så är det ju bra att veta att det är full lagligt då.

En annan viktig aspekt är ju att om detta däcket är lagligt på gatan så gäller ju försäkringen på gatan, och rimligen så borde det ju inte vara problem med försäkringen på bana heller då. Som det diskuterats i en annan tråd.
Eller?

_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
kentsamuel skrev:
Peeter skrev:
kentsamuel skrev:


Får jag då köra med dessa däck på gatan?


Rent lagligt borde det gå bra, föruts att bilen inte är helfordonsgodkänd och att mönsterdjupet är minst 1.6 mm.

Sen skulle jag väl inte rekomendera det, med tanke på vattenplaningsrisken.
Men en solig dag till och från en banträff, ja varför inte!


Intressant.
Mönsterdjupet är det inga fel på, men det är ju inga däck som man vill köra på gatan med ändå, men om det skulle underlätta nån gång så är det ju bra att veta att det är full lagligt då.

En annan viktig aspekt är ju att om detta däcket är lagligt på gatan så gäller ju försäkringen på gatan, och rimligen så borde det ju inte vara problem med försäkringen på bana heller då. Som det diskuterats i en annan tråd.
Eller?

Det där med om försäkringar gäller på bana eller inte är en helt annan fråga, som jag inte skall ta upp här!
Men vad gäller däcken, så har du rätt i att det borde inte försäkringsbolagen kunna gnälla på om de är godkända på gatan.
Det är en helt annan femma om du kör på slicks.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Grejen är att det där är slicks... rallyslicks.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Grejen är att det där är slicks... rallyslicks.

Är R-däcken Rallyslicks?
och du menar att försäkringsbolagen skulle ha något emot dessa?
Hur kan dom ha något emot däck som är godkända för att åka på gatan med?

Jag har just haft ett lång samtal med Göran Andersson på Vägverkets fordonstekniskaavdelning.
Nu är det klarlagt att enligt deras förordningar så MÅSTE däck på helfordonsgodkända bilar vara E-märkta.
Men bilprovningen kontrollerar tydligen inte detta!
Jag ringde även och pratade med Polisens trafikenhet i Södermanland om dom kontrollerar märkningar på däck på helfordonsgodkända bilar.
Dom skrattade åt mig och sa att dom kollar att däcken har tillräckligt mönsterdjup och att de inte sticker utanför skärmarna och att omkretsen inte skiljer mer än +/- 10%.

Mao verkar polisen inte ens bry sig om att dimensionerna på däcken måste stå specade i registreringsbeviset på helfordonsgodkända bilar.
Det här med +/- 10% är ju också intressant eftersom på nationellt godkända bilar(de som inte är helfordonsgodkända), så ska eg inte däckets omkrets få skilja mer än +/- 5%.

Men det är väl som vanligt , att träffar man på någon övernitisk myndighetsperson, så vet man aldrig hur petiga dom är!

Nu tror jag att vi vet mer om vad som eg gäller avseende E-märkning på däck än 99,999 % av Sveriges befolkning!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079



Peeter skrev:

Är R-däcken Rallyslicks?
och du menar att försäkringsbolagen skulle ha något emot dessa?
Hur kan dom ha något emot däck som är godkända för att åka på gatan med?


Däcken på bilden är rallyslicks. Men de har återkommande mönster med bra djup och dimensionen håller sej nära original.
Borde betyda att de är ok på gatan då med dessa nya uppgifter.

Nu "vill" man kanske inte köra med dom på gatan.
Men det som vore intressant för mig vore om försäkringen gäller på banan även om detta är slicks.
Men det kanske inte hör hemma i denna tråden...


_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Jag måste tacka för den trevliga tråden först och främst för det här med helbilsgodkännande på bilar och vad man får göra med dessa är verkligen ett gissel som även myndighetpersonerna verkar ha problem med i många fall har jag märkt...

Jag skulle själv kunna tänka mig att satsa på ett par vassare däck till den lilla röda men då jag inte får plats med en uppsättning hjul inne i kupén så vill man ju helst ha ett par som man kan köra med lagligt till och från banträffarna också.

Jag fick berättat för mig när jag skulle besiktiga bilen för första gången i Juni 02 att det endast var den dimensionen på däck som står i 2:a bladet på regbeviset som gäller, 195/45-15" i mitt fall vilket är roligt i sig då bilarna aldrig ens har sålts nya med 15"

Blåst som jag var trodde jag ju även att man skulle kunna få bågen och övrigt krafs infört i regbeviset när man ändå var och bes. bilen, men det var ju för mycket begärt... Efter att bes.männen hade ringt sitt huvudkontor för att få reda på om det gick att typa om den eller inte (vilket man inte kunde) flockades de genast runt bilen och granskade den noga och sa genast vad som skulle behöva göras för att få den att passera deras kontroll... Det blev till att bygga om den till så gott som orginalskick med allt vad det innebar, standard avgassystem, stötdämpare, i med baksäte och ut med båge mm mm Bilen gick ju som en orm på vägen med hjulvinklar som var mycket märkliga, men är det trafikfarligare bilar dom vill ha så får jag väl ge dom en sån

Sen var det bara hem och muttra av grejerna igen och så blev man "olaglig" igen, det verkar nästan bara vara jag som har råkat ut för detta, hur mutar ni era bes.män för att få genom era modifierade helbilsgodkända bilar?

Nu gled väl tråden iväg lite tyvärr...

_________________
Peter Karlsson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Barbapappa skrev:
Jag måste tacka för den trevliga tråden först och främst för det här med helbilsgodkännande på bilar och vad man får göra med dessa är verkligen ett gissel som även myndighetpersonerna verkar ha problem med i många fall har jag märkt...

Jag skulle själv kunna tänka mig att satsa på ett par vassare däck till den lilla röda men då jag inte får plats med en uppsättning hjul inne i kupén så vill man ju helst ha ett par som man kan köra med lagligt till och från banträffarna också.

Jag fick berättat för mig när jag skulle besiktiga bilen för första gången i Juni 02 att det endast var den dimensionen på däck som står i 2:a bladet på regbeviset som gäller, 195/45-15" i mitt fall vilket är roligt i sig då bilarna aldrig ens har sålts nya med 15"

Blåst som jag var trodde jag ju även att man skulle kunna få bågen och övrigt krafs infört i regbeviset när man ändå var och bes. bilen, men det var ju för mycket begärt... Efter att bes.männen hade ringt sitt huvudkontor för att få reda på om det gick att typa om den eller inte (vilket man inte kunde) flockades de genast runt bilen och granskade den noga och sa genast vad som skulle behöva göras för att få den att passera deras kontroll... Det blev till att bygga om den till så gott som orginalskick med allt vad det innebar, standard avgassystem, stötdämpare, i med baksäte och ut med båge mm mm Bilen gick ju som en orm på vägen med hjulvinklar som var mycket märkliga, men är det trafikfarligare bilar dom vill ha så får jag väl ge dom en sån

Sen var det bara hem och muttra av grejerna igen och så blev man "olaglig" igen, det verkar nästan bara vara jag som har råkat ut för detta, hur mutar ni era bes.män för att få genom era modifierade helbilsgodkända bilar?

Nu gled väl tråden iväg lite tyvärr...

Jag frågade faktiskt killen från vägverket om allt på en helfordonsgodkänd bil måste vara e-märkt.
Han poängterade flera ggr att lamporna måste vara det.
Men när jag uttryckligen frågade om jag t ex får låta Ferrita bygga ett rostfritt avgassystem och montera på bilen(det har jag ju på Passaten, som är en 00:a och därmed helfordonsgodkänd), så sa han att det borde inte vara något problem.
Han höll med om att det är en "djungel" och att det är svårt att veta vad man får göra och inte får göra. thumbs down

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Däck för banåka
Vilka bilar behöver ha E-märkta däck?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (9613 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande