Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ultimata bil konfigurationen för Modpsort/roadsport?
1, 2   >>
7282 besök totalt
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 255


Trådstartare
Ultimata bil konfigurationen för Modpsort/roadsport?

Som jag tolkat reglementet:

Vikt 1002kg (min 1001kg för fri däcksstorlek)
dvs. Ordentlig däckbredd kanske 265 fram 335 bak?
Vad gäller kring däck, slicks? r-däck?

Exvis en BMW M5 motor på enl. Org. papper 400hk
Ger en vikt/effekt 2,505 (Min gräns för modsport 2,5kg/hk)

I mina ögon borde detta bli den ultimata Modsportvagnen,
minsta vikt med maximala däcksgrepp och maximal effekt!

Någon som kan reglementet?
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Re: Ultimata bil konfigurationen för Modpsort/roadsport?

N-Joy Motorsport skrev:
Som jag tolkat reglementet:

Vikt 1002kg (min 1001kg för fri däcksstorlek)
dvs. Ordentlig däckbredd kanske 265 fram 335 bak?
Vad gäller kring däck, slicks? r-däck?

Exvis en BMW M5 motor på enl. Org. papper 400hk
Ger en vikt/effekt 2,505 (Min gräns för modsport 2,5kg/hk)

I mina ögon borde detta bli den ultimata Modsportvagnen,
minsta vikt med maximala däcksgrepp och maximal effekt!

Någon som kan reglementet?




http://www.spvm.se/

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 255


Trådstartare
FSN; Jag läste igenom regelverket igen och tolkar det som att det är fria däck oavsett vikt i Modsport medans roadsport anger 1001 kg som min gräns för fri däcksstorlek utan effekttillägg.

Däck fritt, innebär det att man kör med slicks?
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



N-Joy Motorsport skrev:
Däck fritt, innebär det att man kör med slicks?

Modsport:
Ja, såvida det inte regnar!

Roadsport:
Alltid E-märkta R-däck

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 255


Trådstartare
Va, kör man inte slicks som allväders gummi?

Då en annan fråga, om man köper en helt org. motor på säg 320hk coh bilens vikt ca 1025kg (ca 3,2kg/hk)
hur behöver man styrka motorns org. effekt?

I mina ögon borde en bil enl. Ovan vara en klart bättre konfiguration än en lättvikts seven eller likn, med tanke på den fria däcksstorleken.
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



N-Joy Motorsport skrev:
Va, kör man inte slicks som allväders gummi?

Då en annan fråga, om man köper en helt org. motor på säg 320hk coh bilens vikt ca 1025kg (ca 3,2kg/hk)
hur behöver man styrka motorns org. effekt?

I mina ögon borde en bil enl. Ovan vara en klart bättre konfiguration än en lättvikts seven eller likn, med tanke på den fria däcksstorleken.


Är det inte en beräknad effekt som gäller och inte riktig effekt?

_________________
Anders Hansson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



sweanders skrev:
N-Joy Motorsport skrev:
Va, kör man inte slicks som allväders gummi?

Då en annan fråga, om man köper en helt org. motor på säg 320hk coh bilens vikt ca 1025kg (ca 3,2kg/hk)
hur behöver man styrka motorns org. effekt?

I mina ögon borde en bil enl. Ovan vara en klart bättre konfiguration än en lättvikts seven eller likn, med tanke på den fria däcksstorleken.


Är det inte en beräknad effekt som gäller och inte riktig effekt?


Är motorn helt omodifierad så används av biltillverkaren angiven effekt. Är väl inte helt tydligt angett hur man styrka att motorn är omodifierad, men ngnstans står det t.ex att man ska tillverkarens spec på kammen med sig.

_________________
Pär Hylander
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



N-Joy Motorsport skrev:
I mina ögon borde en bil enl. Ovan vara en klart bättre konfiguration än en lättvikts seven eller likn, med tanke på den fria däcksstorleken.
Inte alls otänkbart. Tittar du i resultatlistorna ser du att det inte går speciellt många sevenbilar i modsport heller så det stärker ju din teori.
I Roadsport däremot.....

Jag har aldrig varit med om att de krävt att se spec/intyg på att motorn verkligen är orginal. Det blir väl egentligen bara aktuellt om någon lämnar en protest och i så fall måste den väl plockas isär och granskas av någon?!
För en gatregad bil tittar de bara på registreringsbeviset (i Roadsport måste bilen ju vara regad med en motor som faktiskt sitter i). Fast hur gör de i Modsport?

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Wankelsport skrev:
För en gatregad bil tittar de bara på registreringsbeviset (i Roadsport måste bilen ju vara regad med en motor som faktiskt sitter i).


Det är ju inte helt enkelt att se på motorn om den är omodifierad, motorn i min bil har ju 220 hästar enligt regbeviset men det är det nog svårt att övertyga någon om.

_________________
Anders Hansson
Citera
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 255


Trådstartare
Wankelsport; Jag var nog lite otydlig men mitt tänkta recept på 1025kg/320hk var tänkt som en roadsport bil. Har svårt att tro att sevenbilarnas låga vikt kan kompensera mot 265/335 däck???

Pär hylander; Att motorn är org innfattar det också avgas (headers+racekattar) och luftfilter? Specen på kammen bör gå att få tag på då motorn är köpt fabriksny

TACK Alla, för era svar!

Jag hoppas kunna ställa upp med något roligt under nästa höst
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



sweanders skrev:
Wankelsport skrev:
För en gatregad bil tittar de bara på registreringsbeviset (i Roadsport måste bilen ju vara regad med en motor som faktiskt sitter i).


Det är ju inte helt enkelt att se på motorn om den är omodifierad, motorn i min bil har ju 220 hästar enligt regbeviset men det är det nog svårt att övertyga någon om.


Nä, det förutsätter moral hos chaffisarna.

Jag hade en svensksåld 944 turbo -89, alltså 250 hk motorn. Den var på 220 hk enligt regbeviset. Men i det fallet är det nog mkt svårt att faktiskt upptäcka skillnaderna. Det är ju om jag minns rätt bara en annan impeller i turbon, andra spridare och annan mjukvara.

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



N-Joy Motorsport skrev:

Pär hylander; Att motorn är org innfattar det också avgas (headers+racekattar) och luftfilter? Specen på kammen bör gå att få tag på då motorn är köpt fabriksny


Avgassystemet är fritt tror jag.

Reglementet är inte så så väldans omfattande textmässigt, rätt snabbt att ögna igenom: http://www.spvm.se/reglemente.php

En grej tillkom i det har jag för mig efter att en Westfield XRT2 ställde upp, typ "bilen får inte vara byggd för racingändamål från början" eller så. Så läs på innan du ger dig på att bygga om det är gatregad "trackday car" du har tankarna på.

_________________
Pär Hylander
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag skummade igenom roadsport reglementet........och ser att man äntligen verkar ha rättat till orättvisorna i däcksbrädder.

Detta gör ju att inte Sevenbilarna är oslagbara längre.....

Nu blir jag ju tvungen att bygga en RoadSportCobra igen........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



ButterflyRacing skrev:
Jag skummade igenom roadsport reglementet........och ser att man äntligen verkar ha rättat till orättvisorna i däcksbrädder.
Detta gör ju att inte Sevenbilarna är oslagbara längre.....
Nu blir jag ju tvungen att bygga en RoadSportCobra igen........

Det tycker jag absolut du ska!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ButterflyRacing skrev:

Nu blir jag ju tvungen att bygga en RoadSportCobra igen........


thumbs up thumbs up thumbs up

Hur ser receptet ut på en sådan? Vilken maskin? Vilken vikt ungefär? Chassie likt det på Novan eller är det helt annorlunda på dina Cobror?

Bläddrade i MGCC medlemsmatrikel häromveckan, såg ngn medlem som har en Butterfly Cobra

_________________
Pär Hylander
Citera
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 255


Trådstartare
Butterfly; Precis, jag tror du ser samma sak som jag i att bygga lagom tungbil med lagom motor med breda däck

Pär Hylander; Avgas system fritt, perfekt!. Bilen blir en gatgodkänd "look a like" bygge där chassiet desginas helt från grunden. Bilen som ligger till grund är från början inte en tänkt tävlingsbil.

Hur är det med fälgar? någon som vet om kolfiberfälgar är godkänt, FIA reglerna säger att fälgar ska vara tillv i metaliskt mtrl. Inga regler som förhindrar att man använder centrummutter?

Jag har läst igenom regelverket fler än gång och tycker att de finns ganska många hål men jag tillverkar bilen efter vad som skrivs och det som inte finns där får isåfall bli ett senare problem
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Det mesta när det gäller hjul och liknande är "fritt om godkänt av Svensk Bilprovning". Bilen ska alltså kunna besiktas i det utförande den tävlas med vilket innebär att du kan köra med vilka fälgar du vill så länge de inte är olagliga på något vis.
Regeln om att bilen inte får vara byggd uteslutande för tävling känns tyvärr lite tandlös. Många av de amatörbyggen (mest sevenbilar) som körs i Roadsport används knappast för något annat än tävling och borde ju också stoppas i så fall. Det gäller dock inte alla, så alla ni sevenåkare ska inte känna er påhoppade.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
andersh
Glumslöv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 181



Angående luckor i reglementet gäller SBFs regler om racing. Och sedan resp klassregler.
http://web.sbf.se/regler/up/4/GT_Regler.pdf

Det finns ingen originaleffekt i modsport. Man räknar alltid på motorn.


Regeln i Modsport ang. rena tävlingsbilar är till för att stoppa fabriksbyggen. Man kan säga att en Modsportbil ursprungligen är en Roadsportbil vars förare byggt om den så att den inte längre klassar in i Roadsport.
En ren tävlingsbil torde inte gå att få igenom SBP.



Kitcars i modsport måste dock ha en förebild. Man kan tydligen inte konstruera sin egen påhittade konstruktion. Eftersom man kan bygga en bil efter eget huvud och få den godkänd hos SBP, kan man köra Roadsport. Vilket ger att man sedan kan bygga vidare och köra Modsport.

Antingen har jag inte begripit, eller så finns en inkonsekvens i reglerna.

_________________
Anders Hofverberg
Citera
Bo Anckarman
Linköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 41



Roadsport/Modsport

Anders!
andersh skrev:

Kitcars i modsport måste dock ha en förebild. Man kan tydligen inte konstruera sin egen påhittade konstruktion. Eftersom man kan bygga en bil efter eget huvud och få den godkänd hos SBP, kan man köra Roadsport. Vilket ger att man sedan kan bygga vidare och köra Modsport.

Antingen har jag inte begripit, eller så finns en inkonsekvens i reglerna.


Jag tycker du verkar ha begripit det mesta, men det är nog så att reglerna inte är glasklara.

Det här med kitcars och förebild stämmer numera. Då måste man dock komma ihåg att det svenska "översättningsspöket" troligen är med och trasslar till det: vi brukar i detta land gärna blanda ihop begreppen kitcar och replika. Kanske skulle det ha stått en replika måste ha en förebild?
Jag menar, bara för att en bil är en kitcar kan det ju vara "äkta", eller hur? Se bilar som Lotus och Marcos, som båda såldes som färdigbyggda OCH som kitcars. Är den ena mindre äkta än den andra??


Ditt scenario att gå med ett hembygge via Roadsport och sedan in i Modsport tror jag inte funkar. Med förebild i det avseendet syftas på nåt som har sålts/byggts på öppen marknad. Skulle Modsport ha handlat om ett prestigefyllt Världsmästerskap, skulle man ha blivit tvungen att blanda in homologeringar och klassningar.
Den nya organisationen bakom sportvagnsserien, SPVM, har ju dessutom sammanställt en lista över godkända bilar som nog är tänkt att guida in den nyfikne.

Ett tips till N-Joy Motorsport:
som andra redan påpekat handlar det om olika effekter. Modsports teoretiska effekt räknar du enkelt ut via tabellerna i reglementet.
En annan skillnad mellan Roadsport och Modsport är ju också störtburen, som det är krav på i Modsport men bara rekommendation i Roadsport (båge räcker). Kolla också på SPVMs sida att bilen finns med bland de godkända. Lycka till!

/ Bo A, kontaktperson Modsport

_________________
Bo Anckarman
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Funderade lite på detta idag med några kompisar. Ett rörramsbygge med Renault 5-look och mittmonterad SAAB turbo motor borde kunna vara både rimligt att bygga och bli bra. Renault 5 turbo (eller vad den hette) hade ju mittmotor och borde kunna funka som förebild. Alternativt bygger man en replika av Toyota MR2.

Men konceptet med mittmonterad motor från en framhjulsdriven bil borde funka ganska bra.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11005



Re: Ultimata bil konfigurationen för Modpsort/roadsport?

N-Joy Motorsport skrev:
Som jag tolkat reglementet:

Vikt 1002kg (min 1001kg för fri däcksstorlek)
dvs. Ordentlig däckbredd kanske 265 fram 335 bak?
Vad gäller kring däck, slicks? r-däck?

Exvis en BMW M5 motor på enl. Org. papper 400hk
Ger en vikt/effekt 2,505 (Min gräns för modsport 2,5kg/hk)

I mina ögon borde detta bli den ultimata Modsportvagnen,
minsta vikt med maximala däcksgrepp och maximal effekt!

Någon som kan reglementet?


För det första måste det vara en sportbil, och en M5 räknas väl inte dit?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Allmänt banåkaforum
Ultimata bil konfigurationen för Modpsort/roadsport?
1, 2   >>
7282 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande