Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Kurvteknik för bakhjulsdrivna bilar utan diffbroms? | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (12641 totalt) |
Jag är en total novis på bankörning med bilar, jag har dock tälvlat en del i Gocart och läser om allt som berör bilar och bilkörning. Jag har dock aldrig läst om det finns någon särskilld kurvteknik för bakhjulsdrivna bilar utan diffbroms. Min Sierra kommer att få smaka på en heldel bankörning i sommar och jag undrar om det finns några "special trick". Nu är inte min sierra ett monster med 400hp utan ett lamm med 115 hp men det spinner iallafall på innerhjulet när jag provat bilen på gocartbana.
_________________ Avregistrerad användare |
||||||
Jag har funderat på något liknande med att svänga lite mer i början för att sedan gå lite rakare ut ur kurvan och få tillbaka greppet lite tidigare. Jag borde alltså ha en bil som är extra hård fram för att hindra krängning och lång fjädrings väg bak så inte innerhjulet lyfter? _________________ Avregistrerad användare |
||||||
Ju att tightare bana desto mindre effekt krävs för att spinna upp innerhjulet, man åker ju på lägre växel och har mer drivmoment på hjulen. Det är sällan man saknar en diffbroms under bron på Kinnekulle.... men rätt ofta i hårnålen på Knutan. Tyvärr är det bara att bita ihop och köra slloooooow in, räta upp och gå på så mycket du kan och försök också få den att "sätta" sig på häcken ut ur kurvan (dvs undvik abuse understeer, se annan tråd). På snabbare banor kanske du inte har lika mycket strul. Styva upp fram och mjuka bak ända tills den slutar falla över ytterframhjulet. Men till Sierra finns väl "XR4 nånting" klumpar att tillgå? Dock till $$$$.... På farsans Seven som jag tävlade med ett tag var diffbromsen lätt värd förlusten av 25 hk... (samtidigt byte av motor & bakaxel över vintern). |
||||||
Fråga BMW-förarna som kört Fyndbörsen Cup.
Håkan Johansson tex. Ska se vad han säger... På min bil som sedan blev hans byggde jag utan krängare bak av de anledningar ni redan nämnt. Men Håkan satte på en mjuk krängare bak och då kunde han gasa mkt tidigare ur kurvorna. Måste ha berott på ngn bieffekt och om rollfördelning tror jag... |
||||||
Är det riktigt uselt med fäste på drivhjulen så blir det ju gasa rakt, växla o sväng, gasa rakt, växla o sväng
Sen är ju vänsterbroms en vanlig variant av fattigmansdiffbroms speciellt framhjulsdrifts-åkare brukar köra med. Minskar ju spinnet och med tillräckligt med pulver så ger det mer fart.... Och värmer upp bromsarna _________________ Magnus Thomé |
||||||
Det där är väl en roadsport A-bil? (dvs mycket få kg/hk -> vass), gissar på mindre än 4 kg/hk. Jag har bara åkt på bana med en bil utan diffbroms och det enbart på Knutstorp. Saknade inte diffbroms alls vad jag kunde märka förutom just hårnålen, som väl har kurvradie som återfinns i många gokartsbanekurvor. Denna bil är har mkt fler kg/hk (närmare bestämt ca 1500 kg på 211 hk) nämligen dryg 7 kg/hk vilket inte är så vasst, blir långsammaste roadsportklassen, C. Motsatt erfarenhet alltså... _________________ Pär Hylander |
||||||
Ett djungelknep jag hört nånstans är att koppla handbromsen så den verkar enbart på innerhjulet, så drar man lite i den när det släpper .. Ingen aning om hur effektivt det är dock.
Min BMW har ingen diffbroms och jag har samma erfarenhet som Pär med hårnålen (136 hk @ 1190 kg). Jag har inte försökt att reda ut hur man ska göra för att minimera effekten av det. Hårnålen känns som ett ställe som det är svårt att vinna tid i jämfört med andra svängar. |
||||||
Taskigt att behöva stanna och gå ut och flytta handbromsvajern mitt under varvet om det nu skulle vara tighta kurvor både åt höger och vänster Allvarligt talat så har jag ju oxo hört det, ang Knutan. Tror det komplicerar körningen en hel del att behöva mixtra med handbromsen i en kurva så det är nog inget lämpligt nybörjarknep. _________________ Pär Hylander |
||||||
Skoj med så många tips Det här med att skippa "krängaren" bak verkar ju fungera i vissa fall. Vad tror ni om att behålla "orginal" fjädrar och stötar bak (sänkfjädrar) och köra gula konis med riktigt spänstiga fjädrar fram??? Det är klart att orginal bakstötarna inte ger det bästa greppet men iallafall. Är jag helt fel ute?
_________________ Avregistrerad användare |
||||||
Tänk på att du kan få en xtremt understyrd bil på det sättet... Ändrar man en egenskap så får det alltid effekter på andra egenskaper. Det gäller att hitta en lämplig kompromiss. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
Menar du att det blir för bra grepp bak eller för dåligt fram? _________________ Avregistrerad användare |
||||||
Jag tar du bort k-hämmaren bak och sätter mjuka fjädrar bak och hårda fram så är det väl oundvikligt att det blir så. Jag har en polare som testade att sätta sänkfjädrar fram och original bak på en saab... den gick inte att köra in rondeller om det var lite halt. Gick rakt fram... _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
Hej,
nu går jag mot strömmen och säger att din bil antagligen är för mjuk bak och att det är därför den spinner på innerhjulet. Själv kör jag på både bana och slalom med en uppstyvad 911 Carrera utan diffbroms. Den spinner aldrig på innerhjulet, inte ens där konbanan vänder... Skulle jag göra den ännu hårdare bak tror jag att jag skull få problem med spinnande innerhjul, t.ex. med 31 m.m. stavar och RSR dämpare. Idag har jag 29 m.m. stavar, 930 (911 turbo) kränghämmare och Rennen 1 dämpare bak (dvs rejält mycket styvare än original) och som sagt - det spinner inte. Hur mjuk är din bil bak egentligen? _________________ D a v i d B r a n t m o Nu: 951 Cup 3,0 16v Då: 996 GT2 CS 951 s 964 RS 911 Carrera 3,2 |
||||||
Nu är det lite svårt att 911 med en RWD med motorn fram rätt upp och ner.
Hmm en grej så brukar 911or ha en däckbredd bak som matchar vikten där pluss att fjädersättingsen std är gjord för för lite mer busköring från fabrik. Men det är i prinsip fel att styva upp den ända som har sämst grepp. Den enda fallat jag kan tänka mig att göra det är när andra axens innerhjul lättat från backan för då kommer resterande viktförstjuting hamna på fel axels ytterhjul. En mer vanligt RWD har samma däcksdimensioner runt om som std, för att nu i viss mån kompensera för spinade inner hjul så är det bara att styva upp fram, då hälst med krängare. Hmm nu är jag lite på hal is men man bör kanske styva upp mer fram så bilen igentligen skulle vara understyrd men pga att greppet bak inte räcker till att stjuta på så kommer bilen inte bli understyr. Nja, kansek den blir understyrd i långa böjar. RWD är inte riktitigt min grej liksom så lite svamel var det. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Brukar du vifta med innerframhjulet i luften istället _________________ Pär Hylander |
||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Kurvteknik för bakhjulsdrivna bilar utan diffbroms? | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (12641 totalt) |