Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Kurvteknik för bakhjulsdrivna bilar utan diffbroms?
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (12645 totalt)
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Pär Hylander skrev:
Brukar du vifta med innerframhjulet i luften istället


Det gör enligt uppgift min BMW också
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346



Pär Hylander skrev:


Brukar du vifta med innerframhjulet i luften istället


Hej,

nej - jag tror inte det. Jag har inte sett någon sådan bild eller hört någon kommentera det.

_________________
D a v i d B r a n t m o
Nu:
951 Cup 3,0 16v
Då:
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

d_b:
911 borde lyfta inner framhjul vid utgångar ur böjar, om det inte lyfter så är det vara presis på gränsen.
Är inte så fallet är bilen fel balanserad.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346



fuling skrev:
d_b:
911 borde lyfta inner framhjul vid utgångar ur böjar, om det inte lyfter så är det vara presis på gränsen.
Är inte så fallet är bilen fel balanserad.


Hej,

jag vet inte om jag håller med fullt ut. Givetvis blir det minst tryck på innerhjulet fram i en 911 när man laddar men jag tror inte att det ska upp i luften för optimal prestanda:

http://www.rennsportsystems.com/1-e.html

_________________
D a v i d B r a n t m o
Nu:
951 Cup 3,0 16v
Då:
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346



Här ser den ut att vara rätt nära att lyfta på innerhjulet bak:



men det spinner inte. I det fall det släpper så spinner båda hjulen bak, och det har hänt några gånger på slalom

_________________
D a v i d B r a n t m o
Nu:
951 Cup 3,0 16v
Då:
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Dendär bilden ser ut att vara från hårnålen på Mantorp och den kurvan känns väl sådär representativ utifrån "balansperspektivet". Dock mer om "spinna innerhjul".

Jag skulle säga att mjuk körstil, breda bakdäck och mkt vikt över baken ger ganska mkt fäste trots allt.
Så Porschen lider nog inte lika mkt av avsaknaden av diffbroms som tex en BMW med smalare däck osv...

Konfigurationen av Porschen gör att allt blir lite mer speciellt...likadant som förra årets långloppssaab inte riktigt följde "invant beteende".

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
jag vet inte om jag håller med fullt ut. Givetvis blir det minst tryck på innerhjulet fram i en 911 när man laddar men jag tror inte att det ska upp i luften för optimal prestanda:

Vist det beror mycket på däckbalansen förståss, har men den däcksbalans som viktfördelingen kräver så kan man få en sådan balans att inget hjul lättar. Men om jag fattat rätt så får man inte in tillräckligt med bakdäck på en 911 för att uppnå detta. Och då måste man styva upp bilen fram rollmässigt så framaxen tar mer av viktförstjutingen. Då kommer innerframhjul lätta, eller nära lätta, i utgången på en böj vid ax.
optaimalt att hjul lättar är svar NEJ, men det är en kompromiss pga tex ej däcksbalans.

Det är presis samma fenomen men en FWD fast tvärt om.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Det slalom jag har åkt tycker jag visar på att en bil konfigurerad som en 911 är mindre benägen att spinna med innerhjulet än en bil konfigurerad som en 944. Båda bilarna jag tävlat med i slalom var i princip helt opreparerade chassimässigt. Så med 944 upplever jag alltså att spinnande innerhjul i t.ex vändningar som en större hindrande faktor än i 911:an (det var en 3.2:a, 944:an är en S2, dvs 3.0, dom båda är rätt lika i motorkaraktären). Samma gäller f ö på bana i riktigt långsamma kurvor typ hårnålen på Knutan. På bana som Anderstorp som inte har några riktigt långsamma kurvor upplever jag inte spinnande innerhjul alls, varken med 911:an eller 944:an

Kanske använde jag en lite annorlund körstil med 911:an i slalom, tror jag jobbade lite mer med gasen för att skapa lastväxel på ett positivt sätt.

Trots detta är det svårsmält att en 3.2 liters 911:a utan diffbroms inte skulle kunna spinna innerhjul i slalom, oavsett hur chassiepreppad den är. Jag gissar på att du har en körstil David, som ju bevisligen är snabb, t o m snabbast thumbs up, som gör att sådana situationer inte uppkommer så ofta. Sen kanske det är faktiskt kan vara så att man har en gnutta spin på innerhjulet utan att märka det, det är ju snabba förlopp i slalom och man upplever inte att man tappar inte mkt stabilitet när bara ett hjul spinner lite IMHo.

_________________
Pär Hylander
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239



Nu är jag väldigt ute och svävar...

Men...
Skulle det inte kunna funka om man använd progresiva fjädrar bak, och ingen krängningshämmare?
Eller kanske tillockmed dubbla fjädrar, en kort hård och en lång/hög lmjuk.

Det skulle väl resultera i innerhjulet inte fjädrar in alltförmycket, medans ytterhjulet fjädrar ner med den mjuka fjädern eller den mjuka delen av en progresiv.

Kör man med dubbla får man ju göra så att den hårda fjäden ligger obelastad tills viss krängning har uppstått.
Blir ju likssom som ett droppstopp fasst tvärtom..

Lite OT..
Sen kan man ju undra hur det blir på bana när min slungdiff (Detroit locker) kommer på?

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag ser ingen fördel att ski... i krängran pga att krängsingstyvheten blir lika MEN det kommer bli obalans mellan roll och pitch utan krängre.
Så fjädra av bilen lagom hårt och se till att ha lagom mycket krängare så pitchen och rollen blir ca lika vi max belsating.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Har samma problem med min Argenta. Hittar ingen diffbroms, så det får bli att plocka av krängaren bak då! thumbs up

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Kurvteknik för bakhjulsdrivna bilar utan diffbroms?
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (12645 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande