Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bra dragbil (inte dragster!) för runt 100 lakan???
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3432 totalt)
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370


Trådstartare
Finns det någon som kan komma med några tips om vad som skulle kunna vara en bra dragbil?

Jag skulle vilja slippa lägga så många mil på min 911:a vid resor till och från banor (inkl. Ringen). Skulle tippa att bilen måste kunna dra ca 1.500 kg med B-körkort och att den inte bör kosta mycket mer än ca 100.000 kronor.

Tacksam för svar.

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Pontiac TranSport.......-93 och nyare....med 3.8 motorn.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Märkesfantast som man är... BMW 525 tds(a) Touring. Tror den får dra en hemsk massa. Lagom bränsleförbrukning, komfort och vrid.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



En Audi A4 1,9Tdi Quattro (-98) får dra 1500kg på B-kort.

_________________
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har dragit massor med min trotjänare en Volvo850 AWD. Fungerar alldeles ypperligt som dragbil. Massor med vrid (tack TME), ypperligt fäste och nivåreglering som standard. thumbs up
En 97'a 850 eller möjligen t.o.m. en V70 97'a får man nog för 100'. Största problemt är att man är tvungen att stå ut med att det är en Volvo.
1500kg med B-kort kan man iofs glömma. Då får man välja något lättare 2-hjulsdrivet och därmed inte lika bra.
Satsa på BE kort i stället.

_________________

Rice and shine
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Tänkte precis skriva att det är skitsvårt att hitta bilar som får dra 1500 på B kort. Passat VR6 får dra 1500 på B kort och tydligen audin.
Dom flesta normala bilar hamnar allför oftast på 1400,1430 osv och det är ju skitsamma om man har 1500 axel på släpet
Sitter själv i samma sits och det lutar åt BE kort tyvärr. Dock så finns det en liten vink om att BE behörigheten kommer att göras om och då man slipper uppkörning o skit. Förslaget är att ALLA släp över 750kg skall räknas som tunga, inte som i dag då dom flesta är undantagna av 3500tons regeln och bilarnas lastkapacitet. Skall tydligen klubbas igenom i vinter hur det blir med detta.
Lutar åt en pickis för en annan då man dessutom kan få lasta en j-a massa på flaket.
Exempel Toyota Hilux 90 tal med diesel snurra. Har inga exakta uppgifter i huvvet men ung drag 1100 på B kort. 2ton på be och sen 900kg på flaket.

Den som lever får se

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Vi har en 850 AWD att dra med oxo. Men jag föredrar faktiskt att låna farsans Chrysler Voyager 3,3, den är inte snabbare men betydligt stadigare! och lastar fantatiskt mycket verktyg, reservdelar och hjul!

Dock kan man glömma att dra en 911 efter Chryslern med B-kort, det är BE som gäller.

Edit: Vad jag skulle komma till är att det är mkt mer skönt att dra med en tung dragbil, det hoppar och skuttar inte alls på samma sätt som med en dragare som nästan är för liten. Nu har jag iofs bara kört med enkelaxlad trailer, vet ej om det blir bättre med boggie.

_________________
Pär Hylander
Citera
Ola Leufvenmark
Lindholmen
Här sen Jan 2003
Inlägg: 160



Kolla på Volvo 945 Turbo eller 965/V90 med 3-liters sexan under huven. Mycket dugliga dragbilar, men jag vet inte hur det blir med vikter och således B-/BE-kort.
/ola

_________________
Ola Leufvenmark
----------------
Renault Megane RS225 - 2008
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Köpte nyligen en Volvo V70-97 GLT och enligt registeringsbeviset(som jag har liggande framför mig ) så får den dra 1530 med B och 1600 med E.

Jag har alltid varit anti Volvo men den är hur skön som helst att köra, men visst, rolig är den kanske inte. BMW är givetvis mycket roligare att köra

Mvh

Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370


Trådstartare
Tack för alla bra förslag och insiktsfulla kommentarer! thumbs up

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
Jonas Segerholm
Ö-vik
Här sen Aug 2003
Inlägg: 53



SAAB 9000, inte värdens roligaste bil men 1500kg med b-kort.

_________________
Jonas Segerholm
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Volvo 745, kostar ingeting och kan dra 1470 kg. 960 och V90 är faktiskt sämre på att dra pga. lägre vridmoment och drar betydligt mer soppa i processen.

F.d. tjejen har två hästar och brukar dra trailern (med två hästar = 1500 kg+) till tävlingar med antigen 745 GLE -86 (2.3L K-jet) eller 960. 960 drar betydligt mer soppa och osar bara koppling. 745 har 25000 mil på mätaren och har dragit hästtrailer i ett deccenium, funkar fortfarande klanderfritt.

Som sagt, du kan köpa en "ball" dragbil för 100k men ska du bara dra trailern med förhållandesvis lätta 911:an så är en 745 ett vettigt alternativ, speciellt med tanke på att du får 85k över att trimma för. Lägg ner säten och släng i en madrass så kan du också sova i den (ask me how i know).

SAAB-en har felhjulsdrift för att dra och är inte lika tillförlitlig, men annars också ett alternativ.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Kunta skrev:
Dock så finns det en liten vink om att BE behörigheten kommer att göras om och då man slipper uppkörning o skit. Förslaget är att ALLA släp över 750kg skall räknas som tunga, inte som i dag då dom flesta är undantagna av 3500tons regeln och bilarnas lastkapacitet. Skall tydligen klubbas igenom i vinter hur det blir med detta.



Hur blev det med detta?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jag tycker ju självklart att en Citroen CX TRD Turbo 2 är oslagbar, en fin vridvillig diesel, tål grymmt med kultryck, och är hur stadig som helst. I andra hand så blir det en XM.

Jag tycker de flästa bilar lider av problem när man lägger på lite på kulan, och det vill man ju gjärna göra om man skall köra en bit.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Skulle gissa att det inte räcker med 1500kg kärra för att en höfläkt om man skall åka lagligt.
En 911 väger väll ca 1200-1300kg, eller?

Kärran i sig väger ca 400-500kg ---> blyhäck blir då 1100-1000kg

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



observera att detta va en gammal tråd som jag lyfte eftersom jag undrade hur det gick med beslutet om BE-kortet. Hittar ingen info om det på vägverkets hemsida. Någon som vet något?

Jag har nämligen fått tag på en kärra men får inte köra den. Är precis på väg att ta BE-kort men det kanske man slipper snart då?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Vad blir konsekvenserna av att dra för tungt Böter eller körkortet?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



cat7even skrev:
Vad blir konsekvenserna av att dra för tungt Böter eller körkortet?



Har svårt att tänka mig körkortet, om det inte är löjligt mycket övervikt.....


Jag har precis fått ett drag på min Passat Variant 1,8T den får dra 1500 kg ( med vanligt b-kort ), jag räknar med en kärra på 400 kg och att BMW:n inte väger över 1100 kg !!

Kan vara skönt att inte köra i busbilen tex när man ska till Knutan, Anderstorp och Gelleråsen etc....blir några mil, och skulle det hända nåt med bilen så är det tråkigt att börja jaga transport hem....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Samuel Lindkvist skrev:
Kunta skrev:
Dock så finns det en liten vink om att BE behörigheten kommer att göras om och då man slipper uppkörning o skit. Förslaget är att ALLA släp över 750kg skall räknas som tunga, inte som i dag då dom flesta är undantagna av 3500tons regeln och bilarnas lastkapacitet. Skall tydligen klubbas igenom i vinter hur det blir med detta.



Hur blev det med detta?


Vet faktiskt inte, detta var en motion som vägverket (eller någon annan instans) skulle klubba om. Men som det verkar nu med Göran & Co så skall väl allt som handlar om bilåkning bestraffas
Ett jättebra tips om ni drar räcerbilar är att se till så att släpet klarar bilen och ditt körkort. Sedan ser man till så det inte finns någon regskylt på släpbilen för då måste det vägas för att kunna bestraffas och övervikt är en struntsak tillskillnad från olovlig körning som det faktiskt blir om man man t.ex drar ett 1500 släp med B kort och en bil som får dra 1430 (min a4) på b kort. Spelar ingen roll om det är en ölback som står på släpet det blir olovlig körning likväl

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Kunta skrev:
Samuel Lindkvist skrev:
Kunta skrev:
Dock så finns det en liten vink om att BE behörigheten kommer att göras om och då man slipper uppkörning o skit. Förslaget är att ALLA släp över 750kg skall räknas som tunga, inte som i dag då dom flesta är undantagna av 3500tons regeln och bilarnas lastkapacitet. Skall tydligen klubbas igenom i vinter hur det blir med detta.



Hur blev det med detta?


Vet faktiskt inte, detta var en motion som vägverket (eller någon annan instans) skulle klubba om. Men som det verkar nu med Göran & Co så skall väl allt som handlar om bilåkning bestraffas
Ett jättebra tips om ni drar räcerbilar är att se till så att släpet klarar bilen och ditt körkort. Sedan ser man till så det inte finns någon regskylt på släpbilen för då måste det vägas för att kunna bestraffas och övervikt är en struntsak tillskillnad från olovlig körning som det faktiskt blir om man man t.ex drar ett 1500 släp med B kort och en bil som får dra 1430 (min a4) på b kort. Spelar ingen roll om det är en ölback som står på släpet det blir olovlig körning likväl



Min passat får dra 1500 kg, så om släp och bilen på släpet inte väger mer än totalt 1500 måste väl i alla fall det gå bra att dra på b-kort...!?

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Står det att du får dra 1500 i regbeviset (tjänstevikten på bilen >= 1500 kg) och alltihop
inte väger mer än 3500 så är det OK.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Allmänt banåkaforum
Bra dragbil (inte dragster!) för runt 100 lakan???
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3432 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande