Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Skjutbara plastfönster | 1, 2 >> 4106 besök totalt |
Får bli en egen tråd
Hur gör man de här fina öppningsbara fönstrena som man ser på racebilar, det gäller plastrutor! Måste lösa mitt värmeproblem i cockpit så jag tänkte bygga sådana skjutbara fönster. Gärna några foton också så jag fattar ännu enklare /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
De finns annars att köpa hos t ex ISA Racing, www.isa-racing.de För att du skall få bra luftgenomströmning så behöver du utsläpp för luften också. |
||||||
Tack för det!! De verkar tro att det är guld de säljer 1400kr för en öppningsgrunka För det priset får jag PC så det räcker till två bakrutor Men man ser ju hur den funkar så jag kan bygga något liknande. /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
Annars kan ju herr lat komma ner i vårt garage med papper och penna. Måttband har vi. Sedan är det bara att mäta och rita.
PS. så mycket mer ventilation blir det inte men det kan ju vara trevligt att kunna kommunicera med personer utanför bilen. det är nog största användningsområdet. DS _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
okej då, får väl släpa mig ner dit då Visste ju inte att ni hade sådana, du kunde väl varit lite förutseende å ringt mig innan jag tänkte på detta /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
Hål i rutan är ju också bra att ha när Biljetten med stort B ska stoppas in i automaten också. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Äh vad larvig du är! Förövrigt har Becker här på forumet byggt sin egen lucka. _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||||
[quote="Daniel Magnusson"]
Men Daniel då, du måste skriva lite mer än bara Becker Vem, var, hur?? /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
Vi har följande åtgärder mot värme i cupén. - torpedväggen är isolerad i motorutrymmet - hela kardantunneln (där avgasröret går) är isolerad på in och utsida. - Fläktpakatet är trimmat och släpper ut all luft genom två slangar direkt på föraren - fläktpaketet hämtar all luft genom ett scoop på huven - i den skjutbara rutan sitter ett litet scoop som trycker in friskluft på föraren - från fronten sitter två intag (ála bromskylning), från dessa går det slangar som blåser direkt på föraren (en vid fötterna och en i brösthöjd) - luften evakueras dels genom dörrarnas framkant (original) - dels genom att en av de bakre sidorytorna är konstruerat som ett utlopsscoop. lik förbannat blir det 50 grader i cupén när vi kör 6 timmars. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Håll i hatten, eller spypåsen om du tycker det är lämpligare
Luft in. PVC-rör av ungeför samma dimension som avloppet från handfatet på toa. Chaffiskylning från insidan, justerbart i höjdled! Luft ut. Ännu ett högteknologisk ventilationssystem! Dom där välvda kåporna i annonsen ser ju bra ut, men dom bör ju vara kompletterade med ngn avstängningsanordning så att man slipper frysa om det är kallt ute eller slipper bli blöt om det regnar. Kanske kåporna vända bakåt och monterade i sidorutorna bak är ett bra luftutsläpp och samtidigt skydd så att det inte regnar in? Kanske dessutom blir lite ejektorverkan som hjälper till att ventilera. _________________ Pär Hylander |
||||||
Du kan se vår ruta på
Med tanke på att de skjutrutor du hittat kostar 2000:- så kan det vara värt att såga lite plexiglas klippa litte makrolon och borra några hål. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Hur varmt har ni efter 20 minuter? om det är molnigt och inte över 20°C så har inte jag alls så varmt efter 20 minuter ivf, fast "kardantunneln" är attans varm. Inbillar mig att mina utsläpp i bakre sidorutorna är effektiva. _________________ Pär Hylander |
||||||
Pär: När det snöar i helvetet, då ska jag tänka över om jag vill ha ett sånt rör Skojar bara, det funkar säkert bra men det ser helt enkelt för risigt ut.
Men att ha en sådan kupol vänd bakåt i det bakre sidofönstret var en bra idé /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
Härmed föräras du med ett nytt tilltalsnamn, Björn "BlingBling" Nilsson är numera ditt fullständiga namn Nä, skämtåsidor, jag förstår din önskan att hålla bilen prydlig, men jag vill ju inte missa läget att trakassera dig lite ;-)
_________________ Pär Hylander |
||||||
Hahahaha!! Kolla min signatur /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
Du får väl gå till Fredrik Wettermark med lite avloppsrör och så får han göra kopior i kolfiber _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Finns väl bara en förklaring och det är att det är inte tillräcklig luftgenomströmning för att få ner temperaturen mer. Större scoop som tar in mer och större utsläpp kan lösa problemet. Så här stora är våra utsläpp Alternativet är att kyla föraren genom en sån här hjälm http://www.stand21.fr/casques/F21-AF |
||||||
Skruva banåkabil Skjutbara plastfönster | 1, 2 >> 4106 besök totalt |