Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Skjutbara plastfönster
1, 2   >>
4106 besök totalt
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Får bli en egen tråd

Hur gör man de här fina öppningsbara fönstrena som man ser på racebilar, det gäller plastrutor!

Måste lösa mitt värmeproblem i cockpit så jag tänkte bygga sådana skjutbara fönster.

Gärna några foton också så jag fattar ännu enklare

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



964c2 skrev:
Får bli en egen tråd

Hur gör man de här fina öppningsbara fönstrena som man ser på racebilar, det gäller plastrutor!

Måste lösa mitt värmeproblem i cockpit så jag tänkte bygga sådana skjutbara fönster.

Gärna några foton också så jag fattar ännu enklare

/Björn


De finns annars att köpa hos t ex ISA Racing, www.isa-racing.de
För att du skall få bra luftgenomströmning så behöver du utsläpp för luften också.
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
johann skrev:
964c2 skrev:
Får bli en egen tråd

Hur gör man de här fina öppningsbara fönstrena som man ser på racebilar, det gäller plastrutor!

Måste lösa mitt värmeproblem i cockpit så jag tänkte bygga sådana skjutbara fönster.

Gärna några foton också så jag fattar ännu enklare

/Björn


De finns annars att köpa hos t ex ISA Racing, www.isa-racing.de
För att du skall få bra luftgenomströmning så behöver du utsläpp för luften också.


Tack för det!! thumbs up

De verkar tro att det är guld de säljer 1400kr för en öppningsgrunka

För det priset får jag PC så det räcker till två bakrutor

Men man ser ju hur den funkar så jag kan bygga något liknande.

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Annars kan ju herr lat komma ner i vårt garage med papper och penna. Måttband har vi. Sedan är det bara att mäta och rita.

PS. så mycket mer ventilation blir det inte men det kan ju vara trevligt att kunna kommunicera med personer utanför bilen. det är nog största användningsområdet. DS

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



porschedriver skrev:
PS. så mycket mer ventilation blir det inte men det kan ju vara trevligt att kunna kommunicera med personer utanför bilen. det är nog största användningsområdet. DS


Har ni utsläpp för luften också?
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
porschedriver skrev:
Annars kan ju herr lat komma ner i vårt garage med papper och penna. Måttband har vi. Sedan är det bara att mäta och rita.

PS. så mycket mer ventilation blir det inte men det kan ju vara trevligt att kunna kommunicera med personer utanför bilen. det är nog största användningsområdet. DS


okej då, får väl släpa mig ner dit då

Visste ju inte att ni hade sådana, du kunde väl varit lite förutseende å ringt mig innan jag tänkte på detta

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



porschedriver skrev:
.......PS. så mycket mer ventilation blir det inte men det kan ju vara trevligt att kunna kommunicera med personer utanför bilen. det är nog största användningsområdet. DS


Hål i rutan är ju också bra att ha när Biljetten med stort B ska stoppas in i automaten också.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Nisse Classon skrev:
porschedriver skrev:
.......PS. så mycket mer ventilation blir det inte men det kan ju vara trevligt att kunna kommunicera med personer utanför bilen. det är nog största användningsområdet. DS


Hål i rutan är ju också bra att ha när Biljetten med stort B ska stoppas in i automaten också.


Äh vad larvig du är!





Förövrigt har Becker här på forumet byggt sin egen lucka.

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
[quote="Daniel Magnusson"]
Nisse Classon skrev:
porschedriver skrev:
.......PS. så mycket mer ventilation blir det inte men det kan ju vara trevligt att kunna kommunicera med personer utanför bilen. det är nog största användningsområdet. DS


Förövrigt har Becker här på forumet byggt sin egen lucka.


Men Daniel då, du måste skriva lite mer än bara Becker Vem, var, hur??

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Vad tror räjsfolket om detta då, de små kuporna längst ner



/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



johann skrev:
porschedriver skrev:
PS. så mycket mer ventilation blir det inte men det kan ju vara trevligt att kunna kommunicera med personer utanför bilen. det är nog största användningsområdet. DS


Har ni utsläpp för luften också?


Vi har följande åtgärder mot värme i cupén.

- torpedväggen är isolerad i motorutrymmet
- hela kardantunneln (där avgasröret går) är isolerad på in och utsida.
- Fläktpakatet är trimmat och släpper ut all luft genom två slangar direkt på föraren
- fläktpaketet hämtar all luft genom ett scoop på huven
- i den skjutbara rutan sitter ett litet scoop som trycker in friskluft på föraren
- från fronten sitter två intag (ála bromskylning), från dessa går det slangar som blåser direkt på föraren (en vid fötterna och en i brösthöjd)
- luften evakueras dels genom dörrarnas framkant (original)
- dels genom att en av de bakre sidorytorna är konstruerat som ett utlopsscoop.

lik förbannat blir det 50 grader i cupén när vi kör 6 timmars.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Håll i hatten, eller spypåsen om du tycker det är lämpligare


Luft in. PVC-rör av ungeför samma dimension som avloppet från handfatet på toa.


Chaffiskylning från insidan, justerbart i höjdled!



Luft ut. Ännu ett högteknologisk ventilationssystem!


Dom där välvda kåporna i annonsen ser ju bra ut, men dom bör ju vara kompletterade med ngn avstängningsanordning så att man slipper frysa om det är kallt ute eller slipper bli blöt om det regnar. Kanske kåporna vända bakåt och monterade i sidorutorna bak är ett bra luftutsläpp och samtidigt skydd så att det inte regnar in? Kanske dessutom blir lite ejektorverkan som hjälper till att ventilera.

_________________
Pär Hylander
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Du kan se vår ruta på



Med tanke på att de skjutrutor du hittat kostar 2000:- så kan det vara värt att såga lite plexiglas klippa litte makrolon och borra några hål.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



porschedriver skrev:

lik förbannat blir det 50 grader i cupén när vi kör 6 timmars.


Hur varmt har ni efter 20 minuter?

om det är molnigt och inte över 20°C så har inte jag alls så varmt efter 20 minuter ivf, fast "kardantunneln" är attans varm. Inbillar mig att mina utsläpp i bakre sidorutorna är effektiva.

_________________
Pär Hylander
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Pär: När det snöar i helvetet, då ska jag tänka över om jag vill ha ett sånt rör Skojar bara, det funkar säkert bra men det ser helt enkelt för risigt ut.

Men att ha en sådan kupol vänd bakåt i det bakre sidofönstret var en bra idé thumbs up


/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



964c2 skrev:
Pär: När det snöar i helvetet, då ska jag tänka över om jag vill ha ett sånt rör Skojar bara, det funkar säkert bra men det ser helt enkelt för risigt ut.

Härmed föräras du med ett nytt tilltalsnamn, Björn "BlingBling" Nilsson är numera ditt fullständiga namn

Nä, skämtåsidor, jag förstår din önskan att hålla bilen prydlig, men jag vill ju inte missa läget att trakassera dig lite ;-)

964c2 skrev:

Men att ha en sådan kupol vänd bakåt i det bakre sidofönstret var en bra idé thumbs up

thumbs up

_________________
Pär Hylander
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
964c2 skrev:
Pär: När det snöar i helvetet, då ska jag tänka över om jag vill ha ett sånt rör Skojar bara, det funkar säkert bra men det ser helt enkelt för risigt ut.

Härmed föräras du med ett nytt tilltalsnamn, Björn "BlingBling" Nilsson är numera ditt fullständiga namn

Nä, skämtåsidor, jag förstår din önskan att hålla bilen prydlig, men jag vill ju inte missa läget att trakassera dig lite ;-)

964c2 skrev:

Men att ha en sådan kupol vänd bakåt i det bakre sidofönstret var en bra idé thumbs up

thumbs up


Hahahaha!! Kolla min signatur

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



964c2 skrev:
Pär: När det snöar i helvetet, då ska jag tänka över om jag vill ha ett sånt rör Skojar bara, det funkar säkert bra men det ser helt enkelt för risigt ut.

Men att ha en sådan kupol vänd bakåt i det bakre sidofönstret var en bra idé thumbs up


/Björn


Du får väl gå till Fredrik Wettermark med lite avloppsrör och så får han göra kopior i kolfiber

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Jag byggde eget utan problem - sticksåg & måttband typ


_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
Jag byggde eget utan problem - sticksåg & måttband typ



Berätta gärna i detalj hur du gjorde

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



porschedriver skrev:
johann skrev:
porschedriver skrev:
PS. så mycket mer ventilation blir det inte men det kan ju vara trevligt att kunna kommunicera med personer utanför bilen. det är nog största användningsområdet. DS


Har ni utsläpp för luften också?


Vi har följande åtgärder mot värme i cupén.

- torpedväggen är isolerad i motorutrymmet
- hela kardantunneln (där avgasröret går) är isolerad på in och utsida.
- Fläktpakatet är trimmat och släpper ut all luft genom två slangar direkt på föraren
- fläktpaketet hämtar all luft genom ett scoop på huven
- i den skjutbara rutan sitter ett litet scoop som trycker in friskluft på föraren
- från fronten sitter två intag (ála bromskylning), från dessa går det slangar som blåser direkt på föraren (en vid fötterna och en i brösthöjd)
- luften evakueras dels genom dörrarnas framkant (original)
- dels genom att en av de bakre sidorytorna är konstruerat som ett utlopsscoop.

lik förbannat blir det 50 grader i cupén när vi kör 6 timmars.


Finns väl bara en förklaring och det är att det är inte tillräcklig luftgenomströmning för att få ner temperaturen mer. Större scoop som tar in mer och större utsläpp kan lösa problemet.

Så här stora är våra utsläpp


Alternativet är att kyla föraren genom en sån här hjälm http://www.stand21.fr/casques/F21-AF/F21-AF-2.html och ngt liknande denna: http://www.stand21.fr/cooling-system/cooling%20system-2.html
Citera
Skruva banåkabil
Skjutbara plastfönster
1, 2   >>
4106 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande