Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Vilken storlek?
1 besök senaste veckan (4720 totalt)
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372


Trådstartare
Har någon av de mer ERFARNA förana på ringen något tips på ett BRA standarddäck för att köra ca 6 varav på ringen?

Förra året när jag var nere körde jag min fars A6 2,8q med 205x65x15 puckar (samt mycket last) på och klarade varvet på 10,50. MEN däcken var rätt så slitna på ytter & inner sidorna fram och bak.

Min bil (vectra V6) har 205x55x16 som std, men har alltid skjälv skört på 215x45x17 pga att bilen känns mer "satt" i kurvor och höga farter. Vilket val skall man ha på med tanke på stabilitet samt grepp
när det gäller bankörning på ringen??

Johan

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jovani skrev:

Förra året när jag var nere körde jag min fars A6 2,8q med 205x65x15 puckar (samt mycket last) på och klarade varvet på 10,50. MEN däcken var rätt så slitna på ytter & inner sidorna fram och bak.
Johan


Varför kör du på ringen med mycket last? Det känns ju som att det bara gör att det går långsammare och sliter med på broms och däck!

Det kan kanske bli en lång diskussion huruvida Audi's chassie i kombination med mycket last och vissa däck verkligen kan slita däck både på insida och utsida samtidigt, men normalt sett orsakas ett sådant slitage av fel lufttryck i däcken.

Sorry, inte svar på dina frågor, men såpass märkliga omständigheter att det är värt att ta upp det oxo.

_________________
Pär Hylander
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372


Trådstartare
Svar på last:

Hadde varit på billjudsmässa i Sinsheim under veckan innan jag åkte till ringen. Dock så finns det masser av fina vin tillverkare i dessa områden så varför inte köpa ett par kartonger.... Där av den tunga lasten och val av bil.

Annars är väll det onekligen dumt att åka omkring med massa last....

Detta var ju inte egentligen den aktuella frågan utan vad kör NI (det vill säga ni som har varit där ett par ggr innan) på för någon strorlek av däck och märke? Formuler jag frågan bättre nu?

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Nu ska jag vara lite tråkig kanske... Men du får vad du betalar för ungefär. Så satsa på välkända toppdäck.

Sen är däckstrycket otroligt viktigt när du kör bana. Gatdäck viker sig vid hård körning och du kommer få slitage på kanten eller t.o.m. på däcksidan. Lämpligtvis så höjer du trycket ett halvt kilo jmfrt med vad du normalt har o sen tittar du noga på däcket efter ett varv för att se att du inte varit o kört för långt ner på däckssidan. Om du har det så får du fundera på att ta det lite lugnare eller ev. höja trycket ytterligare.

Dimension. Jag skulle inte hänga upp mig så mycket på det faktiskt. Gärna lite större fälgar o lägre profil när du har gatdäck som kanske är lite veka i däcksidorna. Men det ger mest skillnad i styrrespons än några andra fördelar (vi får se vilka protester mot detta som kommer stax :-) Se gärna också till att inte ha för breda gummin på smala fälgar om du har problem med att däcken viker sig....

Så min sammanfattning är:
- bra däck
- höj trycket en bit
- överkör inte


(så, nu får ni hoppa på mig o säga vad jag har fel om eller glömt )



/Magnus Thomé

--------

PS: Hej o välkommen hit föresten! Har du läst reglerna om signatur o användarnamn: https://rejsa.nu/?regler ?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372


Trådstartare
ok, Nu har jag läst reglerna en gång till.

För alla er som då undrar så var Johan upptaget så jag valde e-post namnet Jovani som aldrig är taget.

Mitt fulständiga namn är:
Johan Carlsson

med alias:
Jovani

Hoppas detta går bra.

Mvh
Johan

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Det går jättebra!! om du lägger in din signatur i dina inställningar så blir det automatiskt sen så behöver du inte oroa dig för att komma ihåg att skriva in det varje gång du postar.

Som sagt, välkommen!!!!!!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Generellt kan man säga att ringen är snällare mot däcken än vanliga banor!
om du kör på std-däck och tung bil, så kan du behöva trycka i rejält med luft, för att styva upp dom.
Sen rekomenderar jag dig att köra ett varv i taget och åka och kyla däck, motor och bromsar efter ett varv!
Kör ut på landsvägen och kör sakta några km, utan att bromsa innan du åker och parkerar bilen.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:

Hadde varit på billjudsmässa i Sinsheim under veckan innan jag åkte till ringen


Sinsheim har jag bott en gång när vi var på F1 på Hockenheim. Vin minns jag inget, men en mycket god Jägerschnitzel på ett hak i centrum thumbs up Tyskarna tutade ilsket när vi fulla och glada lullade hem till hotellet mitt ute i gatan.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Jag har kört rätt mkt med Pilot Sport och S03 på M5:an och båda har funkat rätt bra, dock har jag höjt trycket med ca 0,5 bar.

Även ContiSportContact och PZero Rosso har fungerat bra fast på M3:an.
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372


Trådstartare
Att Peeter:
Antar att du är han som har gjort "genomgången" på ringen?
För detta med bromsar och att kyla av dom efter ett varv tycker jag personligen vara lite onödigt.

Men du vet mer om banan än jag så jag lyssnar på de som vet mer tills jag lärt mig skjälv.

På min fars audi märkte jag som först av broms avmattning efter andra varvet och rätt så kraftig avmattning i slutet av tredje. (visst det luktade ganska bränt då men det är ju orginal, och jag hadde en hel del last.

Jag vill påpeka att jag inte har någon som helst erfarenhet av banåkning ur proffisionel syn utan läser analyserar och testar själv vad som håller eller inte.

Denna gång dock så har bromsarna sets över för att klara 3+3varv i mitt tempo. Kraftigare belägg, bättrekylning, stålomspunnaslangar fram, bättre bromsvätska. OCH det viktigaste av allt: Att inte ta farsans tunga bil dit!

Jag såg någon stans (tror det var på en mässa i frankfurt) en propaganda film från continental som de hävdade att 1varv på nord slingan skulle ge samma slitage på ett däck som 100mil på lansväg i högt tempo. Detta skulle jag mycket väl tänka mig med tanke på hur många däcktillverkare som snurrar runt här och testar, men som sagt de ända banor jag har åkt på är anderstorp,karlskoga,kinnekulle i lungnare tempo och massa bilar!!!!

Mvh
Johan

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372


Trådstartare
Vinet hittar du ett par mil utanför Sinsheim i en by som heter Kirscheim.(tror det stavas så) de har en super fin vingård med stort utbud och snuskigt bra priser med tanke på vad samma kvalite kostar hemma (70kr och uppåt... )

Johan

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372


Trådstartare

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Jovani skrev:
Att Peeter:
Antar att du är han som har gjort "genomgången" på ringen?
För detta med bromsar och att kyla av dom efter ett varv tycker jag personligen vara lite onödigt...

Jo, det är jag!
När jag skrev det här med kylning av bromsar, så trodde jag att du åkte med std-grejer.
Jag har åkt en del på ringen med familjebilar i std-utförande, t ex Saab 9000, Volvo 850 och så Polon förståss...
Kör man en sån bil, så tycker jag det är befogat att åka och kyla bromsarna efter ett varv.
Annars är det lätt att skivorna slår sig om du kommer in med glödhetabromsar och direkt ställer bilen på Parkeringen.
Har t ex varit med om att köra hem en bil där bromsarna var så skeva att vi hellre avstod från att bromsa. Tror vi bromsade tre ggr på 150 mil!
Efter det så åker jag hellre och kyler en gång för mycket än en gång för lite!

Det här med däcksslitage beror givetvis en del på vad du kör för bil och hur!
Men generellt kan man väl säga att det inte är någon större konst att slita ut ett par däck under en dags flitig körning på en svensk bana.
Men jag vet ingen som lyckats slita ut ett par däck på ringen under en dags körning. Ja, det skulle väl vara Ringtaxin då!
När jag var nere på Ringen med Polon senast, så körde jag nästan 30 varv med den på vanliga gatdäck(185/55/14).
Framdäcken som slits mest på den bilen hade c:a 4000 mil/4 år bakom sig, inkl en tidigare ringenresa och ett antal svenska banträffar.
Enda problemet var att däckssidorna börjat bli mjuka och vek sig, så att jag körde mer på texten på sidan av däcket än på själva slitbanan.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372


Trådstartare
Ja ja, då är jag med vad du menar!
Helt std kan ju vara lite klent.. Nä min teori är att vara på den säkta sidan i stället för i räcket!!

En fråga dock, Det var väll inte en polo som du åkte runt ringen med i genomgången?! Tyckte det gick lite väl fort för en Polo.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Jovani skrev:
Ja ja, då är jag med vad du menar!
Helt std kan ju vara lite klent.. Nä min teori är att vara på den säkta sidan i stället för i räcket!!

En fråga dock, Det var väll inte en polo som du åkte runt ringen med i genomgången?! Tyckte det gick lite väl fort för en Polo.

Visst är det min frus Polo 16v 5d open Air(100 hk)-97 i absolut stdskick med gamla 185/55/14-däck och trumbromsar bak som agerar filmstjärna!
om man inte bromsar så mycket så går det att hålla hyffsat tempo med det mesta på ringen!
Utom uppför Kesselchen...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Peeter skrev:
Visst är det min frus Polo 16v 5d open Air(100 hk)-97 i absolut stdskick med gamla 185/55/14-däck och trumbromsar bak som agerar filmstjärna!
om man inte bromsar så mycket så går det att hålla hyffsat tempo med det mesta på ringen!
Utom uppför Kesselchen...


Ahh!!! Jag blir alltid lika glad när någon utanför symaskinsmotorklubben (dit jag antagligen också räknas) upptäcker att det går att vara snabb utan att ha det värsta materialet!

-You don't need power to take control!
fritt från "Power is nothing without control"

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Jo, jag har åkt med Peeter i Polon och kan intyga att det går så fort!

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



JohanR skrev:
Jo, jag har åkt med Peeter i Polon och kan intyga att det går så fort!

JohanR

Du menar att det går så sakta!
Men det är kul att det inte alltid behöver gå så fruktansvärt fort och kosta en förmögenhet för att man skall ha roligt! thumbs up
Ska man vara lite provokativ, så kan man säga att med en snabbare bil så flyttar man bara upp fartgränsen för var det roliga börjar.
Jag tror jag skall starta en tråd ang det här på huvudforumet, så får vi se hur mycket "stryk" jag får.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1502

Namndispens
Namndispens

Det ligger väldigt mycket i det du skrev peeter, att man flyttar upp fartgränserna för när det roliga börjar ju vassare bil man har.

/Johan

_________________
Johan B
Citera
Däck för banåka
Vilken storlek?
1 besök senaste veckan (4720 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande