Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Clover 7 - Suzuki Swift GTI 16V Turbo IC
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16
8 besök senaste veckan (79395 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Inte för att vara sån men vi är ett ganska stort antal personer som jobbar inom fordonsindustrin som hade Alfa i Scuderia Rosso. Det är inget motsatsförhållande till bra kunskap om vad som gör en bil bra.
Jag var på Hällered (Volvos provbana) och körde med en gammal Rosso-anställd för ett par veckor sen t ex. (I tjänsten).

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90



MaZ skrev:
Inte för att vara sån men vi är ett ganska stort antal personer som jobbar inom fordonsindustrin som hade Alfa i Scuderia Rosso. Det är inget motsatsförhållande till bra kunskap om vad som gör en bil bra.
Jag var på Hällered (Volvos provbana) och körde med en gammal Rosso-anställd för ett par veckor sen t ex. (I tjänsten).


Skrönan säger ju att Volvofolket byggde 7 bilar och att den här skulle byggts som nummer 8 i efterhand.
Så var alltså inte fallet, den här byggdes separat innan Hans började jobba på Volvo Cars.

Du kanske rent av träffat Hans då han jobbar inom motordelen på Volvo Cars.
Jag jobbar som många andra inom fordonsindustrin, men på Volvo Trucks.

_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90



Går igenom bilen på diverse punkter, tänkte då jag köpte den att svagaste punkten alltid blivit åtgärdad.
Så jag fortsätter att jobba med bilen utifrån att göra förbättringar och justeringar.

Jobbar i mitt garage/verkstad där jag i huvudsak håller på med motorcyklar.
Men en Super Seven är ju det närmaste man kommer motorcykel på fyra hjul.


Börjar med att gå igenom framvagnen och byta en del uniballs och göra rent resten samt att smörja allt.
En del tveksamma lösningar på distanser, hylsor och brickor till förbannelse.
Jag svarvar nya prylar och får det anpassat med rätt toleranser och avslutar med att köra det i mina kembad för elförzinkning och kromatering.




_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90



Bakvagnen får en liknande uppdatering.
Riktar, smörjer och polerar upp fyrlänksstagen och monterar tillbaka.
Städar bort och ersätter med svarvade distanser och längdjusterade bultar.
Add lightness är ledordet för min Super Seven, här rök 340 gram...



_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



jowe66 skrev:

Add lightness är ledordet för min Super Seven, här rök 340 gram...

I chapmans spår.... thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90



September 2019 tog sig bilen igenom en T12BF besiktning hos Fordonsprovarna i Kungälv.
Numera besiktningsbefriad för all framtid, känns riktigt gott.


_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90



Förbättringarna på bilen fortsätter med pedaler och pedalställ.
Egen tillverkning och ytbehandling i garaget/verkstaden.
Målet är alltid att det ska bli bättre och lättare.

Add Lightness är vad som gäller så långt det är möjligt.
Det nya väger komplett ca. 100 gram mindre än det gamla.

Gamla pedalerna var korta och inte speciellt bekväma.


Större tryckplattor och något längre pedaler.


Trångt att montera, men med lite tålamod så ramlar det på plats.

_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Snyggt Johan, ser ut som det "ska" göra thumbs up

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90



Minimal bränsletank funkade bra då bilen byggdes för bana, men funkar dåligt för glassrundor.
Tanken rymde 18L, gick att nyttja max 14L innan soppatorsk.



Gjorde en mockup och mätte in allt innan jag satte igång med tillverkning.
Valde att gå från externa pumpar till en in-tank-lösning med en Walbro GSS341.
Returen leds in i röret som pumpen är monterad på och ner i swirl-koppens botten.



Tankfästena monterades i elfakonsolerna som äntligen fick en funktion utöver att vara lätta.



Svetsningen av tanken har jag fått hjälp av en kompis med då det är byggt i 0,7mm rostfritt.
Vi byggde en fixtur för att det inte skulle slå sig så överjävligt som det oftast gör.
Tanken är byggd med swirl-kopp och två skvalpskott för att säkra flödet.



Monterat och klart i bilen, egen tankarmatur med Walbro GSS341, Biltema nivågivare, Wiberger andningsnippel och ventilerat tanklock Harley Davidson.
Tankvolym är ca. 33L och totalt har vikten på bilen fulltankad ökat max 5kg då mkt har plockats bort och gjorts med lite mer omtanke kring vikten.


_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1056



Ser mycket bra ut! Bilen är ju snart ihop
Är det inte "älg-mannen" som svetsar???

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90



camarogbg skrev:
Ser mycket bra ut! Bilen är ju snart ihop
Är det inte "älg-mannen" som svetsar???


Tackar, ja det stämmer att det är "älg-mannen" som svetsar. thumbs up

_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90



Valde bort andningsventilen, byggde om till lufningsslang som släpper luft in/ut med garanti.
Kommer bygga ett golv över tanken för bagage vid behov, så det blir mer servicevänligt.



Swirlkoppens placering och konstruktion hoppas jag klarar 12 varv i en rondell...


_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Kul se Clover-bilen mår bra och uppdateras! Minns då den dök upp första gången, pigg och lätt redan då.
Byggde själv (och äger ännu) en av de så kallade "Kungsbacka-bilarna", flitigt använd i 32 år. På bild nedan.
Jagade vikt ett tag och gick då från en stor rostfri tank till en liten lätt alu-tank. Med sällan mer än 10 liter i!
Använder istället en reservdunk (som rymmer mer än tanken) då jag skall åka lite längre.
Går fint placera i ett "fack" bredvid den lilla tanken

:

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90



D5 skrev:
Kul se Clover-bilen mår bra och uppdateras! Minns då den dök upp första gången, pigg och lätt redan då.
Byggde själv (och äger ännu) en av de så kallade "Kungsbacka-bilarna", flitigt använd i 32 år. På bild nedan.
Jagade vikt ett tag och gick då från en stor rostfri tank till en liten lätt alu-tank. Med sällan mer än 10 liter i!
Använder istället en reservdunk (som rymmer mer än tanken) då jag skall åka lite längre.
Går fint placera i ett "fack" bredvid den lilla tanken

:


Tack, vad kul att läsa.
Kanske nån seventräff i gbg-regionen snart.
Vi är fyra i vårt lilla villaområde som hänger ihop.
SVKG börjar även få ett flertal av supersjuor i klubben.

_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90



Bilen lirar ok, nybyggda tanken är tät och räckvidden en bit över 30 mil.
En icke vetenskaplig hjulinställning är utförd, bra mycket bättre än tidigare.
Men det finns att jobba på för att få det 100% med körkänsla och feedback.

Bjuder på några nytagna foton...




_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1056



Snygg och prydlig bil och fina bilder!
Syns vi på Locost dagen på Kinnekulle?
Med vänlig hälsning, Mikael

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098



Riktigt snygg thumbs up

Kombinationen aluminium, svart och guld gör sig bra på en 7:a!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90



camarogbg skrev:
Snygg och prydlig bil och fina bilder!
Syns vi på Locost dagen på Kinnekulle?
Med vänlig hälsning, Mikael


Tackar Mikael. thumbs up
Ja, det blir Lococstdagen ihop med Marcus som också är anmäld.

_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90



Janne J skrev:
Riktigt snygg thumbs up

Kombinationen aluminium, svart och guld gör sig bra på en 7:a!


Tackar så mycket Janne, bilen har sin patina och det ska synas att den är använd.

_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90



Då var det dags att göra något åt avgassystemet, samt få lite mer ljud ur röret.
Började med att kapa bort anslutningen, på med en ny för att möta nya ljuddämparen.
Turbon dödar mycket ljud och då kan jag köra med en kort ljuddämpare från KL Racing i rostfritt.
Byggde även det nya med 2", känns som det matchar motorn bra då det funkat fint förut.

Efter en go kväll i garaget ihop med Marcus så hade vi fått ihop det och byggt en ny infästning.
Nu gick vi på Chapmans devis och använde en befintlig infästningspunkt, inte addera extra prylar.
Det nedre länkstagets infästning får även bära avgasfästet, två flugor i en smäll.

Det sitter mycket bättre och hela installationen minskade 1,2kg på bilens vikt.


_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
jowe66
Gråbo
Här sen Jul 2019
Inlägg: 90



Valde att skapa en egen tråd om bilen i min ägo.
Ni finner den här och jag hoppas ni vill följa mig och bilen...

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1623161#1623161

_________________
Johan Weinö
SSR - Super Seven Replica
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Clover 7 - Suzuki Swift GTI 16V Turbo IC
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16
8 besök senaste veckan (79395 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande