Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Jämföra stötdämpargrafer. | 1745 besök totalt |
Sitter och jämför lite olika dämpargrafer med varandra.
Alla kommer från samma typ av bil utom en... Hur kommer korrfaktorn in och påverkar grafen? Bara att multiplicera med MR eller ska det vara i kvadrat som vid kraftbestämmande av fjädern? Får för mig att hastigheten/tiden kommer in på ngt sätt men det är bara en kännsla som jag inte kan ta på. Har provat båda två sätten men tycker inte jag får nga vettiga siffror av detta...eller så är det dämparna som är skummt satta...vilket jag inte tror en grisblink på med tanke på vem som specat dom. Vem vet ngt om dettaa eller är så pass kunnig i matte att han direkt ser hur jag ska göra? Tack! AL - Blivande ingenjör utan mattekunskaper. |
||
Problemets kärna ligger i att dämparen är hastighetsberoende. Vi har därför att göra med både hävstångs effekten, alltså utväxlingen Mr, samt att hastigheten blir lägre (vid normal utväxling). Så, om utväxlingen är 0,5:1 så skall dämparen ge dubbla motsåndet vid halva hastigheten. Ok? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Vi måste gämnföra biler på hjulet.
En dämpar kurva har kraft(F) på y-axeln och hastighet(v) på x. Hjulet går fortare än dämparen om MR<1 --> v/MR Hjulet har längre hävarm än dämparen om MR<1 --> F*MR eller om vi tittar på dämpningen(c) i Ns/m -->c= F/v-->c= F*MR/(v/MR) -->c= F/v*MR^2 Nu kan vi inte gämnföra c rätt av mellan bilar häller lika lite som vi kan gämnföra fjäderhjulkonstanten. Nu kan vi använda kritiskdämpning(ck), allså gämnföra antal delar av ck vid en viss hastighet på hjulet. Än så länge det ända jag kommit fram till man skall ha ck till _________________ Johan Sjölinder |
||
Racetech Jämföra stötdämpargrafer. | 1745 besök totalt |