Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (8395 totalt)
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Anton Lillsund skrev:
TheProphet skrev:
Vill inte stjäla din tråd, du får se det som ett tips till dig med

Anton: Har du testat Motuls 300V?

Jag körde med Castrols TWS 10W60 och den fick för sig att få motorn att ticka som aldrig för i min 525:a. Men med Motuls 300V 15W50 så återkom det problemet aldrig igen!

Nu vet jag ju inte vad du köper RS:en för men är det på meko så gissar jag på att Motul går att få tag på billigare, är du med i sportlkubb så kika vad de kan ge dig för pris på deras sida!


Bruksar man öht med bilen så känns ett kallviscositetsindex på 15w i grövsta laget. Speciellt på en olja som har 50 i övre viscoområde.

Funkar säkert bra om man har motorvärmare året runt eller liknande.

För min del så får det tills vidare kosta lite extra att köpa RS olja.


De har 300 V ända ner till 0W20.. så det är inga problem med annat viscositets område!
Följande finns: 0W20 - 5W30 - 5W40 - 10W40 - 15W50 - 20W60.

Sen så har du arbetsområdet för en 15W50 mellan ca -19'C till över +30'C för (kallstartet då). Detta enligt min ins.bok till Töringen. Så det torde då inte vara några problem att även köra en 20W60 Somamr tid med sina -10'C.

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

TheProphet skrev:
Anton Lillsund skrev:
TheProphet skrev:
Vill inte stjäla din tråd, du får se det som ett tips till dig med

Anton: Har du testat Motuls 300V?

Jag körde med Castrols TWS 10W60 och den fick för sig att få motorn att ticka som aldrig för i min 525:a. Men med Motuls 300V 15W50 så återkom det problemet aldrig igen!

Nu vet jag ju inte vad du köper RS:en för men är det på meko så gissar jag på att Motul går att få tag på billigare, är du med i sportlkubb så kika vad de kan ge dig för pris på deras sida!


Bruksar man öht med bilen så känns ett kallviscositetsindex på 15w i grövsta laget. Speciellt på en olja som har 50 i övre viscoområde.

Funkar säkert bra om man har motorvärmare året runt eller liknande.

För min del så får det tills vidare kosta lite extra att köpa RS olja.


De har 300 V ända ner till 0W20.. så det är inga problem med annat viscositets område!
Följande finns: 0W20 - 5W30 - 5W40 - 10W40 - 15W50 - 20W60.

Sen så har du arbetsområdet för en 15W50 mellan ca -19'C till över +30'C för (kallstartet då). Detta enligt min ins.bok till Töringen. Så det torde då inte vara några problem att även köra en 20W60 Somamr tid med sina -10'C.


Det känns lite dumt att störa i denna tråd. Ber om ursäkt trådskapare.

För att fortsätta på frågeställningen..
Vet du vilka klassningar oljan har?
Det är väl inte mer än att köpa några liter och testa. Funkar det med 5w-40 så är det ju kanon. Men jag är skeptiskt. Högre än 10w vill jag inte gå om..
När oljekylningen är löst så är nog valet enklare..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



När det väl är löst ja

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
V. Frykholm
Sthlm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 104


Trådstartare
Ska köpa nya fjädrar till bilen, både fram och bak.
Vilka rekommenderar ni?

Dämparna får sitta kvar då dessa verkar hyffsat friska.

_________________
Victor Frykholm
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

V. Frykholm skrev:
Ska köpa nya fjädrar till bilen, både fram och bak.
Vilka rekommenderar ni?

Dämparna får sitta kvar då dessa verkar hyffsat friska.


Är fjädrarna som sitter där nu dåliga

_________________
/Anton Lillsund
Citera
V. Frykholm
Sthlm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 104


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
V. Frykholm skrev:
Ska köpa nya fjädrar till bilen, både fram och bak.
Vilka rekommenderar ni?

Dämparna får sitta kvar då dessa verkar hyffsat friska.


Är fjädrarna som sitter där nu dåliga


Ja. De känns iaf jäkligt slappa. Dock är jag ingen expert på området, men den är inte svår att trycka ner bak iaf. Dock stannar den upp snabbt och fint så fort man slutat gunga.
Så jag utgår från att fjädrarna är kass men dämparna bra?

En annan grej är ett traktorljud som låter underifrån när man kör på tomgång och inte trycker ned kopplingen. Kan det vara lamellerna som spökar? Vet ju att lammelerna kan slå och ha sig rejält på motorcyklar, men har inte varit med om det på bilar. Det slutar iaf låta när man trycker ner kopplingen.

_________________
Victor Frykholm
Citera
V. Frykholm
Sthlm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 104


Trådstartare
Har iaf slitit ur det mesta bakom framstolarna nu, men då jag inte fick bort ryggstödet till baksätet satte jag tillbaka sittdynan också så man kan bruksa skiten ett tag till. Hur sitter ryggstödet fast egentligen? Hittade några plastclips bakom vänster baksäte, men de verkade ju varken göra från eller till.

_________________
Victor Frykholm
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



V. Frykholm skrev:
Har iaf slitit ur det mesta bakom framstolarna nu, men då jag inte fick bort ryggstödet till baksätet satte jag tillbaka sittdynan också så man kan bruksa skiten ett tag till. Hur sitter ryggstödet fast egentligen? Hittade några plastclips bakom vänster baksäte, men de verkade ju varken göra från eller till.


ryggstödet sitter med en skruv på varje sida i nedre delen.
ta bort sittdynan och kolla i hörnen. tror det var en 10mm på varje sida?

sen lyfter du ryggstödet rakt uppåt så lossar det från hakar på övre delen mot hatthyllan.

blev det förståeligt?

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
V. Frykholm
Sthlm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 104


Trådstartare
Karl Birgander skrev:
V. Frykholm skrev:
Har iaf slitit ur det mesta bakom framstolarna nu, men då jag inte fick bort ryggstödet till baksätet satte jag tillbaka sittdynan också så man kan bruksa skiten ett tag till. Hur sitter ryggstödet fast egentligen? Hittade några plastclips bakom vänster baksäte, men de verkade ju varken göra från eller till.


ryggstödet sitter med en skruv på varje sida i nedre delen.
ta bort sittdynan och kolla i hörnen. tror det var en 10mm på varje sida?

sen lyfter du ryggstödet rakt uppåt så lossar det från hakar på övre delen mot hatthyllan.

blev det förståeligt?


Upptäckte det till slut.
Så nu är baksätet väck iaf.
Har dock bestämt mig för att prioritera andra grejer än bilen så därför blir det antagligen varken stol eller däck den här sommaren. Ska fixa felen som är istället samt vässa bromsarna och möjligen väghållningen lite.

_________________
Victor Frykholm
Citera
V. Frykholm
Sthlm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 104


Trådstartare
Har kört en del på sistone och återigen insett att det är jävligt kul att svänga.
Så hittade jag dessa fälgar på Blocket och tänkte att de kanske skulle sitta fint på bilen. Vitmålade med r-däck. http://www.blocket.se/view/5135368.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&am . . . .

Tänkte bara kolla med er om det är schyst ET eller om det är för mycket?! ET 28 bör väl funka, men jag har ingen erfarenhet av det här med inpressningsdjup så jag vet inte rikigt.
Tacksam för snabba svar då jag har en gammal klasspolare i Karlstad som isf hämtar upp fälgarna och kör dem till Sthlm i helgen.

_________________
Victor Frykholm
Citera
V. Frykholm
Sthlm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 104


Trådstartare
Kom igen nu! Lär ju vara många som vet exakt vad som gäller!

_________________
Victor Frykholm
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det bör fungera utmärkt.
original krysseker (15*7") har ET 24.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
V. Frykholm
Sthlm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 104


Trådstartare
Några fälgar blidde det inte.
Däremot har jag fixat insatsgängor till alla lösa bultar i ventilkåpan nu.
Det blev totalt sju stycken!!!

Har dessutom konstaterat att det troligen är urtrampningslagret som skorrar och har sig. Bytte kamkedjespännare i dag, men märkte ingen skillnad och insåg att ljudet inte heller kommer från kamkedjan.
Det kommer dessutom ett traktorljud underifrån när man står stil utan någon växel i, som försvinner när man trycker ner kopplingen.
Utrampningslagret låter väl ganska rimligt då, eller?

_________________
Victor Frykholm
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Låter som något som exakt varenda 325 E30 lider av

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3652



Johan Mähler skrev:
Låter som något som exakt varenda 325 E30 lider av


Det är något som alla E30 lider av! Jag har ägt ca 10 st E30 och ingen av de har varit tyst!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



V. Frykholm skrev:


Det kommer dessutom ett traktorljud underifrån när man står stil utan någon växel i, som försvinner när man trycker ner kopplingen.
Utrampningslagret låter väl ganska rimligt då, eller?


Njaaa. När kopplingen inte är nedtryckt snurrar ju inte urtrampningslagret, först när du trycker ner kopplingen aktiveras lagret så att säga. Om det skorrar på tomgång utan växel i som tystnar när du trampar på kopplingen är det snarare ett lager i växellådan som låter.

_________________
/Anders C
Citera
V. Frykholm
Sthlm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 104


Trådstartare
Anders Carlsson skrev:
V. Frykholm skrev:


Det kommer dessutom ett traktorljud underifrån när man står stil utan någon växel i, som försvinner när man trycker ner kopplingen.
Utrampningslagret låter väl ganska rimligt då, eller?


Njaaa. När kopplingen inte är nedtryckt snurrar ju inte urtrampningslagret, först när du trycker ner kopplingen aktiveras lagret så att säga. Om det skorrar på tomgång utan växel i som tystnar när du trampar på kopplingen är det snarare ett lager i växellådan som låter.


Men det kan inte vara så att det glappar och därför skorrar när det inte är nåt motstånd mot det, på tomgång alltså. För att sedan, när man trycker ner kopplingen, få tryck på sig och sitta fast så att säga?
Kul att behöva riva hela växellådan annars.

_________________
Victor Frykholm
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3652



Anders Carlsson skrev:
V. Frykholm skrev:


Det kommer dessutom ett traktorljud underifrån när man står stil utan någon växel i, som försvinner när man trycker ner kopplingen.
Utrampningslagret låter väl ganska rimligt då, eller?


Njaaa. När kopplingen inte är nedtryckt snurrar ju inte urtrampningslagret, först när du trycker ner kopplingen aktiveras lagret så att säga. Om det skorrar på tomgång utan växel i som tystnar när du trampar på kopplingen är det snarare ett lager i växellådan som låter.


om det var växellådan borde det inte låta alltid? Det är en känd problem på E30 att ur trampnings lagret låter.

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
V. Frykholm
Sthlm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 104


Trådstartare
Abbe_M3 E30 skrev:
Anders Carlsson skrev:
V. Frykholm skrev:


Det kommer dessutom ett traktorljud underifrån när man står stil utan någon växel i, som försvinner när man trycker ner kopplingen.
Utrampningslagret låter väl ganska rimligt då, eller?


Njaaa. När kopplingen inte är nedtryckt snurrar ju inte urtrampningslagret, först när du trycker ner kopplingen aktiveras lagret så att säga. Om det skorrar på tomgång utan växel i som tystnar när du trampar på kopplingen är det snarare ett lager i växellådan som låter.


om det var växellådan borde det inte låta alltid? Det är en känd problem på E30 att ur trampnings lagret låter.


Sant

_________________
Victor Frykholm
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Samma på min......är nog urtrampningslagret....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Jag har kört 2 318is och äger en av dom. Ingen har skorrat på tomgången.
Men däremot vet jag inte av någon 325 utan det karaktäristiska ljudet

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (8395 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande