Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälmfrågor
<<   1, 2
3536 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Gripenland skrev:
AndersY skrev:
Linjär mot vad, hjälmens vikt eller totalvikten, hjälm + huvud? I det senare fallet blir det inte någon 90%-ig ökning.
Angående myter så finns det massor av integralhjälmar som är lättare än 1500 g.

Du säger att det finns massor av FIA godkända hjälmar som väger mindre än 1500g men hittils har jag endast sett en och den var vansinnigt dyr. Flera har pratat om dom hjälmarna men när man ber om mer info blir det tyst. Överbevisa mig gärna för ingen skulle bli gladare än jag om marknaden skulle krylla av lätta hjälmar som jag missat

Nu skrev jag hjälmar och inte just FIA-godkända hjälmar, men de flesta hjälmar som är godkända för t.ex. MC-åka är väl FIA-godkända? Finns det någon speciell FIA-godkännande som krävs för att tävla med en hjälm i Sverige? Enligt SBF:s GT(sista sidan) skall en hjälm vara godkänd enligt någon av en hel drös olika normer och däribland SIS 88.24.11 och det är väl alla hjälmar som har en SIS-märkning på etiketten, vilket jag aldrig sett någon inte haft. Det har t.ex. alla crosshjälmar och de väger i regel inte mer än 1200-1300 g, även om det finns lite tyngre också.

Nu spelar det kanske ingen roll för Alexi eftersom han skall ha den vid banåka.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Nja, det är faktiskt ganska intressant just det där med crosshjälmar. Brorsan har en sån nämligen och då kan jag kanske använda den tills jag hittat en bra begagnad hjälm, eller ett bra erbjudande på ny hjälm. Alltid bra med lite tid att leta och prova hjälm på.
om hjälmen har sånt där godkännande borde det väl inte vara något problem att bli utsläppt på bana?
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjälmfrågor
<<   1, 2
3536 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande