Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum förslag på automatväxlad bil | 1, 2, 3, 4 >> 9498 besök totalt |
Har allt mer seriösa fundering att börja fixa en ban-busbil till min kära fru... då hon måste ha automat pga av rörelsehinder (kan ej använda benen till att gasa bromsa eller gå) begränsar det ju en del... så jag önksar förslag på prisvärd, mindre körglad rejsbar automatbil.... gärna 60-70talare.... hutrun har önskemål om bullig liten britt...
önkar gärna förslag på lösningar för gas och broms då jag inte tycker att standard anpassningar inbjuder till aktivt körande då den ger enhandsgrepp på ratten.... är inne på att strunta i pedalstället och göra någon sorts skoterlösning på ratten med tumgas och fingerbroms... standard är det en mekanisk anordning där du med högerhanden gasar genom att dra en spak som sitter ungefär vid växelspaken mot dig och du bromsar genom att föra den framåt och den kontrollerar pedalstället... funkar bra men köställningen ger mycket mer att önska då den endast ger enhandsgrepp mha rattsnurra på ratten... mottager gärna bilförslag och förslag på gas och bromslösningar |
||
[givande inlägg]
När någon säger automatväxlat, tänker jag JÄNK!!!!, köp jänk!!!! Skämt o sido, det finns en kille som kör dragracing, Lars Benny, och är rullstolsbunden. Han bor någonstans här nere i skåne har jag för mig. Läste ett reportage om honom i en tidning för något år sedan, där det skrevs att han labbat väldigt mycket med gas/bromsreglage. Kan vara värt att kolla upp, tyvärr vet jag inte så mycket mer än namnet... [/givande inlägg] |
||
Jag skulle också kolla runt lite på internet o se vad du kan hitta om Alex Zanardis bil (altså han som kör i ETCC/WTCC för BMW, han kör väl gas o broms i ratten har jag för mig (eller så kör han med gas i ratten och bromsar med protes), kan vara värt ett försök i alla fall...
_________________ A Eklöw |
||
Jag har kört bana med en BMW 2500 -73 automat, dock växlade jag den manuell s.a.s. men det gick hur bra som hellst.
Den där Lars Benny, vad körde han för bil?? Jag undrar om jag inte har en blaska där han figurerar med en Corvette jag kan kolla upp det om det kan vara av intresse. Det är en spännande frågeställning hur att få ratt, gas och broms att fungera bra tillsammans när man bara har två händer att manövrera med. Korta styrväxeln rejält kan kanske underlätta men då är frågan hur bra det är _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Jag har kört en Bmw 325 (e30) som var anpassad för en kvinna med ett rörelsehinder likt din frus.
Automat med gas/bromsreglage bredvid växelspaken. Funkade faktiskt över förväntan, har ni provat en sån lösning eller dömt ut den på förhand? _________________ /Kristian Elisson |
||
Använt det på bruksbilar i över 10 år tycker dock det är en kompromisslösning... |
||
Fogdö körde väl Radical utan ben, kolla med honom alt med Radical.se. Jag ska kolla med kompisen också, han har inga armar men kör bil ändå, han pratade om nån liknande manick som han skulle ha för att köra sin FF. Återkommer....
_________________ Michael Stadig --BBDB-- Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||
Porsche 928 är väl ett ganska bra val. 300 hästar och lite drygt 1400 kilo i de tidiga modellerna. Köper du en från 1984 eller senare har de fyrväxlad automat. Går att få en schysst bil för runt 40kkr om man inte har något emot bruksskick.
_________________ Anders Hansson |
||
Mattias_H:
Hmm jag skall loda lite, svågen brukar ha bra koll på det mästa vad gäller dylika grunkor i bilar pga att han sitter i rullis och är jäv... Omsig och kringsig. Har frun din fullstänig funktion i armarna??? Ryggmärgsskada??? Hmm har även för mig att jag läst om någon snubbe som åkte rallycross med ryggmärgsskada _________________ Johan Sjölinder |
||
japp! Han har, eller har haft, både en nova och en vette! |
||
Sveriges bästa & mest kända företag för handikappanpassning av bilar ligger i Mora.
(vet ej vad det heter dock) Har läst mkt om dem i tidningar. Borde det inte gå att få någon form av bidrag till detta ? (man behöver väl inte säga att det är en rejsbil) Vänligen/ ..............Kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
En kul och god tanke tycker jag!
Jag kom genast att tänka på Johan Svensson som kör BMW M3 E30. Han har en fin hemsida också http://www.jts-racing.com/ Han handikapp kräver iofs, om jag förstår rätt, en hel del mer anpassning än vad du/ni skulle behöva. Kan kanske vara ett bra frågeplank om inte annat. _________________ /Anton Lillsund |
||
fuling Ja hon har full styrka och mer därtill i överkropp och armar... skadan är en ridolycka med ryggmärgsskada som bara påverkar benen...
KristianAE86 Bidrag finns till att anpassa bruksbilen och ges en gång var 7e år och används där av till pendlingsbilen så det här är något som faller utanför ramarna då vi filosoferar kring en mer kompromisslös busbil... standard anpassningar som vi använt känns tycker jag mer inriktad att behålla möjligheten att köra på vanligt sätt med pedaler än att optimera körningen med händerna... Vill lösa det så att det ger möjlighet med tvåhandsgrepp om ratten. |
||
Någon gång för länge sen läste jag i Automobil om en kille med bruten rygg som byggt i ordning en Morris Minor med automatlåda och handreglage. Han kan ha monterat autolåda och motor från en Allegro eller Marina eller något sånt så. Gas och broms styrdes med en "stång" försedd med ett gashantag från en mc tror jag. Bromsade gjorde han genom att trycka spaken framåt...
Tyvärr minns jag inte när reportaget kan ha varit men jag gissar på tidigt 90-tal eller möjligen fram till 95. Kanske Automobil kan vara behjälpliga om det är så att du vill ha artikeln som inspiration. Tror att killen kallades "Sopis". En Minor är ju definitivt bullig och brittisk och borde passa bra. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Jag skulle nog föredra en bil med riktigt korta rattutslag, och montera tumgas och bromshantag på en lite kantigare ratt. att ligga på under ett varv mellan fulla rattusslag skulle nog vara att föredra, och då blir servostyrning plötsligt en nödvändighet.
Jag tänker mig att man inte skall behöva byta grepp på ratten. Sen skulle självklart en Citroen med H-låda vara att föredra framför Automat, så blir det lite mer bilkörning endå. Och även enklare att modifiera bromsarna så att det inte krävs benkraft för att manövrera dem. |
||
Inte så rejsig kanske, men det säljs ju faktiskt en automatväxlad 80-tals (även om det väl är en 60-tals-konstruktion som bäst ) Jagga på detta forum:
http://www.garaget.org/show.php?car= |
||
Hej
Ford Capri finns ju med automat :-) Den är faktiskt riktigt skoj att köra och väghållningsbitar är hyfsat billigt. Det är också utgångsobjekten...visserligen bara trestegad C3-automat men bygger man om den med lite delar från den större C4 (jag kan scanna anvisningarna) funkar den faktiskt riktigt bra. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Här är en ban-inkörd bil......med 4-växlad automat och servostyrning.
2.8 litersmotor och stora lådan = hållbar. Bilen är dessutom mycket välbalaserad. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Allmänt banåkaforum förslag på automatväxlad bil | 1, 2, 3, 4 >> 9498 besök totalt |