Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilken bil nästa år? Jag börjar tveka.
1, 2   >>
7071 besök totalt

Vilken bil?
Porsche 964
92%
 92%  [ 12 ]
Audi S3
7%
 7%  [ 1 ]
Totalt antal röster : 13

Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347


Trådstartare
Hej!

Under ungefär 1 års tid har jag varit besatt av att skaffa en Porsche 964. Först var det bara RS-modellen som gällde. För drygt 1 månad sedan började jag sondera marknaden ordentligt. När allvaret började (räknade kronor) sansade jag mig och insåg att en 964 c2 är vad jag bör ha.

Senaste dagarna har jag lagt ut lite köpesannonser på 964 c2 och rs. Bland annat på detta forum och ungefär 1 sekund efter började jag fundera på om inte jag borde vänta 1 år med att skaffa drömmen och istället "kitta" S3:an lite för att bli vassare på bana. Kittet består troligtvis av nya nylonbussningar, sänkning (ev. hel chassisats), fräscha upp bromsarna och skaffa en uppsättning R-däck och lämpliga fälgar.

Dels vill jag ha tips på var jag får tag på bussningar och montering av dessa till bra pris och lite annat smått och gott för att få till en budget för kittningen. Sen vill jag ha lite moraliskt stöd (dåligt inflytande ) för att hjälpa mig till rätt beslut. Jag är inte så erfaren banåkare (2 klubbträffar) och det är väl grunden till att jag kanske borde behålla bilen och lära mer innan jag skaffar porschen.

Med vänlig hälsning
Daniel Bengtsson

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Pengar nedlagda på S3'an är pengar som är bortblåsta varenda krona.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Eftersom jag aldrig lever som jag lär så ger jag dig rådet att behålla Audin och inte göra ett skvatt med den. Sen lägger du pengarna i en sparbössa tills du grejar att köpa en 964RS.
Köper du nåt annat än det du helst vill ha kommer du ändå sälja den och köpa "drömmen" senare. Då är enda resultatet att du har fördröjt uppfyllandet av drömmen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Håller ungefär med föregående skrivare:

1. Gör inga uppgraderingar med S3:an, behåll den eller sälj till förmång för en A3 eller nått.

2. Köp en 964 C2, kör med den nästa år och övertyga dig om att du vill ha en RS.

3. Sälj C2:an efter något år för nästan samma pengar som du köpte den, stoppa dom pengarna och några nysparade pengar i en RS :-)

4. Sen startar nog suget efter en 993 RS....

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Håller ungefär med föregående skrivare:

1. Gör inga uppgraderingar med S3:an, behåll den eller sälj till förmång för en A3 eller nått.

2. Köp en 964 C2, kör med den nästa år och övertyga dig om att du vill ha en RS.

3. Sälj C2:an efter något år för nästan samma pengar som du köpte den, stoppa dom pengarna och några nysparade pengar i en RS :-)

4. Sen startar nog suget efter en 993 RS....

Mvh, Pär


1. Måste nog trots allt fixa nya bromsskivor fram.

2. Sounds like a plan.

3. Planen fortsätter.

4. Det suget har funnits länge.

Tack för att ni som svarat hjälper mig att se lite klarare på detta.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Jag skulle inte lägga alla pengarna på bilen!
Satsa en del pengar på att utveckla dig själv som förare istället(om du inte tror att du redan är världsbäst?).
Åk till ringen och lär dig köra där(om du inte redan kan det?)!
Kan du, så åk dit i alla fall, för då är det ännu roligare!
Där kan du ha kul med i princip vilken bil som helst!
Tom en VW Polo!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Peeter skrev:
Jag skulle inte lägga alla pengarna på bilen!
Satsa en del pengar på att utveckla dig själv som förare istället(om du inte tror att du redan är världsbäst?).
Åk till ringen och lär dig köra där(om du inte redan kan det?)!
Kan du, så åk dit i alla fall, för då är det ännu roligare!
Där kan du ha kul med i princip vilken bil som helst!
Tom en VW Polo!


Ja, det kan man ju faktiskt inte säga emot!

Mvh, pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347


Trådstartare
Peeter skrev:
Jag skulle inte lägga alla pengarna på bilen!
Satsa en del pengar på att utveckla dig själv som förare istället(om du inte tror att du redan är världsbäst?).
Åk till ringen och lär dig köra där(om du inte redan kan det?)!
Kan du, så åk dit i alla fall, för då är det ännu roligare!
Där kan du ha kul med i princip vilken bil som helst!
Tom en VW Polo!


Hej Peeter!

Jag blev verkligen impad av vad du kunde åstadkomma med en Polo på ringen. Förhoppningen är att jag någon gång ska vara lika flink runt ringen, men det kan ta tid. Måste ju dit först för att överhuvudtaget testa i verkliga livet.

Jag tänker satsa en del på att gå kurser nästa år för att förbättra mig som förare. Jag tror att jag är världsbäst , men tror det gör man i kyrkan och när jag kommer ut på banan märker jag att jag har mycket kvar att lära. Det är väl lite därför jag vacklar i valet på bil, jag inser väl att det kan finnas lämpligare bilar än en 964 att utvecklas i.

Grejen är bara den att 964 är en bil i min smak.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



DanielB skrev:

...Jag tänker satsa en del på att gå kurser nästa år för att förbättra mig som förare. Jag tror att jag är världsbäst , men tror det gör man i kyrkan och när jag kommer ut på banan märker jag att jag har mycket kvar att lära. Det är väl lite därför jag vacklar i valet på bil, jag inser väl att det kan finnas lämpligare bilar än en 964 att utvecklas i.

Grejen är bara den att 964 är en bil i min smak.

mvh
Daniel

Klart du skall köpa en 964:a om du känner att du har råd och är "såld" på den modellen! Det skulle nog jag också göra.
Ville bara peka på att man inte i alla lägen kanske behöver satsa sin sista krona på bil och värsta tillbehören för att ha kul och utvecklas som förare.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



DanielB skrev:


Grejen är bara den att 964 är en bil i min smak.

mvh
Daniel


Kan bara instämma med dig Daniel, en 964 och gärna då en RS är en bil helt i min smak också. Faktiskt mer än en 993 RS som blir lite too much...



Enligt vad jag har sett verkar tyvärr priserna på 964 RS vara på väg uppåt, som "billigast" var de nog för ca 5 år sedan. Men det fattade ju inte dumme jag som tänkte att de sjunker nog lite till...

Fast en vanlig C2 med lite väl valda uppdateringar är nog inte fel det heller, undrar vad en sån kostar idag... (Får väl ta en sväng till mobile.de...)

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347


Trådstartare
Martin du strör salt i min såriga plånbok genom att publicera en sån bild, + att min skärm blir alldeles immig.....

Jo, de senaste 1-2 åren har väl priserna stigit cirka 50 tkr för en RS.

En fin C2:a ligger på ungefär 250 tkr.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1129

Namndispens
Namndispens

Köp en vanlig 964 och hiva pa HRs cupfjädring, ta ur dom där fula stolarna och sätt in riktiga stolar.
Bromsarna är inte de bästa, kompletta GT3 bromsar gar att fa tag pa för 10 tkr sisodär.
om budget är "begränsad", uppgradera med gula Pagid och kör tills du tycker att det är dax o ha lite mera bromsar.
Beg cupsystem gar att inhandla sa att det blir lite mer ljud.
RS är skoj men sen kostar det lite mer oxa.
Bra 964 omkring 200-220
RS 350+
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212



Hej Daniel.
Du som jag verkar ha Porsche som någon slags drömbil, för mig ligger 993 GT2 & RS högt på önskelistan samt självklart GT1.
Jag har också börja fundera i svängarna på att gå över till märket som med stor sannolikhet kommer följa som en röd tråd genom livet, Porsche.
964 och 993 är absoluta favoriterna men som novis i ämnet bankörning kommer jag satsa på den enligt många lite lätthanterligare 968:an.
När det gäller att uppgradera en bil man egentligen inte trvis med (tvivlar på att du INTE trivs med S3:an men det verkar inte tilltala dig på alla plan) är dumt, fråga mig jag vet. Visst kommer bilen anpassas för dina ändamål mer och mer allt eftersom pengar pumpas in, men se i stället till att börja i rätt ända. Det tror jag du gör med en Porsche.
Sen ett annat dilemma, en eller två bilar?
En Porsche är kanske inget man använder året runt, särsklit en svansmonterad. Finns säkert folk som gör det med gott resultat men inget jag skulle vilja göra.
Att köpa en bil för 250 k och sedan en annan för 10 k är ingen rolig kombination. Jag själv hade tänkt att födela mina 250 k på annat sätt.
Porsche: 180 000 kr
Annan bil : 70 000 kr
*undrar om jag egentligen skrev något vettigt*

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Häng inte läpp alltför mycket!

En RS-73 har stigit inih?#%$£e mycket mer, typ 350kkr till uppemot 700 kkr på 3-4 år....

Man skulle ha lånat pengar och haft roligt under tiden....

Mvh, pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



v_skogh skrev:
Hej Daniel.

964 och 993 är absoluta favoriterna men som novis i ämnet bankörning kommer jag satsa på den enligt många lite lätthanterligare 968:an.

En Porsche är kanske inget man använder året runt, särsklit en svansmonterad. Finns säkert folk som gör det med gott resultat men inget jag skulle vilja göra.

Att köpa en bil för 250 k och sedan en annan för 10 k är ingen rolig kombination. Jag själv hade tänkt att födela mina 250 k på annat sätt.
Porsche: 180 000 kr
Annan bil : 70 000 kr
*undrar om jag egentligen skrev något vettigt*


Rätt tänkt tycker jag! 968/944 är mycket nöjesbil för pengarna (ivf i porschesammanhang)

Man ska inte ha nöjesbilen som bruksbil, då tappar man en del med nöjet, det går liksom inflation i upplevelsen som bilen inte kan svara upp till.

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



[quote="Pär Hylander"
Man ska inte ha nöjesbilen som bruksbil, då tappar man en del med nöjet, det går liksom inflation i upplevelsen som bilen inte kan svara upp till.

Mvh, Pär[/quote]

eeeeh, *tycker* jag alltså, det är ju ingen absolut sanning bara för någon råkar tycka så!

_________________
Pär Hylander
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



En annan lösning, inte helt dum faktiskt, är att gå på den äldre
Carrera 3,2 av årsmodellerna 84-88. Den är lättare än en 964 C2,
nästan lika rapp och dessutom något billigare i drift.

Det finns ju en ClubSport-version från -87 som är väldigt
trevlig, med lättad inredning, lätt preparerad snurra och lite annat godis.

otroligt säker investering dessutom.

/Fredrik Å

_________________
--
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1129

Namndispens
Namndispens

Porsche är kul.
Jag vet, är "barnslig", men hakade pa en Audi TT pa västerbron i somras.
Kom ikapp efter krönet, rätt skoj ljud vid 7000 varv, stackarna i "sportbilen" vinglade till när jag passerade :-)
Nya bilar later inge roligt, dom pyser mest, min bil är gammal...
944/968 är otroligt mycket bil för pengarna.
Har inte kört 944 men 968an var otroligt trevlig,
Ga sedan med i PCS Racing, det är mer än bara "banträffar".

/Anders
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212



FredrikÅ skrev:
En annan lösning, inte helt dum faktiskt, är att gå på den äldre
Carrera 3,2 av årsmodellerna 84-88. Den är lättare än en 964 C2,
nästan lika rapp och dessutom något billigare i drift.

Det finns ju en ClubSport-version från -87 som är väldigt
trevlig, med lättad inredning, lätt preparerad snurra och lite annat godis.

otroligt säker investering dessutom.

/Fredrik Å


Men den sistnämnda tillverkades väl bara i 50 eller om det va 200 exemplar?
Lite tufft att får tag på något liknande. Sen är det ju det här med priserna på ovanliga och eftertraktade bilar

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Nu ska vi se möjligheterna och inte hindren! 340 ex. var det.

Jag vill först och främst hjälpa Daniel att hitta rätt bil, när
han sen har bestämt sig, letar vi naturligtvis fram ett bra objekt
till honom. Gäller det 911 ClubSport vet jag om en kanonfin till
salu, så rekommendationen är inte helt tagen ur luften.

MVH
Fredrik

_________________
--
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347


Trådstartare
Viktor:

S3:an är en alldeles utmärkt bil att köra på gatan med och för lättare bankörning. Men som du säger är det att börja i lite fel ände för att få en kul hobby-bil för bana.

Porschen kommer bara att användas som entusiast bil den dag jag köpt en. Första sommaren kanske på heltid. När hösten närmar sig kommer jag att ha en tjänstebil av A-B snitt för att slippa praktiskt strul med en billig bil som krånglar. Fördelen är ju att då kan hela privatekonomin inriktas på porschen

Sen håller jag med om att en 968cs med m030 paket är ett klart intressant alternativ. Jag gillar bilen och är säker på att det är ett bättre fordon att utvecklas i som förare. Men 964 väcker mer känslor hos mig och därför vill jag ha den.

Pär:
Helt rätt, det är därför jag kommer att skaffa en tråkig A-B bil för att upplevelsen av porschen ska blir starkare. Det är även däför jag har lagt planerna på en vassare året runt bil på hyllan. Det är lätt att hamna i prestandaträsket på nya bilar och att man aldrig blir mätt. Kaptialförlusten blir kapital i den spiralen.

Fredrik:

Carrera 3,2 är ju inte dum, men helst med nya lådan som kom 87 va? och ännu hellre en ClubSport. Jag är bara lite insönad på just 964.

Jag tycker det är svårt när jag letar att hitta en 964C2 som uppfyller mina krav. Perfekt är:
Coupé (måste)
Manuell (måste)
Ingen taklucka (nästan måste)
Årsmodell >=92 (om inte måste uppdateringarna (svänghjul mm) vara utförda och helst cup-hjul och gärna cup-speglar)
Cup-chassi (gärna)
Cup-rör (kul)
Skicket ska vara utmärkt. (nästan måste)
Helst i en trevlig kulör, fast jag gillar dom röda och det är en fördel ur prissynpunkt. Svarta, silver och blå är dyrare. (gärna)

Jag kollar ofta igenom mobile.de och hittar få som kan vara intressanta. Har faktiskt även börjat snegla lite på 993, eftersom den lägre servicekostnaden kan göra att totala ägandekostnaderna t.o.m blir lägre. Men jag gillar 964:ans utseende mer så därför är det ju lätt att motivera eftersom inköpspriset ligger rätt också.

tack för ordet, mer tips välkomnas!
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Allmänt banåkaforum
Vilken bil nästa år? Jag börjar tveka.
1, 2   >>
7071 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande