Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 5 besök senaste veckan (32640 totalt) |
Göra framvagnsinställning själv?
Hur gör man en framvagnsinställning själv? Jag har haft isär framvagnen på min Lotus, och nu verkar det som den har lite toe out istället för toe in som det ska vara (3,2 mm). Jag känner inte heller för att lämna in bilen, för jag ska ändå ha isär den snart igen och byta kuggstång. Men jag skulle vilja fixa den någotsånär så länge. Om man behöver några speciella verktyg, kan man snickra till dem själv eller köpa något billigt? Tacksam för svar. _________________ Rikard Lundberg |
||||||
Jo, jag hittade lite beskrivningar av vad man kan behöva (lod, vattenpass, skjutmått mm?), men inte hur man använder det
![]() _________________ Rikard Lundberg |
||||||
Re: Göra framvagnsinställning själv?
om jag inte minns fel så hade jag en tråd om detta för nått år sedan. Vi kollade upp Mäkinens bil, han hade problem med orginalverkstaden bl,a. Det går alldeles utmärkt att göra själv hemma på gårsplan, om den är plan. Graderat vattenpass samt två långa linjaler är vad som behövs. Och man åstadkommer resultat i klass med värsta laser kr kr kr utrustningen. Framför allt lär man sig vad det hanlar om och kan åka hem o ändra närsomhels å se vad det ger. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Men vad mycket lättare det är på jobbet med apparater
![]() Bara att skruva ratt/hissa upp o ner/ ratta justera o se vad som händer. Tyvärr inget man har råd att köpa hem privat ![]() Men det e kul o leka med vinklar även på kundbilar " kundbil = bekant med nån sorts chassisats". _________________ Jhonny Kokko |
||||||
synd att inte alla superhitechmegadunderlasermaskiner gör bra jobb
![]() ett sätt att kolla är att göra hjulinställningen och sedan ta bort och sätta tillbaks utrustningen. jämför sedan resultat. inte helt sällan att den visar olika ![]() ![]() jag litar blint på mina manuella mätningar, trots att jag har tillgång till en 400.000:- anläggning (jodå! den visar fel emellanåt ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
OK, har nu hittat lite om olika bågar/manicker man kan bygga för att mäta toe in/toe out. Men om jag skulle såga till två fyrkantiga spånplattor ca. 60X60 cm, sätta fast (med spännband t.ex.) varsin platta utanpå varsitt framhjul och sedan mäta i nedre framkant respektive bakkant, borde jag inte kunna mäta toe in/toe out då? Förutsatt att bilen står på ett plant golv. Cambervinkeln har jag förstått att man kan mäta med ett vattenpass.
_________________ Rikard Lundberg |
||||||
Har en sånhär liggande på HemKöp och väntar
http://www.speedpartz.com/smarttool. Ligisterna i postkassan stängde ju redan kl 19 ![]() Utrustning är inte allt men när man justerar två värden på samma gång så underlättar det om man kan få värden i realtid (eller har förmarkerat var laserpunkten skall hamna). Annars blir det ett skuttande mellan justera och mäta, för att sen märka att allt ändrar sig lite när man momentdrar på slutet ![]() |
||||||
här står det lite om hur man kan göra en sak som mäter toe in /toe out
http://www.beardmorebros.co.uk/websi Rekomenderar även att kolla på resten av sidan. Står mycket intresant på den. ![]() |
||||||
2st 4-6m aulminiumrätblock som man köper i byggvaruhandeln fungerar bra. Palla upp dem i navhöjd på var sin sida om bilen. Mät så att avståndet mellan rätblocken är lika framför och bakom bilen samt att avståndet från varje hjulcentrum till aluminiumrätblocken är ungefär lika. Använd t.ex. en planka och skruvtvingar så att det hela inte kan röra sig när du mäter.
ställ gärna bilen på 4st lättbetongblock så är det lättare att komma in och justera. (Det fungerar inte att ha de stående på pallbockar). Sedan mäter man med en lnjal avtåndet från främre fälgkant till rätblocket och från bakre fälgkant till rätblocket. Skillnaden mellan dessa mått ger toe i mm. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Tack för tipsen! Min spånplattetanke förutsatte förresten att bilen skulle ha 0 grader camber, vilket den ska ha enligt verkstadshandboken, men om det inte är så i verkligheten så blir ju toe-mätningen fel också. Var nog lite trött när jag tänkte på det här igår kväll. Ska nog konstruera en båge av trälister för att ha till mäthjälp istället och mäta på fälgkanten. Borde nog köpa Görans bok också
![]() _________________ Rikard Lundberg |
||||||
![]() (från länken) ...jag hade tänkt bränna ihop nåt aningen smidigare. Finns det bilder på behändigare lösningar som fungerar? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Vanlig "gardinstång" brukar ju funka snabbt och enkelt... |
||||||
Hur funkar den här ? Köpte du den från USA, vad fick du betala för allt inklusiv frakt. _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
![]() Det enda jag saknar är möjligheten att ställa in vilken vinkel som larmet skall ljuda på, nu piper den vid 0° och 90°. Skulle varit bra att kunna få den att pipa vid 88,2° (-1,8° camber). |
||||||
Jag lekte lite med inställningarna i helgen och det verkar ha fungerat (jag har hållit mig på vägen iaf).
Med ett billigt laservattenpass fasttejpat på bakfälgen var det enkelt att sikta toe genom att sätta en pappbit på framfälgen med ett märke där jag ville sikta. Det gäller bara att ha koll på ev. skillnad i spårvidd ![]() ![]() SmartToolvattenpasset var underbart enkelt att mäta camber med. Det gäller bara att man fått till Lecablocken i våg först ![]() Nu gjorde jag allt utan att vikta upp förarstolen med 90kg eftersom jag kommer att pilla på det om två veckor igen (hoppas att jag får mitt GroundControl-kit tills dess). Det jag förundrades mest över var hur enkelt det var att få bra värden. Men jag har inte dubbelkollat efter att ha kört en runda iofs ![]() Undrar egenterligen hur bra det blir med en miljonmaskin där man hänger mätgrunkorna på däcken istället för på fälgen... |
||||||
![]() 1mm ger ju 0.15 grader på en 15"fälg och det kan väl sägas vara noggranheten på ett lodsnöre? Ett Laserpass för 150:- är inte så tokigt att mäta Toe med men det kräver batterier (och de är ju alltid slut när man behöver dem) ![]() |
||||||
Bilverkstaden på mitt jobb har en mätutrustning där man kan se på en datorskärm hur hjulen står, den kalibreras jämt och ständigt. Men det är ju ingenting som de sätter upp efter att ha bytt en kulbult eller liknande, de använder helt enkelt en hembyggd måttsticka till att mäta toe in med.
Camber mätningsmetoden som visas på bilden tidigare har jag använt mig av också på en Escort som hade kört bakaxeln krokig en fredag eftermiddag och nödvändigtvis måste användas på helgen. Jag tejpade dock fast loden på vardera bakskärm och kontrollmätte även på en annan bil. Med kedjor och tiotons portopower justerade jag både toe in och camber, en senare kontroll visade att bakaxeln var helt liksidig och spårade perfekt. ![]() _________________ //Mikael Jardstam |
||||||
Var hemma hos Pajje igår(en Porscheåkare som tävlar i PCSR) å han har efter en massa mätningar kommit fram till att om han bara mäter med ett vattenpass mot fälgkanten och sen mäter med en tummstock mot fälgen så lägger han till 0,5 till de centimetrar han fått
![]() ![]() Lätt som en plätt!! EDIT: är det någon som inte förstår vad jag försöker få fram så är det helt ok ![]() /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 5 besök senaste veckan (32640 totalt) |