Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Göra framvagnsinställning själv?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (32640 totalt)
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2276


Trådstartare
Göra framvagnsinställning själv?

Hur gör man en framvagnsinställning själv? Jag har haft isär framvagnen på min Lotus, och nu verkar det som den har lite toe out istället för toe in som det ska vara (3,2 mm). Jag känner inte heller för att lämna in bilen, för jag ska ändå ha isär den snart igen och byta kuggstång. Men jag skulle vilja fixa den någotsånär så länge. Om man behöver några speciella verktyg, kan man snickra till dem själv eller köpa något billigt? Tacksam för svar.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

Det finns vettiga beskrivningar i äldre trådar. Prova o sök thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2276


Trådstartare
Jo, jag hittade lite beskrivningar av vad man kan behöva (lod, vattenpass, skjutmått mm?), men inte hur man använder det om någon är bättre på att söka än jag kan ni väl länka?

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Göra framvagnsinställning själv?

Rikard L skrev:
Hur gör man en framvagnsinställning själv? Jag har haft isär framvagnen på min Lotus, och nu verkar det som den har lite toe out istället för toe in som det ska vara (3,2 mm). Jag känner inte heller för att lämna in bilen, för jag ska ändå ha isär den snart igen och byta kuggstång. Men jag skulle vilja fixa den någotsånär så länge. Om man behöver några speciella verktyg, kan man snickra till dem själv eller köpa något billigt? Tacksam för svar.

om jag inte minns fel så hade jag en tråd om detta för nått år sedan. Vi kollade upp Mäkinens bil, han hade problem med orginalverkstaden bl,a. Det går alldeles utmärkt att göra själv hemma på gårsplan, om den är plan. Graderat vattenpass samt två långa linjaler är vad som behövs. Och man åstadkommer resultat i klass med värsta laser kr kr kr utrustningen. Framför allt lär man sig vad det hanlar om och kan åka hem o ändra närsomhels å se vad det ger.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Jorpa
Stockholm-Grödinge
Här sen Apr 2004
Inlägg: 213



Men vad mycket lättare det är på jobbet med apparater

Bara att skruva ratt/hissa upp o ner/ ratta justera o se vad som händer.

Tyvärr inget man har råd att köpa hem privat thumbs down
Men det e kul o leka med vinklar även på kundbilar " kundbil = bekant med nån sorts chassisats".

_________________
Jhonny Kokko
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

synd att inte alla superhitechmegadunderlasermaskiner gör bra jobb thumbs down

ett sätt att kolla är att göra hjulinställningen och sedan ta bort och sätta tillbaks utrustningen.
jämför sedan resultat.
inte helt sällan att den visar olika

jag litar blint på mina manuella mätningar, trots att jag har tillgång till en 400.000:- anläggning
(jodå! den visar fel emellanåt thumbs down )

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2276


Trådstartare
OK, har nu hittat lite om olika bågar/manicker man kan bygga för att mäta toe in/toe out. Men om jag skulle såga till två fyrkantiga spånplattor ca. 60X60 cm, sätta fast (med spännband t.ex.) varsin platta utanpå varsitt framhjul och sedan mäta i nedre framkant respektive bakkant, borde jag inte kunna mäta toe in/toe out då? Förutsatt att bilen står på ett plant golv. Cambervinkeln har jag förstått att man kan mäta med ett vattenpass.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20189



Har en sånhär liggande på HemKöp och väntar
http://www.speedpartz.com/smarttool.htm
Ligisterna i postkassan stängde ju redan kl 19

Utrustning är inte allt men när man justerar två värden på samma gång så underlättar det om man kan få värden i realtid (eller har förmarkerat var laserpunkten skall hamna). Annars blir det ett skuttande mellan justera och mäta, för att sen märka att allt ändrar sig lite när man momentdrar på slutet

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2361



här står det lite om hur man kan göra en sak som mäter toe in /toe out
http://www.beardmorebros.co.uk/website%20pages/how%20to/tracking.htm

Rekomenderar även att kolla på resten av sidan. Står mycket intresant på den. thumbs up
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



2st 4-6m aulminiumrätblock som man köper i byggvaruhandeln fungerar bra. Palla upp dem i navhöjd på var sin sida om bilen. Mät så att avståndet mellan rätblocken är lika framför och bakom bilen samt att avståndet från varje hjulcentrum till aluminiumrätblocken är ungefär lika. Använd t.ex. en planka och skruvtvingar så att det hela inte kan röra sig när du mäter.

ställ gärna bilen på 4st lättbetongblock så är det lättare att komma in och justera. (Det fungerar inte att ha de stående på pallbockar).

Sedan mäter man med en lnjal avtåndet från främre fälgkant till rätblocket och från bakre fälgkant till rätblocket. Skillnaden mellan dessa mått ger toe i mm.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



en megabudgetlösning är ju den som finns i görans bok. Två raka plankor, fyra dunkar och ett måttband thumbs up

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2276


Trådstartare
Tack för tipsen! Min spånplattetanke förutsatte förresten att bilen skulle ha 0 grader camber, vilket den ska ha enligt verkstadshandboken, men om det inte är så i verkligheten så blir ju toe-mätningen fel också. Var nog lite trött när jag tänkte på det här igår kväll. Ska nog konstruera en båge av trälister för att ha till mäthjälp istället och mäta på fälgkanten. Borde nog köpa Görans bok också

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Ajden skrev:
här står det lite om hur man kan göra en sak som mäter toe in /toe out
http://www.beardmorebros.co.uk/website%20pages/how%20to/tracking.htm

Rekomenderar även att kolla på resten av sidan. Står mycket intresant på den. thumbs up
Behövs det verkligen en så bastant sak som den här?:

(från länken)

...jag hade tänkt bränna ihop nåt aningen smidigare. Finns det bilder på behändigare lösningar som fungerar?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Pär Hansson skrev:
Ajden skrev:
här står det lite om hur man kan göra en sak som mäter toe in /toe out
http://www.beardmorebros.co.uk/website%20pages/how%20to/tracking.htm

Rekomenderar även att kolla på resten av sidan. Står mycket intresant på den. thumbs up
Behövs det verkligen en så bastant sak som den här?:

(från länken)

...jag hade tänkt bränna ihop nåt aningen smidigare. Finns det bilder på behändigare lösningar som fungerar?


Vanlig "gardinstång" brukar ju funka snabbt och enkelt...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



NiklasFalk skrev:
Har en sånhär liggande på HemKöp och väntar
http://www.speedpartz.com/smarttool.htm
Ligisterna i postkassan stängde ju redan kl 19

Utrustning är inte allt men när man justerar två värden på samma gång så underlättar det om man kan få värden i realtid (eller har förmarkerat var laserpunkten skall hamna). Annars blir det ett skuttande mellan justera och mäta, för att sen märka att allt ändrar sig lite när man momentdrar på slutet


Hur funkar den här ?
Köpte du den från USA, vad fick du betala för allt inklusiv frakt.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20189



Staffan Bergholm skrev:
NiklasFalk skrev:
Har en sånhär liggande på HemKöp och väntar
http://www.speedpartz.com/smarttool.htm
Ligisterna i postkassan stängde ju redan kl 19

Utrustning är inte allt men när man justerar två värden på samma gång så underlättar det om man kan få värden i realtid (eller har förmarkerat var laserpunkten skall hamna). Annars blir det ett skuttande mellan justera och mäta, för att sen märka att allt ändrar sig lite när man momentdrar på slutet
Hur funkar den här ?
Köpte du den från USA, vad fick du betala för allt inklusiv frakt.
Köpte från SpeedPartz. Enkel att kalibrera och jag passade på att köpa ett vattenpass att montera den i.
SmartTool             $89.95
24" Smart Tools Level $12
Shipping (USPS)       $21.75
              Summa: $123.70
                 Moms 264 SEK
             Totalt: 1149 SEK
Att det kan dubbla som ett riktigt bra vattenpass för annat än hjulinställning är ju inte negativt

Det enda jag saknar är möjligheten att ställa in vilken vinkel som larmet skall ljuda på, nu piper den vid 0° och 90°. Skulle varit bra att kunna få den att pipa vid 88,2° (-1,8° camber).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20189



Jag lekte lite med inställningarna i helgen och det verkar ha fungerat (jag har hållit mig på vägen iaf).

Med ett billigt laservattenpass fasttejpat på bakfälgen var det enkelt att sikta toe genom att sätta en pappbit på framfälgen med ett märke där jag ville sikta. Det gäller bara att ha koll på ev. skillnad i spårvidd . Samma procedure fram men där underlättar det med två laserpass eftersom framhjulen är förbundna med nåt stag eller vad det är . Att låsa ratten hade varit en bra idé. I mitt fall ställde jag toe 0 fram och toe in bak till 0,1 grad per sida (4mm in vid hjulbas på 230cm).

SmartToolvattenpasset var underbart enkelt att mäta camber med. Det gäller bara att man fått till Lecablocken i våg först .

Nu gjorde jag allt utan att vikta upp förarstolen med 90kg eftersom jag kommer att pilla på det om två veckor igen (hoppas att jag får mitt GroundControl-kit tills dess). Det jag förundrades mest över var hur enkelt det var att få bra värden. Men jag har inte dubbelkollat efter att ha kört en runda iofs .

Undrar egenterligen hur bra det blir med en miljonmaskin där man hänger mätgrunkorna på däcken istället för på fälgen...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



Tänkte bara visa en ytterst enkel cambermätargrunka.
Tog väl ungefär fem minuter att tillverka.
Laser å grejjer är överskattat


_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20189



Andreas ottosson skrev:
Tänkte bara visa en ytterst enkel cambermätargrunka.
Tog väl ungefär fem minuter att tillverka.
Laser å grejjer är överskattat
Mycket vacker och funktionell, tejpa på tabellen på sidan så blir det perfekt thumbs up . Enda lilla problemet blir att du litar på att hjulen står i våg (med golvet kanske är plant, vilket mitt inte är). Men samma problem finns med alla mätningar som använder jordens dragningskraft som referens (inklusive digitala vattenpass).
1mm ger ju 0.15 grader på en 15"fälg och det kan väl sägas vara noggranheten på ett lodsnöre?

Ett Laserpass för 150:- är inte så tokigt att mäta Toe med men det kräver batterier (och de är ju alltid slut när man behöver dem) .

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Bilverkstaden på mitt jobb har en mätutrustning där man kan se på en datorskärm hur hjulen står, den kalibreras jämt och ständigt. Men det är ju ingenting som de sätter upp efter att ha bytt en kulbult eller liknande, de använder helt enkelt en hembyggd måttsticka till att mäta toe in med.

Camber mätningsmetoden som visas på bilden tidigare har jag använt mig av också på en Escort som hade kört bakaxeln krokig en fredag eftermiddag och nödvändigtvis måste användas på helgen. Jag tejpade dock fast loden på vardera bakskärm och kontrollmätte även på en annan bil. Med kedjor och tiotons portopower justerade jag både toe in och camber, en senare kontroll visade att bakaxeln var helt liksidig och spårade perfekt. Bilägaren tyckte att det var onödigt att kosta på bakaxelbyte utan nöjde sig med den han hade.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



Var hemma hos Pajje igår(en Porscheåkare som tävlar i PCSR) å han har efter en massa mätningar kommit fram till att om han bara mäter med ett vattenpass mot fälgkanten och sen mäter med en tummstock mot fälgen så lägger han till 0,5 till de centimetrar han fått Igår ställde de först in bilen med deras finare utrustning som trycks mot fälgen, efter det kollade Pajje med sitt vattenpass å se det stämde perfekt

Lätt som en plätt!!

EDIT: är det någon som inte förstår vad jag försöker få fram så är det helt ok

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Skruva banåkabil
Göra framvagnsinställning själv?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (32640 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande