Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 928s -83 | 1 besök senaste veckan (6469 totalt) |
Det här är min bil vid inköpstillfället. Har gjort en del och har en hel del kvar att göra. Den skall gå i sommar i allafall. om csn tillåter Vad som är gjort; Bytt växellåda från helslut till en bra låda av 87 årsmodel(ngt förbätrad konstruktion)med diffbroms (om någon behöver veta hur man byter den utan att ändra instälningen av bakvagnen så är det bara att fråga)(hade vi gjort det när vi bytte hade vi nog sparat ett dygn och en hel del svordomar) Bytt växellänkage och spak från en hemkortad till fabriks kortad Slängt bort mycket slitna elstolar och monterat porsches sportstolar En allmänn upfräschning av inredningen Pluss almännservice bromsskivor och sådant Att göra; Byta servopump(nu överröstar den snurran) Kupefläckt(kan vara kolen) Styrled bytes Se över en hel del elfel(hissar och luckor) Byta grenrörspackningar Renovera slavcylindern till pkoplingen Önskelista; Kan göras hur lång som helst _________________ John Nilson |
||
Det är inte utan att man själv lekt med tanken att banpreppa ett monster av den här kalibern. Fem tummar upp! (och jag hoppas att ingen av dem sitter mitt i handen )
Vi vill se massor av bilder, naturligtvis! |
||
Kanske en gnutta OT, men skulle sug, tid och pengar finnas så kan man söka inspiration här:
http://www.utzon.se/gamla/928R.htm _________________ Pär Hylander |
||
oj! Den hade jag missat helt! Hur coolt som helst ju! |
||
Pappsen hadde en 928 från 1979 som han sålde av för några år sedan, den mullrade härligt. När jag var och kikade på Geneve salongen i år gasade en vit 928gt "runt" hotellet vid fler tillfällen. Den lät väldigt bra, lite amerikanska muskelbils toner på låga och mellan höga varv och sedan var det himmelriket. Nja himmelriket var kanske att ta i, det uttrycket sparar jag nog tills jag skall beskriva ljudet av Maserati 3200 med "Modena" trim som ger 450hp... för 928, en underskattad bil.
_________________ Avregistrerad användare |
||
På tal om 928 så är jag ett stort fan, bevittnade under förra helgen fyra stycken kompressorinstallationer på 928 GT, S4 och S samt 120 stycken dyno-runs med Deveks White car. Den vite la ner 486 hästar på hjulen med sin 6.5 liters sugmotor och den högsta effekten av de kompressormatade var en 928GT som fick ut 464 hästar på hjulen.
Det är ganska mäktiga bilar, jag ångrar att jag sålde min 928GT. _________________ Anders Hansson |
||
Som det ser ut just nu så tar jag ut den i börgan av maj.
Sen får den trivas på gotland under en månad. Så den ska nog få smaka bana. Har bara åkt på gotlandring i framkrafsare hitills så det ska bli kuläven ur den synvinkeln. Jag ska försöka leta rätt på lite fler bilder också. Utzons sida var kul att se den hade jag missat _________________ John Nilson |
||
Är tyvär inte klar på vad raff -leder innebär.
De har perforering i mitten lädret om det är det du menar. de satt i den 928 från 87 som jag också köpte manuell låda med diffbroms från. Den hade även den fabrikskortade växelspaken. Tyvär var hela dörsidorna och instrumentpanelen redan sålda, så då var jag inte så sugen på resten av klädseln, då den inte hade taklucka heller. Däremot tog jag mattorna. Vad som är synd är att resten av inredningen i min bilgår i en ganska anskrämlig brun färg. Men stolarna är i vartfall manuella och såpass djupt skålade, att jag funderar på att skaffa kula, så att magen når fram till bältet. _________________ John Nilson |
||
Nu rullar den igen, skall bara besiktigas
skruvade en del i helgen och fick fart på koppling och kupe fläckt men fick inte ihop några vettiga bilder blev ngt förvånad när jag öppnade ena fördelar locket och såg att kolet inte haft kontakt med rotorn, de har visserligen puffat lite vid häftigt uppsläpp av gasen från toppvarv men inte gått ojämnt eller ngt . var ju inget att prata om att åtgärda men den borde väl gått sämre? styrservopumpen fick däremot va som den e just nu. Den läcker i vart fall inte, axialspelet känns däremot som minst en dm(ngt övrdrvt) så den väsnas en hel del. men jag har blitt med sommarjobb så den skall bli bra, förhoppningsvis redan till midsommar. _________________ John Nilson |
||
Nu får tyvär sessongen vara över för 2005.
bytt blev: servopump lager till generatorn lite knappar till elen reparerat blev: elhissar kupefläckt däremot är numera glappet i inre styrleden kännbart och däcken under all kritik därav får den nu vila jag han iallafall prova den på gotlandring ett par varv i början av sesongen då jag annars bara kört renaulten på bana så kändes den något livlig i änden om man så säger dock gjorde nog inte för lågt däcktryck fram mycket för att föbättra intrycket , men det var kul att prova iallafall. lite lättning har gjorts, den ngt vittrade stopningen på huven som fick nog vid en motortvätt, så en liten stund senare va bilen ca 400gr lättare och ekorrarna/hasselmössen betydligt sämre rustade med bobygnadsmaterial (och då den nu är avstäld så lär nötrostningen mellan cylbankarna gå dåligt) det har sorterats bort ett par meter extra sladd bakom panelerna med. problemet med illa fungerande hissar har dock återkommit. så det fins en del att göra denna vinter med förutom att plugga söka exjobb mecka renault försökafå ekonomin att snurra och skruva ihop den snart färdiglackade golfen jag återkommer såsmåningom med bilder _________________ John Nilson |
||
Apropå elhissarna..
Fixxade mina.. då var det kontakten i mittkonsollen som bråkade lite. Felet var då ganska enkelt.. var själva panelen som halkat på sniskan och fick knapparna att fastna i nedtryckt läge vilket resulterade i att de andra knapparna inte funkade. Brukar ju vara ganska vanligt med dylika fel på dem tyvärr.. Å andra sidan så är proceduren inte så hemskt svår.. Enklaste först... 1. Kolla säkringen.. (byt gärna även om den inte är trasig... gnugga lite i säkringshållaren också) 2. Kolla knapparna i mittkonsollen.. Brukar nog inte krångla men det gjorde de i mitt fall.. Mera jobb... 3. Plocka bort dörrsidorna och kolla så motorn snurrar när den får ström... får den ström? 4. Demontera säkringscentralen. Ta med den in och gå igenom med sandpapper, t-sprit och tops. Perfekt vintersyssla.. Klassiker.. Brukar resultera i att allt möjligt börjar funka igen:D Finns nån howto om det på nätet nånstans. 5. Sök rätt på aktuell jordpunkt och gör rent (aldrig fel...). Jord 1 (i bakluckan) brukar trilskas lite men då brukar man också märka det på att instrumentpanel, mm börjar betee sig knepigt. Sen har säkert någon bilelektriker här på rejsa fler punkter å kolla _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||
Det trevliga är att jag tog en runda med allt det det i börgan av sommarn
och fick allt att sluta strula. Mistänker själv jord eller plus till säkrings dosan eftersom bägge la av samtidigt, givetvis i halvt nedhissat läge så att det snurrar i dörren e jag klar på. ibland kan lite högtalar kabel var bra att ha, behövde inte låssa något utan röck bara säkringen och lossade batteripolen sen tjuvade jag ström och kröp in i fotutrymmet och grötade runt i plinten. så dörrarna är som de ska. men tack för tipset jobbigt tyvär med vintermeckande då jag är i visby och bilen i stigtomta _________________ John Nilson |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 928s -83 | 1 besök senaste veckan (6469 totalt) |