Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is -88 BMW Cup #69 - SÅLD
<<   1, 2, 3, ... 87, 88, 89   >>
14 besök senaste veckan (326028 totalt)
R o b e r t L a r s o n
Nora
Här sen Dec 2004
Inlägg: 132



Vad är det för frontspoiler du har på bilen?
Den ser större ut än en vanlig is-läpp.

_________________
R o b e r t L a r s o n
BMWSC/CS
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Läcker.....

Lät intressant med en vikt på 1020 kg utan dig i, då jag dessutom monterat bort taklucksmekaniken och och avlägsnat ca 10 kg asfaltsmattor ( vilket du inte verkar gjort ännu...!? ) samt mitt m-paket borde min ju vara ännu lättare, fast + ca 50 kg bur....ruggigt nyfiken på vad vikten på min pärla blir....


Vi ses "out there" i sommar...

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2234


Trådstartare
Robert Larson skrev:
Vad är det för frontspoiler du har på bilen?
Den ser större ut än en vanlig is-läpp.


Det är faktiskt en... host, host... Rieger-spoiler
Infinity I har jag för mig att den heter. Tycker att den är lite för djup och gör att det ser tomt ut utmed trösklar och under bakre kofångaren. Dessutom verkar den gilla att klia sig mot Göteborgs miljarder fartgupp.

Bistec skrev:
Läcker.....

Lät intressant med en vikt på 1020 kg utan dig i, då jag dessutom monterat bort taklucksmekaniken och och avlägsnat ca 10 kg asfaltsmattor ( vilket du inte verkar gjort ännu...!? ) samt mitt m-paket borde min ju vara ännu lättare, fast + ca 50 kg bur....ruggigt nyfiken på vad vikten på min pärla blir....


Vi ses "out there" i sommar...


Jodå, både taklucka och asfaltsmattorna är borta. Dessutom är instrumentbrädan urplockad eftersom jag tidigare idag körde bilen till Rolfstorp för burmontering. Förmodligen är jag uppe på 1100 kg med bur, i-bräda och två stolar (om nu den vågen stämmer ). 1000 kg är målet.
Har du värmepaketet kvar? Plastrutor? Huv och bagagelucka i plast? Jag antar att det gömmer sig väldigt många kg där. Jag är lite tveksam till att plocka bort värmepaket då man tar bort den sista komforten som finns kvar. Det gör jag först när det blir fullfjädrad sprintbil. Det ska busas lite gata först...

Är du på rull till den 21 maj då Sportklubben kör på Mantorp?

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329



Jodå, både taklucka och asfaltsmattorna är borta. Dessutom är instrumentbrädan urplockad eftersom jag tidigare idag körde bilen till Rolfstorp för burmontering. Förmodligen är jag uppe på 1100 kg med bur, i-bräda och två stolar (om nu den vågen stämmer ).
Är du på rull till den 21 maj då Sportklubben kör på Mantorp?[/quote]

Jag räknar på 1050 med fullbur i min vägde in den på 1060 med hemmabyggd halvbur som vägde ungefär vad fullburen kommer väga. bara dom senaste dagarna har jag slängt bort ca 10kg till, och då har jag inte börjat slänga bort nån plast än "har stora M-paketet" . sen finns det ju plast skärmar, skufflucka, samt huv.
Till och med motorn är på lättning ja toppen då alltså hos Mr. Janne Z3. beräknad blygsam effekt när motorn är ihopsatt är ca 5,3kg/hk med mig i. Men bilen blir nog inte färdig förrän mitten av sommaren

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2234


Trådstartare
mattias becker skrev:
Jag räknar på 1050 med fullbur i min vägde in den på 1060 med hemmabyggd halvbur som vägde ungefär vad fullburen kommer väga. bara dom senaste dagarna har jag slängt bort ca 10kg till, och då har jag inte börjat slänga bort nån plast än "har stora M-paketet" . sen finns det ju plast skärmar, skufflucka, samt huv.
Till och med motorn är på lättning ja toppen då alltså hos Mr. Janne Z3. beräknad blygsam effekt när motorn är ihopsatt är ca 5,3kg/hk med mig i. Men bilen blir nog inte färdig förrän mitten av sommaren


Vad har du rivit ur? Har du kvar rutor och värme?
Åk med en flaska whiskey till Janne och be honom snällt att prioritera din topp så du kan vara med hela sommaren!
Vi med riktiga motorer i våra E30 måste ju vara riktigt representerade på träffarna, så inte is-maffian tar över helt!

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Jag siktar faktiskt på att köra alla BMWSC träffar om inget oförutsatt inträffar....



Värmepaketet är ju rätt bra att ha kvar, tråkigt om det blir immigt etc vid regn, och man inte kan dra på lite fläkt med värme.......

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2234


Trådstartare
Söker lite synpunkter angående burbygge...

Bilen står nu för burmontering och jag har bestämt mig för följande:

Dubbla strävor till fjäderbenstornen fram.
Båge från golvet via A-stolpen och taket som fäster mot stötdämpartornet bak.
Båge vid B-stolpe. (så långt bak som är möjligt med tanke på 3p-bälten)
Hjälmkrossarstag på båda sidor.
Tvärsträva vid framkant av taket.
Tvärsträva över kardantunneln.
Enkel snedsträva från B-stole/tak ned mot höger stötdämpartorn.
Bältessträva långt bak i höjd med axlarna.
Tvärsträva mellan stötdämpartornen bak.
Dörrsträvor.
Strävor nere vid golvet/tröskeln.
Där möjlighet finns svetsas buren fast i karossen. (A-stolpe, framkant tak, kardansträva samt golv/tröskelsträvor)
Istället för tvärsträva under instrumentpanelen svetsas buren fast i den befintliga förstärkningen precis under rutan.

Har jag missat något viktigt? Tacksam för synpunkter då det fortfarande går att ringa och komplettera...
Har för mig att jag läst att E30 kan spricka rakt ovanför silentblocken vid höga laster (läs vardagskörning... ) Hur vanligt är det? Kommer det spricka där förr eller senare? I så fall är det väl lika bra att åtgärda det direkt...

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Samson skrev:
Har för mig att jag läst att E30 kan spricka rakt ovanför silentblocken vid höga laster (läs vardagskörning... ) Hur vanligt är det? Kommer det spricka där förr eller senare? I så fall är det väl lika bra att åtgärda det direkt...


Jag har sett detta en gång. Det var på en 325 med S38B38 motor som rullade på såna där ballongslicks.
Fullt spett när han klev av kopplingen och så sa det PANG och vips så låg en sidan av balken på backen..

Det var en syn vill jag lova.

Men är bilen frisk i övrigt så vette fasen om man lyckas med ett sånt haveri. Det är klart att det kanske är möjligt men man får nog verkligen försöka ta i såna fall..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Ucklo
Tranås
Här sen Aug 2003
Inlägg: 33



Härligt Johan att bygget är i full gång!!!
Har med spänning följt det mailvägen men det var fint med bilder till...
Man kanske kunde tigga till sig en åktur sen....

Gott och se hur det blir med buren i...


Ha det gott!!!

///Martin

_________________
Martin Hjelmquist
>>UcklORacing>>
Njutbilen: Saab 9-5 Aero-02
Busbilen: Saab 9000 Cse 2,3TURBO-93
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329



Samson skrev:
mattias becker skrev:
Jag räknar på 1050 med fullbur i min vägde in den på 1060 med hemmabyggd halvbur som vägde ungefär vad fullburen kommer väga. bara dom senaste dagarna har jag slängt bort ca 10kg till, och då har jag inte börjat slänga bort nån plast än "har stora M-paketet" . sen finns det ju plast skärmar, skufflucka, samt huv.
Till och med motorn är på lättning ja toppen då alltså hos Mr. Janne Z3. beräknad blygsam effekt när motorn är ihopsatt är ca 5,3kg/hk med mig i. Men bilen blir nog inte färdig förrän mitten av sommaren


Vad har du rivit ur? Har du kvar rutor och värme?
Åk med en flaska whiskey till Janne och be honom snällt att prioritera din topp så du kan vara med hela sommaren!
Vi med riktiga motorer i våra E30 måste ju vara riktigt representerade på träffarna, så inte is-maffian tar över helt!


Sitter på slömodem fortfarande är inte ute ofta. Jag har sidorutor i plast i övrigt så är det väl mest urrivet det vanliga har kvar värmepaketet. Har inte gått på med att ta bort body och så under än, resten är väl "hemlig" lättning då jag ska köra cupen senare så kan man ju inte "dela" med sig för mycket . vill inte stjäla din tråd så är det något du undrar över så Pm:a mig

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2234


Trådstartare
Ucklo skrev:
Man kanske kunde tigga till sig en åktur sen....


Det är klart du ska åka med! Så du blir taggad att ta tag i E21an...

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
ravagliam3
Gylsboda
Här sen Apr 2004
Inlägg: 986



Jätte läcker BMW !!!!!!!!!!!
Prexis en sådan bur vill jag ha i min M3a.
Hur mycke vill smen ha för en sådan bur monterad och klar?
Hur mycke behöver man plocka ur bilen ? alla rutor?

_________________
BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld
BMW Compact V8
BMW Z4 35is
BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e




Ulf Wiking
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Samson skrev:

Hjälmkrossarstag på båda sidor.

Istället för tvärsträva under instrumentpanelen svetsas buren fast i den befintliga förstärkningen precis under rutan.



Hjälmkrossarstag får man tydligen inte besiktiga med. Om man sätter huvudbågen så långt bak så att man kan ha hjälkrossar stag där utan att de inkräktar på hålet in i bilen så är de ok.

Ett tips är att skaffa ett rör av klenare diameter och sätta under instrumentpanelen. Jag tog ett som passar precis mellan ratten och fästet. Lite fusklösning men de är nog bättre än att inte ha något alls där. Sågade lite i fläktpaketet.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2234


Trådstartare
ravagliam3 skrev:
Jätte läcker BMW !!!!!!!!!!!
Prexis en sådan bur vill jag ha i min M3a.
Hur mycke vill smen ha för en sådan bur monterad och klar?
Hur mycke behöver man plocka ur bilen ? alla rutor?


Han vill ha 15' plus moms. Saftigt kanske men jag saknar både svetskunskaper och kompisar som har.
Då är buren visserligen certifierad och klar för tävling samt att du bestämmer själv vilka rör du vill ha. Han ger förstås sina synpunkter på det hela och kommer med goda råd.
Rutorna lät jag sitta kvar, han lovade skydda dem så gott det går. Däremot måste all inredning ut samt att instrumentbrädan måste bort om du vill ha strävor fram till fjäderbenstornen (det vill man ju! )

Karlsson skrev:
Hjälmkrossarstag får man tydligen inte besiktiga med. Om man sätter huvudbågen så långt bak så att man kan ha hjälkrossar stag där utan att de inkräktar på hålet in i bilen så är de ok.

Ett tips är att skaffa ett rör av klenare diameter och sätta under instrumentpanelen. Jag tog ett som passar precis mellan ratten och fästet. Lite fusklösning men de är nog bättre än att inte ha något alls där. Sågade lite i fläktpaketet.


Det känns som om det är väldigt varierande bedömning hos SBP gällande olika stag och vad som är tillåtet för gatan (typ hjälmkrossarstag, Toyotastag, Volvostag, mm, mm. Kanske blandar ihop allt nu... Kan någon reda ut vad de olika strävorna/stagen kallas? )

Jag har en kontakt till en SBP-kontrollant som regbesiktigat många räserbilar. Då jag tänkte åka till honom och regbesiktiga är det säkerligen inte fel att han har fått säga sitt innan man lägger tid och pengar på saker som är i gränszonen för det tillåtna.

Ett tunnare rör under ip'n är en bra ide'. Definitivt bättre än ingenting alls! thumbs up

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Toyotastaget är de stag som sitter vid A-stolpen och hjälmkrossarn är de som sitter vid b-stolpen. Tror du vet hur det ser ut.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Det funkar med "normalgrovt" rör under panelen oxå. Beror på hur man drar det och var man ser till att A-stolperören kommer ner mot golvet.
Men lite pyssel är det ju.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2234


Trådstartare
Karlsson skrev:
Toyotastaget är de stag som sitter vid A-stolpen och hjälmkrossarn är de som sitter vid b-stolpen. Tror du vet hur det ser ut.


Hjälmkrossarn är jag med på men jag har hört folk kalla staget vid A-stolpen för både Toyota- och Volvostag. Om nu det är Toyota, vad sitter då Volvostaget? Kanske samma stag men har olika "smeknamn"...

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2234


Trådstartare
Pratade precis med SBP:s avdelning för tekniska frågor. Jag frågade då angående hjälmkrossarstaget och om det blir omöjligt att besiktiga bilen för gata med ett sådant. Det var det inga problem om det sitter på ett sådant sätt, gentemot stolens placering, att man inte kommer åt det med huvudet. Man ska självklart inte heller behöva huka sig för att undvika staget.
Vidare berättade han att rören som sitter runt kroppen och över midjan ska kläs med islagsskydd, alltså inte nödvändigt att klä rören som går ner mot golvet under A-stolpen.
Nu känner jag mig helt plötsligt lite lugnare...

Naturligtvis glömde jag fråga om 3p-bälten och dess fastsättning.
Jag har sedan några år åkt med en kramgo Momo-stol med glidskenor av samma fabrikat. För att fästa bälteslåsningen bockade jag en plåt som skruvades fast tillsammans med stolens högra, bakre originalinfästning. Jag har säkerligen besiktigat bilen 4-5 gånger utan att de ens har nämnt något om det. Men enligt andra trådar här på forumet är detta inte godkänt. (tänker närmast på Karlssons tråd om E30 dubbelturbo) Har jag haft tur att de inte har noterat det eller ser de inte så hårt på det?

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Vad gäller tre-punktsbältenas fästning, och stolar överhuvudtaget tror jag det är kinkigast på reg besiktningen, som du tydligen märkt redan är det nog inte så kinkigt på de vanliga kontrollerna sedan....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Bistec skrev:
Vad gäller tre-punktsbältenas fästning, och stolar överhuvudtaget tror jag det är kinkigast på reg besiktningen, som du tydligen märkt redan är det nog inte så kinkigt på de vanliga kontrollerna sedan....


Kan man tolka detta som att man ska regbes med orginalstolarna och sedan byta till stolar med seriösta underreden och köra med dessa på nästa bes?

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



[quote="Karlsson
Kan man tolka detta som att man ska regbes med orginalstolarna och sedan byta till stolar med seriösta underreden och köra med dessa på nästa bes?[/quote]


Just precis så har i alla fall jag tolkat det, och det är så jag planerar att göra....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is -88 BMW Cup #69 - SÅLD
<<   1, 2, 3, ... 87, 88, 89   >>
14 besök senaste veckan (326028 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande