Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 328is -88 BMW Cup #69 - SÅLD | << 1, 2, 3, ... 87, 88, 89 >> 14 besök senaste veckan (326028 totalt) |
Läcker.....
Lät intressant med en vikt på 1020 kg utan dig i, då jag dessutom monterat bort taklucksmekaniken och och avlägsnat ca 10 kg asfaltsmattor ( vilket du inte verkar gjort ännu...!? ) samt mitt m-paket borde min ju vara ännu lättare, fast + ca 50 kg bur....ruggigt nyfiken på vad vikten på min pärla blir.... Vi ses "out there" i sommar... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Det är faktiskt en... host, host... Rieger-spoiler Infinity I har jag för mig att den heter. Tycker att den är lite för djup och gör att det ser tomt ut utmed trösklar och under bakre kofångaren. Dessutom verkar den gilla att klia sig mot Göteborgs miljarder fartgupp.
Jodå, både taklucka och asfaltsmattorna är borta. Dessutom är instrumentbrädan urplockad eftersom jag tidigare idag körde bilen till Rolfstorp för burmontering. Förmodligen är jag uppe på 1100 kg med bur, i-bräda och två stolar (om nu den vågen stämmer ). 1000 kg är målet. Har du värmepaketet kvar? Plastrutor? Huv och bagagelucka i plast? Jag antar att det gömmer sig väldigt många kg där. Jag är lite tveksam till att plocka bort värmepaket då man tar bort den sista komforten som finns kvar. Det gör jag först när det blir fullfjädrad sprintbil. Det ska busas lite gata först... Är du på rull till den 21 maj då Sportklubben kör på Mantorp? _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Jodå, både taklucka och asfaltsmattorna är borta. Dessutom är instrumentbrädan urplockad eftersom jag tidigare idag körde bilen till Rolfstorp för burmontering. Förmodligen är jag uppe på 1100 kg med bur, i-bräda och två stolar (om nu den vågen stämmer ).
Är du på rull till den 21 maj då Sportklubben kör på Mantorp?[/quote] Jag räknar på 1050 med fullbur i min vägde in den på 1060 med hemmabyggd halvbur som vägde ungefär vad fullburen kommer väga. bara dom senaste dagarna har jag slängt bort ca 10kg till, och då har jag inte börjat slänga bort nån plast än "har stora M-paketet" . sen finns det ju plast skärmar, skufflucka, samt huv. Till och med motorn är på lättning ja toppen då alltså hos Mr. Janne Z3. beräknad blygsam effekt när motorn är ihopsatt är ca 5,3kg/hk med mig i. Men bilen blir nog inte färdig förrän mitten av sommaren _________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||||
Vad har du rivit ur? Har du kvar rutor och värme? Åk med en flaska whiskey till Janne och be honom snällt att prioritera din topp så du kan vara med hela sommaren! Vi med riktiga motorer i våra E30 måste ju vara riktigt representerade på träffarna, så inte is-maffian tar över helt! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Jag siktar faktiskt på att köra alla BMWSC träffar om inget oförutsatt inträffar....
Värmepaketet är ju rätt bra att ha kvar, tråkigt om det blir immigt etc vid regn, och man inte kan dra på lite fläkt med värme....... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Söker lite synpunkter angående burbygge...
Bilen står nu för burmontering och jag har bestämt mig för följande: Dubbla strävor till fjäderbenstornen fram. Båge från golvet via A-stolpen och taket som fäster mot stötdämpartornet bak. Båge vid B-stolpe. (så långt bak som är möjligt med tanke på 3p-bälten) Hjälmkrossarstag på båda sidor. Tvärsträva vid framkant av taket. Tvärsträva över kardantunneln. Enkel snedsträva från B-stole/tak ned mot höger stötdämpartorn. Bältessträva långt bak i höjd med axlarna. Tvärsträva mellan stötdämpartornen bak. Dörrsträvor. Strävor nere vid golvet/tröskeln. Där möjlighet finns svetsas buren fast i karossen. (A-stolpe, framkant tak, kardansträva samt golv/tröskelsträvor) Istället för tvärsträva under instrumentpanelen svetsas buren fast i den befintliga förstärkningen precis under rutan. Har jag missat något viktigt? Tacksam för synpunkter då det fortfarande går att ringa och komplettera... Har för mig att jag läst att E30 kan spricka rakt ovanför silentblocken vid höga laster (läs vardagskörning... ) Hur vanligt är det? Kommer det spricka där förr eller senare? I så fall är det väl lika bra att åtgärda det direkt... _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Jag har sett detta en gång. Det var på en 325 med S38B38 motor som rullade på såna där ballongslicks. Fullt spett när han klev av kopplingen och så sa det PANG och vips så låg en sidan av balken på backen.. Det var en syn vill jag lova. Men är bilen frisk i övrigt så vette fasen om man lyckas med ett sånt haveri. Det är klart att det kanske är möjligt men man får nog verkligen försöka ta i såna fall.. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Härligt Johan att bygget är i full gång!!!
Har med spänning följt det mailvägen men det var fint med bilder till... Man kanske kunde tigga till sig en åktur sen.... Gott och se hur det blir med buren i... Ha det gott!!! ///Martin _________________ Martin Hjelmquist >>UcklORacing>> Njutbilen: Saab 9-5 Aero-02 Busbilen: Saab 9000 Cse 2,3TURBO-93 |
||||
Sitter på slömodem fortfarande är inte ute ofta. Jag har sidorutor i plast i övrigt så är det väl mest urrivet det vanliga har kvar värmepaketet. Har inte gått på med att ta bort body och så under än, resten är väl "hemlig" lättning då jag ska köra cupen senare så kan man ju inte "dela" med sig för mycket . vill inte stjäla din tråd så är det något du undrar över så Pm:a mig _________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||||
Det är klart du ska åka med! Så du blir taggad att ta tag i E21an... _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Jätte läcker BMW !!!!!!!!!!!
Prexis en sådan bur vill jag ha i min M3a. Hur mycke vill smen ha för en sådan bur monterad och klar? Hur mycke behöver man plocka ur bilen ? alla rutor? _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||
Hjälmkrossarstag får man tydligen inte besiktiga med. Om man sätter huvudbågen så långt bak så att man kan ha hjälkrossar stag där utan att de inkräktar på hålet in i bilen så är de ok. Ett tips är att skaffa ett rör av klenare diameter och sätta under instrumentpanelen. Jag tog ett som passar precis mellan ratten och fästet. Lite fusklösning men de är nog bättre än att inte ha något alls där. Sågade lite i fläktpaketet. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Han vill ha 15' plus moms. Saftigt kanske men jag saknar både svetskunskaper och kompisar som har. Då är buren visserligen certifierad och klar för tävling samt att du bestämmer själv vilka rör du vill ha. Han ger förstås sina synpunkter på det hela och kommer med goda råd. Rutorna lät jag sitta kvar, han lovade skydda dem så gott det går. Däremot måste all inredning ut samt att instrumentbrädan måste bort om du vill ha strävor fram till fjäderbenstornen (det vill man ju! )
Det känns som om det är väldigt varierande bedömning hos SBP gällande olika stag och vad som är tillåtet för gatan (typ hjälmkrossarstag, Toyotastag, Volvostag, mm, mm. Kanske blandar ihop allt nu... Kan någon reda ut vad de olika strävorna/stagen kallas? ) Jag har en kontakt till en SBP-kontrollant som regbesiktigat många räserbilar. Då jag tänkte åka till honom och regbesiktiga är det säkerligen inte fel att han har fått säga sitt innan man lägger tid och pengar på saker som är i gränszonen för det tillåtna. Ett tunnare rör under ip'n är en bra ide'. Definitivt bättre än ingenting alls! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Det funkar med "normalgrovt" rör under panelen oxå. Beror på hur man drar det och var man ser till att A-stolperören kommer ner mot golvet.
Men lite pyssel är det ju. |
||||
Hjälmkrossarn är jag med på men jag har hört folk kalla staget vid A-stolpen för både Toyota- och Volvostag. Om nu det är Toyota, vad sitter då Volvostaget? Kanske samma stag men har olika "smeknamn"... _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Pratade precis med SBP:s avdelning för tekniska frågor. Jag frågade då angående hjälmkrossarstaget och om det blir omöjligt att besiktiga bilen för gata med ett sådant. Det var det inga problem om det sitter på ett sådant sätt, gentemot stolens placering, att man inte kommer åt det med huvudet. Man ska självklart inte heller behöva huka sig för att undvika staget.
Vidare berättade han att rören som sitter runt kroppen och över midjan ska kläs med islagsskydd, alltså inte nödvändigt att klä rören som går ner mot golvet under A-stolpen. Nu känner jag mig helt plötsligt lite lugnare... Naturligtvis glömde jag fråga om 3p-bälten och dess fastsättning. Jag har sedan några år åkt med en kramgo Momo-stol med glidskenor av samma fabrikat. För att fästa bälteslåsningen bockade jag en plåt som skruvades fast tillsammans med stolens högra, bakre originalinfästning. Jag har säkerligen besiktigat bilen 4-5 gånger utan att de ens har nämnt något om det. Men enligt andra trådar här på forumet är detta inte godkänt. (tänker närmast på Karlssons tråd om E30 dubbelturbo) Har jag haft tur att de inte har noterat det eller ser de inte så hårt på det? _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Vad gäller tre-punktsbältenas fästning, och stolar överhuvudtaget tror jag det är kinkigast på reg besiktningen, som du tydligen märkt redan är det nog inte så kinkigt på de vanliga kontrollerna sedan....
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Kan man tolka detta som att man ska regbes med orginalstolarna och sedan byta till stolar med seriösta underreden och köra med dessa på nästa bes? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
[quote="Karlsson
Kan man tolka detta som att man ska regbes med orginalstolarna och sedan byta till stolar med seriösta underreden och köra med dessa på nästa bes?[/quote] Just precis så har i alla fall jag tolkat det, och det är så jag planerar att göra.... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 328is -88 BMW Cup #69 - SÅLD | << 1, 2, 3, ... 87, 88, 89 >> 14 besök senaste veckan (326028 totalt) |