Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Caterham -01 Superlight 2001 | << 1, 2, 3 ... , 14, 15, 16 >> 12 besök senaste veckan (94148 totalt) |
Hej
NGK PTR5A 10 (10mm gap) dessa finner man i England (Ebay har bra priser lönar sig bra om du köper 4-5 paket) eller 13 (1.3mm gap) dessa finns i Sverige Priset på Ebay är ca 50 lappen styck, kostar ca 125kr/st här hemma / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
2013-10-06 MSCC KM5 Knutstorp
Höstracet på Knutstorp avslutar klubbmästerskapen i MSCC ca 55 bilar till start i Roadsport RS och Historic klasserna De sista 2 timmarna var sk Prova på, två heat, nybörjare samt vana förare åkte, ca 60 bilar Vi fick bra väder, lite slirigt på banan den första timmen sedan torrt och bra före Kvalen gick bra för min del, kunde dock gått fortare Race 1, före lunch, kunde gått bättre, dock fick jag till en kanonstart, förlorade någon position på felväxlingar, film följer Efter racet märkte jag betänkliga skakningar i motorn samt lite okända ljud, men skam den som ger sig Race 2, kanonstart igen men fick ge mig för flera förföljare senare i Racet, tydligen gick jag in för hårt i en sväng och Patrik Rydh fick snygga till gräset, dock som tur var inga skador (väntar på Patriks film här egen kamaera hade dött) Totalt en kanondag som alltid med MSCC (oftast också vädret konstigt nog) MYCKET oväsen kring motorn dock, jag tror att det är tryckplatta eller lamell som givit upp, jag har 226Nm vrid så det frestar på grejerna kör organisk lamell och standard tryckplatta Roadsport A+B åkte som tredje avdelning, i MSCC är det tiderna i tidskvalet som ger placeringarna i "tävlingen" (två tidskval) sedan avslutar vi med oftast 2 race om 10 varv Tidsträningen gick hyfsat bra, slutade på en 5e plats vilket torde ge mig en andraplacering totalt i Klubbmästerskapet 2013 Vi har några supersnabba bilar / förare som presterar tider som hade gett banrekord för dagen (vet inte vad regelverket säger Etta blev Anders Edlund med sin hopskruvade Westfield med en Dunell 2.0 liters Duratec med sprut på XX hästar samt en tryckluftstyrd sekventiell låda, en raket snabbaste kvaltiden 1.04.676 Tvåa blev Magnus Mårtensson i sin hopskruvade MK med en hembyggd Audi 1.8 litersmotor med sprut på XX hästar samt en 4 växlad Ford Doggringad låda, kvaltid 105.567 Trea blev Patrik Rydh med en Caterham med en 1.6 liters Roversnurra på ca 160 hästar och en sexväxlad H mönstrad synkad Caterham låda (tror ja), kvaltid 105.739 Niklas Mårtensson Porsche 944Turbo 107.784 Bengt Metz Caterham Superlight 1.08.904 Hans Aulin i Rodsport B åkte in på en mycket bra tid 1.09.089 (Lotus Elise) Ser fram emot nästa säsong / Bengt Metz Film _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Hej alla
Jag har nu delat på bilen, ut med motor/växellåda samt monterat av bakvagnen/diffen Tryckplattan förstörd, två av tre av fästana för centrummet brutna/borta, spricka i lamellen, lite avskavningar inne i sprängkåpan som är aluminium Byter ut till lite kraftigare tryckplatta och en likadan lamell och satsar på att detta håller minst en säsång, jag har pajat en lamell tidigare Bilder Tidigare lamell Årets koppling/tryckplatta / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Hur är det med styrstiften? Jag ser ett hål utan & ett med där hålet ser alldeles för stort ut?!?
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||
Hej Rikard
Jag är övertygad att vridmomentet helt enkelt är för högt, 226 Nm, för denna standardbetonade koppling, många stillastående starter gör inte saken bättre Vi provar ett år till med samma setup, eventuellt kan jag använda en lamell utan fjädrar / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Hej Björn
Det är inte ett styrstiftshål du ser till höger om insexskruven, styrstiftet kommer ännu lite längre till höger, jämför skruv/styrstiftsplaceringen till vänster i bild / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Min gissning är inte att det har med vridmoment att göra - eller jo, men negativt... Fjädrarna i tryckplattan går av pga knäckning, de dras inte av. Detta brukar inträffa när man motorbromsar för hårt och har bra grepp. Även om du köper en heavy duty version som är hur trungtrampad som helst så kommer den ändå pajja för du löser inte grund-problemet. Jag rasade tre tryckplattor under roadsport tiden och alla tre berodde på detta. Jag fattade det inte då, men nu när jag körde pajj en till med modsport spec så började jag forska i det.
Jag kör numera med en 8.5" Tilton OT2 - ja, den är stor, 215mm. Fördelen är att den blir snäll och lättjobbad (lättslirad tycker jag) och dessutom finns det reservdelar att köpa till den. Ryker en vanlig tryckplatta så är den körd, denna går att reparera. Den är rätt vanlig inom rallycross... Kostar 4200kr och tycker jag är helt ok. Lamell - sinter. Det är inte svårkört. Inte ens med superlättat svänghjul... Fattar inte vad folk snackar om, att det skulle vara så jobbigt. Det är inte det. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
Alltså - jag tror att du motorbromsat mer än tryckplattan tål, en eller två av "fjädrarna" har gått av. Den snedställning som då skapas knäcker sedan lamellen.
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
Hej henrik
Tackar för dina upplysningar ang koppling Det är inte FJÄDRARNA som går av utan metallen runt fjädrarna, se bild på lamellen Jag åker Pinto storlek 215mm idag, jag motorbromsar säkert också / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
I Sport 2000 har vi original lamell från Sierra (samma som du) och vi har haft flera haveri precis som ditt (växlar man ner utan och koppla tar det på grejerna) och det är som det skrevs längre upp, fjädrarna "bottnar" och slår sönder "plåtcentrummet"
_________________ Daniel Johannesson Mekaniker: Historisk Racing: Tiga Sports 2000 Historisk Rally: Ford Escort RS2000 och Saab 99 EMS Carrera Cup & GT-racing: Porsche 991 |
||
Hej Daniel
Har du förslag till lösning Henrik har ett 4000kr förslag, finns det fler/billigare, centrum UTAN fjädrar?? / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Vi får inte köra med något annat än den lamellen (enhetsklass), men en inte allt för avancerad gissning är väl att en tre eller fyra puckad ofjädrad sinterlamell skulle vara det bästa, kan väl inte vara fantastiskt dyra och du får nog jobba på och köra sönder den
_________________ Daniel Johannesson Mekaniker: Historisk Racing: Tiga Sports 2000 Historisk Rally: Ford Escort RS2000 och Saab 99 EMS Carrera Cup & GT-racing: Porsche 991 |
||
En kompis fick likadana skador på sin koppling när han puttade igång sin högkompade bil med breda slicks så jag tror också på att motorbroms har knäckt lamellen.
Den enklaste och billigaste lösningen måste väl vara att varvtalsmatcha med en dutt på gasen vid nerväxling. Du får dessutom en lugnare bil på köpet. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||
Sen ser svänghjulet rätt så lätt ut, det är också en orsak. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
_________________ Daniel Johannesson Mekaniker: Historisk Racing: Tiga Sports 2000 Historisk Rally: Ford Escort RS2000 och Saab 99 EMS Carrera Cup & GT-racing: Porsche 991 |
||
Jag kör med organisk utan fjädrar, väger ca hälften mot vanlig med fjäderpaket. Köpte på clutchnet har jag för mig, kostade kring tusenlappen. De har mycket att välja på, hör med dem. Problemet måste väl vara själva stöten som blir när fjädrarna bottnar så detta kanske fungerar bättre?
|
||
Monterar sprut, återkommer med mer info
Lite godis kom från KMS Kronenburg Autosport Holland Bra priser på Insprut, även på styrsystem mm 48mm throttle bodies och 75mm långa trattar, allt ser bra ut Fattas lite bränslegrejer, nytt kablage till Omexet samt Gröna spridare Lite bilder _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
För att förtydliga - jag pratar om fjädrarna i tryckplattan, inte fjädrarna i centrumet. De "fjädrarna" i tryckplattan ser man på bilden att de gått av och det kommer av motorbroms. Jag menar då de parvis monterade plåt-blecken som hamnar i knäckning vid motorbroms - vid acceleration blir de drag i dem och de tål de sannolikt. Ang lamell - de som kör Ginetta G20 har samma problem med sina lameller, de tål helt enkelt inte att användas på bana. Man bottnar den där ryckutj och får till slut utmattning av det. Rätt vad det är så blir det haveri. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
Bilen hopskruvad
Det visar sig att en liten spricka uppstått i växellådshuset Ut med hela motorpaketet igen och upp med växellådan till Bertil Carlsson Hämtade igen efter 2 dagar Blev helt lack, ringde Ove Schaar för moraliskt stöd och hjälp med mekandet Två kvällar senare var allt på plats Sprutet får vänta Besiktning klarades av i et huj på Valdemarsro, rena papper som vanligt Gasen fick för sig att hänga sig, måste kolla noga vad det kan vara / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Liten Race rapport
Oh boy! Vilket vackert väder, solen skiner idag. Oh boy! Inga tunga kläder behövs, och det gillar jag. Så upp och hoppa, det är sol idag, och en så'n dag kan man inte ligga och dra. Nej, lämna idet och häng med mig ut då sommar'n kommer, nu e vintern slut. Oh boy! Hör på fåglasången, de sjunger så man blir yr. Så måste man börja rapporten med Peps Perssons bevingade ord Klockan stod på fem för att hinna med morgonbestyren, laga äta frukost fixa matlådan med de obligatoriska kokta äggen Iväg in till Malmö från Oxie och hämta Caterhamen som stod färdiglastad i garaget Lugn färd till Ring Knutstorp, anlände vid åtta Besiktning, anmälan första tidsträningen för Roadport A var 09.20 Vädret har jag nämnt Tidsträning 1 Känns alltid ringrostigt första åkningen för året Massor av Roadsport A bilar i år, 12 st närmare bestämt Upplevde lite släpp i bakhjulen börja misstänka diffbromsen men efter justering av slaglängden på kopplingspedalen (vajer) så blev det bättre Min tid blev mediåkra 1.09.5 men jag får vara nöjd med detta Snabbaste för dagen ble Anders Edlund med en superfantomtid strax under 1.05 I det efterföljande racet. med en synnerligen stökig start. bröt jag efter 8 varv med en oljetrycksmätare som stod på max, troligen mätare som knasar, har inte felsökt ännu Bilen går annars kanonbra med bra fart i motor och bra väghållning Föraren behöver dock en förbättring Nästa race blir på Ljungbyhed, det var några år sedan vi körde race där, skall bli spännande Depåbilder finns på MSCCs hemsida Lite film kommer strax http://www.mscc.se/gal/?dir=2014/KM1 / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Caterham -01 Superlight 2001 | << 1, 2, 3 ... , 14, 15, 16 >> 12 besök senaste veckan (94148 totalt) |