Våra race- och banåkarbilar
Lotus Seven 1959
9 besök senaste veckan (20723 totalt)
1, 2, 3   >>
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2011


Trådstartare
Jag tänkte öka på Lotusinnehållet lite & här kommer den första av mina bilar:


(Bilden är tagen på Botnia Ring 2002 av Andrew "Vinnie" Barriskell)

Jag köpte bilen 1998 utan motor & har sedan våren 1999 kört den med en Coventry-Climaxmotor på 900cc. Det brukar bli ca 1200-1300 mil per säsong & vi har bla varit i Finland & Skottland med bilen.

Till i sommar planeras inget annat än allmän service men till nästa sommar hoppas jag att en "riktig" Coventry-Climax på 1220cc & 100-120hk skall ersätta de ca 40hk som finns just nu.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Kul bil thumbs up men fler bilder önskas
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Kraniel
Telefonplan, Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6163

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Definitivt en av de läckraste bilarna man kan tänka sig. Hur är den att framföra runt en bana, jämfört med moderna sportbilar? Vore kul att få en smak av motorismens forntid med några ord.

thumbs up

_________________
Daniel Östlund

-> www.iriam.se
-> www.kraniel.com
-> www.sunksinglar.se

Kör inte gubb-Lancia.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2011


Trådstartare
Citat:
Kul bil men fler bilder önskas


Jag har en hel del till men de har högre upplösning så jag måste trixa lite.

Citat:
Definitivt en av de läckraste bilarna man kan tänka sig. Hur är den att framföra runt en bana, jämfört med moderna sportbilar? Vore kul att få en smak av motorismens forntid med några ord.


Den har en helt underbar balans med så lätt motor. Jag hade tidigare en Caterham med Twin-Cam & den var helt annorlunda. Den förre ägaren har kört 1.13 på Knutstorp med den men då hade han ca 120hk (vilket jag räknar med att ha till nästa år). Greppet i Dunlop Racing i L-profil är begränsningen. De är väldigt progressiva men det ultimata greppet är inte mycket att skryta med.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1565



Underbar bil!

Jag har ett gammalt reportage om sjuor från Wheels (tror jag det är) där den är med.

För det måste vara din va? Helt spegelblank på bilden och utan motor. Coventry motor under uppbyggnad stod det i texten?

_________________
Porsche 996 "GT3"
Radical Prosport
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2011


Trådstartare
Jo det är samma. Jag höll på & strulade med den nuvarande motorn då. De tog massor av bilder på bilen med mig i men ingen kom med i tidningen vilket kanske kan bero på att jag led av en majestätisk bakfylla vid tillfället för fotograferingen.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1903



Är det din seven som är försedd med fiffiga "pekskyltar" på i-brädan för att kunna kommunicera mellan förare och passagerare. Typ, aktiviteter i stil med "ska vi stanna för fika?" och "ja" och "nej"?
Såg en relativt ålderstigen seven med detta arrangemang på Gelleråsen vill jag minnas...

Läcker vagn i vilket fall som helst (liksom dina övriga!)

EDIT:stavfel

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine, 1963
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 169



En av dina bilar hade gjort mig lycklig i flera år.

Coventry-Climaxmotor på 900cc. Låter konstigt, eller är det original storleken? Är det inte vanligare med större?
thumbs up

_________________
Martin Engström
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2011


Trådstartare
Citat:
Är det din seven som är försedd med fiffiga "pekskyltar" på i-brädan för att kunna kommunicera mellan förare och passagerare. Typ, aktiviteter i stil med "ska vi stanna för fika?" och "ja" och "nej"?
Såg en relativt ålderstigen seven med detta arrangemang på Gelleråsen vill jag minnas...


De är borta nu, det var från början tänkt att vara ett julpyssel i seventidningen.

Citat:
Coventry-Climaxmotor på 900cc. Låter konstigt, eller är det original storleken? Är det inte vanligare med större?


Det är en tillfällig lösning med en motor ur en NATo-generator. Annars är FWA på 1098cc
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2011


Trådstartare
Jag hittade en bild till i för forumet lämplig storlek:
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1727



Hej Björn

Kul med en gammal originalbil.
Hur mycket av den är ursprungligt?

Min kusins svärson har en S1 i Danmark med tillv nr ca 420,
treväxlad med Ford 100E motor.

Skall du åka MGCCs rally 1 Maj?

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2011


Trådstartare
Citat:
Kul med en gammal originalbil.
Hur mycket av den är ursprungligt?


Du har väl sett min bil vid ett antal tillfällen tidigare? I år blir det inget rally på första maj, vi har långväga gäster...
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Björn Larsson skrev:
Jag hittade en bild till i för forumet lämplig storlek:



Undebar bild!

Kunde ni sitta med de kläderna i Lotusen?

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2011


Trådstartare
Citat:
Kunde ni sitta med de kläderna i Lotusen?


Vi försökte aldrig. Mina mörka hade nog gått bra men Karins vita...nja...
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2011


Trådstartare
Vi var en sväng till Haggis3 (Haggislander) i Skotland i helgen.

Meningen var att vi skulle ta Eliten dit men den var såklart inte färdig. I söndags (15/5) åkte jag & hämtade seven, måndag-tisdag bytte jag lite oljor & tvättade den & onsdags morse åkte vi.

Lite bilder på vansinnet finns här:

http://www.ne7ers.co.uk/modules.php?set_albumName=albun56&op=modlo . . . .
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2011


Trådstartare
Seven har sovit törnrosasömn alldeles för länge nu & nästa helg är det ju SSM med 50årsfirande av seven som bilmodell & 35årsfirande av Lotus Seven Club Sweden så något måste göras.

Handbromsen måste åtgärdas:


olja i trummorna. Inte första gången...


Jag monterade också en otidsenlig men välfungerande varvräknare inköpt på blocket:


I morgon åker knotan ur för kopplingsbyte:


Hej & hå, hoppas få en besiktningstid i veckan!
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2011


Trådstartare
Idag åkte maskinen ur:




Målet med övningen var att utröna varför kopplingen inte kopplade ur ordentligt. Det visade sig att "urtrampningslagret" vilket på BMC A-series består av en glidbana var totalt nedslitet så det blir till att handla ett nytt i morgon.



Jag byter nog kopplingen också, lamellen är ganska sliten den med.

Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373



...är tanken att du skall bli klar till nästa helg? Du måste ha semester och barnpassning då!?

_________________
Stefan Hasselgren
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2011


Trådstartare
Citat:
...är tanken att du skall bli klar till nästa helg? Du måste ha semester och barnpassning då!?


Jo det var tanken. Jag åker till BSCC i Värmö håla om en stund & hämtar grejor.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2011


Trådstartare
Jag hade ute liket & tvättade av all olja idag. Tur att det inte är SSM på flera dagar än!







Efter tvätt var motorrummet mm skinande rent...nåja:





I morgon åker motorn tillbaka på sin plats.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1631





Helfrän

Vad väger den

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Seven 1959
9 besök senaste veckan (20723 totalt)
1, 2, 3   >>