Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R-däck - ekonomirealism. (splittad tråd)
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (10503 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Micke, du kan ju börja en helt ny EGEN tråd för att få mer uppmärksamhet på frågan


Bra ide!

Jag har nu läst allt jag kan komma över om R-däck.....
Råd mig gärna.

Jag har en bakhjulsdriven 1500 kg tung bil med 193 hk på vevaxeln. Vad skall jag åka på för sorts däck?
Jag hade tänkt att åka på 16' av framförallt två anledningar:
- Kostnaden, för fasen vet om jag kan lägga 2500:- x 4 på 17' R-däck?
- Hjul-centrum och rullbana skall hamna så nära varandra som möjligt för bromsarnas skull.

Vad kan ni rek. Och/eller är jag ute och cyklar?

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1511

Namndispens
Namndispens

Toyo Trampio R1R, tycker jag verkar vara det mest hyfsade alternativet till din bil i 16 tums format och en dryg tusenlapp billigare än bridgestone i 17 tum. Antingen 205 eller 225 format beroende på hur breda fälgar du tänkt sätta dem på. Kanske 205 fram och 225 bak. Jag funderar ungefär i dom banorna själv till min bil med liknande förutsättningar.

_________________
Johan B
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41628

Forumägare
Forumägare

EDIT: Skrev lite fel dimension först
Funkar dimensionen 235/40 18"? Jag gillar iof inte Pirellis PZero Corsa men då kör jag ju lite hårt osså... Från gatdäck så är det ju ett enormt kliv framåt o du får 4 nästan nya med nästan allt mönster kvar (bara raceade en gång på en söndag ;-) för 4000 eller mindre för allihop. Så ekonomiskt är det oslagbart...

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
Funkar dimensionen 245/35 18"? Jag gillar iof inte Pirellis PZero Corsa men då kör jag ju lite hårt osså... Från gatdäck så är det ju ett enormt kliv framåt o du får 4 nästan nya med nästan allt mönster kvar (bara raceade en gång på en söndag ;-) för 4000 eller mindre för allihop. Så ekonomiskt är det oslagbart...


Fast de är väl 235/40-18?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41628

Forumägare
Forumägare

Självklart!! Duh! Vände på siffrorna där.... Jag editerar mitt inlägg för säkerhetsskull...

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Funkar dimensionen 235/40 18"?

Nja, det låter mycket frestande. Men då återstår att hala fram ett par 18 tummare....

Magnus Thomé skrev:
Jag gillar iof inte Pirellis PZero Corsa men då kör jag ju lite hårt osså...

Jaha, men då kanske det passar mig som smyger och tassar lite försiktigt runt banan?

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Magnus Thomé skrev:
EDIT: Skrev lite fel dimension först
Funkar dimensionen 235/40 18"? Jag gillar iof inte Pirellis PZero Corsa men då kör jag ju lite hårt osså... Från gatdäck så är det ju ett enormt kliv framåt o du får 4 nästan nya med nästan allt mönster kvar (bara raceade en gång på en söndag ;-) för 4000 eller mindre för allihop. Så ekonomiskt är det oslagbart...

Undrar om det skulle passa på Passaten?
Jag kör ju 225/40/18 idag. Vad var det du inte gillade med dom?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306


Trådstartare
blixten skrev:
Toyo Trampio R1R, tycker jag verkar vara det mest hyfsade alternativet till din bil i 16 tums format och en dryg tusenlapp billigare än bridgestone i 17 tum. Antingen 205 eller 225 format beroende på hur breda fälgar du tänkt sätta dem på. Kanske 205 fram och 225 bak. Jag funderar ungefär i dom banorna själv till min bil med liknande förutsättningar.


Det låter som en helt möjlig lösning! Men vad tror ni om att sätta samma dimension bak som fram - så att man kan rotera? Eller är man föööör snål då?

Problemet med understyrning skulle kanske i och för sig minska med olika dimension ex.vis 205 fram och 225 lr 235 bak?

Mvh /Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41628

Forumägare
Forumägare

Micke> jag kör samma runt om o bilen är ju inte specad för det. Jag har åtta fälgar med däck i olika stadier av förfall som jag roterar hela tiden, inte i proaktiv mening utan mer ur panik-vilka-har-mönster-kvar sådär... Samma fram o bak funkar bra förutom att vid riktigt snabba böjar (180+) så känns det lite nervöst bak men det misstänker jag är lyftkrafter. En lite gurneyflap står på önskelistan

Peeter> De viker sig som gatdäck o slits på kanten på ett sätt som föregångaren inte alls gjorde. Inte i närhenten av vad ett gatdäck gör men ändå... Trist när en ny ersättare är sämre... Lite mycket rullomkrets bara väl?

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



BTG skrev:
blixten skrev:
Toyo Trampio R1R, tycker jag verkar vara det mest hyfsade alternativet till din bil i 16 tums format och en dryg tusenlapp billigare än bridgestone i 17 tum. Antingen 205 eller 225 format beroende på hur breda fälgar du tänkt sätta dem på. Kanske 205 fram och 225 bak. Jag funderar ungefär i dom banorna själv till min bil med liknande förutsättningar.


Det låter som en helt möjlig lösning! Men vad tror ni om att sätta samma dimension bak som fram - så att man kan rotera? Eller är man föööör snål då?

Problemet med understyrning skulle kanske i och för sig minska med olika dimension ex.vis 205 fram och 225 lr 235 bak?

Mvh /Micke


Med smalare däck fram får du mer understyrning.
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



BTG skrev:


Problemet med understyrning skulle kanske i och för sig minska med olika dimension ex.vis 205 fram och 225 lr 235 bak?

Mvh /Micke


Hej Micke!

om du ökar däckbredden bak så ökar du även greppet där, dvs understyrningen blir värre.

Sen att du vill ha 16" som ger bromskivan nära fälgen förstår jag inte riktigt? Ger det bättre kylning på något sett som jag inte tänkt på, annars kan jag inte se någon fördel?!?

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



johann skrev:


Med smalare däck fram får du mer understyrning.


Du var snabbare!!!!

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41628

Forumägare
Forumägare

BTG skrev:

Jaha, men då kanske det passar mig som smyger och tassar lite försiktigt runt banan?

Mvh / Micke
F'låt... Men jag har en hel del mer pulver o hårdare chassie så det sliter o river i grejerna lite mer än med din tror jag

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41628

Forumägare
Forumägare

DanielB skrev:
...Sen att du vill ha 16" som ger bromskivan nära fälgen förstår jag inte riktigt? Ger det bättre kylning på något sett som jag inte tänkt på, annars kan jag inte se någon fördel?!?

mvh
Daniel


Gissar på att Micke ville ha mindre rullomkrets totalt för annan utväxling? Eller?? Plus det kan du ju även få även med större fälgdimensioner....

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306


Trådstartare
DanielB & Johann skrev:
Hej Micke!

om du ökar däckbredden bak så ökar du även greppet där, dvs understyrningen blir värre.


Nja, jag undrar om det är så enkelt....? I teorin låter det obestridligt men jag tror att en mängd andra egenskaper väger in, camber, caster, känslighet för däckstryck etc etc...
Till Ringen i sept (och Kullen för den delen) Hade jag 215 fram och 225 bak och det kändes ärligt talat lite bättre än när jag 225 även fram. Jag hade i och för sig passagerare då så att det kan säkert spela boll..samt en mängd andra grejor.


DanielB skrev:
Sen att du vill ha 16" som ger bromskivan nära fälgen förstår jag inte riktigt? Ger det bättre kylning på något sett som jag inte tänkt på, annars kan jag inte se någon fördel?!?
mvh
Daniel


Det är inte för kylningens skull, för det kyler kanske marginellt sämre till och med?
Utan för att momentets skull! För visst är det så? Ju större hjul man sätter på desto större bromsar behövs? (Att man sedan i racing gör omvänt och vill ha stora bromsar och därmed måste öka däckens storlek är en annan sak. ) Den snurrande massan hamnar längre från centrum och får en större levande kraft och är således mer energikrävande att hejda?

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41628

Forumägare
Forumägare

Det absolut vanligaste bland oss gatbanåkare är ju att man behåller samma rullomkrets oberoende fälgdiameter... Finns nog risk för andra överaskningar i styrgeometrin ev???

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



BTG skrev:
DanielB & Johann skrev:
Hej Micke!

om du ökar däckbredden bak så ökar du även greppet där, dvs understyrningen blir värre.


Nja, jag undrar om det är så enkelt....? I teorin låter det obestridligt men jag tror att en mängd andra egenskaper väger in, camber, caster, känslighet för däckstryck etc etc...
Till Ringen i sept (och Kullen för den delen) Hade jag 215 fram och 225 bak och det kändes ärligt talat lite bättre än när jag 225 även fram. Jag hade i och för sig passagerare då så att det kan säkert spela boll..samt en mängd andra grejor.

Mvh / Micke


om du upplevde det som bättre så berodde det på andra omständighetetr än smalare framdäck. För om allt annat är lika så kommer ett bredare framdäck ge bättre grepp, dvs mindre understyrning.

Att det blev som det blev för dig kanske beror på att det var olika sidohöjd på däcken eller andra däcksfabrikat, annat däckstryck.
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



BTG skrev:

Det är inte för kylningens skull, för det kyler kanske marginellt sämre till och med?
Utan för att momentets skull! För visst är det så? Ju större hjul man sätter på desto större bromsar behövs? (Att man sedan i racing gör omvänt och vill ha stora bromsar och därmed måste öka däckens storlek är en annan sak. ) Den snurrande massan hamnar längre från centrum och får en större levande kraft och är således mer energikrävande att hejda?

Mvh / Micke


Sant. Med mindre fälg får du mindre rotationströghetsmoment även med bibehållen rulldiameter, eftersom fälgbanan är närmare centrum. Detta är ganska marginellt om man tar hänsyn till hela bilens massa och övriga roterande massor som ska bromsas.

om du menar att du ska minska rullomkretsen på hjulet för att få mer bromskraft i backen p.g.a. minskat förhållande mellan Rrull/Rbroms så stämmer det, men det är bara att kompensera genom att trycka hårdare på pedalen med större rullomkrets. Energin som ska bort är ändå den samma om vi nu kan bortse från det ökade tröghetsmomentet med ett större hjul.

Vill inte verka tjafsig utan försöker bara förstå rätt.

mvh
Daniel

Vill inte verka tjafsig

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306


Trådstartare
johann skrev:
om du upplevde det som bättre så berodde det på andra omständighetetr än smalare framdäck. För om allt annat är lika så kommer ett bredare framdäck ge bättre grepp, dvs mindre understyrning.

Att det blev som det blev för dig kanske beror på att det var olika sidohöjd på däcken eller andra däcksfabrikat, annat däckstryck.


Ja, nåt var det i alla fall? Som ni såg i tisdags var det budgetlakrits. Samma fabrikat, och sort, bara att det var 215 istället för 225...

Men jag kör nog på Magnus tisp med samma runt om.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41628

Forumägare
Forumägare

Med bredare däck fram ställs dock betydligt högre krav på både hjulvinklar o däckstryck. Nu är 225 inte så brett iof. Men med smala däck så kan det ju kännas bättre och "krispigare" med mindre "brus" i signalerna från vägbanan. Bredare däck kommer ge massa störsignaler/"brus" i ratten om vinklarna inte är bra eller vägbanan bulig eller däckstrycket det minsta fel. Men de bredare däcken (om det inte är jättefel nånstans) kommer definitivt inte ge upp o understyra lika tidigt när du börjar ta i.

Var det samma däcksmodell?

Jag hade Dunlop en gång på M3'an men det var olika modeller fram o bak, DP40 o SP8000. Bilen blev skitskum....

Med Corsa bak så spårar den betydligt mer bak vid gaspådrag än med PZero C där den inte spårade alls....

Raketforskning är vad det är!


_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306


Trådstartare
DanielB skrev:
Vill inte verka tjafsig utan försöker bara förstå rätt.


Nej, nej. Självklart inte!

Men till saken. Är det inte så att det är tyngre att bromsa ett stort hjul kontra ett litet om de väger exakt lika mycket. Visst måste det bli en hävstångseffekt? lr?

MvH / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Däck för banåka
R-däck - ekonomirealism. (splittad tråd)
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (10503 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande